• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńska stocznia powalczy o kontrakt na okręty podwodne dla Marynarki Wojennej

Robert Kiewlicz
5 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Scorpeny są średniej wielkości okrętami podwodnymi z konwencjonalnym napędem, przeznaczonymi do zwalczania żeglugi, okrętów nawodnych i podwodnych, atakowania celów lądowych, czy operacji specjalnych. Scorpeny są średniej wielkości okrętami podwodnymi z konwencjonalnym napędem, przeznaczonymi do zwalczania żeglugi, okrętów nawodnych i podwodnych, atakowania celów lądowych, czy operacji specjalnych.

Ministerstwo Obrony Narodowej ogłosi w tym roku przetarg na nowe okręty podwodne dla polskiej marynarki wojennej i remont już istniejących. To szansa dla Stoczni Marynarki Wojennej z Gdyni, która w przetargu wystąpi wspólnie z francuskim koncernem DCNS.



ORP Orzeł podczas manewrów sił NATO. ORP Orzeł podczas manewrów sił NATO.
ORP Sęp na Atlantyku ORP Sęp na Atlantyku

- W planach na najbliższe lata jest zapis o zakupie nowych okrętów -
przyznaje Janusz Sejmej, rzecznik prasowy Ministra Obrony Narodowej. Dokładnego terminu ogłoszenia przetargu na okręty rzecznik MON jednak nie ujawnia.

W 2017 do polskiej floty ma trafić pierwszy z dwóch nowych okrętów podwodnych, kolejny w 2023. Modernizacji mają podlegać także trzy z czterech obecnie posiadanych okrętów podwodnych typu Kobben.

- Czekamy na ogłoszenie tego przetargu - mówi Roman Kraiński, prezes zarządu Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. - Wystartujemy z koncernem DCNS. Przede wszystkim z uwagi na transfer technologii.

DCNS jest producentem okrętów typu Scorpene i Andrasta. Andrasta to nowy okręt podwodny przystosowanego do działania na wodach przybrzeżnych. Scorpeny są średniej wielkości, dwupokładowymi okrętami podwodnymi z konwencjonalnym napędem.

Wcześniej francuski koncern zbrojeniowy Direction des Constructions Navales Servises jako jedyny inwestor był zainteresowany kupnem Stoczni Marynarki Wojennej i kontynuowaniem w niej produkcji. W lipcu 2010 roku zerwał jednak rozmowy w sprawie nabycia gdyńskiej spółki.

- Wspólny projekt byłby dobrym wstępem do... powiedzmy zacieśnienia współpracy. A potem może nawet czegoś więcej - mówi Roman Kraiński.

Stocznia Marynarki Wojennej znajduje się obecnie w upadłości układowej. 99,38 proc. udziałów w kapitale zakładowym stoczni ma Agencja Rozwoju Przemysłu. Zakład został skomercjalizowany w grudniu 2005 r. W ramach programu restrukturyzacji ARP udzieliła spółce w 2006 r. wsparcia finansowego ze środków pomocy publicznej w formie podwyższenia kapitału zakładowego o kwotę 80 mln zł oraz pożyczki w wysokości 40 mln zł.

- Nasza sytuacja nie jest wesoła. Walczymy o życie. Taki kontrakt byłby wybawieniem. Budowa okrętów, potem remonty i modernizacje pozwoliłyby nam odbudować pozycję - dodaje prezes Kraiński.

Z kim SMW będzie walczyć o kontrakt? Na europejskim rynku konwencjonalnych okrętów podwodnych liczą się obecnie jedynie trzej producenci. Właśnie francuska stocznia DCNS oraz niemiecka Howaldswerke Deutsche Werft (HDW) i rosyjska Stocznia Admiralicji.

Marynarka Wojenna RP posiada pięć okrętów podwodnych - klasy Kilo i Kobben. Kilo, czyli ORP Orzeł (data podniesienia bandery 1986) został skonstruowany w Związku Radzieckim. Miał służyć do wykrywania i zwalczania dużych okrętów atomowych. Cztery okręty typu Kobben zostały wyprodukowane w latach 1964 - 1967 w niemieckiej stoczni Rheinstahl - Nordseewerke w Emden. Pełną, kompleksową modernizację do najnowszych standardów światowych okręty przeszły w latach 1990 - 1992.

Do 2018 r. MON chce wydać na kupno nowego uzbrojenia 31 mld zł.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (154) 6 zablokowanych

  • przekrety a nie okrety!

