• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dobra sytuacja w branży przewozów kontenerowych

erka
6 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
DCT Gdańsk SA posiada możliwości obsługi 1 mln TEU rocznie, a co najważniejsze nabrzeże o głębokości 15,5 metra nieosiągalne w innych polskich portach. DCT Gdańsk SA posiada możliwości obsługi 1 mln TEU rocznie, a co najważniejsze nabrzeże o głębokości 15,5 metra nieosiągalne w innych polskich portach.

5,9 mln TEU (kontenerów o długości 20 stóp) przeładowano w 2011 roku w bałtyckich portach. Ten wynik nawiązuje do okresu koniunktury z lat 2004 - 2008, gdy wzrost przeładunków kontenerowych wynosił średnio 14,4 proc. rocznie. Przykładowo, terminal DCT w Gdańsku przeładował 650 tys. TEU w 2011 roku, czyli o ponad 200 tys. TEU więcej niż w roku 2010. W Bałtyckim Terminalu Kontenerowym w Gdyni w marcu 2012 przeładowano 41108 TEU, co stanowi rekordowy miesięczny rezultat od października 2008 r. Dobrą sytuację w branży przewozów kontenerowych z powodzeniem wykorzystują także trójmiejskie firmy z sektora TLS.


Czy uważasz, że rynek przewozów kontenerowych to przyszłość naszych portów?


- Rozwojowi tego rodzaju działalności w Polsce sprzyja położenie naszego kraju, który znajduje się na skrzyżowaniu szlaków komunikacyjnych prowadzących ze wschodu na zachód Europy oraz z północy na południe naszego kontynentu - mówi Grzegorz Misiąg, prezes zarządu Uboat Line SA. - Kolejny czynnik, ułatwiający rozwój naszej spółki stanowi rozbudowa morskich terminali przeładunkowych w portach basenu Morza Bałtyckiego. Coraz lepsza sytuacja w branży przewozów kontenerowych ma pozytywne odzwierciedlenie również w wynikach finansowych Uboat Line SA.

Najważniejszymi rynkami obsługiwanymi przez bałtyckie linie kontenerowe są Rosja (25,8 proc.), Szwecja (22,6 proc.), Finlandia (18,8 proc.), Polska (11,4 proc.) i Dania (10,6 proc.). Udział pozostałych krajów nie przekracza 10 proc.

Aktualnie największym bałtyckim portem kontenerowym jest St. Petersburg, który w  2011 roku obsłużył 1,9 mln TEU. Jest to jednocześnie jedyny port o przeładunkach przekraczających milion TEU.

W portach morskich w Polsce funkcjonuje obecnie, pięć terminali kontenerowych w Gdańsku: Gdański Terminal Kontenerowy (GTK) i terminal DCT Gdańsk SA (DCT - Deepwater Container Terminal); w Gdyni: Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT - Baltic Container Terminal) oraz Gdyński Terminal Kontenerowy (GCT - Gdynia Container Terminal); w Szczecinie: terminal DB Port Szczecin (DB Szczecin).

- Transport kontenerowy zyskuje w Polsce coraz większą popularność, co znajduje potwierdzenie w liczbach - twierdzi Tomasz Szmid, prezes zarządu Balticon SA. - Wynika to m.in. z zalet stosowania kontenerów: możliwości transportu wszystkich rodzajów towarów - w tym wymagających - zarówno w ruchu transgranicznym (morskim), jak i śródlądowym (drogowym), przy jednoczesnym zachowaniu prostoty przeładunku jednostek. Operatorzy spodziewają się, że efektywność kosztowa i prostota wykorzystania będą dalej stymulować rozwój rynku transportu kontenerowego.

DCT Gdańsk SA posiada możliwości obsługi 1 mln TEU rocznie, a co najważniejsze nabrzeże o głębokości 15,5 metra (nieosiągalne w innych polskich portach). Tym samym jest to nie tylko najmłodszy, ale również największy terminal kontenerowy w Polsce. Z uwagi na korzystną lokalizację posiada duży potencjał rozwojowy, który w najbliższych kilku latach może zostać zwiększony czterokrotnie. Gdyński terminal BCT ma zdolności przeładunkowe szacowane na 700 tys. TEU rocznie. Natomiast możliwości przeładunkowe drugiego gdyńskiego terminala - GCT wynoszą około 240 tys. TEU rocznie.

- Mimo obiegowych opinii o kryzysie gospodarki, obroty kontenerowe BCT w marcu to ponad 40 tysięcy 20 stopowych kontenerów wyeksportowanych i zaimportowanych przez polskie przedsiębiorstwa. Tak dużo nie było od czasów sprzed kryzysu, bowiem ostatni raz w 2008 roku - twierdzi Krzysztof Szymborski, prezes BCT. - Dla nas to również wyraźny sygnał z rynku, że pilnie musimy dalej inwestować w rozwój terminala i szykować się na obsługę oceanicznych zawinięć statków z Azji. To powinno nastąpić w 2015 roku, kiedy port w Gdyni zostanie przebudowany i pogłębiony o kolejne 2 metry. Dobrze, że w finansowaniu rozpoczętych inwestycji mamy wsparcie CUPT w postaci ponad 50 milionów złotych, dodane do naszych 100 mln z własnych środków BCT.

