• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńska stocznia powalczy o kontrakt na okręty podwodne dla Marynarki Wojennej

Robert Kiewlicz
5 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Scorpeny są średniej wielkości okrętami podwodnymi z konwencjonalnym napędem, przeznaczonymi do zwalczania żeglugi, okrętów nawodnych i podwodnych, atakowania celów lądowych, czy operacji specjalnych. Scorpeny są średniej wielkości okrętami podwodnymi z konwencjonalnym napędem, przeznaczonymi do zwalczania żeglugi, okrętów nawodnych i podwodnych, atakowania celów lądowych, czy operacji specjalnych.

Ministerstwo Obrony Narodowej ogłosi w tym roku przetarg na nowe okręty podwodne dla polskiej marynarki wojennej i remont już istniejących. To szansa dla Stoczni Marynarki Wojennej z Gdyni, która w przetargu wystąpi wspólnie z francuskim koncernem DCNS.



ORP Orzeł podczas manewrów sił NATO. ORP Orzeł podczas manewrów sił NATO.
ORP Sęp na Atlantyku ORP Sęp na Atlantyku

- W planach na najbliższe lata jest zapis o zakupie nowych okrętów -
przyznaje Janusz Sejmej, rzecznik prasowy Ministra Obrony Narodowej. Dokładnego terminu ogłoszenia przetargu na okręty rzecznik MON jednak nie ujawnia.

W 2017 do polskiej floty ma trafić pierwszy z dwóch nowych okrętów podwodnych, kolejny w 2023. Modernizacji mają podlegać także trzy z czterech obecnie posiadanych okrętów podwodnych typu Kobben.

- Czekamy na ogłoszenie tego przetargu - mówi Roman Kraiński, prezes zarządu Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. - Wystartujemy z koncernem DCNS. Przede wszystkim z uwagi na transfer technologii.

DCNS jest producentem okrętów typu Scorpene i Andrasta. Andrasta to nowy okręt podwodny przystosowanego do działania na wodach przybrzeżnych. Scorpeny są średniej wielkości, dwupokładowymi okrętami podwodnymi z konwencjonalnym napędem.

Wcześniej francuski koncern zbrojeniowy Direction des Constructions Navales Servises jako jedyny inwestor był zainteresowany kupnem Stoczni Marynarki Wojennej i kontynuowaniem w niej produkcji. W lipcu 2010 roku zerwał jednak rozmowy w sprawie nabycia gdyńskiej spółki.

- Wspólny projekt byłby dobrym wstępem do... powiedzmy zacieśnienia współpracy. A potem może nawet czegoś więcej - mówi Roman Kraiński.

Stocznia Marynarki Wojennej znajduje się obecnie w upadłości układowej. 99,38 proc. udziałów w kapitale zakładowym stoczni ma Agencja Rozwoju Przemysłu. Zakład został skomercjalizowany w grudniu 2005 r. W ramach programu restrukturyzacji ARP udzieliła spółce w 2006 r. wsparcia finansowego ze środków pomocy publicznej w formie podwyższenia kapitału zakładowego o kwotę 80 mln zł oraz pożyczki w wysokości 40 mln zł.

- Nasza sytuacja nie jest wesoła. Walczymy o życie. Taki kontrakt byłby wybawieniem. Budowa okrętów, potem remonty i modernizacje pozwoliłyby nam odbudować pozycję - dodaje prezes Kraiński.

Z kim SMW będzie walczyć o kontrakt? Na europejskim rynku konwencjonalnych okrętów podwodnych liczą się obecnie jedynie trzej producenci. Właśnie francuska stocznia DCNS oraz niemiecka Howaldswerke Deutsche Werft (HDW) i rosyjska Stocznia Admiralicji.

Marynarka Wojenna RP posiada pięć okrętów podwodnych - klasy Kilo i Kobben. Kilo, czyli ORP Orzeł (data podniesienia bandery 1986) został skonstruowany w Związku Radzieckim. Miał służyć do wykrywania i zwalczania dużych okrętów atomowych. Cztery okręty typu Kobben zostały wyprodukowane w latach 1964 - 1967 w niemieckiej stoczni Rheinstahl - Nordseewerke w Emden. Pełną, kompleksową modernizację do najnowszych standardów światowych okręty przeszły w latach 1990 - 1992.

