• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńskie nabrzeże uratowane przed katastrofą

Mariusz Kurzyk
10 października 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: Nabrzeże Pomorskie już gotowe
Betonowa konstrukcja nabrzeża została już częściowo skuta. Prace w tej części zakończoną do 30 maja przyszłego roku, czyli jeszcze przed sezonem turystycznym. Betonowa konstrukcja nabrzeża została już częściowo skuta. Prace w tej części zakończoną do 30 maja przyszłego roku, czyli jeszcze przed sezonem turystycznym.

Decyzja o rozpoczęciu modernizacji Nabrzeża Pomorskiego w Gdyni zapadła w ostatniej chwili, bo najbardziej reprezentacyjnemu fragmentowi portu groziła katastrofa budowlana.



Liczące 625 m Nabrzeże Pomorskie jest jednym z atrakcyjniejszych punktów Gdyni. To właśnie tutaj cumują m.in. Błyskawica i Dar Pomorza. Nic dziwnego, że to miejsce bardzo chętnie odwiedzane nie tylko przez mieszkańców Trójmiasta, ale i turystów. Jednak remontu nie można było uniknąć.

- Fragment nabrzeża do Róży Wiatrów oparty jest na ściance drewnianej, z początku lat 30. ubiegłego wieku - tłumaczy Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Byliśmy zmuszeni zaprojektować nową konstrukcję. Drugi odcinek, od Róży Wiatrów do końca, ma konstrukcję betonową. To będzie kolejny etap modernizacji, realizowany w znacznie skromniejszym zakresie.

Betonowa konstrukcja pierwszego fragmentu nabrzeża została już częściowo skuta. Zostanie wzmocniona, a następnie wykonawcy położą nową kanalizację deszczową, instalacją elektryczną i teletechniczną. Położona zostanie także nowa nawierzchnia.

- To są skomplikowane roboty, m.in. hydrotechniczne i instalacyjne. Można powiedzieć, że zbudowane zostanie praktycznie nowe nabrzeże - mówi Walery Tankiewicz.

Ten etap prac zostanie zakończony do 30 maja przyszłego roku, czyli jeszcze przed sezonem turystycznym.

Co by było, gdyby prace nie zostały przeprowadzone?

- Konstrukcja nabrzeża, ze względu na stan techniczny, powoli się zapada. Za kilka lat trzeba byłoby je zamknąć, bo zagrażałoby katastrofą budowlaną - wyjaśnia wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Koszt całej inwestycji wyniesie ok. 20 mln zł. Całość kwoty wyłoży Zarząd Morskiego Portu w Gdyni.

Opinie (56) ponad 10 zablokowanych

  • W Gdańsku wszystkie dawno rozwaliy się, i teraz jest tak ładnie, dziko

    , Motławą szambo płynie wszystko zgodnie z naturą, jak w średniowieczu

    • 0 0

  • nie widze tych UROKLIWYCH szczęk z GUSTOWNYMI świecidełkami !!! (1)

    to była najwieksza atrakcja tego miejsca nie licząc Róży Wiatrów

    • 0 0

    • zlikwidować róże wiatrów ! i postawić coś nowoczesnego, ładnego

      • 0 0

  • To skandal, dlaczego ten....

    ...artykuł nie zaczyna się od słów "Prezydent Wojciech Szczurek zaprasza...."

    Wszystko co jest o Gdyni powinno tak się zaczynac. Ech, skromni ludzie.

    • 0 0

  • i bardzo dobrze

    a od strony portu jachtowego już kończą roboty przy falochronie.
    Jeden tylko szkopół widzę poważny, mianowicie ciąg bud i budeczek wzdłuż skweru Kościuszki. Czy nie moża by tego jakoś estetycznie opanować. Miasto funduje projekt, a może nawet częściowo wykonanie, zgrabnego ciągu zabudowy, niechby nawet zdrewnianego, z przeznaczeniem na te wszystkie, lody kręcone, kluby, puby, bary, smażalnie i napoje chłodzące. Czy to doprawdy jest tak trudne i kosztowne, że aż niemożliwe?

