- 1 Sieć handlowa testuje wózki sklepowe dla psów (189 opinii)
- 2 Będzie korekta rachunków za prąd (39 opinii)
- 3 Fiskus dowie się, jeśli sprzedajesz w sieci (135 opinii)
- 4 Istrana zbuduje nowy terminal w Gdańsku. Palowanie jeszcze w tym roku (50 opinii)
- 5 Strażnicy z Pomorza na granicy z Białorusią (94 opinie)
- 6 Agnieszka Majewska rzeczniczką MŚP (45 opinii)
Gdynia będzie miała swój masowiec
Polska Żegluga Morska zdecydowała się na zamówienie w chińskiej stoczni Xingang w Tianjin kolejnych czterech masowców o nośności 38 tys. ton. Nowe statki otrzymają nazwy miast: Szczecin, Koszalin, Puck i Gdynia.
Nowe statki to masowce o średnim tonażu typu handy - size, co pozwala na ich obsługiwanie w większości dużych portów na świecie. Zamówione 38-tysięczniki należą do trzeciej serii takich statków, jakie dotąd dostarczyła strona chińska. W 2005 roku PŻM przejęła cztery z pierwszej serii, a w 2010 roku - dziesiąty, ostatni z drugiej serii. Noszą one nazwy polskich regionów, także pomorskich: Kociewie, Kaszuby i Pomorze. Pierwszy z nowych masowców, które zbudowane zostaną w latach 2012-2013, ma nosić nazwę Szczecin.
W najbliższym czasie prezydent Gdyni i burmistrz Pucka zostaną poinformowani oficjalnie o tym, że nowe statki PŻM będą nosić nazwy ich miast. Władze miast zostaną też zobowiązane do wyboru matki chrzestnej "swojej" jednostki.
Polska Żegluga Morska ze Szczecina to największy polski armator oraz jeden z największych w Europie. Przedsiębiorstwo posiada 76 statków (wszystkie pływają pod obcą banderą) o łącznej nośności 2,5 mln dwt., w tym masowce, siarkowce oraz promy. Podstawowym sektorem działalności PŻM jest przewóz ładunków masowych, takich jak węgiel, zboża etc., w żegludze nieregularnej o zasięgu globalnym. Armator jest także światowym liderem na niszowym rynku przewozów płynnej siarki.
Pod nazwą "Gdynia" pływa już statek panamax należący do armatora SMT Ship Management & Transport mającego siedzibę główną na Cyprze. Polski oddział spółki zajmuje się rekrutacją. Jego siedziba znajduje się w Sopocie.
Morska i przybrzeżna flota transportowa Polski w 2009 roku liczyła 142 statki o łącznej nośności 2662,5 tys. ton oraz o pojemności brutto GT 1955,3 tys., tj. 120 jednostek morskiej floty transportowej o nośności 2661,7 tys. ton i pojemności brutto GT 1950,8 tys. oraz 22 statki morskiej floty przybrzeżnej (wszystkie pasażerskie) o pojemności brutto GT 4,5 tys. W 2009 r. polskie przedsiębiorstwa żeglugi morskiej przewiozły 9377,9 tys. ton ładunków (o 10,2 proc. mniej niż w 2008 r.). Podobnie jak w roku 2008, nie odnotowano przewozów ładunków statkami morskiej floty przybrzeżnej.
![Ruch statków w Zatoce Gdańskiej](https://s-trojmiasto.pl/_img/biznes/ruch-statkow.gif)
Ruch statków w Zatoce Gdańskiej
Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.
Miejsca
Opinie (94) 1 zablokowana
-
2011-04-18 09:57
Co nie zmienia faktu, że mamy mniejszą flotę handlową niz Czechy (6)
- 45 12
-
2011-04-18 11:23
i co z tego? (1)
My mamy morze a oni gów..o!!!
- 3 10
-
2011-04-18 13:56
oni mogą mieć jedynie hovno.
- 9 0
-
2011-04-18 12:14
bzdura (1)
mamy wieksza, chodzi ci chyba o to ile statkow ma polska bandere??
