• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fregaty Miecznik. Remontowa Shipbuilding nie będzie członkiem konsorcjum

Wioletta Kakowska-Mehring
20 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (75)
aktualizacja: godz. 11:50 (21 czerwca 2023)
Zmianę składu konsorcjum potwierdził Cezary Cierzan, dyrektor programu "Miecznik", podczas swojego wystąpienia na VIII Forum Bezpieczeństwa Morskiego. Zmianę składu konsorcjum potwierdził Cezary Cierzan, dyrektor programu "Miecznik", podczas swojego wystąpienia na VIII Forum Bezpieczeństwa Morskiego.

Remontowa Shipbuilding nie będzie członkiem konsorcjum odpowiedzialnego za budowę fregat Miecznik, a jedynie będzie współpracować z wykonawcą. Właśnie wypracowywana jest umowa w tej sprawie.



aktualizacja, godz. 11:50

Dlaczego doszło do zmiany w konsorcjum? Jak ta zmiana wpłynie na efektywność, o której mówił dyrektor Cierzan? - zapytaliśmy Polska Grupę Zbrojeniową.

- Istotnym aspektem każdego dużego programu jest jego etapowość, co oznacza, że po zakończeniu każdego etapu przeprowadza się przegląd celów, zasad funkcjonowania oraz roli zaangażowanych podmiotów. Wraz z dojrzewaniem programu Miecznik konsorcjum PGZ-Miecznik przeprowadziło kompleksową analizę, uwzględniając sugestie i spostrzeżenia każdego z konsorcjantów. Wspólnie podjęliśmy decyzję o modyfikacji składu konsorcjum w celu lepszego dostosowania się do potrzeb projektu. Rola strategicznego partnera (RSB) nadal pozostaje ważna, umożliwiając mu udział w pracach związanych z fregatami Miecznik. Nowa forma współpracy oraz modyfikacja składu konsorcjum przyczynią się do zwiększenia efektywności programu Miecznik. Jednocześnie będziemy dążyć do realizacji postawionych przed nami celów, wykorzystując pełen potencjał naszych zespołów - poinformowała nas Beata Perkowska, kierownik działu komunikacji z Departamentu Komunikacji i Marketingu PGZ.


Zmianę składu konsorcjum potwierdził Cezary Cierzan, dyrektor programu "Miecznik", podczas swojego wystąpienia na VIII Forum Bezpieczeństwa Morskiego. Według niego Remontowa Shipbuilding pozostaje w programie i realizuje dalej zadania z nim związane wynikające z umowy, ale zmieniła się forma tej współpracy. Nie będzie już członkiem konsorcjum, a jedynie partnerem.

W mediach branżowych już miesiąc temu pojawiła się informacja, że jeden z członków konsorcjum odpowiedzialnego za budowę fregat Miecznik wystąpił z programu. Polska Grupa Zbrojeniowa ogłosiła wówczas, że konsorcjum jest w trakcie przeglądu zasad współpracy, a dotyczy on zakresu prac i odpowiedzialności oraz oczekiwań i ustaleń z zamawiającym (Agencja Uzbrojenia).



- Jednocześnie pragniemy poinformować, że wszelkie działania podejmowane przez konsorcjum PGZ-Miecznik mają na celu usprawnienie realizacji Programu Miecznik oraz zapewnienie spełnienia wymagań postawionych konsorcjum przez Agencję Uzbrojenia - poinformował nas w połowie maja Jerzy Łopatyński z PGZ Stoczni Wojennej.
Dziś już wiadomo, że Remontowa Shipbuilding nie wystąpi jako członek konsorcjum w projekcie. Skład członków konsorcjum został ograniczony do Polskiej Grupy Zbrojeniowej jako lidera i PGZ Stoczni Wojennej. Remontową Shipbuilding będzie wiązała jedynie umowa o współpracy. Jak poinformował dyrektor Cierzan, obie strony stwierdziły, że należy zmienić format umowy, aby "realizować zadania jak najbardziej efektywnie i komfortowo".

Rozpoczęto budowę hali kadłubowej w Gdyni Rozpoczęto budowę hali kadłubowej w Gdyni

- Chciałem zaznaczyć i wszystkich uspokoić, że prace w ramach programu trwają i nie zostały ani na minutę wstrzymane, a sprawa ujawnienia aktualnego harmonogramu jest kwestią administracyjną i wydaje mi się, że za kilka dni będziemy w stanie, razem z zamawiającym - Agencją Uzbrojenia - poinformować o zaktualizowanym harmonogramie dostaw trzech fregat - powiedział dyrektor Cierzan, cytowany przez portalmorski.pl


- Dla nas nie ma większego znaczenia, jakim rzeczownikiem określamy naszą pozycję w tym projekcie. Najważniejsze, aby nasz udział opisać i przygotować w sposób, umożliwiający powstanie tych okrętów na czas i w budżecie zakładanym przez Zamawiającego. Jednocześnie, jako Remontowa Shipbuilding, w harmonogramie prac musimy uwzględnić również inne zadania, które obecnie realizujemy. Wszystkie muszą być wykonane w zaplanowanych terminach i budżetach - dodał Dariusz Jaguszewski, prezes Remontowa Shipbuilding, również cytowany przez portalmorski.pl.

