• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyński port spowalnia, ale inwestuje

Kuba Łoginow
6 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Kryzys, choć dotknął  także Port Gdynia, nie powinien zachwiać jego stabilnością finansową. Kryzys, choć dotknął  także Port Gdynia, nie powinien zachwiać jego stabilnością finansową.

Port Gdynia poważnie odczuwa skutki światowego kryzysu gospodarczego. Zarząd Portu prognozuje dalszy spadek przeładunków i mniejszy o połowę zysk spółki. O kilka lat odsunie się też budowa nowego terminalu promowego w centrum miasta.



Mimo to, sytuacja finansowa spółki zarządzającej portem jest stabilna, zwolnień w Zarządzie Portu nie będzie, a w 2009 roku prowadzone będą imponujące inwestycje.

Przeładunki w Porcie Gdynia dynamicznie rosły aż do 2007 roku, kiedy zaobserwowano rekordową ilość 17 mln ton (rok wcześniej - 14,2 mln). Te rekordowe wyniki Zarządu Portu przypadły na okres, kiedy prezesem spółki był Przemysław Marchlewicz.

Gorszy o półtora miliona wynik ubiegłego roku (15,5 mln ton) wiąże się z istotnym osłabieniem koniunktury w ostatnim kwartale, kiedy to na Bałtyk dotarł światowy kryzys gospodarczy. Skutkiem tego jest znaczny spadek zysku Zarządu Portu. Jak twierdzi Krystyna Szambelańczyk, wiceprezes spółki do spraw finansowych, w tym roku zysk powinien wynieść 13 mln złotych, podczas gdy w 2008 roku spółka wypracowała 27 mln złotych zysku.

Mimo to, jak podkreśla prezes Janusz Jarosiński, nie zagrozi to stabilności finansów spółki. - Mamy zgromadzone aż 170 mln złotych, ulokowanych w bezpieczne aktywa. Te środki stanowią wystarczające zabezpieczenie na wkład własny realizowanych przez nas inwestycji - powiedział prezes ZMPG na niedawnej konferencji prasowej.

Jak przekonuje Jarosiński, kierowana przez niego spółka pozostaje pomimo kryzysu atrakcyjnym pracodawcą, a jej pracownicy nie muszą obawiać się zwolnień. - Zarząd zatrudnia 360 osób, a średnia płaca w 2008 roku wyniosła 4496 złotych. Nie jest to mało, a żadnych gwałtownych ruchów kadrowych w tym roku nie przewidujemy - powiedział prezes.

Mówiąc o sytuacji portu, należy rozróżnić dwa pojęcia: port i Zarząd Portu, które nie są sobie tożsame. Jeśli ktoś pyta, ile Zarząd Portu przeładował ładunków, prawidłowa odpowiedź brzmi - zero. W obowiązującym w Polsce systemie, za działalność eksploatacyjną (m. in. przeładunki) odpowiedzialne są prywatne spółki, a Zarząd jedynie gospodaruje gruntami i infrastrukturą, pozyskuje inwestorów i prowadzi działalność marketingową portu. Tak jest przynajmniej w teorii, bo w rzeczywistości nadal nie została przeprowadzona do końca prywatyzacja wielu zakładów, których właścicielem pozostaje ZMPG.

- Opóźnienia w prywatyzacji - to sprawa, którą w ubiegłym roku zaliczyłbym na minus - przyznał prezes Jarosiński. W efekcie Zarząd Portu po raz kolejny nie wywiązał się z wymagań ustawy o portach i przystaniach morskich, zgodnie z którą prywatyzacja powinna być już zakończona. Zdaniem prezesa, wynika to z tego, że nadesłane oferty rażąco odbiegały od dolnych granic wyceny spółek, co było szczególnie widoczne w przypadku WUŻ (Wydział Usług Żeglugowych). - Dlatego świadomie odstąpiliśmy od sprzedaży tej firmy. Wolę się tłumaczyć przed Najwyższą Izbą Kontroli, niż przed prokuraturą - powiedział Jarosiński.

