- 1 W Porcie Gdańsk powstał terminal dla wojska (59 opinii)
- 2 Samochodowiec pracujący dla wojska w Gdyni (138 opinii)
- 3 W porcie znaleziono bombę. Ważyła 250 kg (115 opinii)
- 4 Terminal instalacyjny. Budowa w tym roku (61 opinii)
- 5 Dźwiedźma - introligatorka z powołania (35 opinii)
- 6 Spółka Mondry pozostanie w "zbożowym" (22 opinie)
3,2 mld zł na kolej w trójmiejskich portach
Kolejarze właśnie podpisali umowy na modernizację infrastruktury, która poprawi dostępność portów w Trójmieście. W Gdyni obejmie ona 115 km torów, a w Gdańsku 70 km. Kontrakty są w sumie warte ponad 3,2 mld zł, a ich realizacja potrwa do końca 2021 roku.
To właśnie w gdyńskim porcie realizowany będzie największy kontrakt opiewający na kwotę 1,83 mld zł. Wykonawcą prac została firma Budimex.
Na terenie portu zmodernizowanych będzie 115 km torów oraz pojawi się 356 nowych rozjazdów. Dojazdy do bram portu zostaną zelektryfikowane. Dodatkowo przebudowie ulegnie ok. 13 km dróg. Powstaną dwa przejazdy kolejowo-drogowe, wybudowane zostaną dwa wiadukty kolejowe i przebudowany będzie most.
Dzięki temu do portu w Gdyni będą mogły dojechać dłuższe i cięższe pociągi - 740 m i 22,1 tony nacisku na oś.
Z kolei w Gdańsku kontrakty obejmą przebudowę 70 km torów, 13 przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych oraz wymianę 221 rozjazdów. Na stacjach zwiększona zostanie liczba zelektryfikowanych torów. Przebudowane będą obiekty inżynieryjne, m.in. trzy mosty.
Rozbudowa dróg wokół portu w Gdańsku
W tym przypadku kontrakty są dwa:
- Roboty budowlane na linii 226 i stacji Gdańsk Port Północny oraz linii 965 i stacji Gdańsk Kanał Kaszubski. Wykonawcą jest konsorcjum spółek Intercor i Torpol, a jego wartość to ponad 932 mln zł.
- Roboty budowlane na linii 227/249 i stacji Gdańsk Zaspa Towarowa oraz linii 722. Wykonawcą jest konsorcjum spółek Torpol oraz Intercor, a jego wartość to niemal 482 mln zł.
- Będziemy jeździć szybciej, przewozić więcej towarów. O około 50 proc. poprawi się przepustowość torów dojazdowych do portów. Czyli 50 proc. pociągów więcej będzie mogło dojechać i wyjechać. Będą one miały jeszcze większą ładowność - tłumaczył Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
Zakończenie prac w obu portach zaplanowane jest na koniec 2021 roku.
Tory obsługujące ruch kolejowy do portu w Gdyni. Film z marca 2019
Opinie (233) ponad 10 zablokowanych
-
2019-06-25 00:00
Opinia wyróżniona
kolej pasażerska na północ Gdyni (8)
mam nadzieję, że zarząd Gdyni lobbuje przy tym programie aby znaleść synergiczne rozwiązanie problemów komunikacji z północną częścią miasta.
Jeden z możliwych wariantów to właśnie torowisko rozrządowe wzdłuż Wiśniewskiego. Ma być przebudowane, więc może znalazłby się tam tor szlakowy?
To najsprawniejsze połączenie z centrum miasta!
Miasta Gdyni a nie Rumi.- 20 1
-
2019-06-25 13:58
a teraz ponarzekajcie na PIS
jedyny normalny rząd od lat
- 9 1
-
2019-06-25 12:36
Ani Gdańsk, ani Gdynia nie chcą się dokladać (4)
ani do budowy, ani do przejazdów.
Dlatego ani kolej na płn Gdyni, ani na płd Gdańska nie powstanie w najbliższym czasie.
Obecnie realizowana przebudowa torów portowych przewiduje rezerwę na powstanie SKM na północ Gdyni. Ale od rezerwy do torów a potem jazdy to droga daleka jest.- 4 0
-
2019-06-25 20:15
jak u Topora...