Przypomnijmy, że w 2021 r. Polska Grupa Zbrojeniowa, PGZ Stocznia Wojenna wraz z partnerem w konsorcjum, czyli Remontowa Shipbuilding, przedstawiły plan prac budowy fregat dla polskiej Marynarki Wojennej. Kontrakt zakładający budowę trzech okrętów ma być zrealizowany do 2034 r., a koszt przedsięwzięcia to ok. 8 mld zł. Do realizacji wybrano projekt brytyjskiej firmy Babcock (platforma okrętu Arrowhead 140). W grudniu ub. roku zapowiedziano, że cięcie blach ma się rozpocząć w sierpniu tego roku.

Do tej pory mówiło się, że cięciem blach ma się zająć Stocznia Wojenna, a scalaniem bloków kadłuba Remontowa Shipbuilding.



Firma Babcock dostarczy projekt platformy okrętu AH140 oraz szeroki zakres wiedzy i technologii pozwalający na budowę jednostek w PGZ Stoczni Wojennej oraz Remontowej Shipbuilding. Natomiast Thales - odpowiadający za obszar Zintegrowanego Systemu Walki (ZSW) - oraz MBDA - które dostarczy systemy obrony przeciwlotniczej - współpracować będą z PGZ Stocznią Wojenną i OBR CTM, które wskazane zostało jako centrum kompetencji dla tych dwóch, kluczowych dla projektowania, budowy oraz obsługi cyklu życia nowych fregat MW RP partnerów zagranicznych.

Miejsca

Opinie (75) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • (1)

    Bez znaczenia kto,wazne aby to ruszyło w końcu...

    • 12 8

    • Problem w tym, pacanie, żeby ruszyć na początku. Ruszać na końcu to grubo za późno.

      • 0 0

  • Nie powstanie (2)

    Czyli aby do wyborów....nigdy nie powstanie jak śmigłowce się skończy.

    • 23 9

    • (1)

      Nie wie co pisze bo śmigłowce miały być kupowane a okręty budowane. Ale ponarzekać w komentarzach zawsze fajnie.

      • 7 6

      • Nie rozumiesz że tu się nic nie zmieni??I nie łap za słówka.

        • 1 1

  • (1)

    Nie dziwne. Jak masz kontrakt na spawanie to masz kontrakt na spawanie, jak jesteś członkiem konsorcjum to nic nie wiadomo. Gawronów ile wyprodukowali?

    • 15 0

    • Z jednym zastrzeżeniem - jeśli nie ty tniesz blachy, to masz przerąbane.

      Nie sądzę żeby Remontowa dała się strzyknąć na taki tani numer.

      • 0 0

  • spokojnie kupią od koreańczyków (6)

    15 letnie jak czołgi haubice!! z mały przebiegiem - u nas w stoczni dospawają barierki i powiedzą całej Polsce - PiS buduje okręty na miarę naszych czasów!!! za naszą kasę którą Pinokio uczciwie podzieli się ze swoją bolszewicko pisową rodziną!!

    • 33 13

    • (1)

      Nie krzycz chamie. Matka cię kultury nie nauczyła?

      • 7 12

      • Z bontonem internetowym to na portale o finezyjnych cappucino i namiętnych apaszkach zapraszamy.

        Tutaj rozmawiamy o okrętach i stoczniach, czyli męskich sprawach.

        • 0 0

    • Kolejny frustrat polityczny

      • 7 8

    • On i Błyskawicę w TVP jest gotów na nowo ochrzcić (1)

      Dla suwerena

      • 2 4

      • Tiaaa, ORP Kaczorek.

        • 0 0

    • To całkiem możliwe, podobno są jeszcze do kupienia okrąglaki z wojny rosyjsko-japońskiej, prawie nie śmigane,

      lekko utopione, wydobyte, wypiaskowane, połatane i odmalowane.

      • 0 0

  • A jaki jest postęp w budowie promów Ro-Pax dla PŻM i PŻB? (12)

    • 14 9

    • (2)

      Jak by były opóźnienia to połowa mediów by już o tym krzyczała i piszczała 24godzny na dobę.

      • 10 6

      • Hmmm w sumie fakt

        • 3 1

      • Tylko 7 lat

        • 3 4

    • (1)

      Widać z mostu na północnej+ na remontówce na dokach od północnej strony. Wystarczy się zainteresować, podjechać i obejrzeć. Reszta gdzieś na stogach chyba

      • 8 4

      • To od czego polityka informacyjna tzw rzadu , ci wszyscy rzecznicy od kłamstw , szczucia i propagandy .

        O opóźnieniach to nawet się nie zająkną . Szukają jeszcze harmonogramu .

        • 0 1

    • to buduje Remontowa!,pytaj postepy prac w SMW Gdynia!!.

