• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Francuska stocznia domaga się 5,3 mln euro

Wioletta Kakowska-Mehring
23 maja 2024, godz. 15:10 
Opinie (144)
Do zadań patrolowca należy ochrona zewnętrznych granic UE, zwalczanie nielegalnej migracji, transportu szkodliwych substancji chemicznych, narkotyków, broni i materiałów niebezpiecznych, a także udział w akcjach ratowniczych. Do zadań patrolowca należy ochrona zewnętrznych granic UE, zwalczanie nielegalnej migracji, transportu szkodliwych substancji chemicznych, narkotyków, broni i materiałów niebezpiecznych, a także udział w akcjach ratowniczych.

Jak zapowiadali, tak zrobili. Francuska stocznia Socarenam przed sądem dochodzi roszczeń w związku z budową jednostki patrolowo-ratowniczej dla Morskiego Oddziału Straży Granicznej. Chodzi o 5,3 mln euro. Sprawa rozpoczęła się przed gdańskim sądem.



Sprawa dotyczy patrolowca SG-301, który trafił do Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej w Gdańsku-Westerplatte. Jego chrzest odbył się w październiku ub. roku. Otrzymał imię Generała Józefa Hallera, a matką chrzestną jednostki została ówczesna Marszałek Sejmu Elżbieta Witek. Uroczystość z wielką pompą odbyła się Westerplatte w Gdańsku. Niestety, zabrakło na niej przedstawicieli francuskiej stoczni, a powodem był wielomilionowy spór o rozliczenie projektu.

W czwartek, 23 maja, po rozpoczęciu procesu, sędzia Sądu Okręgowego w Gdańsku, na wniosek stron zdecydował o wyłączeniu jawności rozprawy. Jako powód podano: "charakter i konieczność ochrony tajemnicy handlowej". Morski Oddział Straży Granicznej i Skarb Państwa w procesie reprezentuje Prokuratoria Generalna.


Przypomnijmy. Umowę na budowę i dostawę pełnomorskiej jednostki patrolowej OPV (offshore patrol vessel) dla Morskiego Oddziału Straży Granicznej podpisano z francuską stocznią Socarenam w październiku 2020 r. W polskiej stoczni i przy udziale polskich podwykonawców zbudowano jednak kadłub z nadbudową i częściowym wyposażeniem. Wyposażanie jednostki i prace wykończeniowe przeprowadzono już w stoczni w Calais.

Według kontraktu miał on kosztować 111 mln zł, a pieniądze w 90 proc. pochodzą z Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego Unii Europejskiej. Pozostałe 10 proc. to środki z budżetu państwa.


W trakcie realizacji kontraktu, Francuzi mieli poinformować MOSG o konieczności "waloryzacji ceny", ale strona polska odmówiła francuskiej stoczni dopłaty 5,3 mln euro. Zmiana ceny miała wynikać m.in. z "drastycznych podwyżek dostaw materiałów i urządzeń" z powodu pandemii COVID-19, a potem wojny na Ukrainie. W górę poszły m.in. ceny blach okrętowych, podzespołów i wyposażenia we wszystkich stoczniach w Europie. W tej sytuacji Francuzi poszli do sądu.


Budowa rozpoczęła się w czerwcu 2021 r. Na zlecenie firmy Naviretech przy nabrzeżu gdańskiej spółki Marine Stal została położona stępka pod budowę kadłuba. Wcześniej - również na zlecenie Naviretech - w gdyńskiej stoczni Crist przeprowadzono cięcie blach do tego projektu. Po roku, czyli w czerwcu 2022 r., odbyło się wodowanie kadłuba z nadbudową i częściowym wyposażeniem. Potem jednostka trafiła do Francji do stoczni w Calais, skąd wróciła do Polski już w pełni wyposażona. Partnerami francuskiej stoczni w budowie patrolowca były też firmy z Trójmiasta: Shipcon, Nauta-StalStazen


Długość całkowita nowego patrolowca wyniesie ok. 69,9 m, zanurzenie kadłuba ok. 3,2 m, szerokość ok. 11,5 m. Na pokładzie przewidziano miejsce dla 35 osób, w tym 20 członków załogi stałej. Według założeń ma mieć 12-dniową zdolność operacyjną i być przystosowana do brania udziału w misjach nie tylko na Bałtyku, ale również w rejonie Morza Śródziemnego i Północnego. Do jego zadań będzie należała m.in: ochrona zewnętrznych granic UE, udział w wielozadaniowych operacjach morskich, zwalczanie nielegalnej migracji, transportu szkodliwych substancji chemicznych, narkotyków, broni i materiałów niebezpiecznych, udział w akcjach ratowniczych SAR i wsparcie w obliczu klęsk żywiołowych oraz humanitarnych.

