• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Holendrzy rozpoczęli negocjacje z pracownikami WUŻ

Wioletta Kakowska-Mehring
9 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Przeciw prywatyzacji występuje zakładowa Solidarność. Przeciw prywatyzacji występuje zakładowa Solidarność.

Holenderska firma Fairplay BV rozpoczyna negocjacje w sprawie gwarancji dla pracowników WUŻ Przedsiębiorstwa Usług Żeglugowych i Portowych Gdynia, czyli spółki holowniczej. A te łatwe nie będą, tym bardziej, że część załogi w ogóle sprzeciwia się prywatyzacji. Inwestor ma objąć 100 proc. udziałów w spółce portowej.



Na początku kwietnia na wezwanie przetargowe Zarządu Morskiego Portu Gdynia odpowiedziały dwie firmy z branży. Obie oferty były atrakcyjne, ale... głównym kryterium wyboru inwestora była cena. Wybrany został ten, kto zaoferował więcej. Ile? Do czasu zamknięcia negocjacji kwota jest objęta tajemnicą handlową. - Inwestor to znana firma holownicza. Nie jest nowa na polskim rynku. Jest już obecna w Szczecinie i Świnoujściu - powiedział Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.

Holenderska spółka Fairplay BV należy do międzynarodowej grupy Fairplay Towage. To jeden z większych operatorów floty holowników. Operuje w Rotterdamie, Hamburgu, w rejonie Kanału Kilońskiego, we wszystkich portach wschodnich Niemiec. W Polsce jest właścicielem dwóch spółek holowniczych: Project Żeglugi w Szczecinie i Port-Holu w Świnoujściu.

Na negocjacje z pracownikami Holendrzy mają dwa miesiące. A te mogą być trudne. Przeciw prywatyzacji protestują związki zawodowe działające w spółce. Na początku kwietnia zakładowa Solidarność zorganizowała pikietę przed siedzibą ZMPG. Zdaniem związkowców przeprowadzona przez zarząd portu prywatyzacja nie chroni pracowników przed zwolnieniami, nie gwarantuje dotychczasowej działalności firmy ani jej rozwoju, ale też nie zabezpiecza interesu Skarbu Państwa.

- Kibicuję inwestorowi. Mam nadzieję, że uda się wypracować takie rozwiązania, które zadowolą załogę - mówi Janusz Jarosiński. - Rozumiem, że pracownikom zmiany mogą się nie podobać, ale zarząd portu nie ma wyjścia, ponieważ do prywatyzacji zmusza nas ustawa.

Konflikt w sprawie prywatyzacji WUŻ nie jest nowy. Już kilka lat temu związkowcy protestowali przeciw, postulując wykupienie WUŻ przez pracowników. Nie posiadali jednak wystarczających środków.

Prywatyzowana spółka świadczy głównie usługi holownicze i cumownicze oraz usługi związane z utrzymaniem bezpieczeństwa żeglugi w Porcie Gdynia. Uczestniczy też w holowaniach pełnomorskich. Spółka posiada dziewięć holowników, dwa pontony transportowe, dwie motorówki cumownicze i kuter pilotowy.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (68) 1 zablokowana

  • pewnie (2)

    sprzedawajcie dalej !!! a do portu nikt nie będzie wpływał bo drogi operator portu !!!!! idiotyzm !!!!

    • 29 19

    • Znawca się znalazł, idź lepiej chrzan trzeć (1)

      • 11 7

      • Podajcie prawdę!

        Żydzi z Holandii chcą kupić WUŻ !!!

        • 0 0

  • Jeśli ktokolwiek powinien kupić... (5)

    WUŻ to Port Gdynia S.A.!
    Po cholerę szukać inwestorów zagranicą jeśli doskonale sprawdzą się nasi? Wszystko sprzedajmy a potem narysujmy nową mapę europy!
    Do sprzedazy za granicę strategocznych gałęzi przemysłu dąży rząd, to na czym łapy nie trzymają oni i tak idzie za granicę bo lepiej płacą... rece opadają!

    • 35 8

    • WYJAŚNIENIE (3)

      Spółka Port Gdynia S.A. już nie istnieje. Jej następcą prawnym jest Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A., który właśnie jest właścicielem WUŻ-u i który go prywatyzuje, zresztą zgodnie z obowiązkiem ustawowym.
      WUŻ nie należy do strategicznej gałęzi przemysłowej. Jest firmą świadczącą głównie usługi holownicze.

      • 8 0

      • Może i świadczy jedynie usługi holownicze (2)

        ale w momencie podniesienia cen przez zagramanicznego inwestora za te usługi straci na tym port i wszystko co z nim związane. Racja że WUŻ nie jest strategoczną gałęzią, ale jest jej częścią - bynajniej dla regionu.
        Stoczni nie mamy, jedyne co pozostało to port, któy jak tak dalej pójdzie też pójdzie w cholerę...