    • 2 1

  • Trzy zasadnicze głupoty (3)

    Po pierwsze okret podwodny to nie kuter, czy drobnicowiec, albo nawet korweta. Stocznia bez żadnych doświadczeń w budowie takich okretów nie ma po co brac sie do ich budowy. A w Polsce nikt takich doswiadczreń nie ma. Jedyne co ma sens to zakup za granicą.
    Po drugie nie jest prawda, że "Na europejskim rynku konwencjonalnych okrętów podwodnych liczą się obecnie jedynie trzej producenci". Liczy się cztery-pięć. To zalezy jak potraktować Holendrów. Tym niemniej przede wszystkim liczą się Szwedzi, którzy w odróznieniu od konkurencji nie produkuja okretów z ubiegłegoo wieku, tylko własnie ruszyli z op nowej generacji A-26.Kto chce wiedziec jaka jest wartość szwedzkich op, niech sobie sprawdzi co Gotland na manewrach wyprawiał z US Navy.
    Poza tym na Europie swiat się nie kończy. Chociazby Japończycy buduja bardzo dobre i nowoczesne okręty.
    A po trzecie pomysł modernizacji Kobbenów jest poroniony. Toto można zmodernizować do okrętu-muzeum, albo sztucznej rafy, ale jako okrety bojowe ich czas si edawno skończył.

    • 21 0

    • Pan dziecko, czy nastolatek???

      Pytam powaznie?! Okrety podwodne produkuja w Europie tylko Niemcy, Francuzi, Hiszpanie,Szwedzi,Wlosi, Holendrzy(dawno temu Walrus) i Rosja! Sa to kraje, w ktorych stocznie potrafia zbudowac OP! Tak naprawde, to sa to tylko Niemcy (TKNS) i Francuzi(DCNS), do ktorych wszystko nalezy! Tak zachwalany Gotland jest okretem przestarzalym w porownaniu do U- 214 czy Scorpene, o U- 212 A nawet nie wspomne,bo to inna bajka! Swoja droga, wlascicielem stocznii produkujacej Gotlanda jest TKMS! Jest to najtanszy i najmniej nowoczesny okret w portfolio TKMS, po U-212A i U-214! A co do Japonczykow, to ich OP sa wyjatkowo brzydkie, za duze na Baltyk i zacofane w porownaniu do francuskich i niemieckich! Reasumujac, mozna spokojnie stwierdzic, ze swiat konwencjonalnych OP zdominowany jest przez DCNS i TKMS!

      • 1 2

    • kobben jest potrzebny aby owsiak wyciułał

      zanurzenie w tym złomie za kasę większą niż on sam jest wart hehe ..to jest dopiero majstersztyk !

      • 3 0

    • Za to warto pomyśleć o modernizacji Orła

      Rosjanie wstawiają między innymi ogniwa paliwowe w okrętach klasy KILO, które nadal są groźne.
      Szwedzi planują zwodować prototyp A26 w 2018, za to seryjne jednostki mają kosztować 200mln USD, czyli kilka razy mniej niż niemiecki U-214. Równie dobre są wypróbowane Gotlandy, do wzięcia "od ręki", czyli w ciągu 3-4 lat.

      A remont Kobenów to poroniony pomysł. Tzw "Jastrząb", bo to nazwa nieoficjalna, nie ma już co dawać na wymianę części pozostałym czterem jednostkom.

      • 6 0

  • będą budować (2)

    tak jak fregatę? 4x drożej niż kupenie nowej i zbuduja tylko kadłub?

    • 14 3

    • (1)

      Kaper potrzeba Ci wiedzy pleciesz bzdury.

      • 1 2

      • sam pleciesz bzury anonimie

        ile zbudowali tej korwety ile to do tej pory kosztowało, wiesz ananimie?
        Poszukaj sobie, poczytaj - potem się wypowiadaj. Może przejrzysz na oczy.

        • 0 0

  • Powiedzmy

    zacieśnienie współpracy. A potem może nawet coś więcej. Czyli co? Ja kazdej swojej sympatii w ten sposob nawijalem i nigdy nic z tego nie wyszlo.

    • 3 0

  • pesymista (4)

    a łyżka na to niemozliwe...niedługo polska flota będzie przypominać rosyjska flotę bałtycką której okręty toną przy nabrzeżach...żal!

    • 19 7

    • Rosjanie

      jakby chcieli to by nas nosem wciągneli.

      • 3 0

    • Flota bałtycka FR ma się obecnie lepiej niż MW RP (2)

      Dziesięć razy lepiej...

