• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńska stocznia powalczy o kontrakt na okręty podwodne dla Marynarki Wojennej

Robert Kiewlicz
5 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Scorpeny są średniej wielkości okrętami podwodnymi z konwencjonalnym napędem, przeznaczonymi do zwalczania żeglugi, okrętów nawodnych i podwodnych, atakowania celów lądowych, czy operacji specjalnych. Scorpeny są średniej wielkości okrętami podwodnymi z konwencjonalnym napędem, przeznaczonymi do zwalczania żeglugi, okrętów nawodnych i podwodnych, atakowania celów lądowych, czy operacji specjalnych.

Ministerstwo Obrony Narodowej ogłosi w tym roku przetarg na nowe okręty podwodne dla polskiej marynarki wojennej i remont już istniejących. To szansa dla Stoczni Marynarki Wojennej z Gdyni, która w przetargu wystąpi wspólnie z francuskim koncernem DCNS.



ORP Orzeł podczas manewrów sił NATO. ORP Orzeł podczas manewrów sił NATO.
ORP Sęp na Atlantyku ORP Sęp na Atlantyku

- W planach na najbliższe lata jest zapis o zakupie nowych okrętów -
przyznaje Janusz Sejmej, rzecznik prasowy Ministra Obrony Narodowej. Dokładnego terminu ogłoszenia przetargu na okręty rzecznik MON jednak nie ujawnia.

W 2017 do polskiej floty ma trafić pierwszy z dwóch nowych okrętów podwodnych, kolejny w 2023. Modernizacji mają podlegać także trzy z czterech obecnie posiadanych okrętów podwodnych typu Kobben.

- Czekamy na ogłoszenie tego przetargu - mówi Roman Kraiński, prezes zarządu Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. - Wystartujemy z koncernem DCNS. Przede wszystkim z uwagi na transfer technologii.

DCNS jest producentem okrętów typu Scorpene i Andrasta. Andrasta to nowy okręt podwodny przystosowanego do działania na wodach przybrzeżnych. Scorpeny są średniej wielkości, dwupokładowymi okrętami podwodnymi z konwencjonalnym napędem.

Wcześniej francuski koncern zbrojeniowy Direction des Constructions Navales Servises jako jedyny inwestor był zainteresowany kupnem Stoczni Marynarki Wojennej i kontynuowaniem w niej produkcji. W lipcu 2010 roku zerwał jednak rozmowy w sprawie nabycia gdyńskiej spółki.

- Wspólny projekt byłby dobrym wstępem do... powiedzmy zacieśnienia współpracy. A potem może nawet czegoś więcej - mówi Roman Kraiński.

Stocznia Marynarki Wojennej znajduje się obecnie w upadłości układowej. 99,38 proc. udziałów w kapitale zakładowym stoczni ma Agencja Rozwoju Przemysłu. Zakład został skomercjalizowany w grudniu 2005 r. W ramach programu restrukturyzacji ARP udzieliła spółce w 2006 r. wsparcia finansowego ze środków pomocy publicznej w formie podwyższenia kapitału zakładowego o kwotę 80 mln zł oraz pożyczki w wysokości 40 mln zł.

- Nasza sytuacja nie jest wesoła. Walczymy o życie. Taki kontrakt byłby wybawieniem. Budowa okrętów, potem remonty i modernizacje pozwoliłyby nam odbudować pozycję - dodaje prezes Kraiński.

Z kim SMW będzie walczyć o kontrakt? Na europejskim rynku konwencjonalnych okrętów podwodnych liczą się obecnie jedynie trzej producenci. Właśnie francuska stocznia DCNS oraz niemiecka Howaldswerke Deutsche Werft (HDW) i rosyjska Stocznia Admiralicji.

Marynarka Wojenna RP posiada pięć okrętów podwodnych - klasy Kilo i Kobben. Kilo, czyli ORP Orzeł (data podniesienia bandery 1986) został skonstruowany w Związku Radzieckim. Miał służyć do wykrywania i zwalczania dużych okrętów atomowych. Cztery okręty typu Kobben zostały wyprodukowane w latach 1964 - 1967 w niemieckiej stoczni Rheinstahl - Nordseewerke w Emden. Pełną, kompleksową modernizację do najnowszych standardów światowych okręty przeszły w latach 1990 - 1992.

Do 2018 r. MON chce wydać na kupno nowego uzbrojenia 31 mld zł.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (154) 6 zablokowanych

  • a w co jest to uzbrojone? (1)

    Kamienie i włócznie słabo latają pod wodą więc będą mieli spory problem.
    Może takie duże wiertło albo dzidę z przodu i będą taranować?

    • 28 7

    • Ale jaką dzidę zwykłą czy laserową ?

      • 4 1

  • Stan naszej floty (1)

    Stan naszej floty częściowo oddaje artykuł z 2008 (do tej pory jeśli coś się zmieniło, to tylko na gorsze)
    http://www.countofcalmont.com/

    Dwa okręty klasy Scorpene kupiła w 2010 (przyjęła do służby) za 981 mln USD.

    • 1 2

    • Scorpene kupiła Malezja

      Z kolei rozpatrywany niemiecki U-214 kupili np Grecy płacąc 1,9 mld EUR za 4 sztuki. Korea Płd kupiła 3 sztuki U-214 budując okręty u siebie.

      Ciekawe, czy podobnie jak z amerykańskimi fregatami, wygra polityka, czy wreszcie górę weźmie ekonomia i realne potrzeby naszej Marynarki?