        • 6 6

        • Jest konkurencja

          Co do podniesienia cen to nie tak szybko, jest jeszcze WUŻ Gdański który jest spółką pracowniczą (100% polską) i świadczy usługi również na terenie portu w Gdyni. Wszyscy raczej obawiają się polityki dumpingowej nowego inwestora.

          • 5 0

        • NIE MA ZAGROŻENIA

          Zadaniem portu jest stwarzanie jak najlepszych warunków do obsługi statków i konkurencyjnego działania firm eksploatacyjnych, których sam nie może być właścicielem. Port ma się zajmować głównie rozwojem infrastruktury i suprastruktury portowej, dostarczać niezbędne media, odbierać nieczystości ze statków, ma zapewniać bezpieczeństwo, w szczególności przeciwpożarowe. Jego głównymi przychodami mają być opłaty portowe i najem powierzchni magazynowych, biurowych itp.
          Prywatyzacja WUŻ-u nie spowoduje zagrożenia utraty możliwości działania portu. Hipotetyczne podniesienie cen przez zagranicznego inwestora może spowodować co najwyżej skorzystanie z usług innego usługodawcy.

          • 5 3

    • Wiesz po co szukać zagranicznych inwestorów?

      Bo mają pieniądze, dobrze płacą pracownikom, nie stwarzają fikcyjnych stanowisk pracy (nie ma osobnej pani do płac, osobnej do kadr, osobnej do wypisywania faktur a osobnej do parzenia kawy), sprawiają, że spółki zaczynają na siebie zarabiać i że, co bardzo ważne, pracownicy zaczynają na siebie zarabiać.

      • 0 0

  • Polska. Kraj w likwidacji.

    • 38 9

  • sprzedać i będzie spokój , a związek solidarności to jest jak pies ogrodnika,sam zmarnuje a drugiemu nie da.

    • 19 11

  • jak by niemcy przejeli polske to by ludzie zaczeli godnie żyć.

    • 15 14

  • Samobójcza gospodarka!!!!! (3)

    Jest na świecie jeszcze jakieś Państwo podobne do Naszego prowadzące równie samobójczą gospodarkę? :( Pozbyliśmy się Banków,Browarów,zniszczyliśmy przemysł stoczniowy i niemal wszystko co przynosiło zyski i pozwalało godnie żyć.
    Kolej na Porty ,w Szczecinie i Świnoujściu już zrobiono swoje, kolej na Gdynię a potem pewnie i Gdańsk. Po co kiedyś były wojny sami się zniszczymy. Jak można kibicować takiej destrukcji? Zamieszczony artykuł jest tendencyjny,jego autor zdaje się piać z zachwytu,pisze o sprzeciwie Gdy.Solidarności,a nie ma ani słowa o proteście Gdańskich Portowców.

    • 43 10

    • nie zgadzam się na mącenie w głowach

      A jakie to zyski przynosiły Polskie Browary i Polskie Stocznie?? Statki za pół darmo do ZSRR, piwo sikaczowate. Puknij sie w czoło znawco.

      • 4 4

    • Dużo tu piany i żadnej prawdziwej treści. I duże litery z małymi ci się mylą.

      • 3 0

    • Co przynosiło zyski i pozwalało godnie żyć???!!!

      "Przynosiło zyski" i "pozwalało godnie żyć" umieszczasz zaraz obok polskich stoczni, browarów i banków? Może jeszcze dołożysz polskie kopalnie? Stuknij się w głowę i trochę więcej poczytaj zamiast powtarzać utarte, stereotypowe, mocno nieprawdziwe ogólniki. Prywatyzacja jeszcze żadnej spółce nie zaszkodziła, a wręcz przeciwnie, po prywatyzacji stają się rentowne, dochodowe i się rozwijają. I, uwaga!, zatrudniają POLAKÓW.

      • 0 0

  • Towarzyszu J. Jarosiński - a kiedy ogłosicie przetarg na sprzedaż Portu Gdynia ???. (1)

    • 13 9

    • Ty chyba jesteś wypasionym działaczem związkowym?

      • 4 1

  • kiedy przetarg na sprzedaż zarządu portu gdynia,ministerstwa,rządu itd..?

    • 15 7

  • porażka..

    pojecia nie masz kobieto o tym co piszesz..

    • 7 2

  • A teraz radziłby

    sprzedać całą Gdynię ROSJANOM i będzie pierwsze miasto posprzątane!!!

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki na Wydziale Elektrycznym Politechniki Gdańskiej. Od lat 90. kontynuuje doświadczenia w zarządzaniu z licznymi sukcesami z zakresu zwiększania poziomu sprzedaży w branży B2B, nawiązywaniu międzynarodowych relacji handlowych, pozyskiwania finansowania i współpracy typu venture capital oraz rozwiązywaniu problemów szybko rozwijających się organizacji.Ekspert w budowaniu zespołów managerskich i w...

Najczęściej czytane