      • 5 2

      • (1)

        Bez Kozery powiem pińcet. MW Rosji to złom, zreszta jak większość ich armii i w sumie mają potencjał do opanowania Gruzji czy Litwy, ale już nie Polski, bo po prostu nie mają czym. Dwie sprawne dywizje pancerne ciągane po całej Federacji to najlepszy przykład,

        • 3 1

        • Zawsze mogą nas poczęstować rakietami.

          A potem to już wystarczą 2 dywizje piechoty :P

          • 3 0

  • Pełną, kompleksową modernizację do najnowszych standardów światowych okręty przeszły w latach 1990 - 1992. (1)

    hehe. Najnowsze światowe standardy ad 1990. Rozumiem że PC 286 12 MHz na pokładzie ?

    • 8 0

    • poprawka

      nie PC 286 tylko 386 co wówczas było faktycznie najnowszym standardem

      • 0 0

  • a Gawron zdechł? (5)

    kilka mld wywalonych a fregaty jak nie było tak nie ma...

    • 43 2

    • Gawron żyje przeciętnie około 8-10 lat, więc chyba już zdechł. (2)

      A stocznia pewnie padnie tak czy siak. Nie ma już złych Niemców, Szwedów i Duńczyków, z którymi mieliśmy kiedyś walczyć, więc po co nam Marynarka Wojenna i jej stocznia. Są co prawda źli Rosjanie, ale oni już dawno zardzewieli jeszcze bardziej niż my.
      Będzie tak jak z ZNTK - zlikwidowali i teraz 3000 popsutych wagonów stoi na bocznicach. Jakby ludzie chcieli jeździć koleją, to by jeździli i płacili, ale wolą autem.
      Jakby była potrzebna stocznia, to by była, ale nie jest.
      Mamy za to stadion na trzy mecze, ECS za 500 baniek, muzeum IIWŚ za 360 i obietnice, że będzie się lepiej żyło. Wszystkim

      • 17 3

      • Ludzie chcą jeździć koleją, tylko kolej nie chce ich wozić. (1)

        Włącz TV.

        • 7 2

        • Telewizja kłamie !!

          • 3 0

    • (1)

      masz 0,0 wiedzy

      • 2 7

      • P*********E o Szopenie.

        • 4 0

  • Oj panie autorze... (4)

    Pisze pan że jedynie 3 europejskie stocznie liczą się w budowie okrętów podwodnych...BZDURA! Nie wspomniał Pan o szwedzkiej stoczni Kockums a to moim zdaniem duże przeoczenie. Jak Pan nie ma wiedzy to proszę lepiej poszperać w poszukiwaniu informacji albo pominąć zagadnienie, bo wśród ludzi którzy coś wiedzą wystawia się Pan na śmieszność.

    • 9 2

    • (2)

      Kolego drogi, jakbyś się trochę pokusił o przegląd wieści tobyś odnalazł informacje że Stocznia Kockums jest własnościa w tej chwili firmy niemieckiej zwanej HDW a resztę sobie dopowiedz

      • 0 1

      • a HDW należy do ThyssenKrupp (1)

        • 0 0

        • Aj tam, aj tam i tak wszystko kończy się w Hajfie

          albo Tel-avivie

          • 3 1

    • Swedzkie najlepsze

      zdecydowanie Szwedzi są nr 1

      • 1 0

  • Dawno

    takich bzdur nie czytałem , co wy wypisujecie , nie wstyd wam za takie głupoty , za co wam płacą kasę , żenada!!!

    • 1 3

  • WOJNY NAPEWNO NIE BEDZIE

    wojny napewno nie bedzie I DAJCIE SE SPOKO Z BUDOWANIEM OKRETOW I INNYCH GADŻETÓW, MOSTY PONTONOWE BUDOWAĆ - PÓŁ ĘUROPY PRZYJEŻDZA DO sOBIESZEWA MOSTEM SIĘ PRZEJECHAĆ - TO JEST COŚŚŚ !!!

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ryszard Gretkowski

Jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego im.J.J. Śniadeckich w Bydgoszczy. W latach 1993-1999 zajmował kierownicze stanowiska w firmie KAMIS lidera na polskim rynku przypraw, bezpośrednio uczestniczył w kreowaniu marki Kamis od początku jej istnienia na Pomorzu. Następnie w latach 1999-2009 kierował sprzedażą w firmie FORCAN S.A. Fabryka Opakowań Różnych w Tczewie oraz zajmował stanowisko Dyrektora Handlowego, a także Członka Zarządu FORCAN S.A. Jako...

Najczęściej czytane