- 2 0
-
2011-04-18 18:27
Nie, nie chodzi mi o to
- 0 0
-
2011-04-18 12:24
Bez sensu
to w Polsce już nie mamy żadnej stoczni? :)
- 3 2
-
2011-04-18 16:35
no i moze austria i szwajcaria
.
- 0 0
-
2011-04-18 10:04
Stoczniowcy strajkujcie! (7)
PŻM to w końcu państwowe przedsiębiorstwo i powinno zamówić polski statek w naszych polskich wspaniałych stoczniach! Przecież wszyscy bez mrugnięcia okiem, radośnie i z ochotą byśmy dopłacili do tego z podatków. Precz z wywrotowym PŻM!
- 26 34
-
2011-04-18 10:16
taaak ...
tylko od statku zbudowanego w polskiej stoczni polski armator ze szczecina musi zapłacić podatek VAT !!! Za statki zbudowane zagranica - nie musi. PZM chciał w latach 90 budować statki w Polsce ale niestety urzędnicy z ministerstwa finansów się nie ugięli. I tak VAT nie wpływa do skarbu państwa a stocznie pozbawione sa zamowien.
To jest tez metoda na rozwalenie stoczni - wykurzyć z nich rodzimych zleceniodawcow.- 33 2
-
2011-04-18 10:25
Dlaczego mają strajkować?? (3)
Przykład dużej stoczni remontowej: wchodzi statek na remont lub przebudowe, i właśnie Ci stoczniowcy (nie wszyscy) okradają te statki z czego się da (mosiądz, grube kable itp.). Taka mentalność została za komuny. Dlatego później stoczni wychodzi taki remoncik czy przebudowa znacznie drożej, a co za tym idzie zwiększa ceny lub nie daje tym stoczniowcom podwyżek.
W Chinach won z pracy i łape ci utną bez możliwości renty, a ty zatrudni sie w spółce i jest ok.
Znam to z autopsji, ale jestem uczciwy.
Pozdrawiam- 10 9
-
2011-04-18 15:32
Do "Pracownika Stoczni"
Uważasz, że to z właśnie z powodu kradzieży remonty statków się przedłużają? A o właściwej wycenie czasu remontu słyszałeś (o wypadkach losowych, braku części etc. nie wspominając)?
- 2 2
-
2011-04-19 10:10
głupi jesteś i tyle (1)
w stoczni chyba jesteś od sprzątania
- 0 1
-
2011-04-19 15:21
Z chamami nie gadam
Jak w temacie, g.. wiesz, g.. widziałeś.
- 0 0
-
2011-04-18 18:55
a kupujesz chinskie trampki? (1)
a dzieciom chinskie olowki, piorniki itd rozumiem ze rowniez bardzo chetnie kupisz chinski samochod, nie ma to jak budowac potege panstwa srodka a pewnego dnia do Twoich drzwi zalomocze maly zolty Chinski zolnierz i powie: "wyp.....j"
- 3 1
-
2011-04-18 22:44
o, ty pewnie nic chińskiego nie kupujesz mistrzu
nawet chińskich zupek ? brawo, brawo ...
- 1 0
-
2011-04-18 10:28
W tym wypadku to jednak "wina Brukseli" (3)
Bo szybko okazałoby się, że zwolnienie z VAT jest niedozwoloną pomocą publiczną. Co innego prywatny bank, co innego stocznia :)
- 14 1
-
2011-04-18 13:58
(2)
a iel by polacy robili ten statek 10lat?
- 1 3
-
2011-04-18 14:00
.... (1)
4-5 miesiecy !!!
- 2 1
-
2011-04-18 22:38
hahahahahaha
do kogo ta mowa .... po 2 tygodniach zaczęliby opony palić
- 0 0
-
2011-04-18 10:48
Co za porażka... 3 stocznie w kraju i statek buduja Chińczycy (2)
Aż płakac sie chce ;(
- 58 8
-
2011-04-18 11:19
Jakie 3? (1)
Została jedna duża. Reszta ma już Game Over.