Jego zdaniem, chociaż sytuacja finansowa samego Zarządu Portu nie powoduje konieczności redukcji zatrudnienia, to jednak nie można tego wykluczyć w przypadku poszczególnych spółek gospodarujących w porcie lub jego sąsiedztwie. Co ciekawe, ewentualna likwidacja gdyńskiej stoczni wcale nie musi być taką tragedią, jak się to powszechnie przedstawia.

Niewykluczone, że atrakcyjne tereny postoczniowe przejmie Zarząd Portu Morskiego, który posiada prawo pierwokupu. Biorąc pod uwagę brak terenów rozwojowych w porcie, nietrudno przewidzieć, że w miejscu stoczni po prostu powstałyby nowe terminale, generujące konkretne zyski i nowe miejsca pracy - również dla części zwalnianych stoczniowców. I chociaż kierownictwo portu nie chce otwarcie wypowiadać się na ten temat, to jednak wydaje się, że spółka jest gotowa na taką transakcję, o czym świadczy chociażby duża ilość zgromadzonej gotówki i pewna ostrożność w jej wydawaniu.

Chęć zachowanie tej gotówki na nieprzewidziane wydatki spowodowało, że Zarząd Portu na razie nie będzie budował terminalu promowego w centrum miasta. Pod koniec roku zostanie podjęta decyzja, czy i kiedy taka inwestycja powstanie oraz kto będzie ją finansował - Port, Miasto czy prywatny inwestor (w domyśle - Stena Lines). Z punktu widzenia interesów finansowych samego Zarządu Portu, obecna sytuacja, kiedy terminal znajduje się w pobliżu Obłuża, wcale nie jest taka zła. Budowa nowego terminalu, mimo że ważna ze względów prestiżowych, raczej nigdy by się nie zwróciła, stąd też w tę inwestycję powinno zaangażować się raczej miasto, a nie Zarząd Portu.

W bieżącym roku będą natomiast realizowane inne ważne dla portu i miasta inwestycje na łączną kwotę 96,2 mln zł (w zeszłym roku - 131,85 mln). Kontynuowana będzie przebudowa dostępu drogowego i kolejowego, przebudowa i pogłębienie kanału portowego, rozbudowa infrastruktury ro-ro, czy też przebudowa Nabrzeża Bułgarskiego. Port zainwestuje również w powstające za estakadą Kwiatkowskiego centrum logistyczne.

Małe są natomiast szanse na to, że gdyński port będzie szerzej udostępniony do zwiedzania dla mieszkańców Gdyni i turystów. Temat ten każdorazowo porusza wielu publicystów związanych z morzem, podając za przykład Hamburg, gdzie udaje się pogodzić wymogi bezpieczeństwa z oczekiwaniami zwiedzających. - Mówiąc o takich sprawach, trzeba wziąć pod uwagę fakt, że udostępnienie portu turystom wymagałoby zmian organizacyjnych, które przecież kosztują. Zarząd Portu i tak finansuje wiele inwestycji, które tak właściwie do niego nie należą, na przykład modernizację sieci drogowej. Dlatego należy zadać sobie pytanie - czy naprawdę stać nas na dodatkowe wydatki - tłumaczy Janusz Jarosiński.

Opinie (44) 7 zablokowanych

  • w Karlskronie w prasie apisali,ze beda (2)

    dwa wieksze promy plywaly na linnie Karlskrona-Gdynia, najpierw wymieni sie Finnarow w kwietniu 2010 a potem w pazdzierniku 2010 Stena Baltica, dodaje sie tez, ze port gdynski buduje nowy terminal. teraz w tym artykule pisza, ze nawet nie ma w planie budowy nowego terminalu jak nie bedzie mial kto tego sfinansowac. Jesli Gdynai tak podchodzi do sprawy promow to potem moze sie okazac, ze promy Stena baltica wyplynely na dobre z Gdyni i zacumowaly w Gdansku, skad Gdansk bezdie czerpal korzysci a nie Gdynia.

