• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Holownik Ajax wywija na wodzie. Najnowszy w gdańskiej flocie

Wioletta Kakowska-Mehring
2 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Najnowszy holownik Ajax.


Wzrost przeładunków w trójmiejskich portach wymusza inwestycje także w firmach dbających o bezpieczeństwo. Firma WUŻ Port and Maritime Services, operująca głównie w Porcie Gdańsk, wzbogaciła się o nowy holownik. Jednostka o nazwie Ajax została zbudowana w wietnamskiej stoczni Song Cam grupy Damen.



Holowniki typu ASD 2312 stworzone przez Grupę Damen mają 22,81 m długości, 11,40 m szerokości konstrukcyjnej oraz ponad 70 T uciągu na palu. ASD to skrót od Azimuth Stern Drive, po polsku pędnik azymutalny, czyli pędnik okrętowy, w którym urządzeniem wytwarzającym siłę poruszającą jednostkę pływającą jest śruba zamocowana pod kadłubem statku na obracającym się wokół pionowej osi ramieniu. Jednostki wyposażone są w dwa 12-cylindrowe silniki Caterpillar 3512C-HD dysponujące niesamowitą mocą 6937KM. Bezpośrednio do napędu służą dwa pędniki azymutalne prestiżowej firmy Rolls Royce US 205.

Według założeń Ajax miał być w Gdańsku już wiosną, ale pandemia pokrzyżowała plany.

Gdańska firma stale inwestuje w nowe jednostki. To już kolejny holownik, który trafił do floty WUŻ Port and Maritime Services w ostatnim czasie. We wrześniu 2018 roku podniesiono banderę na holowniku Atlas, a w listopadzie 2016 r. na Herkulesie. Z kolei w grudniu 2014 r. do floty WUŻ dołączył holownik Vega (36 ton). Po trzech nowoczesnych holownikach zbudowanych specjalnie na zamówienie WUŻ w stoczniach Nauta w Gdyni (Tytan) i Remontowa Shipbuilding w Gdańsku (Taurus i Virtus) Vega była jednostką używaną. Z kolei w 2013 roku do flotylli WUŻ dołączył holownik Akul (73 tony). W sumie dziś gdańska spółka ma 13 holowników, jeden kuter pilotowy i jeden dźwig pływający.

WUŻ Port and Maritime Services Ltd powstał w 1991 r. na bazie prywatyzacji Morskiego Portu Handlowego Gdańsk. Jest w prostej linii spadkobiercą kilkudziesięcioletniej tradycji Wydziału Usług Żeglugowych. Specjalnością firmy są holowania portowe, holowania pełnomorskie, cumowanie statków, przeładunki sztuk ciężkich przez dźwigi pływające - do 100 ton, lodołamanie czy transport i składowanie ładunków na barkach.

Miejsca

Opinie (96) 8 zablokowanych

  • (3)

    a juz za 2 tygodnie PSV przypłynie

    • 17 2

    • PSV to typ statku

      Platform Supply Vessel, wiec moze faktycznie przyplynac.

      • 3 0

    • Albo Feyenoord (1)

      • 6 0

      • Jeszcze trochę

        I będziemy tu mieli cały Amsterdam...

        • 2 0

  • Nowy port (5)

    Nie było już przypadkiem holownika o takiej samej nazwie????

    • 3 0

    • A był i to nie jeden (3)

      a cała seria ( H 2500 ) holowników portowo-redowych :ajaks ,ares ,atlant, argus,odys, odyseusz, agis, argo, amon i ARION,zaprojektowanych w gdańskim proremie , budowanych w latach 1974 - 1982 w polskich stoczniach . Wyporność :335 ton ,wymiary: dl.35,34 m,szer.9.33 m zan.3,84 m. Napęd - silnik Cegielskiego o mocy 2502 HP , uciąg 30 ton . Piękne czasy .

      • 9 0

      • Dziekuje (1)

        Dzięki za szczegółową odpowiedz

        • 1 0

        • Proszę bardzo

          W latach 1973-77 pracowałem w Polskim Rejestrze Statków i tak jakoś mi zostało .Pozdrawiam.

          • 1 0

      • Na filmiku jest jeden który nie pływał w pokazie ale stoi pierwszy od ujścia jest jeszcze jeden z tej serii

        kiedyś pływałem na Aresie może to nadal ten

        • 2 0

    • Tytan..

      to ma moc!

      • 1 0

  • Vega tez zbudowana była w PL (1)

    Przez stocznię Marine Projects Ltd
    Oryginalnie chyba dla klienta estońskiego.

    • 21 0

    • virtus

      zbudowany remontowa Gdańsk :)

      • 1 0

  • Na cóż to tak (2)

    szaleć na tej wodzie

    • 0 2

    • Bo to fajna zabawa i turyści z południa szczęśliwi.

      • 0 0

    • Tesknie za tym

      serdecznie pozdrawiam wszystkich z holownikow chwast andrzej

      • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ma napęd Rolls Royce'a i 70 ton siły uciągu na palu

    Hol

    Ale fajowy.

    • 5 0

  • A Gdynia... (1)

    Gdynię sprzedali za cenę jednego holownika!

    • 37 7

    • A Gdynia

      Niestety.

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ma napęd Rolls Royce'a i 70 ton siły uciągu na palu

    Nice

    Mały ale wariat

    • 7 0

  • Gda (2)

    Jakby w Gdańsku stoczni nie było!!!

    • 2 19

    • Te stocznie to drama... 3 lata czekac miliard kart zmian a potem wyglada jak delfin z wodoglowiem

      • 1 0

    • Prawdopodobnie pędnik został zrobiony w Damen w Polsce bo mamy kompetencje do takiej precyzyjnej produkcji. Ale autor pewnie już tego nie śledził.

      • 3 1

  • Gdzie? (3)

    Gdzie można go zobaczyć, zrobić zdjęcia?

    • 1 0

    • Jesli w akcji to mozesz sprawdzac statki ktore beda wplywac i wyplywac z portu poprzez strone z ruchem statków w zatoce.. wpisz w google ruch statkow w porcie i wyskoczy

      • 2 0

    • robotnik

      Zapewne w Świętokrzyskim możesz go zobaczyć

      • 0 1

    • Pod pomnikiem....

      na Westerplatte tam bedzie cumawał Ajax

      • 4 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ma napęd Rolls Royce'a i 70 ton siły uciągu na palu

    Fajny film (1)

    Podobało mi sie jak bączki takim holownikiem kręcili.

    ale ze bv klasa?? Myslalem ze przynajmniej flote naszych holwników prs obstawia...

    • 2 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Ma napęd Rolls Royce'a i 70 ton siły uciągu na palu

      nie

      nie wiesz a bzdury piszesz przyszedl z holandi to bv po podniesieniu bedzie prs a w polskiej stoczni na taki sprzet sie czeka rok i dluzej

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA...

Najczęściej czytane