- 7 1
-
2011-04-18 17:24
Game Over
Żółci ograli w ten sposob polowe swiata
- 5 0
-
2011-04-18 10:51
(4)
A po co kupić statek drożej kiedy można taniej?
- 36 2
-
2011-04-18 12:28
można kupić taniej po to by było drożej (1)
bo chińczycy tak budują tanie statki że trzeba je później oddawać do stoczni remontowej i spawać połowę od nowa.
Niech chociaż zarobi REMONTOWA. A PZM i tak straci.- 6 6
-
2011-04-18 22:41
bzdura, jakby robili taki chłam to nikt by od nich nie kupował
chłam niestety to nasze stocznie robiły, drogo i nieterminowo, dlatego padły
- 2 1
-
2011-04-18 14:02
(1)
Tylko w ogólnym bilansie to raczej polskie firmy zarabiają, bo statek trzeba przecież wyposażyć, a tak to zarabiaja inni.
Gospodarka nie zyskuje na tym na pewno. Armator może ma taniej wykonany statek ale czy lepiej???- 3 0
-
2011-04-19 06:47
Pierwszy rejs od razu do stoczni remontowej, np. tureckiej - wszystkimi kosztami obciąża stocznię chińską jako naprawy gwarancyjne. I ma dobry statek i taniej :) Poza tym przestańmy już tak psioczyć na chińską jakość. Jak armator wyśle porządnych inspektorów i wymusi dobrych ludzi z klasy, to można chińskie stocznie upilnować.
- 0 1
-
2011-04-18 10:56
Wszyscy robią to co potrafią najlepiej - Chińczycy budują statki, (3)
a Śniadek z Guzikiewiczem palą opony
;)- 76 2
-
2011-04-18 13:39
Dobrze, że rządzi nami nasz człowiek, wielki miłośnik Gdańska, który od dziecka patrzał na stoczniowe dźwigi. (2)
Serdecznie wszystkich przepraszam, że głosowałem na tą szuję.
- 4 11
-
2011-04-18 19:35
niech budują za 5 lat będziemy już je w Gdańsku remontować (1)
Super blacha po 5 latach zamieni sie w rdzę. Tanio nie znaczy dobrze
- 2 1
-
2011-04-18 22:26
bzdura, pływałem na 17-letnim chińczyku (masowiec) i wszystko było ok. Jak na ten wiek to nawet lepiej niż ok.
Normalne, porządne statki.
- 1 0
-
2011-04-18 11:25
M/V "Gdynia" (13)
Droga redakcjo, miasto Gdynia ma juz swoj masowiec o tej samej nazwie. Jego armatorem jest firma SMT Shipmanagement & Transport z siedziba w Sopocie przy ulicy Chrobrego 48.
- 23 0
-
2011-04-18 11:29
gdynia (1)
po morzach i oceanach zasuwa też m/v wilson gdynia
- 0 0
-
2011-04-18 19:41
Hnaji
To już kolejny statek z napisem na burcie Gdynia
- 0 0
-
2011-04-18 11:39
Szykuj Matko Trumnę (3)
- 6 2
-
2011-04-18 12:25
Plywajacy latwo rozszyfrowuja
jak widac skrot SMT. Ja jeszcze slyszalem cos jak: Sobibor Majdanek Treblinka. Pozdrawiam
- 8 1
-
2011-04-18 14:29
Syf Malarja Terror (1)
- 1 3
-
2011-04-18 15:39
szkoła mlodych twardzieli
- 2 0
-
2011-04-18 12:57
Jak najdalej od (1)
Syf Malaria Terror
- 5 1
-
2011-04-18 19:04
Sam Musisz Tyrac - hehe ten mi sie najbardziej podoba bylem tam 2 razy i dziekuje
- 1 1
-
2011-04-18 21:36
(4)
Mozna o SMT mowic wiele roznych rzeczy ale jedno jest pewne ze mozna tam sie duzo nauczyc jak sie chce. Moj obecny armator przyjal mnie z otwartymi rekami jak sie dowiedzial ze plywalem w SMT.