"Każdy chce ciupciać królową ale nikt nie chce z nią żyć."
Chętnych do zasiedlenia pokojów "władzy" trochę jest ale aby kombinować i gospodarzyć w imieniu (!) wyborców to chętnych mniej.
Najlepiej to "nic nie móc" i żeby "nie pozwolili"...
To wtedy nawet "gondole" można "zwizjonerować"...- 4 0
-
2019-06-25 16:08
no pewnie
Skoro można wydać kasę na "postindustrialne" eventy ze znajomymi królika, to po co zajmować się problemami czerni? Odpicuje sie centrum i swój habitat a resztę oddzieli się rogatkami. Za ich własne pieniądze.
Oj, coś nie tak w tych samorządach...
Chyba za dużo "samo".- 4 0
-
2019-06-25 15:12
problem w tym, że po za paroma papudrakami NIKT tam SKMki nie chce (1)
tam zlikwidowano ja właśnie dlatego, że po za ówczesnymi stoczniarzami, to NIKT inny z niej nie korzystał !!!
- 0 3
-
2019-06-25 16:06
zlikwidowano wtedy, gdy wszyscy zachłystywali sie samochodami
I wierzyli, że drogi z nieba spadną.
Teraz widzą, że nie spadną ale czy czegoś się nauczyli?- 4 0
-
2019-06-25 12:23
(1)
A co masz do Rumi, balonie?
- 0 0
-
2019-06-25 16:04
za daleko...
za dużo czasu pochłaniają takie wycieczki krajoznawcze.
Podobnie jak 173, potrzebny ale ten włóczega pomiędzy trójmiastami problemu Północy nie rozwiązuje.
A o Rumi wspominam, bo cwane gapy z samorządu zamierzają wykorzystać gotowca w postaci linii 228 do obsługi połączenia z północą miasta Gdyni...- 2 0
-
2019-06-24 23:07
Opinia wyróżniona
dobra wiadomość (1)
To bardzo dobra wiadomośc - ale pod warunkiem, że długoterminowym efektem tych inwestycji będzie wzrost udziału kolei w transporcie towarów do - i z -portu, z jednoczesnym spadkiem ilości TIRów na gdańskich drogach - głównie na obwodnicy. Jeśli nie - to zawracanie głowy.
- 32 1
-
2019-06-25 11:07
a nie mogli by puścić tych torów wiaduktem z portu ... w kierunku na Pruszcz?
- 0 0
-
2019-06-24 22:21
Opinia wyróżniona
Bardzo dobre posunięcie. (3)
To tylko będzie konkretna modernizacja jak na torowiska Gdynia Port.
Ale uważam, że nie będzie to miało większego wpływu na ilość pociągów towarowych przybywających do Gdyni. Obowiązują rozkłady jazdy nawet dla pociągów towarowych. Natomiast poprawie zapewne ulegnie jakość i szybkość prowadzonych prac manewrowych i przetokowych bez obaw ,żeTo tylko będzie konkretna modernizacja jak na torowiska Gdynia Port.
Ale uważam, że nie będzie to miało większego wpływu na ilość pociągów towarowych przybywających do Gdyni. Obowiązują rozkłady jazdy nawet dla pociągów towarowych. Natomiast poprawie zapewne ulegnie jakość i szybkość prowadzonych prac manewrowych i przetokowych bez obaw ,że skład się "wykopyrci" na jakimś rozjeżdzie....Z tą elektryfikacją to też tak nie do końca bo manewry i przetoki wykonują lokomotywy spalinowe. Dopiero sformowane składy z torów GPA i GPC ciągnięte są w "Polskę" lokomotywami elektrycznymi. Lotos Kolej i inni prywatni przewożnicy to pracę liniową wykonują nawet lokomotywami spalinowymi...Poczekamy-zobaczymy. Termin trochę wydaje się być krótki znając realia jak to było z modernizacją LK nr.9 na trasie do Warszawy....- 19 3
-
2019-06-25 10:49
po modernizacji "węglówki" (201) będzie więcej pociągów (2)
a może i od zachodu będzie lepsza przepustowość (drugi tor i alternatywy do węglówki przez Lębork)?
Bo przez miasto to już więcej faktycznie się nie da...