Miejsca

Opinie (144) 8 zablokowanych

  • A trzeba było wybrać inną matkę chrzestną niż Panią Elżunię.... (2)

    bo w gratisie dała grzech pierworodny że czego dotknęła się dawna władza tam zostawiła pogorzelisko i długi!
    Ciekawe ile jeszcze wyrośnie podobnych kwiatków że swoje lepkie paluszki wkładali to ludzie kompletnie nieprzygotowani i niekompetentni świadomie działający na stratę . Nie dawniej jak miesiąc usłyszeliśmy o ubezpieczeniu czegoś co nawet nie zostało wybudowane.... to jak chcemy aby ktoś nas do sądów nie pozywał. A najgorsze jest to że nie ONI czyli winni będą za to płacić tylko my obywatele!

    • 23 36

    • (1)

      Stop hejt i mowie nienawiści!

      • 6 7

      • To jest prawda. A prawda w oczy kole.

        • 7 4

  • Jak było w umowie (4)

    W razie podwyżki kosztów ? Jak nic nie było to nie płacić.

    • 132 5

    • Dzięki za info

      Tak zrobimy

      • 28 0

    • (1)

      jak nie było w umowie zapisane nic o waloryzacji to nic im się nie należy. To nie wina rządu polskiego, że ceny poszły do góry.

      • 24 1

      • Nie dowiemy sie co bylo bo proces utajniono proste. Możemy tylko spekulować.

        • 0 0

    • Umowa i huczne podpisywanie na pokaz.

      Mam nieodparte wrażenie, że podpisujący nie do końca znali język prawniczy w jakim była spożądzona umowa. Myśleli, że jak kiedyś "pokazaliśmy im widelce" to podwiną ogon i nie skorzystają z zapisów. Czy może ktoś przytoczy jakiś kontrakt nie zawalony przez PiS. Wszystko według zasady. Przecież sądy są "nasze".

      • 0 0

  • Wyobrażam sobie ile PO i PSL musieli zwrócić zrewaloryzowanych łapówek za Caracale (15)

    I nie POtrafię sobie wyobrazić ile by kosztowała elektrownia atomowa w wykonaniu francuskim.

    • 55 26

    • (8)

      Antek ? To Ty?

      • 8 19

      • To ja! TW Oscar (5)

        • 13 8

        • Sven, przestań marudzić.

          • 2 4

        • TW balbina

          Przyjaciele Rosjanie

          • 2 8

        • Żeby cię w tej Oliwie nie namierzyli.

          • 0 4

        • Kiedy w końcu delegalizacja Peło? (1)

          • 0 0

          • Jak na razie PZPRPiS się sypie

            Zbiorowa amnezja grupy kacznera

            • 0 0

      • Od Antka Bolki wyhodowani na TVN może się uczyć patriotyzmu i jak dbać o Polskę (1)

        Najlepsze co zrobił Macierewicz to likwidacja WSI od której POdbijalo Kacapem

        • 0 0

        • Likwidacja WSI ktora miala rózowe teczki Kaczyszenko... przypadek :D

          W pokoju Piotra P. zamontowano kamery. W wyniku dwuletnich obserwacji zgromadzono materiał audio-video, z intymnych spotkań Jarosława Kaczyńskiego z porucznikiem Piotrem P. Spotykali się kilka razy w miesiącu. Spotkania trwały 1-1,5 godziny. Miały one głównie charakter seksualny ale Piotr P. podczas tych spotkań przekazywał Jarosławowi Kaczyńskiemu również tajne informacje i kopie dokumentów Wojskowych Służb Informacyjnych.

          • 0 0

    • A gdzie helikoptery macieruskiego? No i słynne łodzie podwodne :D (3)

      Jak podało Radio Maryja, w wywiadzie dla "Naszego Dziennika" minister Macierewicz zapowiedział, że "musimy też zmienić podejście do obrony Bałtyku z położeniem większego akcentu na okręty podwodne, które muszą być wyposażone nie tylko w elementy obronne, ale także samoloty i środki odstraszania. Ich działanie będzie zintegrowane z walką minową, działaniem rakietowej obrony wybrzeża i lotnictwem".