- 0 0
-
2011-04-18 22:08
Praca w SMT (3)
Zgadzam sie, ja tez mialem sytuacje gdzie armator dowiedziawszy sie o SMT bez dalszych referencji zatrudnil mnie. SMT sie zmienia pozytywnie a zwlaszcza pod wzgledem jakosci I bezpieczenstwa. BardzIej teraz do nich pasuje SERCE MILOSC TOLERANCJA. Chociaz pijakow I lewusow wywalaja. Ja osobiscie mam zamiar do nich wrocic. Wszedzie dobrze tam gdzie nas nie ma.
- 0 0
-
2011-04-18 22:26
Jest tam w dziale systems taki jeden ktory sie nie pier..... I pijakow bierze za leb I ze statku. Bylem swiadkiem jak pojechal z niejakim pstragiem ktory uwazal sie za nietykalnego.
- 0 0
-
2011-04-18 22:33
(1)
Jest tam taki jeden w dziale systems ktory sie nie pierd....z pijakami. Bylem swiadkiem jak na jednym statku potraktopwal niejakiego Pstraga ktory chlal na umor I uwazal sie z nietykalnego.
- 0 0
-
2011-04-19 00:28
bracie,ty już nie pij,podwójnie piszesz
- 1 0
-
2011-04-18 13:22
statek (1)
lepiej byłoby gdyby jednostka nazywała się np. Pekin a była budowana w polskiej stoczni.
- 24 3
-
2011-04-18 22:46
taki statek już był, w PLO zdaje się
ale głowy nie dam
- 0 0
-
2011-04-18 13:32
(2)
szkoda że mamy swoje stocznie, a płacimy chińczykom
szkoda że nasze statki mogły by pływać pod polską banderą, a wszystkie pływają pod inną...
Szkoda jeszcze że mamy słabe drogi w Polsce, ale nie wiem, czy to pasuje do tego tematu...- 19 2
-
2011-04-18 22:48
jest kapitalizm, robi się tam gdzie lepiej i taniej (1)
gdyby nasze stocznie były lepsze niż chińskie, nie upadłyby
A pod tanimi banderami rejestrują armatorzy z całego świata, to teraz normalne- 1 2
-
2011-04-19 10:18
och jaki ty bystry i jak ty myślisz
Niestety źle odebrałeś moje intencje. Zasady kapitalizmu w tej materii skomplikowane nie są. Nie zrozumiałeś, że nie krytykowałem wyboru stoczni. Jedynie wyraziłem żal, że to nie u nas statek będzie zrobiony. Analogicznie z banderą.
A odnośnie naszych stoczni, to wcale one nie są złe. Statki potrafią robić dobre, gorzej z zarządzaniem, zabezpieczaniem ryzyka walutowego i szeregiem innych problemów spotykanym co krok przy prowadzeniu działalności w Polsce.- 2 0
-
2011-04-18 13:34
Oto kwintesencja polskiej gospodarki morskiej. (5)
Statek zbudowany w Chinach, zarejestrowany pewnie gdzieś w Panamie, z filipińską lub hinduską załogą.
Gdynia może być dumna!!!
Zaprawdę jakieś tęgie głowy w tej Warszawie zajmują się sprawami morza.
Pewnie jakiś nowy Marcin Rosół lub jego kumple fachury.- 48 5
-
2011-04-18 14:02
(1)
zgadzam się w 100%
- 7 1
-
2011-04-18 17:26
pomyliles sie tylko do do jednego - w PZM plywaja tylko Polacy
chociaz tyle nam z tego tortu zostalo.
- 4 1
-
2011-04-18 14:38
Zapomniałeś dodać że jeszcze Miro i Zbycho
- 7 2
-
2011-04-18 22:27
No i widzisz "pjn", nie wiesz o czym piszesz. (1)
Tzw. "tanie bandery" to normalna rzecz w żegludze światowej, od kilkudziesięciu lat.
- 0 0
-
2011-04-19 13:12
W przypadku Armatora prywatnego, tak, to normalne. Mamy do czynienia z Armatorem państwowym i to już nie jest normalną rzeczą.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.