• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńska stocznia powalczy o kontrakt na okręty podwodne dla Marynarki Wojennej

Robert Kiewlicz
5 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Scorpeny są średniej wielkości okrętami podwodnymi z konwencjonalnym napędem, przeznaczonymi do zwalczania żeglugi, okrętów nawodnych i podwodnych, atakowania celów lądowych, czy operacji specjalnych. Scorpeny są średniej wielkości okrętami podwodnymi z konwencjonalnym napędem, przeznaczonymi do zwalczania żeglugi, okrętów nawodnych i podwodnych, atakowania celów lądowych, czy operacji specjalnych.

Ministerstwo Obrony Narodowej ogłosi w tym roku przetarg na nowe okręty podwodne dla polskiej marynarki wojennej i remont już istniejących. To szansa dla Stoczni Marynarki Wojennej z Gdyni, która w przetargu wystąpi wspólnie z francuskim koncernem DCNS.



ORP Orzeł podczas manewrów sił NATO. ORP Orzeł podczas manewrów sił NATO.
ORP Sęp na Atlantyku ORP Sęp na Atlantyku

- W planach na najbliższe lata jest zapis o zakupie nowych okrętów -
przyznaje Janusz Sejmej, rzecznik prasowy Ministra Obrony Narodowej. Dokładnego terminu ogłoszenia przetargu na okręty rzecznik MON jednak nie ujawnia.

W 2017 do polskiej floty ma trafić pierwszy z dwóch nowych okrętów podwodnych, kolejny w 2023. Modernizacji mają podlegać także trzy z czterech obecnie posiadanych okrętów podwodnych typu Kobben.

- Czekamy na ogłoszenie tego przetargu - mówi Roman Kraiński, prezes zarządu Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. - Wystartujemy z koncernem DCNS. Przede wszystkim z uwagi na transfer technologii.

DCNS jest producentem okrętów typu Scorpene i Andrasta. Andrasta to nowy okręt podwodny przystosowanego do działania na wodach przybrzeżnych. Scorpeny są średniej wielkości, dwupokładowymi okrętami podwodnymi z konwencjonalnym napędem.

Wcześniej francuski koncern zbrojeniowy Direction des Constructions Navales Servises jako jedyny inwestor był zainteresowany kupnem Stoczni Marynarki Wojennej i kontynuowaniem w niej produkcji. W lipcu 2010 roku zerwał jednak rozmowy w sprawie nabycia gdyńskiej spółki.

- Wspólny projekt byłby dobrym wstępem do... powiedzmy zacieśnienia współpracy. A potem może nawet czegoś więcej - mówi Roman Kraiński.

Stocznia Marynarki Wojennej znajduje się obecnie w upadłości układowej. 99,38 proc. udziałów w kapitale zakładowym stoczni ma Agencja Rozwoju Przemysłu. Zakład został skomercjalizowany w grudniu 2005 r. W ramach programu restrukturyzacji ARP udzieliła spółce w 2006 r. wsparcia finansowego ze środków pomocy publicznej w formie podwyższenia kapitału zakładowego o kwotę 80 mln zł oraz pożyczki w wysokości 40 mln zł.

- Nasza sytuacja nie jest wesoła. Walczymy o życie. Taki kontrakt byłby wybawieniem. Budowa okrętów, potem remonty i modernizacje pozwoliłyby nam odbudować pozycję - dodaje prezes Kraiński.

Z kim SMW będzie walczyć o kontrakt? Na europejskim rynku konwencjonalnych okrętów podwodnych liczą się obecnie jedynie trzej producenci. Właśnie francuska stocznia DCNS oraz niemiecka Howaldswerke Deutsche Werft (HDW) i rosyjska Stocznia Admiralicji.

Marynarka Wojenna RP posiada pięć okrętów podwodnych - klasy Kilo i Kobben. Kilo, czyli ORP Orzeł (data podniesienia bandery 1986) został skonstruowany w Związku Radzieckim. Miał służyć do wykrywania i zwalczania dużych okrętów atomowych. Cztery okręty typu Kobben zostały wyprodukowane w latach 1964 - 1967 w niemieckiej stoczni Rheinstahl - Nordseewerke w Emden. Pełną, kompleksową modernizację do najnowszych standardów światowych okręty przeszły w latach 1990 - 1992.

Do 2018 r. MON chce wydać na kupno nowego uzbrojenia 31 mld zł.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (154) 6 zablokowanych

  • a gdzie ci co płacza o wyprzedawaniu Polski obcym? (2)

    czemu pispartei nie zbierze silnej grupy i sami nie wybuduja tych okretów?

    tak to przeciez nam ukradna te pieniadze i wywiozą do Paryża... :))))

    jakby ktos nie rozumiał, o co chodzi, to polecam inny artykuł o terminalu masowym

    • 2 10

    • (1)

      pomatołki jak coś sklecą...

      • 1 1

      • a co ty jesteś pomatołkiem?

        • 0 1

  • Może by tak najpierw skończyć korwetę? (5)

    Czy plan jest taki żeby zacząć robić u-booty, w połowie przerwać, zacumować koło kadłuba korwety i rozpocząć budowę lotniskowca?

    • 18 0

    • W muzeum MW jest w max sprzętu...

