• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fiasko prywatyzacji Polskiego Ratownictwa Okrętowego

Wioletta Kakowska-Mehring
4 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Polskie Ratownictwo Okrętowe jest właścicielem ogromnego dźwigu pływającego Maja. Polskie Ratownictwo Okrętowe jest właścicielem ogromnego dźwigu pływającego Maja.

Prywatyzacja Polskiego Ratownictwa Okrętowego zakończyła się fiaskiem. Powód? Brak satysfakcjonującej cenowo oferty, choć w rywalizacji brały udział aż cztery podmioty.


Jak oceniasz decyzję ministerstwa?


W marcu tego roku zaproszenie do drugiego etapu prywatyzacji Polskiego Ratownictwa Okrętowego otrzymały cztery oferty złożone przez: Coastal Carriers BV z Holandii, Greenway Shipping z Norwegii, ZRUO z Gdyni i konsorcjum w składzie - PRO Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni, Vestland Marine Sp. z o.o. z Gdyni i Albatross Shipping Ltd. z Giblartaru. Spółka PRO została założona przez menedżerów PRO. Drugi etap prywatyzacji to procedura ograniczonego badania due diligence i wezwanie spółek do złożenia ofert wiążących. Niestety, po kilku miesiącach resort skarbu odstąpił od negocjacji.

- Przyczyną odstąpienia od negocjacji w sprawie zbycia PRO w Gdyni była oferta cenowa złożona w procesie prywatyzacji. Oferta ta nie spełniała oczekiwań cenowych MSP. Resort nie wyklucza ponowienia procesu jeszcze w III kwartale tego roku - poinformowała nas Magdalena Dąbrowska, naczelnik Wydziału Prasowego Ministerstwa Skarbu Państwa.

PRO istnieje od 1951 roku. Początkowo jego głównym zadaniem było oczyszczenie polskiego wybrzeża z wraków pozostałych po drugiej wojnie światowej. Z czasem PRO przejęło także funkcje ratownictwa morskiego. Polskie Ratownictwo Okrętowe jest spółką państwową. Zajmuje się głównie holowaniem oceanicznym i pełnomorskim. Użytkuje też największy w Polsce dźwig pływający "Maja". Jest on wyposażony w napęd umożliwiający samodzielne poruszanie się po wodach portowych i przybrzeżnych. Do podnoszenia ładunków służą dwa haki, główny 330-tonowy, oraz pomocniczy 100-tonowy. W planach inwestycyjnych PRO przewiduje w najbliższych latach wymianę posiadanych jednostek na bardziej nowoczesne. Chce także poszerzyć zakres usług o obsługę terminali paliwowych.

Miejsca

  • PRO Gdynia, Miodowa 26

Opinie (28)

  • Yhy

    A gafako nie chciało ??

    • 7 0

  • Prędzej czy pózniej (3)

    Ktoś przejmie za 1 złotówkę. To najlepsza metoda rozkradania majątku.

    • 29 5

    • Lotos został swojego czasu wyceniony na 0 zł (2)

      nie było chętnych żeby go kupić?

      • 4 0

      • kiedy cena akcji lotosu wynisiła 0 zł buraczku? (1)

        • 0 3

        • czy ja napisałem że cena akcji wynosiła 0?

          po prostu jakaś niby 'znana' i 'poważana' agencja ratingowa wyceniła lotos na 0 zł

          • 3 1

  • PRO

    a czemu nie kupił MARS z ARP ? taka okazja a oni nic ?cieniasy.

    • 7 2

  • "Prywatny właściciel to szansa dla firmy" (9)

    w ankiecie. Ja zapytam - dlaczego? Czy tylko dlatego że zakłamana doktryna neoliberalna tak nakazuje twierdzić? No bo chyba nieprywatny własciciel również prowadził jakiś rachunek ekonomiczny skoro przetrwał przez tyle llat?

    • 19 11

    • to jedź do Korei Północnej

      • 2 11

    • liberałowie świat postrzegają czarno -biało

      i płasko, mniej więcej tak, jak ludzkość postrzegała Ziemię przed Kopernikiem.

      • 5 3

    • prywaciarz bardziej zadba o firmę i nie będzie zadłużał firmy (6)

      prywatne firmy są bardziej elastyczne. Ja jestem za prywatyzacją, ale nie widziałem jeszcze uczciwej prywatyzacji. Najlepszy przykład ostatniego czasu to WNT (z żoną pazury i aferą w tle). Obecnie nowy właściciel przejął za grosze wydawnictwo i cieszy się już z zysków.

      • 3 5

      • bzdura totalna, (5)

        prywaciarz owszem zadba lepiej, ale na poziomie warzywniaka, potem i tak biznesem zarządza manager i to od niego wszystko zależy, forma własności nie ma tu nic do rzeczy.

        • 3 1

        • czyli chcesz powiedzieć, że ktoś włoży ileś milionów (4)

          w biznes i nie będzie dbał o niego ? :) naprawdę śmieszny jesteś.

