• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal zbożowy. Krajowa Grupa Spożywcza wchodzi do gry

Wioletta Kakowska-Mehring
4 lipca 2024, godz. 08:00 
Opinie (29)
Część infrastruktury Terminalu Zbożowego przechodzi gruntowną przebudowę, która ma się zakończyć w 2024 r. Część infrastruktury Terminalu Zbożowego przechodzi gruntowną przebudowę, która ma się zakończyć w 2024 r.

Wpłynęły oferty od chętnych do udziału w przetargu na terminal zbożowyMapka w Porcie Gdynia. Zaskoczenia nie było. W szranki stanęły prawie wszystkie firmy, które zgłosiły się w poprzednim przetargu oraz "wywołana do tablicy" Krajowa Grupa Spożywcza.



Przetarg dotyczy zabudowanej nieruchomości gruntowej położonej przy nabrzeżu IndyjskimMapkanabrzeżu NorweskimMapka oraz przy ul. Indyjskiej i al. Solidarności. Postępowanie zostało ogłoszone w maju i jest już kolejnym w tej sprawie.

Coraz więcej zboża w trójmiejskich portach Coraz więcej zboża w trójmiejskich portach

Tym razem zgłosiło się pięciu chętnych: obecny tymczasowy dzierżawca, czyli firma Mondry (tym razem samodzielnie bez Chemirolu i dystrybutora płodów rolnych Agroloku), OT Port Gdynia, czyli firma już zarządzająca jednym z terminali w Gdyni, Szczecin Bulk Terminal, który złożył ofertę razem z warszawskimi firmami doradczymi TapiniRibera, oraz gdyńskie firmy Speed, AstarTridente (tym razem bez NTA). Ofertę złożyła też państwowa Krajowa Grupa Spożywcza.

W W "zbożowym" bez zmian do czasu zakończenia nowego przetargu
KGS złożyła samodzielnie wniosek, choć wcześniej mówiło się, że może wejść we współpracę z którymś z obecnych konkurentów w przetargu. W trakcie poprzedniego wstępną umowę wiążącą z KGS miało podpisane konsorcjum Speed, NTA, Tridente i Astar. Według niej część operacyjna miała być prowadzona przez konsorcjum do momentu osiągnięcia określonej skali przedsięwzięcia, po czym KGS miał prawo do przejęcia 100 proc. udziałów.

Z udziału w rywalizacji o prowadzenie terminalu zbożowego nie rezygnuje konsorcjum Szczecin Bulk Terminal, Tapini i Ribera, którego ofertę uznano za najlepszą w wyniku poprzedniego postępowania. Za tym podmiotem stoją światowi potentaci na rynku, czyli holenderska Viterra i duński Copenhagen Merchants.


Dlaczego ogłoszono nowy przetarg? Przypomnijmy. W październiku 2022 r. ogłoszono przetarg na dzierżawę nabrzeży po Bałtyckim Terminalu Zbożowym. W wyniku postępowania w listopadzie 2023 r. m.in. zarząd Portu Gdynia za najkorzystniejszą uznał ofertę złożoną przez konsorcjum Szczecin Bulk Terminal, Tapini i Ribera.

Po tej decyzji pojawiły się głosy, że "oddajemy" terminal w ręce monopolisty, który ma większościowy udział w handlu zbożem w Polsce, a to zagraża równowadze rynkowej. Apelowały organizacje rolnicze. Sprawa stanęła nawet na kilku komisjach sejmowych. Za odwołaniem przetargu byli politycy wszystkich opcji.

Terminal zbożowy w Gdyni stał się gorącym kartoflem Terminal zbożowy w Gdyni stał się gorącym kartoflem

Ostatecznie minister infrastruktury nie wyraził zgody na oddanie nieruchomości w dzierżawę podmiotowi wskazanemu przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Poprzedni zarząd portu bronił swojej decyzji i wyboru zwycięzcy. Po zmianach, czyli wyłonieniu nowych władz, port zmienił zdanie i przetarg unieważniono. Chyba nie da się ukryć, że... pod naciskiem.

Tymczasem konsorcjum związane z grupami Viterra i Copenhagen Merchants oprotestowało decyzję o unieważnieniu przetargu.


Jak będzie tym razem? Nie będzie to łatwe postępowanie. W grze pojawił się państwowy podmiot, o którego udział głośno i oficjalnie domagali się politycy i środowiska rolnicze. W tej sytuacji nietrudno o oskarżenia o nierówne szanse.

W przetargu pojawił się też nowy zapis, a zgodnie z nimi do czasu podpisania umowy dzierżawy nie dopuszcza się zmian w strukturze właścicielskiej potencjalnego najemcy. Tymczasem Viterra prowadzi właśnie proces konsolidacji z firmą Bunge, także działającą na globalnym rynku spożywczym. Już pojawiły się głosy, że ten zapis ma wyeliminować z rywalizacji jednego z uczestników.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (29)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej spółki edukacyjnej Learnetic SA. Absolwent Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej (Katedra Inżynierii Dźwięku). Jeszcze w trakcie studiów projektował instrumenty klawiszowe dla Zakładów Radiowych ELTRA z Bydgoszczy. W roku 1990 Waldemar Kucharski wraz z obecnymi członkami zarządu YDP: Piotrem Mrozem, Arturem Dyro i Jackiem Kotarskim ukończyli studia na Politechnice Gdańskiej i założyli własną...

Najczęściej czytane