Mam nadzieję, że jednak będzie rosło...- 2 0
-
2019-06-25 12:48
węgla się i tak tirami nie wozi (1)
a Kontenerów koleją to się absolutnie wozić nie opłaca / chyba, że od jednego klienta i w dużych ilościach
- 0 0
-
2019-06-27 00:04
wozić sie będzie na depot pod Bydgoszczą
Tam niech se samochodziarza zabierają.
Byle miasta nie rozjeżdżali.- 0 0
Wszystkie opinie
-
2019-10-04 13:53
opóźnienie
do dnia dzisiejszego na terenie portu prace nie ruszyły nic się nie dzieję... teren nie został przekazany przez Wojewodę pomorskiego i tak to właśnie wygląda niestety na pomorzu który jest nielubiany przez partie rządzący Pan premier dla picu da pieniądze ale nic z tego nie wynika .. słabe
- 0 0
-
2019-06-24 21:13
Brawo!!! (21)
Jestem bardzo zadowolony, że końcem końców, po wielu latach, w sumie kilkudziesięciu, ktoś zaczyna całą gospodarkę traktować jako jeden organizm, planuje rozwija, mamy wielki potencjał, który będzie rozwijany. Brawoooooooo!!!
- 160 29
-
2019-07-10 21:02
Czy ktoś to widzi?
Sprecyzuj kto to robi bo ciężko zauważyć jakąkolwiek koordynację.
- 0 0
-
2019-06-24 21:47
Dokładnie! (9)
Brawo Morawiecki. Brawo PiS. Za kaczorem nie przepadam. Ale widać że działają że inwestują. A te POwczyki tylko sprzedawali wszystko i kryzysem straszyli. Że rok rządów PiS i będzie koniec.
- 46 21
-
2019-06-25 11:20
tyle, że to gł. KASA z tej znienawidzonej przez was UE :)))) (2)
- 0 1
-
2019-06-25 13:40
Naprawdę są tacy imbecyle, którzy uwierzyli w propagandę TVN, że PiS "nienawidzi" UE? XD (1)
- 1 0
-
2019-06-25 15:22
tjaaaaa a Szydle to te flagi UE to tak same wyszły z pokoju i pozamieniały się na broszki
- 1 0
-
2019-06-25 11:17
Za PO budowano więcej dróg i kolei niż dziś (2)
to tak tylko ku ścisłości
- 0 4
-
2019-06-25 15:19
Zapomniałeś dodać, że to dzięki euro 2012 dostaliśmy kupę kasy na drogi. Napisz ile dróg nie wybudowano, a które miały być. napisz ile firm strzeliło bankruta, bo kradli gdzie popadnie. Pamięć w moim przypadku nie jest krótka, wiec daruj sobie bajki o "zielonej wyspie".
- 3 0
-
2019-06-25 13:41
I po co tak łżeć?
- 1 0
-
2019-06-25 08:28
(2)
A gdzie ta prawda i ten wrak?
- 5 3
-
2019-06-25 09:45
co dzisiaj paliles ? (1)
- 2 2
-
2019-06-25 11:21
a klUBowe od prezesa+
- 0 2
-
2019-06-24 22:30
Propaganda (7)
Za dużo TVP Info ! Ta inwestycja była już planowana i zgłoszona do Funduszy UE ok. 5-6 lat temu.
- 19 31
-
2019-06-25 13:38
Odstaw TVN koderasto, szkodzi ci na mózg.
- 1 0
-
2019-06-24 23:53
i zdjęte z budżetu (5)
tak jak OPAT edyktem Tuska.
- 18 7
-
2019-06-25 08:19
Nic nie było zdjęte (4)
Okres unijny to 2014-2020 i do tego zostało kilka lat temu przez PO zgłoszone a teraz będzie realizowane. Podobnie za PO były zgłoszone OPAT i S6 do Szczecina ale tu PiS zablokował.
- 4 8
-
2019-06-25 09:46
(2)
boszzz co za brednie, już teraz niektózy tez zaczynają przebakiwac ze 500+ to tez jest pomysł PO, wszystko co dobre to PO tylko jakos zawsze tylko na pomysłach się kończyło a nic nie doczekało się realizacji...myślisz ze ktoś wam jeszcze łyka te bzdury??
