• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona obojętna dla Gdyni?

Michał Sielski
18 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Koniec obwodnicy w Chyloni. Tu miał zaczynać się OPAT, a teraz planowany jest początek Drogi Czerwonej i Via Maris. Koniec obwodnicy w Chyloni. Tu miał zaczynać się OPAT, a teraz planowany jest początek Drogi Czerwonej i Via Maris.

- Powiem brutalnie: Droga Czerwona nie obsługuje żadnych terenów mieszkaniowych i nie rozwiązuje bezpośrednio problemów mieszkańców Gdyni. Z punktu widzenia miasta i gdynian ważniejsze są inwestycje kolejowe - przyznaje wiceprezydent Gdyni Marek Stępa, który spotkał się z unijnymi komisarzami i przedstawicielami portu w sprawie planowanych inwestycji wartych 12 mld zł.



Czy Droga Czerwona rozwiąże problemy korków na północy Gdyni?

Gdynia wydaje średnio 100 mln zł rocznie na inwestycje. Tymczasem w programie, który ma przedłużyć "morską autostradę" Bałtyk-Adriatyk, jest do wydania aż 3 mld euro do 2030 roku. To ok. 1 mld zł rocznie przez najbliższe 12 lat, czyli 10 razy więcej niż udaje się co roku zainwestować Gdyni. To nie miejscy urzędnicy będą jednak dzielić ten tort. Większość pieniędzy trafi do PKP, GDDKiA oraz do Portu Gdynia.

Co za to powstanie? Jakie inwestycje są jednak najważniejsze z punktu widzenia miasta? Do tej pory najwięcej mówiło się o Drodze Czerwonej.

Nowa droga do portu



Wiadomo którędy Droga Czerwona miałaby przebiegać, ale wciąż nie ma nawet jej projektu. Wiadomo którędy Droga Czerwona miałaby przebiegać, ale wciąż nie ma nawet jej projektu.
Droga Czerwona to nowa droga ekspresowa, która ma połączyć gdyński port zobacz na mapie Gdyniobwodnicą Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni. Ma być powiązana z dwupasmową drogą Via Maris, która zacznie się na końcu obwodnicy w Chyloni zobacz na mapie Gdyni i pobiegnie do granicy z Rumią. Obie drogi - Droga Czerwona i Via Maris - spotkają się na odcinku między obwodnicą a nowym węzłem w Chyloni zobacz na mapie Gdyni.

Ten odcinek ma zostać sfinansowany w całości przez budżet państwa. Będzie najtrudniejszy, bo częściowo drogę trzeba będzie poprowadzić pod ulicami Morską zobacz na mapie Gdyni, Chylońską zobacz na mapie GdyniHutniczą zobacz na mapie Gdyni. Dalej trasa powiedzie ponad torami.

To właśnie ten fragment, jako część drogi Via Maris, nad którą trwają prace koncepcyjne, będzie budowany prawdopodobnie w pierwszej kolejności. Cała trasa Via Maris do Rumi będzie dwupasmowa, a dalej do Władysławowa zbudowana będzie jako jednopasmowa droga krajowa.

Więcej szczegółów o Via Maris

Na budowę dwóch pozostałych odcinków pieniądze muszą w większości wyłożyć miasto i port. Pierwszy z etapów tego odcinka Drogi Czerwonej będzie kończył się na Terminalu Kontenerowym zobacz na mapie Gdyni. Kolejny w dalszej perspektywie finansowej w okolicach ronda przy ul. Polskiej zobacz na mapie Gdyni. Razem to kilka kilometrów. 