    • 0 0

  • odp

    Ambreliser: akurat to nabrzeże jest na starych palach drewnianych ale wiekszość falochronów i cześć nabrzeży w gdyni rzeczywiście jest na skrzyniach

    wa202: wykonawcą jest bodajże Hydrobudowa, a projektował Projmors, sam nabroiłem pare rys. wykonawczych od Rózy Wiatrów do końca ;)

    • 0 0

  • odpwiedi na pytania (2)

    - nadzorują inspektorzy zatrudnieni przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia, bo to on jest inwestorem, osoby znające się na rzeczy.

    - to nie jest botox i puder tylko nowa ścianka szczelna, pale "cfa", mikropale, nowa płyta nabrzeża i całe wyposażenie. głębokości też będą większe

    - dla kupców powstaną estetyczne pawilony

    • 1 0

    • :-)

      dziekuje, szczególnie cieszy pogłębienie

      • 0 0

    • pytałem się dlatego , gdyż administracyjnie za bezpieczeństwo na morzu i w portach odp. Urząd Morski, np. bulwar nadmorski, mimo iż właścicielem bulwaru jest Urząd Miasta i to on jest inwestorem, to wszystkie projekty i zakres prac muszą uzgadniać z Urzędem Morskim. Tak tez było w porcie Gdańskim przy remoncie nabrzeża. miasto było inwestorem ale kontrolę nad pracami sprawował Urząd Morski.

      • 0 0

  • Mam pytanie: (3)

    Mam pytanie: czy to prawda że w konstrokcji nabrzeży w Gdyni są puste przestrzenie, zamknięte i nieodwiedzane od lat 30-tych ubiegłego wieku?
    Podbno nabrzeża powstawały z zatapianych skrzyń betonowych, może są jakieś ciekawe znaleziska archeologiczne?

    • 0 0

    • >Mam pytanie: czy to prawda że w konstrokcji nabrzeży w Gdyni są puste przestrzenie, zamknięte i nieodwiedzane od lat 30-tych ubiegłego wieku?
      Podbno nabrzeża powstawały z zatapianych skrzyń betonowych, może są jakieś ciekawe znaleziska archeologiczne?

      W nabrzeżach nie ma żadnych pustych przestrzeni, tuneli, ani nic w tym stylu. Użyte do budowy nabrzeży skrzynie (kesony) były w środku puste, ale po zatopieniu wypełniano je zbitą masą piaskową (mokrą), lub częściowo wodą (w falochronach). Poza tym, nie wszystkie nabrzeża budowano technologią skrzyniową.

      • 0 0

    • dopowiedmy Panie Hydrotechniku Panu Ambreliserowi - TAK ONE NIE SĄ ODIWEDZANE OD LAT 30TYCH :)

      • 0 0

    • to są skrzynie typu gdyńskiego, anie są puste tylko wyplenione piachem

      • 0 0

  • Hurra!!!

    Kolejny sukces gdyni! Ależ to miasto się rozwija! Ja pa pa:)

    • 0 0

  • Nie jestem redaktorem wcale :)

    • 0 0

  • Niesamowite !!!!

    Panie redaktorze, pan i pańska Gdynia jesteście wspaniali !!! Tak trzymać !!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jan Zarębski

Działalność gospodarczą rozpoczął już na początku lat 80. Stworzył firmy takie jak Lonzę i Natę, które od lat 90. należą do głównych producentów napojów bezalkoholowych w Polsce. Związane z nim przedsiębiorstwa zajmują się również m.in. wytwarzaniem maszyn i oprzyrządowanie do produkcji opakowań. Kieruje Gdańskim Związkiem Pracodawców, działa też w Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Najczęściej czytane