    • 4 0

    • BS

      Kolego to Stena kreuje taki wizerunek. To Stena ogłosił najpierw że będą to nawiększe na Świecie ro-paxy i nic z tego nie wyszło....

      Z 2 strony koszt budowy terminalu wzrósł o 100% przez te lata - a Stena placi do portu jedynie kilka mln opłat portowych co przy koszcie budowy na poziomie 480 mln zl nie kalkuluje sie. W takim przypadku dzialenie portu jest jak najbardzije sluszne. Dziaialnosc Steny jest bardzo wywrotowa i nie ma sie co martwic o to ze przejda do Gda gdzie zarzad od lat dziala 300 razy gorzej niz kazdy inny zarzad portu w Polsce :) Myslij ze Gdansk wzniesie sie i ufunduje Stenie jakikolwiek temrinal? Dlaczego wszedzie nikt dla Steny nie buduje terminalow to my mamy to robic? Zobacz tylko jaki piekny barak Stena po taniosci zrobila sobie w Karlskronie.... no i przypomne tu sytuacje jak z tego terminalu wyrzucono oczekujacych na spozniajacy sie przez sztorm pasazerow w srodku imy jakies 2 lata temu.... Zejdzmy na ziemie - Stena to kapitalistyczna swinia ktore bedzie wyciskala z innych tyle ile sie da... porownaj sobie ich ceny z tymi ktore maja inne linie - Stena Line to najdroższe połaczenia do Szwecji ...

      • 1 0

    • w Gdyni powiedzieli,że...

      Te dwa nowe promy bez problemu będą mogły korzystać z istniejącego terminalu promowego.Po co więc port miałby budować nowy terminal? Taki terminal-pomnik stoi już w Gdańsku od lat i niszczeje.Zaryzykujesz i wydasz dziesiątki/setki milionów w takim niepewnym czasie?

      • 0 1

  • o gdańskim POrcie, to chyba nawet szkoda wysiłku redaCHtorów (8)

    wiadomo, że obydwa porty konkurują ze sobą
    obiektwyność wymagałaby żeby porównać wyniki obydwu portów, oraz perspektywy na przyszłość

    i jeszcze małe "alĘ"

    "Przeładunki w Porcie Gdynia dynamicznie rosły aż do 2007 roku, kiedy zaobserwowano rekordową ilość 17 mln ton "

    obserwować, to można POgodę albo (nie)rząd
    tu bardziej pasowałoby ODNOTOWANO
    dziekuje za uwage

    • 2 9

    • z Gdyni do Gdańska odszedł Maersk, Stena niedługo

      aby wybudowac terminal promowy trzeba wyburzyc 1/2 magazynów na nab.Polskim - takie są perspektywy rozwoju w Gdyni - mały port, bez mozliwosci budowy duzych specjalistyczych terminali.
      Jedno w porcie w Gdyni jest zdecydowanie większe niz w Gdańsku -- pazernosc na kasę.
      Na Szwedzkim nawet w Boże Narodzenie przyłażą do roboty, zeby zarobic 30 srebników

      • 0 0

    • czepiasz się z założenia (5)

      • 0 1

      • czepiać to sie można tuskowego ogona, miły:-) (4)

        • 1 2

        • nie wymiotuj bo ci zaszkodzi (3)

          niech ci kot zrobi lewatywę!

          • 0 1

          • Opinia została zablokowana przez moderatora

            • Opinia została zablokowana przez moderatora

              • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • gamoniu ...

      Artykuł gamoniu jest o Porcie Gdyńskim a nie o sytuacji w polskich czy trójmiejskich portach.

      • 0 0

  • dać dupolizom coś to wszystkim sprzedadzą wszystko!!!

