• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fregaty Miecznik. Remontowa Shipbuilding nie będzie członkiem konsorcjum

Wioletta Kakowska-Mehring
20 czerwca 2023, godz. 14:30 
Opinie (75)
aktualizacja: godz. 11:50 (21 czerwca 2023)
Zmianę składu konsorcjum potwierdził Cezary Cierzan, dyrektor programu "Miecznik", podczas swojego wystąpienia na VIII Forum Bezpieczeństwa Morskiego. Zmianę składu konsorcjum potwierdził Cezary Cierzan, dyrektor programu "Miecznik", podczas swojego wystąpienia na VIII Forum Bezpieczeństwa Morskiego.

Remontowa Shipbuilding nie będzie członkiem konsorcjum odpowiedzialnego za budowę fregat Miecznik, a jedynie będzie współpracować z wykonawcą. Właśnie wypracowywana jest umowa w tej sprawie.



aktualizacja, godz. 11:50

Dlaczego doszło do zmiany w konsorcjum? Jak ta zmiana wpłynie na efektywność, o której mówił dyrektor Cierzan? - zapytaliśmy Polska Grupę Zbrojeniową.

- Istotnym aspektem każdego dużego programu jest jego etapowość, co oznacza, że po zakończeniu każdego etapu przeprowadza się przegląd celów, zasad funkcjonowania oraz roli zaangażowanych podmiotów. Wraz z dojrzewaniem programu Miecznik konsorcjum PGZ-Miecznik przeprowadziło kompleksową analizę, uwzględniając sugestie i spostrzeżenia każdego z konsorcjantów. Wspólnie podjęliśmy decyzję o modyfikacji składu konsorcjum w celu lepszego dostosowania się do potrzeb projektu. Rola strategicznego partnera (RSB) nadal pozostaje ważna, umożliwiając mu udział w pracach związanych z fregatami Miecznik. Nowa forma współpracy oraz modyfikacja składu konsorcjum przyczynią się do zwiększenia efektywności programu Miecznik. Jednocześnie będziemy dążyć do realizacji postawionych przed nami celów, wykorzystując pełen potencjał naszych zespołów - poinformowała nas Beata Perkowska, kierownik działu komunikacji z Departamentu Komunikacji i Marketingu PGZ.


Zmianę składu konsorcjum potwierdził Cezary Cierzan, dyrektor programu "Miecznik", podczas swojego wystąpienia na VIII Forum Bezpieczeństwa Morskiego. Według niego Remontowa Shipbuilding pozostaje w programie i realizuje dalej zadania z nim związane wynikające z umowy, ale zmieniła się forma tej współpracy. Nie będzie już członkiem konsorcjum, a jedynie partnerem.

W mediach branżowych już miesiąc temu pojawiła się informacja, że jeden z członków konsorcjum odpowiedzialnego za budowę fregat Miecznik wystąpił z programu. Polska Grupa Zbrojeniowa ogłosiła wówczas, że konsorcjum jest w trakcie przeglądu zasad współpracy, a dotyczy on zakresu prac i odpowiedzialności oraz oczekiwań i ustaleń z zamawiającym (Agencja Uzbrojenia).



- Jednocześnie pragniemy poinformować, że wszelkie działania podejmowane przez konsorcjum PGZ-Miecznik mają na celu usprawnienie realizacji Programu Miecznik oraz zapewnienie spełnienia wymagań postawionych konsorcjum przez Agencję Uzbrojenia - poinformował nas w połowie maja Jerzy Łopatyński z PGZ Stoczni Wojennej.
Dziś już wiadomo, że Remontowa Shipbuilding nie wystąpi jako członek konsorcjum w projekcie. Skład członków konsorcjum został ograniczony do Polskiej Grupy Zbrojeniowej jako lidera i PGZ Stoczni Wojennej. Remontową Shipbuilding będzie wiązała jedynie umowa o współpracy. Jak poinformował dyrektor Cierzan, obie strony stwierdziły, że należy zmienić format umowy, aby "realizować zadania jak najbardziej efektywnie i komfortowo".

Rozpoczęto budowę hali kadłubowej w Gdyni Rozpoczęto budowę hali kadłubowej w Gdyni

- Chciałem zaznaczyć i wszystkich uspokoić, że prace w ramach programu trwają i nie zostały ani na minutę wstrzymane, a sprawa ujawnienia aktualnego harmonogramu jest kwestią administracyjną i wydaje mi się, że za kilka dni będziemy w stanie, razem z zamawiającym - Agencją Uzbrojenia - poinformować o zaktualizowanym harmonogramie dostaw trzech fregat - powiedział dyrektor Cierzan, cytowany przez portalmorski.pl


- Dla nas nie ma większego znaczenia, jakim rzeczownikiem określamy naszą pozycję w tym projekcie. Najważniejsze, aby nasz udział opisać i przygotować w sposób, umożliwiający powstanie tych okrętów na czas i w budżecie zakładanym przez Zamawiającego. Jednocześnie, jako Remontowa Shipbuilding, w harmonogramie prac musimy uwzględnić również inne zadania, które obecnie realizujemy. Wszystkie muszą być wykonane w zaplanowanych terminach i budżetach - dodał Dariusz Jaguszewski, prezes Remontowa Shipbuilding, również cytowany przez portalmorski.pl.

Przypomnijmy, że w 2021 r. Polska Grupa Zbrojeniowa, PGZ Stocznia Wojenna wraz z partnerem w konsorcjum, czyli Remontowa Shipbuilding, przedstawiły plan prac budowy fregat dla polskiej Marynarki Wojennej. Kontrakt zakładający budowę trzech okrętów ma być zrealizowany do 2034 r., a koszt przedsięwzięcia to ok. 8 mld zł. Do realizacji wybrano projekt brytyjskiej firmy Babcock (platforma okrętu Arrowhead 140). W grudniu ub. roku zapowiedziano, że cięcie blach ma się rozpocząć w sierpniu tego roku.

Do tej pory mówiło się, że cięciem blach ma się zająć Stocznia Wojenna, a scalaniem bloków kadłuba Remontowa Shipbuilding.



Firma Babcock dostarczy projekt platformy okrętu AH140 oraz szeroki zakres wiedzy i technologii pozwalający na budowę jednostek w PGZ Stoczni Wojennej oraz Remontowej Shipbuilding. Natomiast Thales - odpowiadający za obszar Zintegrowanego Systemu Walki (ZSW) - oraz MBDA - które dostarczy systemy obrony przeciwlotniczej - współpracować będą z PGZ Stocznią Wojenną i OBR CTM, które wskazane zostało jako centrum kompetencji dla tych dwóch, kluczowych dla projektowania, budowy oraz obsługi cyklu życia nowych fregat MW RP partnerów zagranicznych.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (75)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Górski

prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego „Górski”.Spółkę, ze stu procentowym kapitałem...

Najczęściej czytane