• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona: w lipcu wybór projektanta

Patryk Szczerba
17 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni
Droga Czerwona odciąży estakadę Kwiatkowskiego. Ale stanie się to najwcześniej za sześć lat. Droga Czerwona odciąży estakadę Kwiatkowskiego. Ale stanie się to najwcześniej za sześć lat.

Jak będzie wyglądać Droga Czerwona w Gdyni? Odpowiedź ma dać dokumentacja przygotowawcza dla projektu budowy nowej drogi. W połowie lipca zostanie rozstrzygnięty przetarg na nią. Dokument ma być gotowy w 2024 roku, ale sama Droga Czerwona będzie ukończona nie wcześniej niż w 2029 r.



Czy Droga Czerwona pozostanie istotna dla rządzących w przyszłych latach?

Przypomnijmy: w kwietniu ogłoszono, że z puli środków na budowę CPK do lokalnego oddziału GDDKiA trafia 20 mln zł na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i przygotowanie inwestycji. Miało to zamknąć dywagacje, czy Droga Czerwona powstanie i czy zależy na tym rządowi.

Po zatwierdzeniu przez Ministra Infrastruktury Programu inwestycji i podpisaniu porozumienia o finansowaniu budowy Drogi Czerwonej przez Centralny Port Komunikacyjny, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na wyłonienie wykonawcy prac przygotowawczych.

Droga Czerwona: informacje o inwestycji



Droga Czerwona: długość odcinków



Oferty będą składane do połowy lipca. Całość zamówienia potrwa półtora roku, co oznacza, że dokument będzie gotowy nie wcześniej niż w 2024 roku.

Projektant wyłoniony w postępowaniu będzie musiał wykonać dokumentację przygotowawczą do budowy nowej drogi krajowej w podziale na trzy odcinki, o łącznej długości ok. 9 km

  1. węzeł Gdynia Chylonia - węzeł Kwiatkowskiego II,
  2. węzeł Kwiatkowskiego II - węzeł Ofiar Grudnia '70,
  3. węzeł Ofiar Grudnia '70 - węzeł Terminal Promowy.

Dla pierwszego odcinka wybrany wykonawca będzie musiał przygotować koncepcję programową, a dla dwóch pozostałych studium komunikacyjne.

Ponadto będzie zobowiązany do wykonania badań geologicznych pod przyszłą trasę na odcinku nr 1.

Władze krajowe: wszystko ws. Drogi Czerwonej idzie zgodnie z planem



Rozpoczęcie poszukiwań wykonawcy ogłoszono w obecności Marcina Horały, wiceministra Funduszy i Polityki Regionalnej oraz wojewody Dariusza Drelicha.

- Inwestycja jest niezwykle potrzeba, dzięki portowi w Gdyni, CPK i GDDKiA razem działają i proces posuwa się w szybkim tempie. Po stronie inwestorów publicznych wszystko wykonujemy zgodnie z harmonogramem - zapewnia Marcin Horała.
Według założeń Droga Czerwona powstanie prawdopodobnie w 2029 roku.

- Ruszył kalendarz do końca inwestycji. Jest przetarg na dokumentację. Można zaplanować harmonogramy także innych inwestycji - dodaje Dariusz Drelich.

Droga Czerwona jako droga przyspieszona



- Dokumentacja odpowie na pytanie którędy poprowadzić trasę. Czy zrobić to w formie tunelu czy estakad. To prace przygotowawcze, które są mało spektakularne, ale ważne - opowiada Piotr Michalski z lokalnego oddziału GDDKiA.
Droga Czerwona powstanie w standardzie wymaganym dla drogowej sieci TEN-T. Przewidziana została jako droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Z pozostałą siecią będzie skomunikowana poprzez pięć węzłów drogowych. Powstanie też infrastruktura dla pieszych i rowerzystów w postaci kładek oraz tuneli.

Miejsca

Opinie (128) 8 zablokowanych

  • Jedno pewne (1)

    Gdyński wstyd czyli Horała będzie brał dobrą kasę z naszych podatków jeszcze przez lata. Za nieróbstwo i sianie propagandy. Chyba że nowi rządzący wyleją go na zbity pysk.Oby.

