• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

3,2 mld zł na kolej w trójmiejskich portach

bra
24 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
W ramach inwestycji przebudowanych zostanie 115 km torów prowadzących do portu w Gdyni. W ramach inwestycji przebudowanych zostanie 115 km torów prowadzących do portu w Gdyni.

Kolejarze właśnie podpisali umowy na modernizację infrastruktury, która poprawi dostępność portów w Trójmieście. W Gdyni obejmie ona 115 km torów, a w Gdańsku 70 km. Kontrakty są w sumie warte ponad 3,2 mld zł, a ich realizacja potrwa do końca 2021 roku.



- Nowa infrastruktura kolejowa w portach Trójmiasta uczyni z nich hub numer jeden na Bałtyku. W dwa i pół roku mamy mieć pełną gotowość nowej infrastruktury kolejowej, którą dzisiaj zobowiązujemy się wybudować - powiedział premier Mateusz Morawiecki, obecny na poniedziałkowym podpisaniu umów w porcie w Gdyni.
To właśnie w gdyńskim porcie realizowany będzie największy kontrakt opiewający na kwotę 1,83 mld zł. Wykonawcą prac została firma Budimex.

Na terenie portu zmodernizowanych będzie 115 km torów oraz pojawi się 356 nowych rozjazdów. Dojazdy do bram portu zostaną zelektryfikowane. Dodatkowo przebudowie ulegnie ok. 13 km dróg. Powstaną dwa przejazdy kolejowo-drogowe, wybudowane zostaną dwa wiadukty kolejowe i przebudowany będzie most.

Tory prowadzące do portu w Gdyni, które zostaną przebudowane. Tory prowadzące do portu w Gdyni, które zostaną przebudowane.
Dzięki temu do portu w Gdyni będą mogły dojechać dłuższe i cięższe pociągi - 740 m i 22,1 tony nacisku na oś.

Z kolei w Gdańsku kontrakty obejmą przebudowę 70 km torów, 13 przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych oraz wymianę 221 rozjazdów. Na stacjach zwiększona zostanie liczba zelektryfikowanych torów. Przebudowane będą obiekty inżynieryjne, m.in. trzy mosty.

Rozbudowa dróg wokół portu w Gdańsku



W tym przypadku kontrakty są dwa:

  • Roboty budowlane na linii 226 i stacji Gdańsk Port Północny oraz linii 965 i stacji Gdańsk Kanał Kaszubski. Wykonawcą jest konsorcjum spółek Intercor i Torpol, a jego wartość to ponad 932 mln zł.
  • Roboty budowlane na linii 227/249 i stacji Gdańsk Zaspa Towarowa oraz linii 722. Wykonawcą jest konsorcjum spółek Torpol oraz Intercor, a jego wartość to niemal 482 mln zł.

Tory prowadzące do portu w Gdańsku, które zostaną przebudowane. Tory prowadzące do portu w Gdańsku, które zostaną przebudowane.
- Będziemy jeździć szybciej, przewozić więcej towarów. O około 50 proc. poprawi się przepustowość torów dojazdowych do portów. Czyli 50 proc. pociągów więcej będzie mogło dojechać i wyjechać. Będą one miały jeszcze większą ładowność - tłumaczył Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
Zakończenie prac w obu portach zaplanowane jest na koniec 2021 roku.

Tory obsługujące ruch kolejowy do portu w Gdyni. Film z marca 2019

bra

Opinie (233) ponad 10 zablokowanych

  • A wystarczylo by te 3 miliardy przeznaczyc na wdrozenie i wybusowanie fabryk Perowskitu.

    I wpuscic Polske w 22wiek....Zamiast modernizowac juz istniejaca magistrale wybudowac calkiem nowa na Mierzei Wislanej...Pis wydaje pieniadze..Nie swoje pieniadze fundujac nam halas,smrod zwuazany ze wzrostem przeladunkow np sypkich..wzmozony ruch ciezariwek. bo torami moze nie ppjedzie nawet 40%

    • 1 3

  • Brawo PiS (12)

    Rozbudowa infrastuktury i portów. Bdb kierunek

    • 130 45

    • z budowy autostrad uciekła połowa wykonawców (7)

      brawo PiS

      • 19 13

      • Nie chcą budować za kwoty (4)

        Które zaproponowali w przetargach. Co ma PiS do tego?

        • 16 11

        • (2)

          Umowy były zawierane za rządów PiS-u i to rząd PiS odpowiada za sytuację na rynku budowlanym. Wykonawcy zgłaszali problemy ale władze ich zignorowały, więc teraz mamy tego skutek. Straty na kontraktach są tak duże, że wykonawcom bardziej opłaca się zejście z placu budowy i zapłacenie kary za zerwanie kontraktu niż kontynuowanie budowy.

          • 14 13

          • no i ? (1)

            w jaki sposób odpowiada ? To problem firm, które porywają się z motyką na księzyc obiecując cuda wianki za minimum (czytaj cwaniaków, którzy jadą tylko na podwykonawcach) nie kalkulując kosztów

            • 0 2

            • Na zamawiającym ciąży obowiązek weryfikacji ofert i odrzucania tych z nierealną ceną.

              • 0 0

        • No ale jak nie rządzili to krzyczeli, że u nas buduje sie najdrożej w Europie

          Teraz okazuje się że nawet za większą kasę niż poprzednio nie są w stanie zbudować.

          • 6 2

      • świetny komentarz

        tylko jakby to ująć - firma w której pracowałem za rudzielca przed Euro do tej pory nie dostala kasy za wykonaną pracę......

        • 1 3

      • Lepiej że tak się stało , znajdą się inni, za PO , podwykonawcy bankrutowali,takiego to cudu dokonali neoliberałowie,ale na złote zegarki starczało.

        • 3 5

    • (1)

      Budżet inwestycji został dwukrotnie przekroczony. A podobno to za PO budowano najdrożej w Europie.

      • 29 13

      • A podobno wystarczy nie kraść a jest 2x drożej niż miało być. Dla kogo poszła ta kasa?

        • 10 6

    • Bravo

      Droga Czerwona ? Pamiętaj.

      • 4 1

    • Tory

      Jako maszynista pracujący w tych portach ,doczekam w końcu jazdy po nowych torach....

      • 10 0

  • A przez Straszyn od lat 90 dalej nic nie jedzie... (1)

    Przykro...

    • 12 1

    • Bo tam nic nie ma..

      • 0 0

  • Dobrze, że to nie pieniądze dla Gdańska (6)

    I to nie Gdańsk inwestuje, bo polowe by rozkradli np. na rydwany

    • 129 62

    • (1)

      rydwan za 150 tys. tyle to byle pisoprezes bierze co miesiac

      • 1 2

      • tyle to ochrona prezesa+ ... kosztuje co miesiac partię Nowogrodzką

        • 0 1

    • na rydwany to raczej PiS nie szczędzi (2)

      3,5 miliarda (bez przetargu) za samoloty-taksówki dla polityków oraz kilkadziesiąt milionów na limuzyny (z czego już połowa rozbita)

      • 27 13

      • jakoś do tej ameryki w razie wojny z Rosją muszą na czymś oPiSowo uciekać

        na kocie prezesa przecież tam nie dojadą...

        i te premie nam się po prostu należały

        • 2 1

      • Dlatego nie powinno być takiej mozliwości dla politykow, aby latali na weekendy do domów

        Zostałeś politykiem ? Byłeś świadomy gdzie jest Wiejska...

        • 9 0

    • Xxx

      Teraz juz na konie.