- 6 1
-
2019-06-25 11:24
z tym, że PiS spartolił renowację lini Wawa-Podlaskie ... forsa do zwrotu UE
przez 4lata nie zdołali nawet przetargu na plan rozpisać? ... tak byli zaaaajęci wycinką puszczy białowieskiej i wykończaniem tych koni w janowie podlaskim?
- 1 2
-
2019-06-25 10:37
Widać pieknie
Jak nasz rząd ogarnia, szczególnie na ilości dróg które zostały oddane do użytku od przejęcia władzy :)
- 1 0
-
2019-06-25 10:55
sieć jest cierpliwa...
"Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej to droga lokalna, a nie krajowa więc dotacji do inwestycji nie będzie i rząd nie dołoży się do jej budowy. Nie sprawdziły się argumenty, jakimi posłowie starali się nakłonić rząd do poparcia planu budowy OPAT.
Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny (!) i jako taki powinien być realizowany. " źródło: Dziennik Bałtycki 2014
Podobnie nie był blokowany S6 i OMT, tylko nie miały finansowania a w planach zostały jako zgniłe jajo dla następców po przerżniętych z kretesem wyborach.- 5 0
-
2019-06-25 12:46
Ty naprawdę myslisz, że projekt, finansowanie dla tej inewstycji zaczęto robić po wyborach 2015?
Nie masz pojęcia ile takie rzeczy trwają. W poprzedniej perspektywie zrobiona linię towarową z Pruszcz do Portu Północnego (wraz z mostem) a teraz jest dalszy ciąg czyli stacja Port Północny i przy okazji port wewnętrzny.
- 1 1
-
2019-06-24 22:49
Dobrze że ruszyła budowa promów.
Stępka zardzewiała a na bramie stoczni wisi kłódka.
- 10 10
-
2019-06-25 09:46
Pisowcy czemu nie budujecie takiego hubu kontenerowego na .Mierzei Wislanej? (2)
Tam sie rozwijajcie a nie smroda i halas nam pod nos podstawiacie zamiast na ..Mierzei Wislanej ...Gdansk jako Gdansk nic z tego waszego konia trojanskiego. nie ma.Oddajcie zyski wypracowywane przez Lotos .G dla Gdanska robicie ,gdzie dofinsowanie rzadu do obwodnicy czy drog wyjazdowych?
- 3 10
-
2019-06-27 00:05
będzie...
w Elblągu...
- 0 0
-
2019-06-25 23:30
Lotos to Gdańska firma czy Polska ?
- 1 0
-
2019-06-24 22:21
Opinia wyróżniona
Bardzo dobre posunięcie. (3)
To tylko będzie konkretna modernizacja jak na torowiska Gdynia Port.
Ale uważam, że nie będzie to miało większego wpływu na ilość pociągów towarowych przybywających do Gdyni. Obowiązują rozkłady jazdy nawet dla pociągów towarowych. Natomiast poprawie zapewne ulegnie jakość i szybkość prowadzonych prac manewrowych i przetokowych bez obaw ,że skład się "wykopyrci" na jakimś rozjeżdzie....Z tą elektryfikacją to też tak nie do końca bo manewry i przetoki wykonują lokomotywy spalinowe. Dopiero sformowane składy z torów GPA i GPC ciągnięte są w "Polskę" lokomotywami elektrycznymi. Lotos Kolej i inni prywatni przewożnicy to pracę liniową wykonują nawet lokomotywami spalinowymi...Poczekamy-zobaczymy. Termin trochę wydaje się być krótki znając realia jak to było z modernizacją LK nr.9 na trasie do Warszawy....- 19 3
-
2019-06-25 10:49
po modernizacji "węglówki" (201) będzie więcej pociągów (2)
a może i od zachodu będzie lepsza przepustowość (drugi tor i alternatywy do węglówki przez Lębork)?
Bo przez miasto to już więcej faktycznie się nie da...
Mam nadzieję, że jednak będzie rosło...- 2 0
-
2019-06-25 12:48
węgla się i tak tirami nie wozi (1)
a Kontenerów koleją to się absolutnie wozić nie opłaca / chyba, że od jednego klienta i w dużych ilościach
- 0 0
-
2019-06-27 00:04
wozić sie będzie na depot pod Bydgoszczą
Tam niech se samochodziarza zabierają.
