• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jedyna taka firma w Polsce. Wydobywa kruszywo z dna Bałtyku

Robert Kiewlicz
9 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • DC Orisant pozyskująca kruszywo z dna Bałtyku to obecnie jedna z najnowocześniejszych specjalistycznych pogłębiarek.
  • DC Orisant pozyskująca kruszywo z dna Bałtyku to obecnie jedna z najnowocześniejszych specjalistycznych pogłębiarek.
  • DC Orisant pozyskująca kruszywo z dna Bałtyku to obecnie jedna z najnowocześniejszych specjalistycznych pogłębiarek.
  • DC Orisant pozyskująca kruszywo z dna Bałtyku to obecnie jedna z najnowocześniejszych specjalistycznych pogłębiarek.
  • DC Orisant pozyskująca kruszywo z dna Bałtyku to obecnie jedna z najnowocześniejszych specjalistycznych pogłębiarek.

Niezwykle zaawansowana technicznie, zbudowana w 2018 roku pogłębiarka DC Orisant rozpoczęła prace na bałtyckich złożach kruszywa. Surowiec wydobywany jest dla jedynej w Polsce firmy zajmującej się pozyskiwaniem tego typu materiału z dna morskiego - spółki Minerals DC Nowak. Morskie kruszywo (rozdrobnione skały) używane jest przy budowie prawie 80 proc. inwestycji w Trójmieście. Dzięki niemu powstały: tunel pod Martwą Wisłą, Pomorska Kolej Metropolitarna czy Obwodnica Południowa Gdańska.


Czy w wystarczającym stopniu eksploatujemy nasze podmorskie złoża?


W grudniu 2018 roku specjalistyczna pogłębiarka DC Orisant rozpoczęła eksplorację złoża "Południowa Ławica Środkowa - Bałtyk Południowy", której koncesjonariuszem jest Minerals DC Nowak. Statek został zbudowany przez Royal IHC dla wspólnego przedsięwzięcia firm Den Herder (Reimerswaal Dredging) i Group de Cloedt. Grupa De Cloedt jest udziałowcem w Minerals DC Nowak. DC Orisant jest pierwszą pogłębiarką do wydobycia kruszyw o unikatowym, spalinowo-elektrycznym napędzie.

Statek ma długość całkowitą 142,30 m i szerokość 23 m. Jednostkę można porównać do skomplikowanego, pływającego zakładu przetwórczego, pozyskującego materiał o określonych, oczekiwanych przez producenta parametrach.

Próby morskie pogłębiarki DC Orisant.


