- 1 Coraz więcej zboża w trójmiejskich portach (78 opinii)
- 2 Terminal agro. Postępowanie odwołano, aby ogłosić nowe (70 opinii)
- 3 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (82 opinie)
- 4 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (115 opinii)
- 5 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (78 opinii)
- 6 Byliśmy na placu budowy elektrowni jądrowej (286 opinii)
Gdyńska stocznia powalczy o kontrakt na okręty podwodne dla Marynarki Wojennej
Ministerstwo Obrony Narodowej ogłosi w tym roku przetarg na nowe okręty podwodne dla polskiej marynarki wojennej i remont już istniejących. To szansa dla Stoczni Marynarki Wojennej z Gdyni, która w przetargu wystąpi wspólnie z francuskim koncernem DCNS.
- W planach na najbliższe lata jest zapis o zakupie nowych okrętów - przyznaje Janusz Sejmej, rzecznik prasowy Ministra Obrony Narodowej. Dokładnego terminu ogłoszenia przetargu na okręty rzecznik MON jednak nie ujawnia.
W 2017 do polskiej floty ma trafić pierwszy z dwóch nowych okrętów podwodnych, kolejny w 2023. Modernizacji mają podlegać także trzy z czterech obecnie posiadanych okrętów podwodnych typu Kobben.
- Czekamy na ogłoszenie tego przetargu - mówi Roman Kraiński, prezes zarządu Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. - Wystartujemy z koncernem DCNS. Przede wszystkim z uwagi na transfer technologii.
DCNS jest producentem okrętów typu Scorpene i Andrasta. Andrasta to nowy okręt podwodny przystosowanego do działania na wodach przybrzeżnych. Scorpeny są średniej wielkości, dwupokładowymi okrętami podwodnymi z konwencjonalnym napędem.
Wcześniej francuski koncern zbrojeniowy Direction des Constructions Navales Servises jako jedyny inwestor był zainteresowany kupnem Stoczni Marynarki Wojennej i kontynuowaniem w niej produkcji. W lipcu 2010 roku zerwał jednak rozmowy w sprawie nabycia gdyńskiej spółki.
- Wspólny projekt byłby dobrym wstępem do... powiedzmy zacieśnienia współpracy. A potem może nawet czegoś więcej - mówi Roman Kraiński.
Stocznia Marynarki Wojennej znajduje się obecnie w upadłości układowej. 99,38 proc. udziałów w kapitale zakładowym stoczni ma Agencja Rozwoju Przemysłu. Zakład został skomercjalizowany w grudniu 2005 r. W ramach programu restrukturyzacji ARP udzieliła spółce w 2006 r. wsparcia finansowego ze środków pomocy publicznej w formie podwyższenia kapitału zakładowego o kwotę 80 mln zł oraz pożyczki w wysokości 40 mln zł.
- Nasza sytuacja nie jest wesoła. Walczymy o życie. Taki kontrakt byłby wybawieniem. Budowa okrętów, potem remonty i modernizacje pozwoliłyby nam odbudować pozycję - dodaje prezes Kraiński.
Z kim SMW będzie walczyć o kontrakt? Na europejskim rynku konwencjonalnych okrętów podwodnych liczą się obecnie jedynie trzej producenci. Właśnie francuska stocznia DCNS oraz niemiecka Howaldswerke Deutsche Werft (HDW) i rosyjska Stocznia Admiralicji.
Marynarka Wojenna RP posiada pięć okrętów podwodnych - klasy Kilo i Kobben. Kilo, czyli ORP Orzeł (data podniesienia bandery 1986) został skonstruowany w Związku Radzieckim. Miał służyć do wykrywania i zwalczania dużych okrętów atomowych. Cztery okręty typu Kobben zostały wyprodukowane w latach 1964 - 1967 w niemieckiej stoczni Rheinstahl - Nordseewerke w Emden. Pełną, kompleksową modernizację do najnowszych standardów światowych okręty przeszły w latach 1990 - 1992.
Do 2018 r. MON chce wydać na kupno nowego uzbrojenia 31 mld zł.
Ruch statków w Zatoce Gdańskiej
Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.
Miejsca
Opinie (154) 6 zablokowanych
-
2011-01-05 18:28
a gdzie ci co płacza o wyprzedawaniu Polski obcym? (2)
czemu pispartei nie zbierze silnej grupy i sami nie wybuduja tych okretów?
tak to przeciez nam ukradna te pieniadze i wywiozą do Paryża... :))))
jakby ktos nie rozumiał, o co chodzi, to polecam inny artykuł o terminalu masowym- 2 10
-
2011-01-05 21:23
(1)
pomatołki jak coś sklecą...
- 1 1
-
2011-01-06 12:47
a co ty jesteś pomatołkiem?
- 0 1
-
2011-01-05 15:06
Może by tak najpierw skończyć korwetę? (5)
Czy plan jest taki żeby zacząć robić u-booty, w połowie przerwać, zacumować koło kadłuba korwety i rozpocząć budowę lotniskowca?
- 18 0
-
2011-01-06 12:40
W muzeum MW jest w max sprzętu...
