• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orlen wchłania Lotos. Wielka szansa czy odwet na niepokornym regionie?

Robert Kiewlicz
15 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Daniel Obajtek i posłowie oraz samorządowcy pod Lotosem.

Rozbiór jednego z filarów pomorskiej gospodarki, zemsta na niepokornym regionie, groźna dla rynku i konkurencji decyzja oraz straty liczone w milionach złotych dla samorządów. To tylko część zarzutów jakie postawili pomorscy samorządowcy i posłowie Platformy Obywatelskiej podczas konferencji w sprawie fuzji PKN Orlen i Grupy Lotos, która odbyła się na parkingu pod siedzibą Grupy Lotos. Podczas konferencji do grupy dziennikarzy nagle dołączyli: prezes PKN Orlen, Daniel Obajtek, prezes Grupy Lotos - Paweł Majewski oraz duża grupa pracowników koncernu. Prezes Obajtek początkowo częstował kawą, jednak w końcu zaczął odpowiadać na stawiane przez lokalnych polityków zarzuty.



Przypomnijmy, że we wtorek Komisja Europejska wydała warunkową zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen. Zatwierdzenie transakcji uzależniono od pełnego wywiązania się ze zobowiązań przedstawionych przez PKN Orlen.

Konferencja posłów i samorządowców pod Lotosem


Fuzja groźna dla rynku i gospodarki



- Lektura warunków jakie należy spełnić, aby mogło dojść do fuzji Orlen-Lotos jest wstrząsająca. Widać rozbiór, rozparcelowanie Lotosu, który traci praktycznie sieć stacji benzynowych, na których wyhodowany ma być zagraniczny konkurent. Ja w tym sensu gospodarczego nie widzę. Być może tylko rozpaczliwą potrzebę pieniędzy dla budżetu. Jeśli jednak nie chodzi o to, to widzę w tym polityczny odwet na niepokornym regionie, który nie dał się oszukać i nie głosuje po myśli Jarosława Kaczyńskiego - mówił europoseł Janusz Lewandowski.
- Lotos to jeden z dwóch głównych fundamentów pomorskiej gospodarki. Rozbiór Lotosu jest potężnym uderzeniem nie tylko w region, ale w całość polskiej gospodarki. Jeszcze jako prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wielokrotnie występowałem przeciwko planom fuzji zwracając uwagę na potrzebę utrzymania konkurencyjnego rynku w sektorze paliwowym. Mamy do czynienia z próbą zbudowania monopolu - wtórował mu poseł PO, Tadeusz Aziewicz. - Przestrzegaliśmy przed tym wcześniej, natomiast Komisja Europejska nakładając określone warunki w pełni potwierdziła, że ta fuzja jest groźna dla konkurencyjnego rynku. Warunki KE są drakońskie. Ich efektem będzie budowa konkurenta, którym nie będzie polska firma, tylko jakiś zagraniczny byt, miejmy nadzieję, że nie rosyjski. Kontynuowanie tej fuzji jest sprzeczne z polską i pomorską racją stanu i wzywam rząd Prawa i Sprawiedliwości do jej zaniechania.

Daniel Obajtek i posłowie oraz samorządowcy pod Lotosem.


Milionowe straty dla budżetów samorządów



Swoje zaniepokojenie wyrazili także przedstawiciele władz samorządowych.

- Grupa Lotos budowana przez kilkadziesiąt lat, przez najlepszych i najbardziej światłych mieszkańców Pomorza, jest fundamentem pomorskiej gospodarki. Dzisiaj prezes Daniel Obajtek, który nie jest związany z Pomorzem, nie ma tutaj korzeni, prowadzi politykę w imieniu obozu rządzącego zmierzającą do rozebrania aktywów Grupy Lotos. My się na to nie zgadamy. Lotos to, z punktu widzenia samorządu, ok. 70 mln zł wpływów z podatku CIT. Nie chcemy stracić ani podatków, ani znakomitej kadry, ani potencjału Lotosu - powiedział marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.
Natomiast Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, oznajmiła, że przyjęcie warunków Komisji Europejskiej oznacza, że znak Lotosu, pod którym odbywa się konferencja można właściwie zdjąć.