Do 2018 r. MON chce wydać na kupno nowego uzbrojenia 31 mld zł.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (154) 6 zablokowanych

  • Największa

    żenada to to że nie mając prawie floty wojennej mamy tylu admirałów , jednak to dziki kraj trwoniący kupę kasy na MW , której zdolność bojowa jest zerowa !!!

    • 15 0

  • Francuzi

    nigdy nie będą współpracowały z Polską w budowie okrętów podwodnych , zobaczyli stocznię MW i od razu dali nogę a wy na portalu narobikisćie tyle szumu że aż wstd za was !!!!

    • 4 1

  • wśród tych żałosnych narzekań

    brak mi powiewu optymizmu;a przecież nigdzie na świecie ,żadne państwo,nikt! nie ma tylu najwcześniejszych emerytów jak polscy mundurowcy
    i to jest wspaniały sukces naszej młodej demokracji
    i naszego Umiłowanego Przywódcy
    (żeby być uczciwym dodam,że na sukces ten zapracowali również poprzedni pierdołowaci przywódcy)

    • 10 2

  • POWIEM TYLKO JEDNO

    Cala armia polska powinna się poddać i opowiedzieć się za państwem neutralnym ,bo niedługo to plemiona afrykańskie nas podbiją .Zobaczcie ile byśmy zaoszczędzili.

    • 7 2

  • za duzo wodzów za mało indian

    oksywie wygląda nędznie, metalowiec obok smetny sęp. dowództwo mw to już inna sprawa-budynek jak byśmy byli potęgą na 5 lotniskowców, no 2gi pentagon

    • 7 0

  • smiech

    w naszej kochanej Polsce to mozemy wybudowac co najwyzej kajaki.słuzyłem w mw w gdyni.Katastrofa.ta nasza flota to jakas fikcja.zadnej sily bojowej.za duzo zlodzeji wszedzie.nie damy rady

    • 7 1

  • Ta marynarka jest żałosna (2)

    to tylko niepotrzebne marnotrawienie publicznych pierniędzy w archaiczną i przestarzałą flotę która już dawno nie spełnia swojej roli, ta stara marynarka odparłaby co najwyżej atak piratow z krajów trzeciego świata a i tego nie jestem pewien

    • 8 5

    • (1)

      Jakbyśmy nie mieli tej marynarki to byśmy musieli piratom płacić haracz. MW RP właśnie służy do zwalczania piractwa morskiego i zwalczani takich potęg morskich jak Czechy czy Austria.

      • 8 1

      • Jeszcze Szwajcaria, Węgry, Mongolia i parę innych

        • 5 0

  • Przekręty Wojenne

    w polsce budują Przekręty Wojenne nie okręty

    • 8 0

  • Oby te trzy wymienione stocznie mialy lepszą ofertę niż szwedzka (2)

    Szwedzi mają okręty z napędem Stirliga tak cichym, że na manewrach z US Navy zrobili przez peryskop fotki lotniskowcowi - łatwo się domyślić co to oznacza.
    W wyniku tego amerykanie wzięli okręt wraz z załogą na kolejny rok w leasing, by opracować system wykrywania tak cichego napędu ;) Oprócz tego, że jest bardzo cichy, napęd ten pozwala na kilka tygodni przebywania pod wodą bez wynurzania, a nie jak inne okręty kilka dni.
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Okręty_podwodne_typu_Gotland
    Ciekawe na co stać i co chce nasza Marynarka. Przeraża branie pod uwagę przedłużenie resursu amerykańskich fregat do 2015, to worki bez dna z 200-osobową załogą, a mogą być one serwisowane jedynie przez firmy amerykańskie, taka umowa.

    • 14 0

    • Poprawka - miało być resurs fregat do 2025 (1)

      • 1 0

      • MW

        Dementi!

        Przedłużyli to do 2050 roku...

        • 2 0

  • okRęty (1)

    chyba...

    • 12 3

    • chyba prze-kręty

      dróg nie będzie ale będą okręty które nasz największy przeciwnik zaciuka liczebnością (nawet kajakami) bo u nich idzie się na ilość a nie jakość (jak wielkość zajmowanego terytorium).

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich Związków Kredytowych; od 1992 do 2012 roku prezes Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej. Od 2001 członek, od 2005 sekretarz Rady Dyrektorów World Council of Credit Union w Madison, USA. Honorowy obywatel kilku miast amerykańskich, laureat nagród ekonomicznych w Polsce i USA; wyróżniony m.in odznaką Zasłużony Działacz Kultury (2001) i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski...

Najczęściej czytane