• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gawron trafi do służby jako... patrolowiec

Robert Kiewlicz
22 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Artyleria główna ORP Ślązak do naprawy
W listopadzie 2001 roku Marynarka Wojenna RP podpisała umowę, a miesiąc później miała miejsce uroczystość położenia stępki pod pierwszy okręt serii „Gawron” – ORP Ślązak (241), który otrzymał numer stoczniowy 621/1. 16 września 2009 odbyło się wodowanie kadłuba. W listopadzie 2001 roku Marynarka Wojenna RP podpisała umowę, a miesiąc później miała miejsce uroczystość położenia stępki pod pierwszy okręt serii „Gawron” – ORP Ślązak (241), który otrzymał numer stoczniowy 621/1. 16 września 2009 odbyło się wodowanie kadłuba.

Ministerstwo Obrony Narodowej wpadło na pomysł jak uratować budowaną od ponad 10 lat korwetę Gawron. Jak wyliczył resort obrony dokończenie budowy okrętu kosztowałoby ok. 1 mld zł. Na taki wydatek resortu nie stać. Gawron zostanie więc przebudowany na okręt patrolowy. Koszt takiej inwestycji to jedynie 100 mln zł.



Jaka powinna być Marynarka Wojenna RP?

16 września 2009 roku w gdyńskiej Stoczni Marynarki Wojennej odbyło się uroczyste, techniczne wodowanie kadłuba Korwety Wielozadaniowej Projektu 621/1. Pod koniec lutego 2012 premier Donald Tusk poinformował, że program budowy Gawrona zostanie przerwany, a szef Minister Obrony Narodowej Tomasz Siemoniak zapowiedział, że resort będzie szukał nabywcy na kadłub korwety.

Kupca nie udało się znaleźć do dziś, więc MON po raz kolejny zmienia plany wobec jednostki.

Ministerstwo chce przebudować korwetę na jednostkę patrolową. Koszt przebudowy to ok. 100 mln zł. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, resort obrony narodowej zlecił Dowództwu Marynarki Wojennej analizę inwestycji. Całą sprawę nadzoruje Inspektorat Uzbrojenia MON. Kiedy korweta-patrolowiec może trafić do służby? Tego jeszcze nie wiadomo. Koncepcja MON ma być jeszcze konsultowana ze specjalistami z branży.

Zgodnie z umową w Stoczni Marynarki Wojennej powstać miało siedem jednostek tego typu. Podpisano umowę na jeden okręt oraz opcje na drugą jednostkę serii i pięć kolejnych. Termin oddania do użytku pierwszego z nowych okrętów określono na czerwiec 2005 roku. W grudniu 2002 roku Dowództwo Marynarki Wojennej RP wycofało się jednak z umowy, ograniczając jej zakres wyłącznie do budowy jednej, już rozpoczętej korwety.

- Stało się tak dlatego, że program okrętowy nigdy nie uzyskał statusu programu rządowego, choć politycy składali odmienne deklaracje, przez co Marynarka Wojenna RP musiała objąć go samodzielnym finansowaniem - komentuje Łukasz Kister, ekspert Instytutu Jagiellońskiego. - Oczywiście z punktu widzenia Floty decyzję tę należy uznać za racjonalną, gdyż samodzielnie nie miała ona zdolności do zrealizowania tak ogromnego projektu, nie tylko finansowo, ale i organizacyjnie.

Jak twierdzi Kister, zaprzestanie w tym momencie realizacji tego projektu należałoby uznać za skrajnie niegospodarne działanie na szkodę nie tylko interesu Stoczni, ale przede wszystkim samej Marynarki Wojennej RP. Tylko ukończenie budowy i wprowadzenie do użytku korwety wielozadaniowej - nawet tej jedynej - pozwoli na zachowanie minimalnych zdolności bojowych naszej floty.

Na realizację całościowego programu budowy korwety, tylko na lata 2001-2006 przeznaczono kwotę 497 mln złotych.

Miejsca

Opinie (57) 10 zablokowanych

  • mistrzowie w wyprowadzaniu pieniędzy... (1)

    • 8 2

    • po?

      co robi po tez mi się nie podoba, ale twierdzenie, ze to wina Tuska ze budują to coś od 10 lat i nie mogą skończyć to lekka przesada.

      • 1 1

  • Lepsze to niż pocięcia na złom.

    Bo pocięcie też będzie kosztować

    • 4 0

  • Może doposażyć kadłub do wariantu patrolowca

    i wówczas sprzedać za dużą kasę. Byłby to bardzo tani patrolowiec jak na swoje gabaryty.

    • 2 0

  • Jaką funkcję pełnić będzie owy patrolowiec ? (2)

    • 0 1

    • jak to co ?
      bedzie patrolował kanały portowe Gdyni

      • 1 0

    • ÓW !

      • 0 0

  • Takie niebezpieczne wody na tym Bałtyku mamy, że trzeba budować 7 statków wielozadaniowych po 1mld za sztukę. ;)
    Całe szczęście plan nie wypalił i nie będzie trzeba bulić przez 50 lat na naprawy tego złomu, który chcieli zrobić, w dodatku nikomu niepotrzebnego. Gdzie oni chcieli z tym pływać? Na ruskich czy co? Marynarki ni będzie pewnie stać na utrzymanie tego patrolowca i zaczną zaraz jęczeć o kasę.

    • 2 9

  • i tym Gawronem my otwieramy oczy niedowiarkom
    patrolowiec nazwaćac ORP "Bareja"

    • 10 0

  • Tiaaaa...kolejne sto baniek...

    ...a potem znowu zmienia zdanie. A 100 melonów psu w mordę.

    • 4 0

  • Nam najbardziej potrzeba straży przybrzeżnej niż regularnej armii.

    • 2 3

  • polska głupota i partactwo. patrolowiec za 420 min zł.

    tych co sa za to odpowiedzialni powinno sie rozstrzelać na środku miasta jako przykład dla innych złodziei. gdzie sa te pieniądze,gdzie.

    • 9 1

  • polsakie siły zbrojne to pośmiewisko nawet w krajach trzeciego świata.

    banda durni z korkowcami,kapiszonami i pistoletami na wodę.

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów...

Najczęściej czytane