      • 9 8

      • Helikoptery tuska i komoruskiego leża na złomie razem z drzwiami od stodoły na których latali. (1)

        • 7 4

        • Dokładnie tak. I takie coś nami rządziło

          • 0 0

      • Okrety sa zatapiane orzez drony samoloty nad ukraina prawie wcale nie lataja bo system obrony powietrznej wszystko sciaga ...nie wiem czy jest to dobry pomysł helikoptery to juz tam spadaja od rakiety wystrzelonej przez pijanego ruska. Tu trzeba patrzeć realnie-praktycznie co jest potrzebne widzac wojne a nie wymyślać

        • 1 3

    • Francuskie niby tańsze niż te amerykańskie no i serwis też no ale jak widać może nie do końca.

      • 1 1

    • A śmigłowców w ratownictwie brak.

      Zmienicie podejście gdy będzie potrzeba użycia śmigłowców do ratowania wieloosobowej załogi na morzu, gdy mamy śmigłowce do rozrzucania konfetii na festynach.

      • 1 0

  • Obecny rząd wypłaci im wszystko co zechcą. (3)

    Ponieważ dla nich każde negocjacje czy sprzeciw to skłócanie Polski z naszymi zachodnimi partnerami. Liczy się uległość i poklepanie po pleckach. Gazpromowi też kiedyś umorzyli 2mld. dlugu bo po co sypać piach w tryby przyjaźni.

    • 60 29

    • (2)

      Sprawa jest rozpatrywana przez sąd, nie przez rząd.

      • 11 6

      • Brzmi podobnie, ale to nie to samo.

        • 7 3

      • xxx

        Co tam Neumann mówił o sadach?;)

        • 8 1

  • Kilku funkcjonariuszy lansuje się na wodzie za grubą kabzę, a dla reszty nie ma na nic.

    • 9 9

  • premier w zębach przyniesie z naszych podatków (3)

    taki mamy klimat

    • 50 16

    • Tak Kartel kaczyszenko interesy robił... teraz mamy efekty (2)

      • 7 6

      • Teraz mamy efekty. (1)

        Że w ogóle coś mamy. Gdyby klika Tuskova po 2015 została przy władzy dzisiaj po armii nawet smród by nie POzostał.

        • 4 1

        • smród po PiS pozostał.

          Macieruski i jego Miś demolowali armię, i nawet do siedziby NATO się włamali

          0 nic z tym nie zrobił

          • 2 1

  • (11)

    A dlaczego wyłączyli jawny proces? Straż Graniczna nie własnych pieniedzy to pieniądze podatnika! Ludzie mają prawo wiedzieć co i jak zrobił źle.

    • 77 6

    • Z wiadomych względów

      Wykonawca będzie poruszał się w obszarze swoich tajemnic handlowych, związanych z dostawcami, kosztami itp.
      My dowiemy się wszystkiego z wyroku.

      • 11 2

    • (2)

      Morski Oddział niejednokrotnie źle zawierał umowy z kąd bedzie wiadomo jeśli proces nie jest jawny,że pieniadze i tym razem były źle wydane. A dlaczego we Francji było to budowane wyjdzie na to,że będzie trzeba wydać tyle,że w Polsce mogła jednostka zostać zbudowana. I pieniadze zostały by w kraju.

      • 4 2

      • (1)

        to nie MOSG zawiera tego typu umowy a MSWiA (zresztą w Warszawie) i w tym czasie tj. 2020rok byli tam bardzo ogarnięci)))) specjaliści od zawierania umów......jak to było aha "jakoś to będzie")))))

        • 4 1

        • Tak zawierał umowy a mosg nic nie winny to dlaczego w projekcie uczestniczyła załoga opv i jezdziła do francji uczestnicząć przy budowie a nie komórka nadzorowana przez mswia w mosg. Wiadomym chyba jest Mosg jest tylko Oddziałem ale przy tych umowach jak najbardziej procedowali.

          • 3 0

    • (1)

      Straż Graniczna jest tylko jedną stroną sporu, drugą jest prywatna firma która ma prawo do tajemnicy handlowej.

      • 8 1

      • Prawo sobie może mieć z tym ,ze chodzi tu o pieniądze nie prywatne...mało to podatnika powinno interesować. Poprostu jeden wielki szwindel prawdopodobnie z jednej i 2 strony. Jednych skazują za niewinnośc wedle"prawa" inni mogą się tym prawem zasłaniać.....