- Znak jest symbolem potężnej grupy, która bardzo konsekwentnie była budowana na Pomorzu. Grupy, która jest nie tylko kompletnym przedsiębiorstwem, ale przynosi też bardzo duże wpływy nie tylko do budżetu Gdańska, ale budżetu wszystkich Polek i Polaków. W przeciwieństwie do PKN Orlen znak Lotosu nie jest czerwono-biały, ale jest bardziej polski niż znak PKN Orlen. W PKN Orlen udziały państwa wynoszą 27,5 proc. Udziały Skarbu Państwa w Lotosie to ponad 50 proc. - mówiła Dulkiewicz. - Czy dzisiaj możemy czuć się zagrożeni tym, że firma z biało-czerwonym logo i nazwą nawiązującą do naszego symbolu narodowego, przejmuje strategiczne dziedziny gospodarki? Ja się czuję zagrożona.
Podczas spotkania z przedstawicielami związków zawodowych działajacych w Grupie Lotos, prezes PKN Orlen Daniel Obajtek zapewnił, że w związku z fuzją nie będzie zwolnień grupowych. Podczas spotkania z przedstawicielami związków zawodowych działajacych w Grupie Lotos, prezes PKN Orlen Daniel Obajtek zapewnił, że w związku z fuzją nie będzie zwolnień grupowych.

Obajtek zapewnia, że fuzja się opłaca



W pewnym momencie do konferencji zorganizowanej przez posłów i samorządowców dołączył prezes PKN Orlen Daniel Obajtek w towarzystwie Pawła Majewskiego, prezesa Lotosu oraz dużej grupy pracowników. Prezes Obajtek witał się i częstował kawą, jednak po chwili zabrał głos i wdał się w polemikę z organizatorami konferencji i zapewnił o tym, że planowana fuzja będzie korzystna nie tylko dla regionu, ale dla wszystkich.

Wcześniej tego dnia, w siedzibie Lotosu, odbyła się konferencja dotycząca planowanej fuzji. Daniel Obajtek spotkał się także z przedstawicielami związków zawodowych. Jak poinformowali nas związkowcy, podczas godzinnego monologu powtórzył wcześniejsze zapewnienia o braku zwolnień i szansach rozwojowych, jakie stoją przed Grupą Lotos po fuzji.

- Nie wszyscy podzielają ten zaskakująco ogromny optymizm prezesa Obajtka. Jednak o tym, kto ma rację przekonamy się za jakiś czas - powiedział nam jeden ze związkowców uczestniczących w spotkaniu.
Pod koniec sierpnia 2020 roku ma rozpocząć się proces negocjacji pakietu socjalnego ze stroną społeczną w Grupie Lotos.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (627) ponad 50 zablokowanych

  • Hmmm (1)

    Kto tankuje lub kupuje oleje sygnowane Lotosem? Z doświadczenia powiem, oleje i paliwo syf. Orlen pod tym względem był lepszy. Po co nam dwie konkurencyjne polskie firmy,które "walczą" Ze sobą? Lepiej jedna, a że Orlen jest bardziej rozpoznawalną marką w Europie niż Lotos to oni przejmują. Jak ta zmiana wpłynie na zwykłego Kowalskiego? Nijak. Dla partyjniaków? A no o jednego prezesa i milion urzędaso rodzin mniej. Jak dla mnie na plus.

    • 24 8

    • Bzdury pleciesz, manipulancie

      Doświadczenie to masz, ale w manipulacji. Paliwa Lotos są także na stacjach Shell, Circle K, BP - tak samo jak Orlenu. Wszyscy tankują Lotos, tylko nie wiedzą. W dodatku najlepszy zimowy olej napędowy jest właśnie od Lotosu (arktyczny Statoil) Dynamic do -32 st.C.
      Oleje syf? Na forach motoryzacyjnych cenione za dobre parametry - linia Quazar.
      Stacje Orlenu (patronackie), zwłaszcza nowe lub po modernizacji, mają za to bardziej estetyczną organizację, lepszy wybór przekąsek i na ogół lepszą kawę.

      • 1 0

  • Westerplatte posprzątane? Rodzina ma przyjechać w sierpniu i nie chcę żeby mi znowu siostrzenica zwymiotowała (3)

    od smrodu śmieci pod pomnikiem

    • 26 7

    • mogła mniej chlać

      • 0 1

    • (1)

      Nie, teren przejęło państwo polskie i jest tam jeden wielki syf, nie przyjeżdżajcie, na podkarpaciu też jest ładnie.

      • 3 2

      • Przyjado. Chcą kontaktu z rasowymi, pełnokrwistymi gdańszczanami okazującymi swą ęropejskość w świetle tęczy

        a tam mają za miedzą tylko kolczykowane holenderki z wywalonymi na wierzch wymionami

        • 1 1

  • Teraz (1)

    Chcą ratować a gdzie byli panowie z PO jak wyprzedawali stocznie

    • 36 1

    • gdzie byli?

      byli sprzedawcami!!!

      • 2 0

  • Tak (6)

    Tak to się robi opozycjo szach mat. Krótka pamięć brak mandatu gdy samemu się mówiło o potrzebie łączenia. Daniel Obajtek was zdyskredytował.