Rozwój portu może być problemem dla miasta



Na początku tygodnia w Gdyni i Karlskronie przez dwa dni debatowali unijni urzędnicy, władze portu, Gdyni i Karlskrony. Rozmawiali o korytarzu Bałtyk-Adriatyk, który dzięki "autostradzie morskiej" z Gdyni do Karlskrony ma przynieść wymierne korzyści portowi i miastu Gdynia. Tylko, że władze miasta zwracają uwagę na jeden, za to bardzo istotny element:

- Zwiększony transport towarów, który niewątpliwie przyczyni się do rozwoju portu, nie może zmniejszyć komfortu przemieszczania się ludzi, mieszkańców Gdyni - podkreśla Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. - Dlatego niezbędne są inwestycje infrastrukturalne, które ograniczą negatywny wpływ rozwoju na miasto - dodaje Marek Stępa.
Jakie? Na liście prof. Kurta Bodewiga, koordynatora korytarza Bałtyk-Adriatyk oraz Briana Simpsona, koordynatora Autostrad Morskich, są m.in.: modernizacja nabrzeży portu, remont linii kolejowej 201 oraz budowa Drogi Czerwonej. Władze portu mają już nawet swoją listę rankingową.

- Co roku bijemy rekordy przeładunków, chcemy, aby każdy kolejny rok był lepszy od poprzedniego, ale pod względem możliwości rozwoju doszliśmy już praktycznie do ściany - podkreśla Adam Meller, prezes zarządu Portu Gdynia. - Dla nas najbardziej istotne jest połączenie kolejowe, więc rozbudowa linii 201 jest najważniejsza. Ale kluczowa jest również budowa publicznego terminala promowego, na który będzie można zaprosić innych przewoźników, nie tylko Stena Line. No i Droga Czerwona, która odciąży mającą już swoje lata i ograniczenia techniczne Trasę Kwiatkowskiego - wylicza prezes portu.

Po co miastu Droga Czerwona?



Port stawia na transport kolejowy, co powinno cieszyć wszystkich mieszkańców Trójmiasta. Bo im więcej kontenerów na wagonach pociągu, tym mniej ciężarówek na ulicach, korków na obwodnicy i zniszczonych dróg, nadających się do remontu. Hasło "Tiry na tory" cieszy też władze Gdyni.

- Powiem brutalnie: Droga Czerwona nie obsługuje żadnych terenów mieszkaniowych i nie rozwiązuje bezpośrednio problemów mieszkańców Gdyni. Z puntu widzenia mieszkańców miasta ważniejsza jest budowa Via Maris, która wyprowadzi ruch tranzytowy z północy Gdyni. A także linia kolejowa przejeżdżająca choćby przez Chylonię - podkreśla Marek Stępa.
Na razie rozmowy z PKP w sprawie wiaduktów (kolejowego oraz drogowego) w okolicy ul. Północnej trwają. Via Maris jest natomiast w sferze przedwyborczych zapowiedzi, a wszystkie dokumenty, które istnieją, przygotowywane były pod biegnący innym śladem OPAT.

Najważniejsze jednak, że UE gwarantuje współfinansowanie projektów, a perspektywa czasowa do 2030 roku wskazuje, że nie będzie można ich odkładać na kolejne kadencje.

Opinie (333) 4 zablokowane

  • (1)

    Terminal kontenerowy na polskiej to będzie wielki burdel

    • 4 5

    • burdel to jest w pobliskich blokowiskach

      szklanych.
      Będzie synergia z wikingami.

      • 1 0

  • dlaczego ten temat był tylko jeden dzień na stronie głównej?

    Przecież nalezał do najbardziej poczytnych...

    • 5 1

  • (10)

    Takie wypowiedzi potwierdzają tezę że ta ekipa nic nie kuma jeśli chodzi o rozwój miasta poprzez inwestycje. Co poniekąd widać w obecnym stanie miasta.

    • 36 2

    • a co konkretnie proponujesz? (9)

      Lepiej inwestować w rozwój lokalnego systemu kolei niż myśleć wyłącznie o poszerzaniu dróg i budowie skrzyżowań pseudobezkolizyjnych które tylko wlewają więcej blachy, spalin i hałasu do centrum miasta.

      • 0 11

      • ale tu chodzi o wyprowadzenie ruchu związanego z portem z miasta. (3)

        Budowa mieszkaniowa na Portowej, Waszyngtona, Waterfrontu spowoduje wprowadzenie większej ilości pojazdów do centrum. Jak mieszkańcy tych nowych budynków dojadą, będą latać helikopterami?