      ...po małej modernizacji w warsztacie Pana Kazia z Lęborka będzie jak znalazł do Gawrona. A jak wejdą w interes złomiarze to nawet uda się uzyskać niewidzialność żeby pasowało do reszty.

      • 0 0

    • korweta będzie stała w ogródku u Klicha (2)

      • 6 0

      • Nie wiem jaki duży ma ogródek, ale taka doniczka mogłaby się przydać.

        • 2 0

      • Nie u Klicha a u naszych admirałów, którzy do tej pory nie wiedzą jakie systemy uzbrojenia mają być na tym okręcie

        • 7 1

    • Powinni zrobić pancernik!

      Do walki to się i tak nie nadaje, a jaka by była atrakcja turystyczna!

      • 5 0

  • a po co nam te okręty?

    na coś pożytecznego lepiej wydac te pieniądze... drogi budować.

    • 4 3

  • niech najpierw skonczą Gawrona

    • 3 1

  • (6)

    najwyższy czas zmodernizować MW ...

    • 79 9

    • (1)

      I kupić jej samoloty ( tym razem uzbrojone F 16 )

      • 6 2

      • I inne jeszcze kosztowne zabawki dla chłopców, którzy przed czterdziestką idą na emeryturę.

        • 0 0

    • Ciekawe po co modernizować MW jak i całe wojsko. W dzisiejszych czasach jak wybuchnie wojna to potrwa 3 dni. 3 bombki atomowe spadną na ziemię i po krzyku.

      • 5 1

    • Kadra...

      Przede wszystkim należy "zmodernizować" kadrę i ilość oficerów wysokiego szczebla. Admirałów itp mamy więcej niż niejeden kraj posiadając 2 razy więcej okrętów od nas.

      • 12 0

    • ..chyba przejezyczyli sie, mieli napisac potna na złom w Gdyni

      ..aby zobaczyc polski potencjał mysli okretowej, trzeba udac sie na Jana z Kolana i zobaczyc co zrobili z najwekszym i najlepszym biurem konstrukcyjnym w Polsce.
      Dzis szczury beda wam projektowac okrety!!!

      • 7 1

    • Taki okręt który pływa pod wodą

      jest niebezpieczny dla załogi, bo może się nie wynużyć. Człowiek jeszcze nie opanował takich technologii.

      • 5 18

  • czas najwyzszy calkowicie zlikwidowac MON

    bo tym darmozjadom zawsze kasy bedzie za malo.

    • 3 2

  • Uwierze jak zobacze-

    to piekne plany ale obecna demokracja wiele juz obiecywala,jak zobacze to uwierze-

    • 4 0

  • Transfer technologii ? (1)

    Presseso buja w jakichś obłokach , otoczył się przydupasami
    i pojęcia nie ma o tym co się dzieje w stoczni
    zatrudnił jakiegoś pajaca od czerwonych kartek i myśli że robota sama się znajdzie
    na wydziałach produkcyjnych nie ma ludzi , nie ma fachowców, poodchodzili
    na emerytury , młodzieży się nie przyjmuje
    1/3 to partyjniacka sitwa związków zawodowych, darmozjadów których nie można ruszyć
    nie ma narzędzi na miarę 21 wieku
    biurokracja doprowadzona do jakiegoś absurdu
    wprowadzony za ciężkie pieniądze system ifs obsługuje sztab ludzi
    i nic z tego nie wynika , roboty nie ma
    system obsługuje sam siebie
    może redaktor zapyta Presseso o wpadkę z SAR-ami ?
    to dopiero pośmiewisko
    p o ś m i e w i s k o !
    dużo pisać

    • 10 0

    • Wpadka z SAR-ami?A co,nie chcą pływać?

      • 0 0

  • Śmiech na sali (3)

    Każdy wie, że nasza marynarka wojenna jest w zapaści, okręty klasy Kobben, ktore otrzymaliśmy w prezencie bo Duńczycy (jak dobrze pamiętam) chcieli je oddać na złom !!! W realnej bitwie morskiej to możemy sobie powalczyć z piratami z Karaibów heheh, szabli ci u nas dostatek. ORP Orzeł już też ma swoje latka i nie raz miał problemy, a ORP SĘP hehehe dobra nazwa, bo został wysępiony i niczego poza padliną nie upoluje:)

    • 45 5

    • może napisz...

      ...o jakich problemach mówisz,zobaczymy czy masz pojęcie:)

      • 0 0

    • Pomyłeczka

      od Norwegów chłopczyku jak już o czymś piszesz do się najpierw dokładnie dowiedz

      • 5 7

    • Ale za to ilu admirałów mamy...

      • 16 0

  • Stocznia MW ?

    To wiadomość na 1 kwietnia jako żart? Przecież ta "firma" strawi każdą ilość pieniędzy, a produkt trawienia to.......

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była autoryzowanym przedstawicielem sieci Era. Obecnie spółka ta prowadzi dystrybucję sprzętu telekomunikacyjnego firm Siemens, Panasonic oraz innych wiodących marek na rynku telefonii komórkowej. W latach 2001-2002 pracował jako Prezes Zarządu w Tele-Net Sp. z o.o. - firmie będącej autoryzowanym dealerem sieci ERA. Od 2002 roku jego kariera zawodowa związana jest ze spółką Eurotel, w której przez...

Najczęściej czytane