- 1 Amerykański dźwigowiec w Porcie Gdańsk (39 opinii)
- 2 Magazyny wodoru w pobliżu Gdyni (86 opinii)
- 3 Świat czeka na przetarg wart 10 mld zł (189 opinii)
- 4 "Król Zanzibaru": serial jak thriller (47 opinii)
- 5 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (120 opinii)
- 6 NATO na Politechnice Gdańskiej (24 opinie)
Terminal zbożowy. Krajowa Grupa Spożywcza wchodzi do gry
Wpłynęły oferty od chętnych do udziału w przetargu na terminal zbożowy w Porcie Gdynia. Zaskoczenia nie było. W szranki stanęły prawie wszystkie firmy, które zgłosiły się w poprzednim przetargu oraz "wywołana do tablicy" Krajowa Grupa Spożywcza.
Przetarg dotyczy zabudowanej nieruchomości gruntowej położonej przy nabrzeżu Indyjskim
![Coraz więcej zboża w trójmiejskich portach](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3734/150x100/3734854__c_101_0_754_528__kr.webp)
Tym razem zgłosiło się pięciu chętnych: obecny tymczasowy dzierżawca, czyli firma Mondry (tym razem samodzielnie bez Chemirolu i dystrybutora płodów rolnych Agroloku), OT Port Gdynia, czyli firma już zarządzająca jednym z terminali w Gdyni, Szczecin Bulk Terminal, który złożył ofertę razem z warszawskimi firmami doradczymi Tapini i Ribera, oraz gdyńskie firmy Speed, Astar i Tridente (tym razem bez NTA). Ofertę złożyła też państwowa Krajowa Grupa Spożywcza.
![W](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3725/150x100/3725479__kr.webp)
KGS złożyła samodzielnie wniosek, choć wcześniej mówiło się, że może wejść we współpracę z którymś z obecnych konkurentów w przetargu. W trakcie poprzedniego wstępną umowę wiążącą z KGS miało podpisane konsorcjum Speed, NTA, Tridente i Astar. Według niej część operacyjna miała być prowadzona przez konsorcjum do momentu osiągnięcia określonej skali przedsięwzięcia, po czym KGS miał prawo do przejęcia 100 proc. udziałów.
Z udziału w rywalizacji o prowadzenie terminalu zbożowego nie rezygnuje konsorcjum Szczecin Bulk Terminal, Tapini i Ribera, którego ofertę uznano za najlepszą w wyniku poprzedniego postępowania. Za tym podmiotem stoją światowi potentaci na rynku, czyli holenderska Viterra i duński Copenhagen Merchants.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Mieszkania w pasie nadmorskim w Trójmieście
Dlaczego ogłoszono nowy przetarg? Przypomnijmy. W październiku 2022 r. ogłoszono przetarg na dzierżawę nabrzeży po Bałtyckim Terminalu Zbożowym. W wyniku postępowania w listopadzie 2023 r. m.in. zarząd Portu Gdynia za najkorzystniejszą uznał ofertę złożoną przez konsorcjum Szczecin Bulk Terminal, Tapini i Ribera.
Po tej decyzji pojawiły się głosy, że "oddajemy" terminal w ręce monopolisty, który ma większościowy udział w handlu zbożem w Polsce, a to zagraża równowadze rynkowej. Apelowały organizacje rolnicze. Sprawa stanęła nawet na kilku komisjach sejmowych. Za odwołaniem przetargu byli politycy wszystkich opcji.
![Terminal zbożowy w Gdyni stał się gorącym kartoflem](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3653/150x100/3653022__c_147_0_1029_720__kr.webp)
Ostatecznie minister infrastruktury nie wyraził zgody na oddanie nieruchomości w dzierżawę podmiotowi wskazanemu przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Poprzedni zarząd portu bronił swojej decyzji i wyboru zwycięzcy. Po zmianach, czyli wyłonieniu nowych władz, port zmienił zdanie i przetarg unieważniono. Chyba nie da się ukryć, że... pod naciskiem.
Tymczasem konsorcjum związane z grupami Viterra i Copenhagen Merchants oprotestowało decyzję o unieważnieniu przetargu.
Jak będzie tym razem? Nie będzie to łatwe postępowanie. W grze pojawił się państwowy podmiot, o którego udział głośno i oficjalnie domagali się politycy i środowiska rolnicze. W tej sytuacji nietrudno o oskarżenia o nierówne szanse.
W przetargu pojawił się też nowy zapis, a zgodnie z nimi do czasu podpisania umowy dzierżawy nie dopuszcza się zmian w strukturze właścicielskiej potencjalnego najemcy. Tymczasem Viterra prowadzi właśnie proces konsolidacji z firmą Bunge, także działającą na globalnym rynku spożywczym. Już pojawiły się głosy, że ten zapis ma wyeliminować z rywalizacji jednego z uczestników.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-07-04 08:23
(1)
Super, odwołany przetarg, interwencja polityczna i nowy państwowy zwycięzca. Będzie zabawa przed jakimś trybunałem arbitrażowym i pewnie skończy się jakimś odszkodowaniem.
A którzy patrioci rządzili w 22/23 kiedy dopuszczono do poprzedniego przetargu i kiedy wystarczyło przypilnować warunków to chyba wszyscy wiedzą.- 21 17
-
2024-07-04 09:50
tylko że w latach 2022 i 2023 najwięcej warholstwa w tej sprawie robił Michał Kołodziejczak
obecny wiceminister w rządzie Tuska. To on wraz z Agrounią żądał odwołania przetargu i przekazania terminala w ręce państwowej firmy.
- 13 0
-
2024-07-04 11:26
(3)
Tu monopolista przeszkadza ale.pkp jest tylko jedno na rynku i tam nie ma konkurencji i nikomu to nie przeszkadza.
- 7 9
-
2024-07-04 12:40
PKP budowało linię i dba o infrastrukturę
Więc czego oczekujesz? Jako przewoźnik możesz wejść na rynek i wpasować się w rozkłady jazdy - i tu się zaczyna wąskie gardło, bo przez lata nie wiele się działo a obecna ekipa obcina kolejne projekty z mapy kolei wysokich prędkości.
- 4 0
-
2024-07-04 11:34
Jeżeli chodzi ci o pkp cargo, to oni nie mają monopolu (1)
Teraz nawet Wojsko Polskie ma wozić Deutsche Bahn
- 3 0
-
wczoraj 13:57
A dziwisz się? Dlaczego PKP Cargo straciło udziały na rynku? Bo pod politycznym naciskiem zerwało kontrakty żeby wozić węgiel. Straciło klientów i nie ma przychodów.
- 0 1
-
2024-07-04 11:00
Czy wpłynęło zawiadomienie do prokuratury na nowy zarzad portu?
CZY Nowy Zarząd Portu Gdynia ulegając naciskom bezprawnie unieważnił przetarg?
Czy naraził tym samym spółkę na milionowe straty a budżet Państwa na straty liczone w miliardach ???- 23 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.