• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak było, jak jest. Zobacz jak zmienia się Port Gdynia

Wioletta Kakowska-Mehring
9 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Tylko w minionym roku w Porcie Gdynia sfinalizowano pięć ważnych projektów inwestycyjnych współfinansowanych przez UE. W najbliższych latach port zamierza utrzymać tempo inwestycyjne. Zobacz jak szybko zmienia się Port Gdynia.



W sumie wydano prawie 630 mln zł, z czego ponad 330 pozyskano z Unii. Co udało się wykonać? Przebudowano kanał portowy, przygotowano infrastrukturę dostępu drogowego i kolejowego do wschodniej części portu, rozbudowano infrastrukturę do obsługi statków ro-ro z dostępem kolejowym i drogowym, zagospodarowano rejon Nabrzeża Bułgarskiego zobacz na mapie Gdyni, przebudowano Nabrzeże Szwedzkie zobacz na mapie Gdyni, przebudowano intermodalny terminal kolejowy oraz przebudowano część Nabrzeża Rumuńskiego zobacz na mapie Gdyni (etap I  - faza I). Niestety, nie udało się wybudować nowego terminalu promowego przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdyni zgodnie z pierwotnie zakładanymi planami. Miał być gotowy w połowie 2016 roku.

- Na drodze stanęła nam zmiana unijnych procedur, które wydłużyły cały proces procedowania. Mamy nadzieję, że w tym roku rozpoczniemy budowę, która potrwa około dwóch lat - powiedział Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Według szacunków budowa pochłonie 130 mln zł.

Kluczową w najbliższych latach dla gdyńskiego portu inwestycją jest jednak "Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia Etapy I-III". Ma ona zasadnicze znaczenie dla zachowania konkurencyjności w przeładunkach kontenerów. Realizacja tego przedsięwzięcia pozwoli na zniwelowanie ograniczeń nawigacyjnych w gdyńskim porcie. W bieżącym roku rozpoczną się roboty budowlane w ramach I etapu, zmierzające do powiększenia średnicy Obrotnicy nr 2 do 480 m  dla umożliwienia obsługi kontenerowców o długości 380 - 400 metrów. Zakończenie tego etapu planowane jest na grudzień 2017 roku. Kontynuowane będą również prace projektowe dotyczące pogłębienia akwenów portowych do maksymalnej głębokości -16 m. Roboty budowlane w ramach tego zadania są planowane do realizacji w latach 2017-2020.

Głównym źródłem finansowania tych inwestycji będą środki własne, które zostaną uzupełnione przez fundusze unijne. W tym roku na inwestycje ZMPG wyda prawie 118 mln zł, za to już w przyszłym roku będzie to prawie 213 mln zł, a w 2018 prawie 276 mln zł.

Co jeszcze jest w planach? Choćby budowa magazynu zbóż i pasz na terenie odkupionym od Stoczni Nauta. Nowy obiekt stanie na działce o łącznej powierzchni ponad 2 ha zlokalizowanej przy Nabrzeżu Śląskim. Koszt to prawie 27 mln zł. W planach jest też budowa magazynu wysokiego składowania w rejonie ulic Kontenerowej i Logistycznej oraz magazynu przy ul. Polskiej. Do tego kolejne etapy przebudowy Nabrzeża Indyjskiego i Helskiego.

Ograniczeniem dla gdyńskiego portu jest też jego położenie, a dokładnie brak możliwości pozyskania nowych terenów. Choć w tej materii ZMPG stara się zabezpieczać interesy portu. W ubiegły roku udało się powiększyć obszar granic portu o tereny Stoczni Marynarki Wojennej i Portu Wojennego. Dzięki temu ruchowi ZMPG zyskał prawo pierwokupu tych terenów.

Miejsca

Opinie (71) 6 zablokowanych

  • Było zielono (1)

    a jest beton...

    • 8 8

    • Była wioska rybacka jest wielkie miasto.

      • 3 3

  • Polska w ruinie .... (1)

    ....tylko trzy miesiące PiS przy władzy i takie zmiany !!!!! no,no,no ....

    • 15 4

    • Hahahaha dam plusa

      • 2 2

  • Prawdę mówiąc to co druga z tych inwestycji już jest od daaawna (2)

    wiem, bo sporo jeżdziłem po tych terenach rok temu. Prawie wszystko już było i nie sprawiało wrażenia nowości, także chyba trochę spóźniony news :)

    • 17 6

    • Przecież to oczywiste, że te wszystkie inwestycje nie są zeszłoroczne, tylko z kilku ostatnich lat. Tego nie da się zrobić w jeden rok, zwłaszcza przy naszych długich procedurach, na które port nie ma wpływu.

      • 4 1

    • artykuł jest w kontekście 90-lecia Gdyni....

      Coś jeszcze Ci przeszkadza? :D

      • 1 1

  • Chwalą się żeby zarządu nie wywalili, nic z tego my wiem co w trawie piszczy :) (1)

    • 14 7

    • Sądzisz, że w porcie są tacy naiwni?

      • 5 1

  • Port jeszcze jest ale statków jakoś brak (2)

    A bez statków port jest martwy. Zabudowa portu przez domy mieszkalne czy biurowce to niebezpieczne idee.

    • 15 5

    • I pewnie nie uwierzysz, że w porcie jest trzy i pół tysiąca zawinień statków rocznie... (1)

      • 3 0

      • Sorki :) Oczywiście "zawinięć", a nie "zawinień". To przez komputer, który czasem wie lepiej i zamienia wyrazy :)

        • 3 1

  • Moje kochane miasto :)

    • 9 2

  • (1)

    Jestem laikiem ale tak sobie mysle że TIR ze starych baz kontenerowych wjezdza od razu na estakade i dalej a z tego nowego to zanim dojedzie to zakorkuje cala Wiśniewskiego no i miasto chyba tez-czy to ma sens?

    • 5 1

    • Pomyliłeś terminale. Ta nowa inwestycja ma dotyczyć terminala promowego, a nie kontenerowego. Niemniej, słusznie zwróciłeś uwagę na ewentualny problem komunikacyjny, który powstaje przy załadunku i wyładunku promu. Symulacje tego typu były robione w porcie i przyszły układ drogowy w okolicy tej inwestycji ma być drożny tak, aby nie zakorkować miasta w czasie postoju promu.

      • 1 0

  • Polowa

    • 0 1

  • (1)

    Połowa inwestycji to malowanie trawy ! gdzie ta kasa wsiąkła? Zdjęcia "przed" trzeba było podczas sztormu i burzy z piorunami robić - większy efekt psychologiczny by wywarły!

    • 6 8

    • Brawo, geniuszu! Jednym rzutem oka na zdjęcia wytropiłeś wielomilionowy przewał malarski. Możesz śmiało zgłaszać się do Antkowej komisji.

      • 1 2

  • pięknie

    mam nadzieję że już nigdy nie będzie śmierdziało tam g*wnEM

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była autoryzowanym przedstawicielem sieci Era. Obecnie spółka ta prowadzi dystrybucję sprzętu telekomunikacyjnego firm Siemens, Panasonic oraz innych wiodących marek na rynku telefonii komórkowej. W latach 2001-2002 pracował jako Prezes Zarządu w Tele-Net Sp. z o.o. - firmie będącej autoryzowanym dealerem sieci ERA. Od 2002 roku jego kariera zawodowa związana jest ze spółką Eurotel, w której przez...

Najczęściej czytane