      • 4 1

    • Po co w Polsce gdy można we Włoszech (2)

      W stoczni Cantiere Navale Visentini Srl w Porto Viro niedaleko Chioggii na północy Włoch zwodowano i wydokowano 6 kwietnia prom budowany dla firmy zależnej stoczni z przeznaczeniem pod czarter w Polskiej Żegludze Bałtyckiej (Polferries)

      • 2 4

      • I oklaski pis mingów

        Nie?

        • 1 1

      • Kolejny sukces zrepolonizowanego polskiego przemysłu stoczniowego.

        • 0 0

    • A kto buduje?

      • 0 0

    • Zapraszam we wrzesniu (1)

      Jak kadłub bedzie scalony.

      • 1 0

      • A jak będzie scalony ?

        • 0 0

  • Będziecie coś chcieli jeszcze od Remontowej, tylko czekać aż wam się skończą moce przerobowe a terminy zaczną gonić. Będziecie dzwonić i prosić.

    • 30 2

  • tłuste koty (4)

    zrozumiały że jak remontowa bedzie tez decydowała to nie bedzie jak ukraśc, proste?

    • 34 5

    • Remontowa to jakaś oderwana od rzeczywistości? (3)

      Czy myślisz, że w remontowej to jakieś ideały pracują?!?!??!

      uahahahahahha

      • 1 5

      • w remontowej mają syndrom sztokholmski :D

        • 1 3

      • Oceniaj ich po wynikach. A takowe mają. Ja na przykład, oceniam ciebie po ekstensywnej interpunkcji. I ta ocena nie jest pozytywna.

        • 3 1

      • Ehehehe a inni nie gorsi khekhekhe
        Argument dziecka które nie zaliczyło klasy ale inni też nie.

        • 0 0

  • Programy miecznik i ORKA opracowano ponad 20-scia lat temu !!!!! (4)

    Od tego czasu zmieniło się pole walki to o czym ci ludzie bredzą ???

    • 14 5

    • (1)

      O Jezu oni nic nie wiedzą, nie mają internetu i zatrzymali się w czasie. Biegnij I'm powiedz...O czym ty bredzisz?

      • 2 2

      • Internet mają jak im włączy siostra Ratched.

        • 0 0

    • Woda jest wodą tutaj nic się nie zmienia. (1)

      Kół nie zamontujesz

      • 2 0

      • Na poziomie podstawowej fizyki owszem, jednak zawsze wypada wiedzieć po co jest ten konkretny miś.

        • 0 0

  • Od początku PGZ SW miała budować część bloków, składać cały kadłub oraz (7)

    wyposażać okręt.
    Po co ciągle piszecie tą samą bzdurę o jedynie "cięciu blach" w PGZ SW? Kto wypuścił tą bzdurę do mediów?

    • 16 4

    • nie tak, SMW w gdynia miala sie budowac a Remontowa z tego co zostanie budowac okrety!.

      • 7 0

    • (5)

      Wojenna miała ciąć blachę, a Remontowa scalać sekcje i kadlub. Tak było w harmonogramie. Tak mówili na każdej konferencji na ten temat.

      • 2 1

      • Blacha pocięta ale pomylono wzory. (1)

        • 2 0

        • Tak, brano wykroje z Burdy, tyle że mylono numery, roczniki i rozmiary.

          • 1 0

      • Chyba na trójmiasto.pl (1)

        Za każdym razem powielano ta bzdurę.
        Nigdy nie było takiego założenia, to PGZ SW od początku miała budować najważniejsze bloki oraz scalać bloki w kompletny kadłub a następnie wyposażać okręt.

        • 0 1

        • No właśnie, taki koci projekt, który opiera się na "miauuuuuuu!"

          • 0 0

      • Już kiedyś o tym pisałem - Remontowa to zespół fachowców a nie jeleni którzy się na taki tani numer dadzą zrobić.

        Ktoś potnie blachy, a ty potem odpowiadaj za geometrię kadłuba. Koń by się uśmiał!

        • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Piast (4)

    ORP Piast remontują już 9 rok i końca nie widać, ale fregaty chcą sami budować. Więcej takich Cierzanów a sukces murowany.

    • 68 6

    • Ciekawe czy będą obchody 10 lecia remontu. (1)

      Mogliby Sasin Horała i Fotyga uświetnić to wydarzenie. Sam Pinokio by wyjaśnił że Północna tak zrąbała robotę, że państwowa SMW 10 lat musiała poprawiać.

      • 13 3

      • Będzie Dzień Pieszego Pasażera.

        • 0 0

    • Skoro małego Ślązaka budowali coś ok. osiemnastu lat, to przy mieczniku spędzą ponad pięćdziesiąt.

      • 3 0

    • A wystarczy

      Zamówić w Damenie w Schelde.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kazimierz Wierzbicki

Prezes zarządu i właściciel Grupy Trefl, w skład której wchodzą spółki zajmujące się produkcją i dystrybucją puzzli, kart, gier planszowych, zabawek i mediami oraz trzy spółki sportowe. W latach 1997 - 2008 był prezesem ProkomuTrefl Sopot. W 1997 roku założone przez Kazimierza Wierzbickiego Sopockie Towarzystwo Koszykówki Trefl przekształcono w Sportową Spółkę Akcyjną.

Najczęściej czytane