• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona obojętna dla Gdyni?

Michał Sielski
18 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Koniec obwodnicy w Chyloni. Tu miał zaczynać się OPAT, a teraz planowany jest początek Drogi Czerwonej i Via Maris. Koniec obwodnicy w Chyloni. Tu miał zaczynać się OPAT, a teraz planowany jest początek Drogi Czerwonej i Via Maris.

- Powiem brutalnie: Droga Czerwona nie obsługuje żadnych terenów mieszkaniowych i nie rozwiązuje bezpośrednio problemów mieszkańców Gdyni. Z punktu widzenia miasta i gdynian ważniejsze są inwestycje kolejowe - przyznaje wiceprezydent Gdyni Marek Stępa, który spotkał się z unijnymi komisarzami i przedstawicielami portu w sprawie planowanych inwestycji wartych 12 mld zł.



Czy Droga Czerwona rozwiąże problemy korków na północy Gdyni?

Gdynia wydaje średnio 100 mln zł rocznie na inwestycje. Tymczasem w programie, który ma przedłużyć "morską autostradę" Bałtyk-Adriatyk, jest do wydania aż 3 mld euro do 2030 roku. To ok. 1 mld zł rocznie przez najbliższe 12 lat, czyli 10 razy więcej niż udaje się co roku zainwestować Gdyni. To nie miejscy urzędnicy będą jednak dzielić ten tort. Większość pieniędzy trafi do PKP, GDDKiA oraz do Portu Gdynia.

Co za to powstanie? Jakie inwestycje są jednak najważniejsze z punktu widzenia miasta? Do tej pory najwięcej mówiło się o Drodze Czerwonej.

Nowa droga do portu



Wiadomo którędy Droga Czerwona miałaby przebiegać, ale wciąż nie ma nawet jej projektu. Wiadomo którędy Droga Czerwona miałaby przebiegać, ale wciąż nie ma nawet jej projektu.
Droga Czerwona to nowa droga ekspresowa, która ma połączyć gdyński port zobacz na mapie Gdyniobwodnicą Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni. Ma być powiązana z dwupasmową drogą Via Maris, która zacznie się na końcu obwodnicy w Chyloni zobacz na mapie Gdyni i pobiegnie do granicy z Rumią. Obie drogi - Droga Czerwona i Via Maris - spotkają się na odcinku między obwodnicą a nowym węzłem w Chyloni zobacz na mapie Gdyni.

Ten odcinek ma zostać sfinansowany w całości przez budżet państwa. Będzie najtrudniejszy, bo częściowo drogę trzeba będzie poprowadzić pod ulicami Morską zobacz na mapie Gdyni, Chylońską zobacz na mapie GdyniHutniczą zobacz na mapie Gdyni. Dalej trasa powiedzie ponad torami.

To właśnie ten fragment, jako część drogi Via Maris, nad którą trwają prace koncepcyjne, będzie budowany prawdopodobnie w pierwszej kolejności. Cała trasa Via Maris do Rumi będzie dwupasmowa, a dalej do Władysławowa zbudowana będzie jako jednopasmowa droga krajowa.

Więcej szczegółów o Via Maris

Na budowę dwóch pozostałych odcinków pieniądze muszą w większości wyłożyć miasto i port. Pierwszy z etapów tego odcinka Drogi Czerwonej będzie kończył się na Terminalu Kontenerowym zobacz na mapie Gdyni. Kolejny w dalszej perspektywie finansowej w okolicach ronda przy ul. Polskiej zobacz na mapie Gdyni. Razem to kilka kilometrów. 