        • 8 0

        • tu chodzi w wyprowadzenie miasta z portu. oraz korzystne dla obu stron rozwiazanie kolizji drog transportowych. (1)

          • 0 0

          • Z wypowiedzi władz miasta oraz ich dotychczasowych działań

            jasno wynika, że chcą wprowadzić miasto, do lub w pobliże portu. Zapewniam że port nie przeszkadza obecnym mieszkańcom miasta, ale będzie przeszkadzał nowym właścicielom i użytkownikom, nowo budowanych mieszkań Międzytorza i budynków Portova. Czy deweloper będzie na tyle uczciwy, aby w swoich folderach reklamowych informować klientów o bliskości portu oraz towarowej linii kolejowej.

            • 3 0

        • tam nie powinno byc mieszkaniowki.

          I tyle.

          • 3 1

      • a kto niby według ciebie

        jest autorem tych pseudobezkolizyjnych skrzyżowań i milionów świateł , bo mi wydaje się że to nieudacznik stepa

        • 3 0

      • Jakie centrum miasta?

        Mówimy o drodze wiodącej przez tereny przemysłowe, która ma wyrzucić ruch towarowy z nieprzygotowanej do tego estakady.

        • 5 0

      • (1)

        najlepiej nic nie robić. Tymczasem w Gdańsku zbudują drogi i port w Gdyni już w ogóle będzie można zamknąć i zaorać.

        • 8 0

        • I to jest główny cel obecnych władz Gdyni!

          • 6 0

      • Port powinien być priorytetem dla miasta, poza tym mówimy o terenach głównie przemysłowych więc szkoda dla mieszkańców niewielka. Oczywiście równocześnie z budową dróg powinno się modernizować połączenia kolejowe.

        • 10 0

  • Powiem brutalnie, (1)

    tak jak nie raz traktują nas, przeciwników różnych koncepcji władz miasta: Panie Stępa, jak Panu port w Gdyni przeszkadza to niech się Pan wyprowadzi i buduje na pustyni! Cała Wasza koncepcja zabudowy mieszkaniowej Gdyni nie służy rozwojowi miasta i poprawie życia jej mieszkańców. Czy miasto się rozwija można poznać po stanie jego kasy. Nie inwestujecie i nie potraficie sprowadzić do Gdyni kapitału, który przynosiłby dochody do budżetu miasta. Ograniczanie terenów i rozwoju portu to nic innego jak pozbawianie miasta tych dochodów. Pomysły na Waterfront i Międzytorze, zezwolenie na budowę osiedli mieszkaniowych w dzielnicach, w których nie ma możliwości rozbudowy systemu komunikacyjnego (na przykład Beniowskiego), przeprowadzanie tranzytu samochodowego przez dzielnice mieszkaniowe (patrz ul. Strzelców) i wiele innych pomysłów, oznacza wprowadzanie w te tereny setki, jeśli nie tysiące nowych mieszkańców i ich pojazdów. Komu ma to służyć, bo nie mieszkańcom, którzy tu żyją od lat. Możecie zabronić mieszkańcom innych dzielnic wjazdu do śródmieścia, ale nie zabronicie dojazdu do swoich apartamentów tym, którzy zamieszkają na osiedlu Portova, na ul. Waszyngtona czy też na planowanym Międzytorzu. Nie liczcie na to, że oni zamkną się w tych budynkach lub będą tylko chodzili na piechotę. Centra miast nie mogą się rozbudowywać w nieskończoność, bez rozwoju sieci ciągów komunikacyjnych, również dla pojazdów. Zwłaszcza centrum Gdyni, które ma bardzo ograniczoną możliwość budowy nowych dróg. Droga Czerwona powinna być podstawowym ciągiem komunikacyjnym obsługującym port, a mam nadzieję, że będzie się on rozwijał nadal, wbrew Waszym wysiłkom.

    • 33 2

    • Podobno w środę ma się odbyć konferencja na Polance Redłowskiej.

      Ma być przedstawiony inny kandydat na Prezydenta Gdyni. Zobaczymy jakie ma poglądy na temat rozwoju miasta.