    • 67 17

    • (3)

      Ustalmy fakty: nie połączenie jest problemem, a jego warunki. Nikt przy zdrowych zmysłach (ekonomicznych) na takich warunkach do fuzji by nie dążył.

      • 11 5

      • to ta wasza KE która chce dla Polski tak dobrze... (2)

        • 11 2

        • OwsEm, to ta KE dała tak absurdalne ekonomicznie warunki, żeby nawet ostatni i**ota na to nie poszedł. PiS niestety na to idzie. (1)

          • 3 7

          • Ewentualne scenario

            A kto powiedział, że Lotos sprzedadzą firmie z branży? Przecież może ją kupić np.: KGHM lub PKO

            • 0 0

    • Brawo Daniel

      Brawo Brawo...Pieknie pokazałeś gdzie ich miejsce

      • 6 4

    • Pcim czeka na odważne decyzje w sprawie POM-u

      • 3 2

  • Lewandowski

    powinien gnić w pierdlu za to że oddał polski majątek za grosze.

    • 11 1

  • Wyprzedaż Lotosu obcym to draka kompletna (1)

    Czym stał się PIS? Co to za partia? Komu służy?

    • 5 6

    • obcym?

      przypomnij sobie i innym, komu Tusk chciał oddać Lotos za swoich rządów.

      • 0 2

  • ale fuzja Lotosu, za rządów Tuska, z rosyjskim Lukoilem była już OK?

    i mało brakowało, żeby większą część udziałów przejęli rosjanie. Gdzie byli wtedy samorządowcy z PO i ich protesty?

    • 13 4

  • Będzie więcej na finansowanie Pana Kubicy. (2)

    Wg. mojej skromnej oceny są to zbyt duże pieniądze w porównaniu z tym co otrzymujemy za finansowe promowanie Pana Kubicy - jego wyścigów.

    Za 40 milionów można efektywniej to zrobić, ciekawe czy prywatny właściciel też, by rzucił Williamsowi

    40 milionów za udział Pana Kubicy w Stajni Williamsa, która nawiasem mówiąc okazała się mizerna...

    • 6 11

    • To jest promocja marki

      • 0 3

    • Zobacz jaki Orlen miał budżet reklamowy przed Kubicą...

      • 1 1

  • Dulka ,ale my wiemy.... (4)

    Gdyby lotos miał przejąć niemiecki gigant, na konferencje przywiozła byś Niemców rydwanem, a przed nim dzieci sypały by kwiaty. Juz my widzieliśmy jak "demokraci" lewandowski czy balcerowicz sprzedawali w obce ręce zakłady za bezcen. Jest nawet raport NIK o stratach, tylko immunitet nie pozwala tych komuchow ukarac

    • 37 9

    • (3)

      Wymien mi chociaz jednego niemieckiego giganta z branzy naftowej... ktory to ewentualnie moglby kupic Lotos. Chetnie sie dowiem.

      • 2 3

      • (1)

        Do kupna Lotosu nie potrzeba żadnego giganta , a juz na pewno nie z branży naftowej. Uwierzyłeś chyba w bajki Lewandowskiego.

        • 3 0

        • Mnie chodzi tylko o to zeby przestac bajki opowiadac o zlych Niemcach co to mam rafinerie chca kupic.
          W Niemczech nie ma zadnej rafinerii w niemieckich rekach. Caly sektor energetyczny jest w rekach prywatnych.

          KE mowi o kupcu zagranicznym. Stawiam na bratanka z Wegier - MOL / Slovnaft.

          I generalnie szkoda Lotosu i najnowoczesniejszej rafinerii w Europie.

          • 0 0

      • Wedle doktryny Lewandowsakiego

        Nie jest ważne kto kupuje a ten kto sprzedaje.
        Za cenę, którą ustala kupujący.

        • 3 0

  • ktoś może zna się i przeprowadzi analizę kosztu jaką musimy unii zapłacić 30%

    jak to się może opłacać skoro zgoda unii to niczym wymuszenie rozbójnicze 30 % cz czegoś
    nie wczytałam jeszcze się w jeden z artykułów (długi straszenie)
    wchodząc do fuzji skoro Orlen ma oddanie 30 % majątku może być opłacalne ot tak za nic za zgodę wielce szanownej unii

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Witek

MBA, ACCA, biegły rewident, Partner Spółki Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci, od listopada 2013 roku prezes zarządu spółki Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci Sp. z o.o. jednej z największych polskich kancelarii audytu i doradztwa gospodarczego. Obecnie rozwija Grupę REWIT, w ramach której w chwili obecnej pracuje ponad 60 specjalistów z zakresu księgowości, podatków, kontrolingu oraz doradztwa biznesowego. Grupa obecna jest w Gdańsku, w Warszawie oraz w Bielsku-Białej. Przez ponad 10 lat...

Najczęściej czytane