Rozwój portu może być problemem dla miasta



Na początku tygodnia w Gdyni i Karlskronie przez dwa dni debatowali unijni urzędnicy, władze portu, Gdyni i Karlskrony. Rozmawiali o korytarzu Bałtyk-Adriatyk, który dzięki "autostradzie morskiej" z Gdyni do Karlskrony ma przynieść wymierne korzyści portowi i miastu Gdynia. Tylko, że władze miasta zwracają uwagę na jeden, za to bardzo istotny element:

- Zwiększony transport towarów, który niewątpliwie przyczyni się do rozwoju portu, nie może zmniejszyć komfortu przemieszczania się ludzi, mieszkańców Gdyni - podkreśla Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. - Dlatego niezbędne są inwestycje infrastrukturalne, które ograniczą negatywny wpływ rozwoju na miasto - dodaje Marek Stępa.
Jakie? Na liście prof. Kurta Bodewiga, koordynatora korytarza Bałtyk-Adriatyk oraz Briana Simpsona, koordynatora Autostrad Morskich, są m.in.: modernizacja nabrzeży portu, remont linii kolejowej 201 oraz budowa Drogi Czerwonej. Władze portu mają już nawet swoją listę rankingową.

- Co roku bijemy rekordy przeładunków, chcemy, aby każdy kolejny rok był lepszy od poprzedniego, ale pod względem możliwości rozwoju doszliśmy już praktycznie do ściany - podkreśla Adam Meller, prezes zarządu Portu Gdynia. - Dla nas najbardziej istotne jest połączenie kolejowe, więc rozbudowa linii 201 jest najważniejsza. Ale kluczowa jest również budowa publicznego terminala promowego, na który będzie można zaprosić innych przewoźników, nie tylko Stena Line. No i Droga Czerwona, która odciąży mającą już swoje lata i ograniczenia techniczne Trasę Kwiatkowskiego - wylicza prezes portu.

Po co miastu Droga Czerwona?



Port stawia na transport kolejowy, co powinno cieszyć wszystkich mieszkańców Trójmiasta. Bo im więcej kontenerów na wagonach pociągu, tym mniej ciężarówek na ulicach, korków na obwodnicy i zniszczonych dróg, nadających się do remontu. Hasło "Tiry na tory" cieszy też władze Gdyni.

- Powiem brutalnie: Droga Czerwona nie obsługuje żadnych terenów mieszkaniowych i nie rozwiązuje bezpośrednio problemów mieszkańców Gdyni. Z puntu widzenia mieszkańców miasta ważniejsza jest budowa Via Maris, która wyprowadzi ruch tranzytowy z północy Gdyni. A także linia kolejowa przejeżdżająca choćby przez Chylonię - podkreśla Marek Stępa.
Na razie rozmowy z PKP w sprawie wiaduktów (kolejowego oraz drogowego) w okolicy ul. Północnej trwają. Via Maris jest natomiast w sferze przedwyborczych zapowiedzi, a wszystkie dokumenty, które istnieją, przygotowywane były pod biegnący innym śladem OPAT.

Najważniejsze jednak, że UE gwarantuje współfinansowanie projektów, a perspektywa czasowa do 2030 roku wskazuje, że nie będzie można ich odkładać na kolejne kadencje.

Opinie (333) 4 zablokowane

  • ?? (2)

    Co on pier.....y jak nie rozwiązuje problemów?!

    • 10 3

    • proponuje inny sposób rozwiązywania problemów niż ci, którzy uważają, że jedynym problemem miasta (1)

      jest niedostatek przepustowości dróg i darmowych miejsc do parkowania samochodów.

      • 2 3

      • Mówimy o drodze wiodącej do portu, niedorozwoju.

        • 6 1

  • Patrząc na stan gdyńskich dróg

    to dla Gdyni wszystkie drogi są obojętne. No ale nie pomniki za 3 mln. Tu jest nadzwyczajna aktywność magistratu.

    • 17 0

  • Panie Stępa-do widzenia. (1)

    • 17 3

    • jakiego widzenia?!

      Zegnamy... I to ozieble.

      • 5 0

  • Urzędniczy bełkot (4)

    Morska stoi zakorkowana, ale dla pana wiceprezydenta GDYNI ruchu tam nie ma, bo to ruch do Rumii.

    W Rumii też problemu nie ma, bo to ruch do Gdyni...

    Przy okazji mieszkańcy Chyloni czy Grabówka - zapamiętajcie słowa wiceprezydenta miasta - miejsca gdzie mieszkanie nie są "terenem mieszkaniowym", czyżby pan wiceprezydent wiedział coś czego jeszcze nie wiemy my, mieszkańcy?