      • 3 0

  • dziś w fantazjach posunęliście się nieomal poza granicę wyobraźni (1)

    za rządów klicha (którego patronem jest słonce peru) w mon, zginęło w katastrofach lotniczych psp grubo ponad 100 osób i nikt nie poniósł odpowiedzialnosci
    marynarka wojenna jest w celowej likwidacji
    a wojska lądowe poza kontyngentem zajmującym się strzelaniem do afgańczyków skałdają się głównie z oficerów, podoficerów i generałów z komicznie niskim wzkaźnikiem szeregowców i nie byłyby w stanie obronić czegokolwiek o kraju nie wspominając
    mielec "sprzedano", świdnik także, przemysł zbrojeniowy jest rozproszony zdewastowany i nieudolnie zarzadzany
    polski samolot szkolny z premedytacją pogrzebano, bo w koncu lepiej dać komuś innemu pieniadze a i przy okazji będzie "przejrzysty" przetarg

    a co do tzw stoczni marynarki wojennej to cała jej hala zajęta jest przez "budowaną" od 2006 roku korwetą która od 2000 roku istnieje na wizualizacjach i z pewnością przez kilka najbliższych lat nie zostanie ukończona bo "rząd polski" nie daje na nią pieniędzy
    ponadto stocznia owa znajduje się w upadłości układowej
    wiec pisanie że będzie budować okręty podwodne to nie żart czy fantazja
    to (z całym szacunkim) kpina z czytelnika
    tym bardziej że okret podwodny to nie szalupa tylko nowe technologie i potężne pieniądze a ta stocznia raz że nie ma pieniedzy dwa na finansowanie rządu nie może liczyć co pokazuje przykład korwety jak i celowa likwidacja najnowocześniejszej stoczni polskiej w gdyni (i w szczecienie)

    żyjemy w koncu w kraju którym upudrowany osobnik z plakatów mówi "nie róbmy, polityki budujmy drogi" po to by po wyborach ogłościć że dróg nie bedzie!

    ps. w następnym artykule można by równie dobrze poruszyć kwestię budowy polskiego lotniskowca lub jeszcze lepiej krążownika galaktycznego enterprice

    • 35 3

    • Niestety ale rząd PO

      za pochwalny artukuł w prasie niemieckiej odda każdy interes

      • 4 2

  • Oby coś z tego wyszło... znaczy z modernizacji MW (1)

    Na razie mamy kilka okrętów mających faktyczną siłę uderzeniową, które praktycznie bez wyjątku za 5 lat będą nadawały się na złom. Przede wszystkim warto oddać Amerykanom studnię bez dna, czyli fregaty, i zastąpić je małymi, ale lepszymi w naszych warunkach kutrami rakietowymi.

    • 9 3

    • Siłę uderzeniową? Jak się rozpędzą i przydzwonią w spróchniałe nabrzeże to będzie popis siły uderzeniowej.

      A co do kutrów rakietowych, to w Górkach stoi kilka kutrów, a mi zostało po Sylwestrze kilka rakiet klasy ziemia-powietrze lub ziemia-cokolowiek (zależy jak ustawisz). Może by tak to połączyć w Jedno Wielkie Narodowe Przedsięwzięcie Marynarko Wojenkowe? Takie kutry mogłyby dać wspaniałą PR-owską salwę rakietowo wiwatującą, gdy przyjedzie nasz Wszechmądry Płemieł.

      Przepraszam za okrutne żarty, ale w tej chwili mamy mniej więcej takie perspektywy.

      • 5 2

  • Jakie imie i kolor krzesełek będzie miał nowy ORP (2)

    Przecież to takie o ważne dla rządzących.

    • 16 2

    • ORP Śniadek

      To moja propozycja.

      • 5 0

    • To zależy od sponsora. Może ORP Lotos, albo ORP Biedronka.

      Prawo do takiej nazwy można drogo sprzedać.

      • 6 0

  • Stocznia ta jest znana z tego, że przewodniczący Solidarności załatwił robotę

    swej żonie.

    • 13 0

  • Skąd wiem,że powstaną w Hamburgu?

    Może ktoś chce się założyć? za postawioną jedną złotówkę płacę jedno euro!
    Ale po oddaniu tego kontraktu pozycja Naszego Umiłowanego Kaszubskiego Przywódcy wzrośnie i Bild Zeitung napisze,że jesteśmy krajem poważnym a lemingi przeczytawszy to aż spierdzą się z wrazenia

    • 11 1

  • nie ma to jak napisać poprawcie błąd i nie napisać jaki

    Typowe dziecko neo.

    • 0 0

  • I skończy się jak korweta, ile to lat 9 czy 10 stoi i sie kurzy?

    Ta stocznia jest w upadłości.

    • 70 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Arkadiusz Aszyk

Menedżer z branży stoczniowej. Prezes Mostostalu Pomorze. Ukończył Wydział Zarządzania na Uniwersytecie Gdańskim, doktor nauk ekonomicznych. Pracował w Stoczni Gdynia pełniąc funkcję m.in.: doradcy zarządu, dyrektora biura zarządu, pełnomocnika zarządu ds. restrukturyzacji stoczni oraz członka zarządu. W 2005 roku był doradcą Sekretarza Generalnego CESA z siedzibą w Brukseli. W latach 2002-2004 wykładał na Uniwersytecie Gdańskim i w Sopockiej Szkole Wyższej w okresie 2003-2009. Potem...

Najczęściej czytane