Byle miasta nie rozjeżdżali.- 0 0
-
2019-06-25 14:51
Obietnice nic nie kosztują... (1)
Ważne, że owce nakarmione.
- 1 3
-
2019-06-25 23:41
Obietnice kosztują PO się o tym przekonało jak PiS zrobi to samo to tak samo się przejedzie , błędy można wybaczać do czasu aż się przegnie
- 2 0
-
2019-06-25 11:16
(1)
Kto w to wierzy? To tak jak położenie stępki pod prom w Szczecinie, czy zakup myśliwców F-35 i wyrzutni Patriot. Gadanie, gadanie a potem cisza. Ciemny lud to kupi jak to mawia klasyk.
- 1 2
-
2019-06-25 23:34
Pomału i do przodu , mimo wielu błędów karawana jedzie
- 1 0
-
2019-06-25 00:00
Opinia wyróżniona
kolej pasażerska na północ Gdyni (8)
mam nadzieję, że zarząd Gdyni lobbuje przy tym programie aby znaleść synergiczne rozwiązanie problemów komunikacji z północną częścią miasta.
Jeden z możliwych wariantów to właśnie torowisko rozrządowe wzdłuż Wiśniewskiego. Ma być przebudowane, więc może znalazłby się tam tor szlakowy?
To najsprawniejsze połączenie z centrum miasta!
Miasta Gdyni a nie Rumi.- 20 1
-
2019-06-25 12:36
Ani Gdańsk, ani Gdynia nie chcą się dokladać (4)
ani do budowy, ani do przejazdów.
Dlatego ani kolej na płn Gdyni, ani na płd Gdańska nie powstanie w najbliższym czasie.
Obecnie realizowana przebudowa torów portowych przewiduje rezerwę na powstanie SKM na północ Gdyni. Ale od rezerwy do torów a potem jazdy to droga daleka jest.- 4 0
-
2019-06-25 20:15
jak u Topora...
"Każdy chce ciupciać królową ale nikt nie chce z nią żyć."
Chętnych do zasiedlenia pokojów "władzy" trochę jest ale aby kombinować i gospodarzyć w imieniu (!) wyborców to chętnych mniej.
Najlepiej to "nic nie móc" i żeby "nie pozwolili"...
To wtedy nawet "gondole" można "zwizjonerować"...- 4 0
-
2019-06-25 16:08
no pewnie
Skoro można wydać kasę na "postindustrialne" eventy ze znajomymi królika, to po co zajmować się problemami czerni? Odpicuje sie centrum i swój habitat a resztę oddzieli się rogatkami. Za ich własne pieniądze.
Oj, coś nie tak w tych samorządach...
Chyba za dużo "samo".- 4 0
-
2019-06-25 15:12
problem w tym, że po za paroma papudrakami NIKT tam SKMki nie chce (1)
tam zlikwidowano ja właśnie dlatego, że po za ówczesnymi stoczniarzami, to NIKT inny z niej nie korzystał !!!
- 0 3
-
2019-06-25 16:06
zlikwidowano wtedy, gdy wszyscy zachłystywali sie samochodami
I wierzyli, że drogi z nieba spadną.
Teraz widzą, że nie spadną ale czy czegoś się nauczyli?- 4 0
-
2019-06-25 12:23
(1)
A co masz do Rumi, balonie?
- 0 0
-
2019-06-25 16:04
za daleko...
za dużo czasu pochłaniają takie wycieczki krajoznawcze.
Podobnie jak 173, potrzebny ale ten włóczega pomiędzy trójmiastami problemu Północy nie rozwiązuje.
A o Rumi wspominam, bo cwane gapy z samorządu zamierzają wykorzystać gotowca w postaci linii 228 do obsługi połączenia z północą miasta Gdyni...- 2 0
-
2019-06-25 13:58
a teraz ponarzekajcie na PIS
jedyny normalny rząd od lat
- 9 1
-
2019-06-24 21:27
Brawo premier!!! (7)
W 2 lata zrobi więcej niż ta sitwa w 20
- 119 78
-
2019-06-25 17:34
No, pis przez całą kadencję tyle inwestycji zdążył na Pomorzu pokasować... Brak xD
- 0 0
-
2019-06-24 21:51
Brawo premier !!! (2)
Mijają dwa lata od momentu, gdy zaserwowano w Szczecinie najdroższą w historii Polski grochówkę. Do dzisiaj jej smak pamiętają wszyscy zachodniopomorscy politycy PiS, a także stoczniowcy, dziennikarze i obywatele regionu.