          • 0 4

          • śmieszny to ty jesteś (3)

            z perspektywy warzywniaka chcesz ogarniać sposób działania korporacji, gdzie własność (akcjonariat) jest tak rozproszona, że nie wiadomo do kogo to należy i rządzi rada dyrektorów, którzy realizują własne interesy, niekoniecznie zbieżne z intresem firmy, którą zarządzają.

            • 5 1

            • mówi ci coś rada nadzorcza? (2)

              to ona powołuje prezesa i ona rządzi w firmie. Prezes tylko realizuje plan jaki ustalany jest na radzie nadzorczej i robi tylko to na co mu pozwala rada. Po za tym my tu mówimy o firmach, które ktoś przejmuje w całości.

              • 0 2

              • coś w rodzaju rady nadzorczej to ty powinieneś mieć, (1)

                żeby bzdur po forach nie wypisywać.

                • 0 1

              • egon wróc do szkoły

                i wyłącz tvn.

                • 0 0

  • tak ... (3)

    "W planach inwestycyjnych PRO przewiduje w najbliższych latach wymianę posiadanych jednostek na bardziej nowoczesne. Chce także poszerzyć zakres usług o obsługę terminali paliwowych."

    Wtedy po dofinansowaniu spółki będzie ją łatwiej sprzedać, żeby było na luksusowe zegarki.

    • 14 5

    • Tak samo z LOT-em

      Kupilili nowe Boeingi 787 DreamLiner I teraz sa na skaraju upadlosci I zapewne beda z calym swym majatkiem sprzedane za bezcen...

      • 5 2

    • Ten system sprawdza się już od wielu lat

      najpierw inwestują i zadłużają spółkę żeby wykazać wartość księgową spółki jak najmniejszą i potem prywatyzują na ułamek procenta rzeczywistej wartości. Najlepszy przykład to energa, której 3 letnie dochody by pokryły kwotę za jaką wycenili ją. Wydaje mi się, że PO przegra z kretesem te wybory ale jeszcze przed odejściem sprywatyzują parę spółek żeby zapewnić sobie ciepłe posadki do emerytury. Zresztą można sprawdzić co zrobili z wydawnictwem WNT (tak tym samym co była afera z żoną pazury) doprowadzili do bankructwa i sprzedali za bezcen, jakiś holding przejął to wydawnictwo i teraz działa sobie w najlepsze zarabiając kupę kasy na tych 'nierentownych' książkach.

      • 3 1

    • kłamstwo często powtarzane ...

      nie lubię ludzi, którzy smarują wszystko stolcem (to stolec, którym smarujesz wszystko wokół jest w twojej głowie)

      • 2 1

  • Czemu oni wszystko prywatyzują :( (2)

    To jest takie smutne :( Niedługo nic nie będzie nasze. Stocznie, Wedel, Prince Polo, Lubiana .... Ah :(

    • 15 8

    • będziemy pracować u niemców (1)

      bo oni wszystko chętnie kupują. Dopiero co zelmer kupili i technologie zakładów azotowych ciech (600 osób straciło pracę-nie licząc spółek zależnych). Browar Gdański też sprzedali dla Żywiec/Heineken. Gdyby ludzie mieli honor to ...

      • 6 2

      • Niemcy już czują się władcami UE

        • 5 1

  • prywatyzacje prywatyzacje (1)

    firmy państwowe nie potrafią "żyć" na rynku, są zarządzane przez nieudaczników (firmy prywatne walczą o byt na rynku i zyski, a państwowe "eee tam zadłużymy się jakoś to będzie, potem my odejdziemy inni przyjdą), sama prywatyzacja nie jest zła ale pieniądze z prywatyzacji trzeba umiejętnie zagospodarować, Niemcy też prywatyzowali ale postawili na rozwój i badania itp. a u nas prywatyzowano i przejadał budżet państwa... to jest smutne,

    • 4 7

    • co się dziwisz?

      mamy gest zorganizowaliśmy euro2012 i dołożyliśmy do tego interesu kupę kasy. Jedynymi, którzy zarobili to media i fifa. Nawet lokalnie miasto gdańsk straciło na organizacji kilka milionów, ale kto by się przejmował. Obecnie każdy polak płaci tylko 3.5 tys zł rocznie samych odsetek za dług narodowy. Kupując paliwo czy chleb pamiętajcie że w cenie jest zawarte euro2012 i inne chore wydatki tego rządu.

      • 3 1

  • Nie znalazł się chętny żeby dać łapówkę

    • 8 6

  • polski biznes

    • 0 0

  • Po prywatyzacji, PRO zniknie jak kamfora...

    ...wejdzie "obca" zagraniczna firma i będzie dyktowała warunki. Tak było ze wszystkimi prywatyzowanymi firmami w RP. Konkurencja nas wykupi i zniszczy.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane