• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Holownik Ajax wywija na wodzie. Najnowszy w gdańskiej flocie

Wioletta Kakowska-Mehring
2 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Najnowszy holownik Ajax.


Wzrost przeładunków w trójmiejskich portach wymusza inwestycje także w firmach dbających o bezpieczeństwo. Firma WUŻ Port and Maritime Services, operująca głównie w Porcie Gdańsk, wzbogaciła się o nowy holownik. Jednostka o nazwie Ajax została zbudowana w wietnamskiej stoczni Song Cam grupy Damen.



Holowniki typu ASD 2312 stworzone przez Grupę Damen mają 22,81 m długości, 11,40 m szerokości konstrukcyjnej oraz ponad 70 T uciągu na palu. ASD to skrót od Azimuth Stern Drive, po polsku pędnik azymutalny, czyli pędnik okrętowy, w którym urządzeniem wytwarzającym siłę poruszającą jednostkę pływającą jest śruba zamocowana pod kadłubem statku na obracającym się wokół pionowej osi ramieniu. Jednostki wyposażone są w dwa 12-cylindrowe silniki Caterpillar 3512C-HD dysponujące niesamowitą mocą 6937KM. Bezpośrednio do napędu służą dwa pędniki azymutalne prestiżowej firmy Rolls Royce US 205.

Według założeń Ajax miał być w Gdańsku już wiosną, ale pandemia pokrzyżowała plany.

Gdańska firma stale inwestuje w nowe jednostki. To już kolejny holownik, który trafił do floty WUŻ Port and Maritime Services w ostatnim czasie. We wrześniu 2018 roku podniesiono banderę na holowniku Atlas, a w listopadzie 2016 r. na Herkulesie. Z kolei w grudniu 2014 r. do floty WUŻ dołączył holownik Vega (36 ton). Po trzech nowoczesnych holownikach zbudowanych specjalnie na zamówienie WUŻ w stoczniach Nauta w Gdyni (Tytan) i Remontowa Shipbuilding w Gdańsku (Taurus i Virtus) Vega była jednostką używaną. Z kolei w 2013 roku do flotylli WUŻ dołączył holownik Akul (73 tony). W sumie dziś gdańska spółka ma 13 holowników, jeden kuter pilotowy i jeden dźwig pływający.

WUŻ Port and Maritime Services Ltd powstał w 1991 r. na bazie prywatyzacji Morskiego Portu Handlowego Gdańsk. Jest w prostej linii spadkobiercą kilkudziesięcioletniej tradycji Wydziału Usług Żeglugowych. Specjalnością firmy są holowania portowe, holowania pełnomorskie, cumowanie statków, przeładunki sztuk ciężkich przez dźwigi pływające - do 100 ton, lodołamanie czy transport i składowanie ładunków na barkach.

Miejsca

Opinie (96) 8 zablokowanych

  • Takie tam katowanie sprzetu

    • 1 3

  • A co z portem w Elblągu? (4)

    Przekop idzie pełna parą, a nic nie słychać o Elblągu czy Tolkmicku, jak tam z pracami nad rozbudową portów, baz kontenerowych, połączeń kolejowych i samochodowych, czyżby ten przekop tylko dla bogatych właścicieli jachtów był budowany?

    • 9 5

    • (3)

      Wypasione jachty bogaczy pływają po Adriatyku. Więc czemu judzisz? Albo żeś zbyt drobnym prostaczkiem, żeby pojąć znaczenie przekopu - nawet bez jachtów.

      • 2 3

      • Wytłumacz proszę to znaczenie przekopu bo ja go też nie pojmuję. (2)

        Może to inwestycja czysto propagandowa albo jakiś współczesny "miś"?

        No bo nie da się doszukać ekonomicznego czy strategicznego uzasadnienia dla ponoszenia tak wielkich kosztów i niszczenia środowiska.

        • 2 5

        • (1)

          Nie pojmujesz najnowszej historii, geografii, ani prawa morskiego, a próbujesz sięgać do strategii. Bezcelowo.

          • 2 2

          • Moze i nie pojmuję

            Więc mnie oświeć, proszę.

            • 0 0

  • Wywijał (2)

    Kiedyś też taki wywijał w Porcie Północnym na Bazie Paliw i przyłożył w rurociąg z ropą, aferę utajnili szyper nawet nie dmuchał w balon A moja spółka PPS Port Północny musiała zapłacić za remont rurociągu ponad 2mln zł A było to ok 2005 roku,do dzisiaj nie ma winnych,wspomnę tylko ,że akcja miała miejsce podczas cumowania tankować A obsługiwał WUŻ.

    • 4 14

    • Jak (1)

      budowałeś Port Północny to podobno całe Kaszuby letniskowe objawiły się a i podobno tyle wywieźli z budowy ze naszą zatokę by zasypano..

      • 2 1

      • O czym Ty piszesz chłopie ,co Ty bierzesz czy Ty wiesz wogole co to jest cumowanie statku

        • 1 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ma napęd Rolls Royce'a i 70 ton siły uciągu na palu

    siłę to się w niutonach racczej mierzy

    a uciąg może być i w tonach i nie ma czegoś takiego jak tona siły może być tona uciągu

    • 3 3

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ma napęd Rolls Royce'a i 70 ton siły uciągu na palu

    n (2)

    a czemu ten holownik nie jest pod PRS? to jest patriotyzm????

    • 1 15

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ma napęd Rolls Royce'a i 70 ton siły uciągu na palu

    Remontuje te napędy, właśnie dzisiaj jadę zakładać 2 po 30 ton każdy. Masakra

    • 1 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ma napęd Rolls Royce'a i 70 ton siły uciągu na palu

    Ważne żeby miał dpf bo jak wycieli to będzie mandacik

    • 0 1

  • My Wietnamczykom

    w 2015 r zbudowaliśmy w gdańskiej stoczni Marine Projects duży, szkolny żaglowiec le quy don a Oni nam holowniczek . I O.K.

    • 10 2

  • Mielenie szprotek na Ziółkowskiego... nie o takie Polskie walczyłem... (1)

    • 10 13

    • a o jake?

      • 5 1

  • Polska firma

    Gratulacje WUŻ, tak trzymać

    • 28 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Górski

prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego „Górski”.Spółkę, ze stu procentowym kapitałem...

Najczęściej czytane