    • 3 5

    • Pasiaki już czekają

      • 0 0

  • Festiwale bez samochodów

    Myślenie samorządowców jest źle to niedouki,a walczymy o klimat

    • 0 6

  • Pędzel i farba

    Wybierajcie dalej podobnych do obecnych w Gdyni to będzie bieda z nędza. W trakcie wzrostu gospodarczego wszystkie miasta się rozwijały tylko "biedna" Gdynia stała w miejscu. Infrastrukturalnie. Kolejne koncepcje koncepcji planów do projektu. Od wielu lat mydła na oczy a oprócz pędzla i farby to nie potrafią i nie chcą niemalże nic robić.

    • 6 1

  • Awykonalne

    A tych terminach

    • 2 0

  • Plan drogi Czerwonej jest chyba od 1956 z Gdyni do Gdańska. (1)

    Pani Cegielska w Gdyni dawno ja wybudowała.

    • 27 5

    • wybudowany jest odcinek nazywany roboczo "różową"

      I to dość koślawo, bo Lotników jest mocno niedorobiona, a w końcu wszystko utyka na Wielkopolskiej...
      Były mocarstwowe plany budowania "czegoś" w osi Wrocławska - Halicka, ale na planach się skończyło.
      Budżet zabił pomysły.
      No i postawa Sopotu mocno upośledza te koncepcje.

      • 7 0

  • Panie Patryku (9)

    niech pan nie wypisuje bzdur. Ta droga czerwona to jest fałszywie nazwana i powinna być jako drogą dojazdową do Portu. Prawdziwa DROGA był już planowana w latach 70 tych z Gdańska do Gdyni wzdłuż głównego ciągu komunikacyjnego obok linii SKM aby go odciążyć. Do tej pory nic nie zrobiono i nic z tego prawdopodobnie nie będzie przynajmniej tak długo jak nie zakorkuje się całkowicie przejazd z Gdańska do Gdyni.

    • 39 10

    • Na szczęście jej nie zrobione (1)

      Koncepcja autostrady przez miasto to pomysły z lat 70. Praktyka pokazała, że trzeba inwestować w transport szynowy.

      • 6 11

      • praktyka?

        A gdzie ta "praktyka" się objawiła.
        Transport szynowy do najbardziej kosztowny i najmniej elastyczny z możliwych wariantów czegokolwiek...
        Tylko w Gdańsku paru kolesi uczyniło z niego sposób na życie...

        • 6 0

    • zbieżność nazw - kryptonimów róznych rozwiązań

      które zaczęły żyć własnym życiem.

      Trójmiejska "czerwona" na z "portową" tyle wspólnego, że miały się łączyć w okolicy stacji Gdynia - Stocznia.

      • 6 0

    • śmieszne jest (5)

      nazywanie wirtualnych tras kolorami, a tym bardziej powielanie tych samych nazw co do różnych koncepcji. Niemniej bajania o Drodze Czerwonej cały czas odbijają się nam czkawką, na przykład przez tzw "rezerwę" nie może zostać odbudowana ul. Biała we Wrzeszczu, Tam, gdzie do 1945 roku był budynek z restauracją Bublitz ( róg Waryńskiego) , dziś straszą chaszcze i resztki fundamentów. Problematyczny był nawet remont istniejących kamienic. Może już czas na zakończenie bajki o żelaznym wilku i jakąś przyzwoitą (niewieżowcową) zabudowę tych terenów.

      • 4 7

      • droga musi powstać. (4)

        • 8 2

        • Tia, musi powstać, he, he ... Powstanie tak samo, jak port zewnętrzny w Gdyni i droga Via Maris. (2)

          • 0 8

          • Dokładniej rzecz biorąc, (1)

            powstanie drogi jest uzależnione od budowy portu zewnętrznego. Opracowanie dokumentacji wstępnej nic jeszcze nie znaczy, poza tym, że w kampanii wyborczej będzie się czym pochwalić.

            • 1 6

            • raczej odwrotnie...

              Nikt o zdrowych zmyslach nie zainwestuje w nabrzeza bez mozliwosci komunikacyjnych. Odnowione (bo nawet nie zmodernizowane) torowiska to duzo za malo, aby ktokolwiek sie skusil.

              • 6 0

        • A z jakiej racji ? Kosztem wyburzeń ?

          • 1 7

  • Opat i VIA Maris - czy będzie budowana wraz z Drogą Czerwona? (3)

    Wizualizacja jest z 2013 roku na całość trasy. Można ją zobaczyć w necie.

    • 9 2

    • OPAT i via Maris (2)

      To popierdulki w porownaniu do czesci wspolnej tych trzech hasel, czyli przedluzenia obwodnicy i likwidacji konfliktow drog z siecia kolejowa.
      Po tym to juz gminy moga se budowac...