      • 3 0

  • Trzeba jak najszybciej przeprowadzić deratyzację Gdyni

    i pozbyć się tych paskudnych szkodników

    • 8 1

  • LOL (2)

    Ciągłe remonty Estakady rozwalanej przez tiry z portu nie generuje mieszkańcom żadnych problemów! Gdynianie, dalej głosujcie na tę coraz bardziej oderwaną od rzeczywistości ekipę.

    • 79 5

    • Czy spojrzałeś na mapę w artykule? Estakadą od Janka Wiśniewskiego do terminalu promowego jest elementem tej drogi. Więc odciążyć to może tylko odcinek od Morskiej do Janka Wiśniewskiego. Zawsze coś, ale ja, mieszkając na Obłużu, rzeczywiście mogę jej wybudowania nie czuć. Jedyny plus to przerzucenie części ruchu do Rumi na Czerwoną.

      • 0 0

    • Ta wypowiedź pokazuje jak bardzo wladze są oderwane od rzeczywiostości. Tyle lat zostało zmarnowynych, czas na zmiany!

      • 6 2

  • Wielcy fachowcy nie potrafia rozladowac korkow na estakadzie Kwiatkowskiego (2)

    a biora sie za inwestycje 12mld!!! Mam nadzieje ze po wyborach juz nie bedzie tej calej bandy szczurzyzny poukladanej z firmami - monopolistami, ktore zna kazdy mieszkaniec Gdyni

    • 38 0

    • zebys sie nie zdziwił! (1)

      młodzi zamiast iść na wybory, będą leżeć w domu po sobotnim chlaniu, a za to dziadki po kościele pójdą na wybory i zagłosują na szczura, bo zawsze na niego głosowali ''i zawsze było dobrze''. Wcześniej ksiądz naciśnie im kitów, że PO to fjuty, a PiS i ich przydu*asy jak szczur są cacy.

      • 2 1

      • Jestem dziadkiem, poprzednio głosowalem na Samorządność

        Już w ostatnich wyborach dlatego, że też nie było alternatywy. Ale koniec, miarka się przebrała.

        • 2 0

  • Ja już nie mogę doczekać się ..dnia wyborów

    -prywatna władza w "prywatnym mieście" czy jakoś tak ????
    Mam dość.

    • 13 0

  • Pan Stępa musi pojechać do Hamburga (SUD) to zobaczy

    ile TIR-ów pędzi do portu i z portu. Kolej jest tylko dodatkiem....Facet nie ma pojęcia i tyle....
    Jak tam jest rozwiązany układ drogowy to można skopiować. Nie mona zaś twierdzić ,że nie trzeba i nie potrzeba bo kolej to albo tamto...Wpierw powinne być wybudowane ze 100-200 km przed portem specjalne terminale Kolejowo-drogowe-to może by coś wyszło. A jak Volvo z kontenerem pełnym paneli podłogowych pędzi do Gdyni z pod Zielonej Góry to gdzie ma to wyadować i na co??? zaadować???? Sam czas na te operacje zajmie tyle, że zanim transport wyruszy z pod Poznania(???) to obecnie jest już w Gdyni. Czas to pieniądz.....

    • 13 0

  • (1)

    materiał jest o budowaniu DROGI ale redaktor piszę ile Gdynia wydaję na inwestycję i do tego te wyliczenia.

    • 14 1

    • inwestycje w Gdyni

      to na pewno nie drogi, to pomniki, pseudo muzea, ppnt, kolejka górska, kosmodrom i tego typu bezużyteczne pierdoły ale na potrzeby propagandy wszystko wrzucają do jednego worka pod hasłem drogi

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations. Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. W przeszłości kierownik literacki Teatru Muzycznego pod dyrekcją Jerzego Gruzy; dziennikarka - z-ca redaktora naczelnego, redaktor naczelna, publicystka i komentatorka „Głosu Wybrzeża”; prezes zarządu wydawnictwa Baltic Press (wydawca anglojęzycznego dwumiesięcznika „Baltic Transport Journal”; dyrektor Biura Zarządu...

Najczęściej czytane