    • 0 1

  • kapitanskie tango... (1)

    Zaciesnic wspolprace miedzy portem gdynskim a takimi potegami przemyslowo-gospodarczymi jak ;- Etiopia , Somalia, Uganda i Czad, no a tak na marginesie- niedawno jeszcze rzadzil portem gdynskim taki maly tow. J. Wielinski b. sekr. KWPZPR jak i jeden z dyrektorow nieistniejacych juz {rozszabrowanych} Polskich Linii Oceanicznych gdzie on teraz przycupnol?.Pamietam kiedy ojciec przyplywal z rejsu i statkiem musieli stac na redzie bo w porcie nie bylo miejsca przy keyi aby statek zacumowac, to byli czasy...

    • 3 0

    • to były czasy...

      ...kiedy statek masowy rzędu 5000 DWCC rozładowywano w tydzień - dwa
      ...kiedy załoga takiego statku to było 15-25 osób
      ...kiedy Armator czekal tygodniami na zapłatę za fracht
      ...kiedy port pracował praktycznie pon-pt 0700-1500

      To były czasy!

      • 1 0

  • .. a gdański uprawia busz od lat (2)

    po promach do lamusa odeszły samochodowce

    • 1 3

    • port gdański idzie w morze (1)

      przykład Deepwater Container Terminal

      • 1 1

      • raczej w obce ręce - polnocny przejął belg

        xxx

        • 0 1

  • a co ze Steną Nordica, będzie nadal pływać?

    • 0 0

  • jak czytam centrum miasta - to przychodzi mi na myśl Świętojańska

    czy tam ma być budowany ten terminal promowy?

    :)))))))))))))

    • 0 0

  • port to jest poezja

    port to panstwowa firma dotowana przez podatnikow z calej polski, zarzad to wielki pic to sa biurokraci panstwowi.mianowani przez partie polityczne. turystow to oni olewaja ta polska prywatyzacja to wyszla dobrze dla plo dalmoru stoczni itp super prace wykonali polscy biznesmeni ze tylko zostala historia po tych preznych firmach. ach gdzie ten port co dawal zatrudnienie 9 000tysiacom robotnikow???????

    • 3 2

  • CAŁA PRAWDA O JAROSIŃSKIM JEST TAKA ŻE JEST TO NIE KOMPETENTNY CZŁOWIEK NA TAK WYSOKIM

    STANOWISKU GDYBY NIE UKŁAD Z POSŁEM LEWANDOWSKIM, I KAZIMIERZEM PLOCKE TO NIKT TU DZIŚ BY O NIM NIE WSPOMINAŁ, A O TO DOKONANIA PREZESA:

    1) ODEJSCIE MAERSKA Z PORTU GDYNIA,
    2) BEZNAJDZIEJNE ZARZĄDZANIE CO DOPROWADZIŁO DO GROZBY GRUPOWYCH ZWOLNIEŃ W SPÓŁKACH CÓRKACH NP. BTDG, MTMG,BCT
    3) USTAWIANIE SWEJ RODZINKI (CÓRKI) W 15 MAGAZYNIE I WYDZIERŻAWIENIE JEJ ZA PRZYSŁOWIOWĄ ZŁOTÓWKĘ MAGAZYNU POD DZIAŁ. GOSPODARCZĄ,
    JAROSIŃSKI DO SWYCH ZALET MOŻE ZALICZYĆ GRUBIAŃSKOŚĆ, MOLESTOWANIE MŁODYCH PRACOWNIC, ROZRZUTNOŚĆ, I WYJĄTKOWE SKOMPSTWO WOBEC PRACOWNIKÓW ZMPG!!!!!

    TAKI JEST CAŁY JAROSIŃSKI!!!!!!

    • 7 3

  • marchlewicz przyszedl na gotowe!!!!!! (2)

    z nadania Pisuarów
    Pis łapy precz od 3miasta

    • 5 3

    • aldomoro nie pisz bzdur!!!!! (1)

      nie było cię w Porcie gdy ten człowiek Zarządzał więc się nie wypowiadaj!!!!

      • 2 0

      • taki z niego aldomoro jak z koziej kuciapy piszczałka

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto...

Najczęściej czytane