- 27 10
-
2019-06-24 21:57
Za to rydwan w Gdańsku najtańszy! (1)
- 15 8
-
2019-06-25 11:40
nie smarcz ... to ma być prezent dla prezesa+
podepnie se kota i będzie se śmiiiigał po swych żoliborskich włościach
- 0 2
-
2019-06-24 22:19
na razie nic nie zrobił (1)
ha ha ha
- 12 1
-
2019-06-25 11:01
tylko dużo gada i obiecuje
jak na razie nic nie zrealizował
o przepraszam rozwalili system szkolnictwa, bo to zajego premierowania Zlewska zrobiła te d**ilną rewlucję- 3 1
-
2019-06-24 21:39
Brawo premier!!!
W niedzielę 23 czerwca minęła druga rocznica położenia stępki pod budowę promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej
- 33 12
-
2019-06-24 21:01
W Gdyni mamy rozmach (11)
Najpierw kolej dla węgla, potem kiedyś tam dla mieszkańców Północnej Gdyni
- 42 58
-
2019-06-25 13:36
A lotnisko? Przecież mamy cudowne lotnisko za 100 milionów, które nigdy nie będzie działać! (1)
- 0 1
-
2019-06-25 17:32
Już nie gadaj że 100 wystarczyło żeby całe lotnisko wybudować. W Gdańsku sam nowy dach terminala tyle kosztował
- 0 0
-
2019-06-25 17:30
Współczuję gimnastyki przy wymyślaniu negatywnych komentarzy. Wychodzą niezle i**otyzmy.
Ciekawe że budują w Trójmieście a trolle plują tylko na Gdynię ...
- 1 0
-
2019-06-24 21:45
Wam wasz szczur lotnisko zbudował (4)
Ale myślę że kolej trochę bardziej będzie w użyciu
- 10 10
-
2019-06-25 09:17
To lotnisko ma bardzo duży potencjał (3)
Ono od początku powinno kooperować z Gdańkiem - np w przyjmowaniu ruchu General Aviation lub cargo - a Gdańsk skupić się na ruchu pasażerskim. Tak to często funkcjonuje w USA lub w Azji. Tutaj drą sie miedzy sobą i wyżej sr..ą niż 4 litery mają, a nawet parkingu normalnego przy lotnisku w Gdańsku nie ma......
- 10 0
-
2019-06-25 11:09
gdyńskie lotnisko miało jeden pozytywny wydzwiek (2)
Rębiechowo ze strachu przed konkurencją ... wreszcie po pół Wieku ... wybudowało jakieś połączenie z Gdańskiem
- 1 1
-
2019-06-25 11:20
mylisz się - odwrotnie (1)
Pomysł kolei do lotniska w Gdańsku powstał jako "interconnect" lotnisk w Gdańsku i Gdyni. Za takim rozwiązaniem lobbowali Gdynia i samorząd województwa, przeciwko Gdańskowi, który widział tam linię tramwajową.
To jedyny sensowny pomysł z wczesnego okresu samorządu, gdzie miasta jeszcze ze sobą współpracowały. Okres "wojenki" pomiędzy Nordą a Związkiem Południowym i tym podobnymi dyrdymałami... Które jednak doprowadziły do hegemonii jednego organizmu miejskiego nad całym regionem.- 1 0
-
2019-06-25 12:53
o kolejce z Gd-ska na Rębiechowo-Lotnisko to ja już za póżnego E.Gierka słyszałem
nawet w Głosie Wybrzeża wizualizacje były !!!
- 0 0
-
2019-06-25 07:41
pinokio Ci załatwi
:) tak dumnie to ogłaszał wczoraj
- 3 3
-
2019-06-24 22:13
węgiel importowany z Rosji
naturalnie
- 11 10
-
2019-06-24 21:43
Sprawniejsza kolej towarowa to mniej ciężarówek na drogach.
A więc mniejsze korki.
- 40 5
-
2019-06-25 16:20
wszystko pójdzie w kanał dla pisbolszewickiej szarańczy
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.