    • 20 1

    • rozbudowa dróg nie rozładowuje korków tylko przesuwa je gdzie indziej (2)

      rozbudowa kolei lokalnej na północ Gdyni wiele pomoże na korki

      najlepiej pomyśleć o zwodzonej kładce pieszo-rowerowej z Oksywia do Śródmieścia przez plac Gombrowicza

      • 0 6

      • Może teleport? (1)

        Byle tylko kawałka drogi dla tych potwornych blachosmrodów nie wybudować!

        • 1 1

        • przecież dla samochodów drogi już są

          chodzi o to, by tworzyć rozwiązania dla ludzi, biorąc pod uwagę różne opcje.

          Nie udawaj, że jesteś jako kierowca dyskryminowany w mieście.

          Kierowcom w mieście najbardziej przeszkadzają inni kierowcy, co powoduje raka u nich i u wielu innych osób.

          • 1 4

    • Jeśli zatwierdzi nowy plan zagospodarowania dla Beniowskiego,

      w pierwotnym kształcie to ma jak w banku - będziemy pamiętali! Dlaczego można wybudować 13 piętrowe budynki, ano dlatego, że komuniści już tam postawili 10 piętrowe. To jest logika "rozwoju miasta" i ułatwiania życia mieszkańcom. Ulica dojazdowa? A co to kogo obchodzi?

      • 5 1

  • "Doszliśmy do ściany" - zabudujmy więcej nabrzeży apartamentowcami dla Warszawki a ściana nam przypier... (3)

    Doszliśmy do ściany. No cóż, miasto portowe, które przemysłowe tereny zabudowuje Sea Towersami i innymi wątpliwej urody budynkami. A potem wielka niespodzianka - port nie ma gdzie się rozwijać! Bardzo słabego mamy prezydenta.

    • 83 7

    • no nie do końca (2)

      Po pierwsze oddzielenie tych pozostałości po porcie i przekształcenie ich w centrum mieszkalne to dobry pomysł.
      Oczywiście port powinien się rozwijać, ale nie powinno się to dziać kosztem centrum miasta, które też musi się rozwijać. Tu polityka powinna być zrównoważona i iść dwu torowo. Droga czerwona prowadzi przez Janka Wiśniewskiego i to tu może jest problem. Jedno jest pewne, miasto powinno pomyśleć o drodze czerwonej do terminali, tak aby odblokować estakadę.

      • 0 8

      • To nie są pozostałości po porcie,

        to są tereny, z którego miasto wyrugowało port. Tereny Dalmoru powinny pozostać portowe, może właśnie pasażerskie? Nikt nie mówi, że tam powinno się przeładowywać węgiel lub nawet kontenery, ale aby przynosiło zyski dla miasta. Miasto nie powinno się rozwijać kosztem portu, ale obok niego i z zarobionych przez ten port pieniędzy.

        • 9 0

      • do końca, radykalnie i konsekwentnie

        należy odsunąć "centrum" miasta od terenów przemysłowych.

        • 7 0

  • Kiedy przedłużenie Drogi Różowej w stronę Sopotu. Jest miejsca dosyć wzdłuż torów. A tak Wielkopolska i koniec.

    • 17 1

  • Powiem brutalnie: Stepa po raz kolejny potwierdza że jest idiotą (3)

    Droga Czerwona obojętna dla Gdyni? A ja się pytam, z czego to miasto żyje? Z malowania pasów na jezdni, czy z podatków płaconych przez Port i przez pracowników Portu (szeroko rozumianego)?
    Miasto powinno stworzyć takie warunki, by i Port i mieszkańcy koegzystowali. Powinny być takie drogi do portu wyznaczone, by jak najmniej wpływały na ludzkie siedliska.
    Gdyby powstała DCz, Estakada Kwiatkowskiego byłaby mniej obciążona, remonty były by rzadsze....
    Trasa kolejowa? OK, ale problem polega na tym, ze w Gdyni tory kolejowe idą przez środek miasta. A tereny wokół kolejowe tez nie sa z gumy i kolejnych torów nie bardzo jest jak położyć. Inna sprawa, że transport kolejowy tez wpływa na ludzkie siedliska.