      • 10 0

  • Jakby to PO wyłożylo kasę na tę inwestycję (4)

    to bym im przyklasnął. Ale, ze pis to tfu, tfu

    • 17 12

    • Żadna partia nie wykłada kasy, bo to są pieniądze podatników. (1)

      • 4 0

      • Ale jak widac są partię, ktore dobrze wykorzystują pieniądze

        • 1 0

    • (1)

      Kasę wyłożyćla w znacznej części UE a projekt realizowany od czasów PO

      • 5 11

      • Hehehe

        • 3 0

  • (7)

    Zbliżają się wybory więc pytanie więc czas na grillowanie kiełbasy wyborczej. Czy modernizacja kolei będzie tak samo wyglądała jak budowa promu który miał być gotowy w tym roku a oprócz stępki i show w TV jeszcze nic nie było i nie będzie ?

    • 60 72

    • Lepiej grillowac w myśl " piniendzy nie ma i nie bedzie?!" (3)

      • 21 4

      • dżizas ile tu troli PIS (2)

        masakra

        • 15 22

        • Putin sypnął kasą (1)

          • 5 12

          • Pinokio+ podsypał kasą

            co ją Jarek z kota wytrzepał

            • 3 1

    • Głuptasku, tu podpisano już umowy z wykonawcami, którzy lada moment rozpoczną prace modernizacyjne. (1)

      Najpierw przeczytaj artykuł.

      • 26 3

      • I co z tego

        Pieniądze poszły z zerwanych kontraktów na budowę dróg :)

        • 2 2

    • Lepiej grillować farbą na drogach i lotniskiem dla biegaczy

      • 13 5

  • Port (2)

    Ale ciekawe komentarze ,czy wy w to wierzycie, lepszej propagandy nie słyszałam.Wybory ,wybory
    Górnicy z Jastrzębskiej Spółki muszą się oddać swoją nadwyżkę .

    • 1 6

    • a nawet gdyby, to co?

      Mamy strzelić focha i dorzucić kasę?
      Bo to jest realna kasa w podpisanej umowie na wykonawstwo...

      • 1 0

    • A Ty dzbanie nie możesz zrozumieć

      ze są zaklepane pieniądze i wyłoniona jest firma, ktora wkrotce wjezdza na plac budowy?

      • 1 1

  • (1)

    A co z dojazdem do portów? Od Wejherowa jeden tor, stara węglówka będzie w remoncie, a na LK9 już teraz trudno upchąć dodatkowe pociągi.

    • 12 1

    • jest szansa, że spotka sie modernizacja 201 z modernizacją portu

      Drugi tor na zachód na razie odpadł ale nie wszystko da sie na raz zrobić. Gdańsk już 15lat tak się modernizuje...
      A szansa na likwidację konfliktów torowisk z siecią drogową jest bezcenna.
      Miasto bardzo na tym zyska, pod warunkiem, że będzie pilnować zachowania synergii wdrażanych rozwiązań.

      • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    dobra wiadomość (1)

    To bardzo dobra wiadomośc - ale pod warunkiem, że długoterminowym efektem tych inwestycji będzie wzrost udziału kolei w transporcie towarów do - i z -portu, z jednoczesnym spadkiem ilości TIRów na gdańskich drogach - głównie na obwodnicy. Jeśli nie - to zawracanie głowy.

    • 32 1

    • a nie mogli by puścić tych torów wiaduktem z portu ... w kierunku na Pruszcz?

      • 0 0

  • Oszusty w natarciu ? (3)

    nikt logicznie myślący w to nie wierzy !

    • 9 15

    • (2)

      dokładnie...ja wierze tylko rostowskiemu jak mówił ze pieniędzy na 500+ nie ma i nie będzie!

      • 5 1

      • (1)

        A wie jaki jest obecny deficyt?!!!!!! Samo też pewnie nabrało chwilowek i 2 dni było fajnie, ale ktoś musi potem to 2 lata spłacać

        • 0 1

        • deficyt, najniższy od czasów "wolnej Polski"

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej...

Najczęściej czytane