      • 6 1

      • (1)

        Jaka PO****dolka? Obwodnica OPAT to b. ważna droga. Mieszkańcy na Nią czekają ponieważ Morska jest zakorkowana w Gdyni aż po Redę. PO****dolka może nazwać ten który nie ma bladego pojęcia o temacie

        • 0 7

        • jak juz powiedzialem, 70% kosztow tego przedsiewziecia to budowle nad/pod torami

          Reszta to "drobiazgi", ktore moga byc "opedzone" haslami typu "droga trzech powiatow" i przez nie realizowane.
          Sama Morska moze zyskac na uruchomieniu Kaszubskiej, pod warunkiem, ze " warszawka" nauczy sie jezdzic przez Szemud, Luzino i Bozepole...

          • 6 0

  • (4)

    Ale przecież za 6 lat już nie będzie samochodów.

    • 34 4

    • Mistrz

      • 0 0

    • chiałeś lewaków z UE to masz (2)

      • 6 5

      • Gdyby nie te "lewaki" z UE prawiczku, byś jeździł dalej np. do Łodzi DK nr 1, a nie A1,

        do stolicy DK nr 7 a nie S7. Itd. Czyli starymi droga jednojezdniowymi, a nie jak obecnie dwujezdniowymi.

        • 1 2

      • Na razie mam pato-prawaków.

        • 2 4

  • Gdynia - miasto z planów... (1)

    • 7 1

    • i wizualizacji

      ...

      • 6 0

  • Opinia wyróżniona

    Miała być gotowa w latach 70 ubiegłego wieku. (8)

    50 lat opóźnienia...

    • 104 3

    • Jak tu piszą, miała powstać Droga Czerwona ale w całym Trójmieście tuż obok torów kolejowych. (1)

      Zatem pomyliłeś pojęcia.

      • 3 7

      • obwodnica miała "przeskoczyć" tory

        ale sił wystarczyło na połączenie z Morską.
        Od tego czasu jest charakterystyczna "rezerwa terenowa" i ludzie co przeżyli życie na walizkach, bo już-już będą wysiedlać...

        • 6 0

    • (3)

      Przekop mierzeji powinien powstać w latach 50-tych XXw. - złapał jakieś 60 lat opóźnienia. Te parę lat szybko zleci - droga powstanie. Jest absolutnie niezbędna dla dalszej rozbudowy portu w Gdyni.

      • 18 6

      • Zgadzam się z Tobą. (2)

        Obawiam się tylko, ze będzie obsuw. Bo cała Polska jest rozkopana. Wszędzie budują drogi. Od Tatr po wybrzeże, od Szczecina po Bialystok. Dużo jeżdżę, sporo widzę. Jeszcze nigdy nie bylo takiej rozbudowy i remontow dróg jak przez ostatnie kilka lat. Dlatego trochę się boję, że DRMG ugryzlo więcej, niż jest w stanie przełknąć. Ale jestem dobrej myśli. Zobaczymy.

        • 10 4

        • To wszystko zależy od funduszu spójności z UE

          Teraz kończy się druga ośmiolatka. W obu był nacisk i kasa na drogi. Kolejny już tak dobry nie będzie, bo Unia chce stawiać na kolej. Poza tym uchodzimy za leoiej rozwinięty kraj więc mniej kasy wpadnie. Szczególnie jak chcemy powiększać UE o biedniejsze kraje.

          • 3 0

        • To czemu narzekasz na różne rzeczy na tym forum ?

          I dzięki komu jest ta rozbudowa dróg, która ruszyła na dobre w kilka lat po wstąpieniu do UE.

          • 3 6

    • I pierwsze słyszę, że ta droga miała powstać w latach 70. Wtedy miała powstała jedynie estakada

      Kwiatkowskiego.

      • 4 6

    • "50 lat opóźnienia" mija własnie teraz...

      spokojnie należy szacować że to będzie 70 lat opóźnienia

      • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki na Wydziale Elektrycznym Politechniki Gdańskiej. Od lat 90. kontynuuje doświadczenia w zarządzaniu z licznymi sukcesami z zakresu zwiększania poziomu sprzedaży w branży B2B, nawiązywaniu międzynarodowych relacji handlowych, pozyskiwania finansowania i współpracy typu venture capital oraz rozwiązywaniu problemów szybko rozwijających się organizacji.Ekspert w budowaniu zespołów managerskich i w...

Najczęściej czytane