        • 2 1

    • Bo może tam są systemy, których nie powinieneś rusku znać? (3)

      • 2 2

      • (2)

        Tylko tak może właśnie własny rodak napisać w dodatku nie za mądry . W kazdej telewizji , na każdym portalu wszędzie sie można dowiedzieć kto co ma i czym dysponuje. Media nawet spolecznosciowe tak sprzedaja informacje,które nie powinny być nagłaśniane chociaż by gdzie i z kąd wylatuje ,wyjeżdża bądź wpływa ,ze nie trzeba być nawet agentem by wszystko widzieć. O jakich systemach mowa bo nie mowimy o okrecie a tak naprawde statku mswia ...przeplyw informacji samych funkcjonariuszy a szczególnie na stanowiskach pozostawia wiele do rzyczenia....systemowiec się znalazł.....

        • 0 0

        • (1)

          Niektóre sprawy można by przecież utajnić ale ogólnie dobrze wiedzieć na przyszłość na kogo głos oddać

          • 1 0

          • Utajnic? Co utajnić...rakiety lataja ruskie nad naszymi głowami wszyscy o tym wiedzą...tu już nie ma czego utajniać. Mamy bardzo dobre zaplecze systemowe jak tu ktoś już napisał.....:))))

            • 0 0

    • Sedzia ucieka z kraju sprzedaje nas jak chce a oni sie prawem handlowym zasłaniaja ...dobre dobre :)

      • 3 0

  • Była cena to na jakiej podstawie (1)

    Chcą więcej? Zobaczymy jaki Sąd to rozpatrzy. U nas po kaście można się wszystkiego spodziewać

    • 37 5

    • Taki ,Sąd,jaka Straż Graniczna czy Prokuratura i Wladza.

      • 0 0

  • Tak PiS w Polsce statki budował (11)

    "Przypomnijmy. Umowę na budowę i dostawę pełnomorskiej jednostki patrolowej OPV (offshore patrol vessel) dla Morskiego Oddziału Straży Granicznej podpisano z francuską stocznią Socarenam w październiku 2020 r. "

    • 11 30

    • Przypomnijmy. (3)

      Tak nasi zachodni przyjaciele lecą w kulki i pilnują tylko własnego nochala.

      • 13 3

      • Francja kazała Polsce tam statek budować? Na dodatek za darmo mieli robić? (1)

        Nie pierwsza stocznia którą pis zaorał

        "Świnoujska stocznia zlikwidowana została pod koniec 2020 r. Pracę straciło około 200 osób. Przestała istnieć stocznia remontowa położna bezpośrednio nad morzem. Gryfia" wystawiła teren na sprzedaż."

        • 3 13

        • 2020... hm... to lata Pisuaru

          • 0 0

      • Uśmiechnięta koalicja na wszystko się zgodzi. A niezależnie sądy wszystko przylepiają. Wszak w Polsce nie ma praworządności. UE wie że Polaków można bezkarnie łupić.

        • 0 0

    • (6)

      Co tu PIS zawinił? że odmówił dopłaty 5 baniek euro? Rozumiem że rudy zaniesie w zębach i poklepią go po plecach przed kamerami - to dla ciebie jest pilnowanie interesu Polski? Czytałeś całość? W trakcie realizacji kontraktu, Francuzi mieli poinformować MOSG o konieczności "waloryzacji ceny", ale strona polska odmówiła francuskiej stoczni dopłaty 5,3 mln euro. Zmiana ceny miała wynikać m.in. z "drastycznych podwyżek dostaw materiałów i urządzeń"

      • 13 3

      • Co tu PIS zawinił? (5)

        Pisbolcu... ten niby proPolski rzad mogl w Polsce budowac... nie? - to dla ciebie jest pilnowanie interesu Polski?

        W koncu w Polsce podwyżek nie było, prawda?

        • 5 10

        • W tym czasie w Polsce (1)

          przez trzy lata inflacja była 40%, sam Morawiecki to powiedział. Z tego wynika, że jakby budowali w Polsce to byłoby jeszcze drożej.

          • 2 6

          • Morawiecki nie jest żadnym autorytetem.

            • 1 0

        • Kolejny POrąbaniec

          Może F-35 też mogli a Polsce budować? Albo Abhramsy? Urodziłeś się już tak bardzo upośledzony czy to z POwodu wypadku?

          • 6 3

        • Pos to zdrajcy sa

          • 2 1

        • przecież większość prac i tak została wykonana w Polsce w CRIST

          • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku mieszka w Polsce. W roku 2002 powstała stocznia Sunreef Yachts, która zajmuje się projektowaniem, budową oraz czarterowaniem dużych katamaranów na miarę: motorowych i żaglowych. Jest też założycielem organizacji charytatywnej Handicap Sport Adventures, przygotowującej rajdy po Afryce dla niepełnosprawnych dzieci.

Najczęściej czytane