W porównaniu do pierwszego kwartału 2011 roku w BCT przeładunki zwiększyły się o niemal 23 proc. Dzięki zaplanowanym przez BCT i Port Gdynia inwestycjom zwiększy się intermodalność i jakość usług na terminalu. Spółka przystępuje właśnie do największego w historii programu inwestycyjnego, którego wartość wynosi ponad 153 mln zł. Kolejnym przełomowym momentem będzie realizacja projektu pogłębienia portu, które podniesie konkurencyjność Terminalu.

Terminale kontenerowe w polskich portach, zgodnie ze światowym trendem 2011 roku, zwiększyły swoje przeładunki, skutecznie nadrabiając starty z 2009 roku. Najwięcej zyskał terminal DCT oraz GCT. Na coraz lepszej koniunkturze w branży kontenerowej skorzystały także terminale, zlokalizowane w portach basenu Morza Północnego - Rotterdam, Hamburg oraz Bremen Haven. Wyraźnie widać, że wzrost przeładunków kontenerowych dotyczy także największych europejskich portów. Najlepsze perspektywy mają firmy, posiadające przedstawicielstwa w tych portach, dzięki temu skutecznie pozyskują nowych kontrahentów z branży kontenerowej.

Więcej o pomorskiej gospodarce

W Programie Marka Kańskiego Pomorska Kronika Biznesu: rozmowa z dyrektorem Gdańskiej Akademii Bankowej prof. Leszkiem Pawłowiczem o koncepcji Funduszu Gwarancyjnego Rozwoju Infrastruktury ; Nowym statku Remontowej Shipbuilding potwierdzającym opinie liderowania stoczni w budowie statków off-shore; Otwarciu nowego gdańskiego biura Jeppesen Poland najszybciej rozwijającej się spółki Boeing Company. Pomorska Kronika Biznesu w TVP Gdańsk w piątek o 18.20. Powtórka programu w sobotę o 17.15.
erka

Miejsca

Opinie (21) 4 zablokowane

  • Artykół sponsorowany przez grupę zwiazaną biznesowo z Maerskiem? (2)

    Jest to typowy przykład propagandy sukcesu. Branża wie, że akurat sytuacja w przewozach kontenerów najlepsza nie jest.

    • 36 8

    • pol (1)

      Dokładnie od początku roku jest spora zacinka w ilości przewożonych kontenerów

      • 11 1

      • widzę sami znawcy tematu branża kwitnie bo coraz więcej Chińskiego badziewia jest europejczykom niezbędnych do życia...
        Jak grzyby po deszczu wyrastają nowe terminale ale nie geniusz jeden jednostkowej nieudolnej firmy wyciąga wnioski dla całej branży! brawo :)

        • 4 6

  • Uboat Line S.A. (1)

    Co to za firma i czym się zajmuje na Wybrzeżu ?

    • 11 0

    • Uboat??

      Zmienili literkę "o" na "a" - żeby nie było złych skojarzeń i dbają o bezpieczeństwo na szlakach...:)

      • 2 0

  • Swiateczna propaganda wg DCT & Maersk

    i co jeszcze wymysla?

    • 22 6

  • tak się zastanawiam

    co za kretyn układa pytania do ankiet i według jakiego klucza i czemu one mają służyć ....

    • 18 2

  • W BCT wzrosły przeładunki, bo wrócili operatorzy z DCT, którzy byli tam zaniedbywani. Pierwszeństwo miał tam zawsze Maersk, który został na DCT i teraz to on bedzie dyktował warunki.

    • 11 4

  • DCT jest po ostatniej akcji z 6 liniami dla mnie skonczone.

    • 22 5

  • Tak dobra sytuacja...

    ... a ile ram stoi wokół terminali o stawkach nie wspominając.

    • 3 0

  • A Ryśki i ta cała reszta (2)

    banda złodziei ze spedycji dużych szanujących się podobno ? Warszawę sprzedają za 1500 i Mława jedzie .................... ! Tylko jakim sposobem jeżeli paliwo do Warszawy i zpowrotem kosztuje 1400 , to ja się pytam gdzie tu normalność i czy kryzys jest czy nie i kto go ma ?????????

    • 20 2

    • prawda

      • 3 0

    • Najpierw przewożnicy nawzajem się podkwotowują a potem skamlą że mało zarabiają. Przecież macie te swoje federacje zawodowe do których płacicie składki to niech walczą o wasze interesy i wyższe stawki.

      • 3 0

  • 1 litr paliwa = 5,8 pln + viatoll + kierowca + leasing + OC AC + OCP + eksplotacja + przepał i oczywiście brak szacunku dla frajera przewoznika . Obraz nędzy i rozpaczy polskiego przewoznika wożącego 2x20 żeby na to wszystko zarobić .

    • 11 1

  • "firmy sektora TLS"?

    Powinno być TSL, bo taki właśnie skrót przyjęto do określania branży Transport / Spedition / Logistics.

    • 6 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Hanna Kąkol

Od 1999 r. dyrektor zarządzający firmy Perfect Consulting, która powstała z jej inicjatywy....

Najczęściej czytane