...po małej modernizacji w warsztacie Pana Kazia z Lęborka będzie jak znalazł do Gawrona. A jak wejdą w interes złomiarze to nawet uda się uzyskać niewidzialność żeby pasowało do reszty.
- 0 0
-
2011-01-05 15:12
korweta będzie stała w ogródku u Klicha (2)
- 6 0
-
2011-01-05 18:56
Nie wiem jaki duży ma ogródek, ale taka doniczka mogłaby się przydać.
- 2 0
-
2011-01-05 15:41
Nie u Klicha a u naszych admirałów, którzy do tej pory nie wiedzą jakie systemy uzbrojenia mają być na tym okręcie
- 7 1
-
2011-01-05 16:25
Powinni zrobić pancernik!
Do walki to się i tak nie nadaje, a jaka by była atrakcja turystyczna!
- 5 0
-
2011-01-06 12:33
a po co nam te okręty?
na coś pożytecznego lepiej wydac te pieniądze... drogi budować.
- 4 3
-
2011-01-06 12:14
niech najpierw skonczą Gawrona
- 3 1
-
2011-01-05 12:59
(6)
najwyższy czas zmodernizować MW ...
- 79 9
-
2011-01-05 16:58
(1)
I kupić jej samoloty ( tym razem uzbrojone F 16 )
- 6 2
-
2011-01-06 11:37
I inne jeszcze kosztowne zabawki dla chłopców, którzy przed czterdziestką idą na emeryturę.
- 0 0
-
2011-01-05 19:17
Ciekawe po co modernizować MW jak i całe wojsko. W dzisiejszych czasach jak wybuchnie wojna to potrwa 3 dni. 3 bombki atomowe spadną na ziemię i po krzyku.
- 5 1
-
2011-01-05 16:25
Kadra...
Przede wszystkim należy "zmodernizować" kadrę i ilość oficerów wysokiego szczebla. Admirałów itp mamy więcej niż niejeden kraj posiadając 2 razy więcej okrętów od nas.
- 12 0
-
2011-01-05 14:31
..chyba przejezyczyli sie, mieli napisac potna na złom w Gdyni
..aby zobaczyc polski potencjał mysli okretowej, trzeba udac sie na Jana z Kolana i zobaczyc co zrobili z najwekszym i najlepszym biurem konstrukcyjnym w Polsce.
Dzis szczury beda wam projektowac okrety!!!- 7 1
-
2011-01-05 13:26
Taki okręt który pływa pod wodą
jest niebezpieczny dla załogi, bo może się nie wynużyć. Człowiek jeszcze nie opanował takich technologii.
- 5 18
-
2011-01-06 10:51
czas najwyzszy calkowicie zlikwidowac MON
bo tym darmozjadom zawsze kasy bedzie za malo.
- 3 2
-
2011-01-06 10:38
Uwierze jak zobacze-
to piekne plany ale obecna demokracja wiele juz obiecywala,jak zobacze to uwierze-
- 4 0
-
2011-01-06 01:04
Transfer technologii ? (1)
Presseso buja w jakichś obłokach , otoczył się przydupasami
i pojęcia nie ma o tym co się dzieje w stoczni
zatrudnił jakiegoś pajaca od czerwonych kartek i myśli że robota sama się znajdzie
na wydziałach produkcyjnych nie ma ludzi , nie ma fachowców, poodchodzili
na emerytury , młodzieży się nie przyjmuje
1/3 to partyjniacka sitwa związków zawodowych, darmozjadów których nie można ruszyć
nie ma narzędzi na miarę 21 wieku
biurokracja doprowadzona do jakiegoś absurdu
wprowadzony za ciężkie pieniądze system ifs obsługuje sztab ludzi
i nic z tego nie wynika , roboty nie ma
system obsługuje sam siebie
może redaktor zapyta Presseso o wpadkę z SAR-ami ?
to dopiero pośmiewisko
p o ś m i e w i s k o !
dużo pisać- 10 0
-
2011-01-06 10:28
Wpadka z SAR-ami?A co,nie chcą pływać?
- 0 0
-
2011-01-05 13:06
Śmiech na sali (3)
Każdy wie, że nasza marynarka wojenna jest w zapaści, okręty klasy Kobben, ktore otrzymaliśmy w prezencie bo Duńczycy (jak dobrze pamiętam) chcieli je oddać na złom !!! W realnej bitwie morskiej to możemy sobie powalczyć z piratami z Karaibów heheh, szabli ci u nas dostatek. ORP Orzeł już też ma swoje latka i nie raz miał problemy, a ORP SĘP hehehe dobra nazwa, bo został wysępiony i niczego poza padliną nie upoluje:)
- 45 5
-
2011-01-06 09:42
może napisz...
...o jakich problemach mówisz,zobaczymy czy masz pojęcie:)
- 0 0
-
2011-01-05 13:52
Pomyłeczka
od Norwegów chłopczyku jak już o czymś piszesz do się najpierw dokładnie dowiedz
- 5 7
-
2011-01-05 13:29
Ale za to ilu admirałów mamy...
- 16 0
-
2011-01-06 09:21
Stocznia MW ?
To wiadomość na 1 kwietnia jako żart? Przecież ta "firma" strawi każdą ilość pieniędzy, a produkt trawienia to.......
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.