    Rozwój portu może być problemem dla miasta. Tere fere. A z czego to miasto wyrosło? Wokół czego rozwijało się? Nie wokół Sea Tawers i bunkrów przyległych.
    Przypominam, ze to miasto z morza (i marzeń). Ale marzenia o wielkim, prężnym mieście włodarze dzisiejsi maja głęboko w d...

    Już dawno powinien być tunel/wiadukt w Chyloni, już dawno powinna być droga omijająca Witomino. A o tym, ze najpierw zabudowano Chwarzno/Wiczlino, a dopiero w planach jest poszerzenie dróg, to nie wspomnę. To jest właśnie kwintesencja działań obecnych władz miasta.

    • 45 0

    • Ciekawe co na ten temat ma do powiedzenia Grucha, specjalistka od spraw wszelakich (2)

      • 5 1

      • zaczytana w książkach kucharskich... (1)

        • 4 1

        • Może to i lepiej

          • 3 1

  • po co rozwój portu? (2)

    może wrócimy do łuczywa i wypasu bydła w Gdyni

    • 20 3

    • bydło juz się tu "pasie"

      łuczywo się przyda, jak miasto nie będzie miało na rachunki...
      :\ aż mi się nie chce żartować... :\

      • 4 1

    • A wiesz że to dobry pomysł

      jw.

      • 4 2

  • Idioci myślą że rozbudowa dróg likwiduje korki! (13)

    No na pierwsze 3-4 miesiące, a potem jest gorzej niż przed rozbudową.

    • 18 45

    • Idioci myślą, że port jest obsługiwany przez rowery. (1)

      • 5 0

      • Rowery na tory!

        • 1 0

    • Korki rozladuje dopiero litr paliwa za 20 zlotych. (6)

      • 8 1

      • i OC x10 (2)

        • 2 1

        • Ceny OC reguluje rynek

          A nie mokre sny ped**arzy

          • 0 0

        • Idioci myślą, ze rowerami będzie się wywozić towary z portu.

          • 6 1

      • Jestem za :) (2)

        • 1 0

        • A następnego ranka

          Bułeczki w Biedrze po pińć złoty sztuka...

          • 1 0

        • Do czasu

          Kasa się przestanie zgadzać, to do teslowców też się do pie*****lą

          • 1 0

    • Tak jest (3)

      Zlikwidujmy wszystkie drogi wtedy korków w ogóle nie będzie

      • 18 5

      • A wiesz że to jest prawdziwa teoria? (2)

        No ale chyba lepiej żeby kontenery z portu wyjeżdżał na torach niż ryzykować jeszcze więcej "tirów" w mieście po wybudowaniu nowej drogi?

        • 7 6

        • "Wjazd" z porto powinien być prowadzony wielokanałowo

          Powinno się zapewnić transport zarówno kolejowy jak i drogowy

          • 4 0

        • Zlikwidujmy Gdynię, wtedy będzie idealnie. Aktywiści będą zadowoleni. Głodni, ale zadowoleni.

          • 7 0

  • Tunel na Chwarzno i Witomino

    Może pomyśli któryś z mędrców gdyńskich o Gdyni Zachód? Wieczne korki doprowadzają wszystkich do szału.Mieszkacie tam Panowie włodarze!!!Może tunel pod lasem byłby rozwiązaniem.To wy dajecie pozwolenia na budowę Hossie. Może niech deweloper dołoży do dróg?

    • 10 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations. Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. W przeszłości kierownik literacki Teatru Muzycznego pod dyrekcją Jerzego Gruzy; dziennikarka - z-ca redaktora naczelnego, redaktor naczelna, publicystka i komentatorka „Głosu Wybrzeża”; prezes zarządu wydawnictwa Baltic Press (wydawca anglojęzycznego dwumiesięcznika „Baltic Transport Journal”; dyrektor Biura Zarządu...

Najczęściej czytane