Jedyna taka firma w kraju



- Jesteśmy jedyną firmą w Polsce, która eksploruje i wydobywa kruszywa z dna Bałtyku. Dlaczego? Pozyskiwanie surowca w taki sposób - z obszaru oddalonego od zakładu produkcyjnego o 90 mil morskich - wymaga ogromnych nakładów finansowych i przeprowadzenia skomplikowanych procedur, z drugiej strony żadna z polskich firm nie posiada jednostek wydobywczych zapewniających skuteczne wydobycie kruszyw ze złóż zlokalizowanych na głębokości 20-70 m pod powierzchnią wody. Obecnie firmą, która jest w stanie prowadzić prace pogłębieniowe jest gdański PRCIP. Jednak jej pogłębiarki nie znajdują zastosowania w profilu prowadzonej przez nas działalności - tłumaczy Szymon Nowak, dyrektor operacyjny Minerals DC Nowak. - Piasek pozyskujemy wszędzie - podobnymi metodami i statkami, jednak wydobycie żwiru jest zupełnie czym innym. Pogłębiarki tradycyjne mają zastosowanie przy pogłębianiu kanałów, powiększaniu plaż czy wysp. Specyfika wydobycia kruszywa grubego z dużych głębokości, z dna morskiego, w różnorodnych warunkach atmosferycznych, wymaga zastosowania jednostek wyspecjalizowanych, takich jak np. DC Orisant. Takie uwarunkowania niosą za sobą konieczność ponoszenia bardzo wysokich kosztów, co stawia bardzo wysokie wymagania w odniesieniu do utrzymania rentowności prowadzonego przedsięwzięcia. Pogłębiarki do żwiru wydobywające materiały na potrzeby budownictwa lądowego.
- Wydobycie surowca z dna morza zapewnia nam obecnie posiadana przez nas koncesja na "Południowej Ławicy Środkowej - Bałtyk Południowy". Leży ona w odległości ok. 90 mil morskich. Aktualnie materiał pobierany jest z głębokości ok. 20 metrów - dodaje Wojciech Tęcza, dyrektor handlowy spółki. - Z tego względu wydobycie surowca wymaga zastosowania specjalistycznych, kosztochłonnych pogłębiarek. Takie inwestycje wymagają poniesienia bardzo wysokich nakładów wstępnych. Łatwiejszym rozwiązaniem jest pozyskiwanie kruszyw w sposób tradycyjny, tj. ze złóż lądowych. My zdecydowaliśmy się zaryzykować i jak widać - z dobrym efektem.
Gdańska firma posiada obecnie dwie koncesje na wydobycie kruszyw z dna Bałtyku, na okres 25 lat. Druga znajduje się na złożu Zatoka Koszalińska. Uzyskanie ich było bardzo wymagającym i długotrwałym procesem. Poza badaniami środowiskowymi trzeba wykonać liczne odwierty a starania o koncesje trwały ok. ośmiu lat. Koncesje na wydobycie wydawane są na okres 25 lat.

Surowiec na większość inwestycji w Trójmieście



Jak twierdzi Tęcza, materiał pozyskiwany z dna morskiego z uwagi na uwarunkowania, geologię i petrografię, charakteryzuje się doskonałymi parametrami jakościowymi.

- Pozbawiony jest ziarn słabych i zanieczyszczeń organicznych, a jego wytrzymałość na miażdżenie, wysoka mrozoodporność oraz jednorodność powodują, że znajduje zastosowanie w najbardziej wymagających przedsięwzięciach w budownictwie ogólnym, kubaturowym i szeroko rozumianej infrastrukturze drogowej. W ostatnich latach wiele osiedli mieszkaniowych wybudowano z betonu wytworzonego na bazie naszych kruszyw. Wszystkie parametry materiału potwierdzone zostały licznymi badaniami prowadzonymi w wyspecjalizowanych laboratoriach badawczych - mówi Tęcza. - W żwirowniach lądowych z jednej tony surowca uzyskuje się jedynie od 20 do 30 proc. materiału grubego. U nas ten stosunek jest odwrócony; piasku mamy na poziomie do 20 proc., kruszywa grube stanowią udział osiemdziesięcioprocentowy.
- Poprzez metodę wydobycia pogłębiarkami TSHD (pogłębiarka nasiębierna ssąca ze smokiem wleczonym) z odsiewaniem dostarczamy do portu 80 proc. kamieni, czyli frakcji grubych, i jedynie 20 proc. piasku - dodaje Nowak. - Pozyskiwane przez nas materiały są używane na prawie 80 proc. budów w Trójmieście - do betonów, mas bitumicznych i budowy infrastruktury drogowej. Przy ich zastosowaniu powstało wiele kluczowych inwestycji, takich jak np. tunel pod Martwą Wisłą, droga krajowa S7, Forum Gdańsk, Muzeum II Wojny Światowej, Europejskie Centrum Solidarności, Pomorska Kolej Metropolitarna, Terminal Kontenerowy w Gdańsku, nabrzeża portowe w Gdyni i w Gdańsku, budowa linii tramwajowej Siedlce-PKM, obwodnica Kościerzyny czy Południowa Obwodnica Gdańska. W skali mikro nasz produkt znajduje też zastosowanie w ogrodnictwie.

Pierwszy rozładunek DC Orisant w Gdańsku.


Miliony ton pod dnem Bałtyku



Jeśli chodzi o rynek europejski to wydobycie kruszywa z dna morskiego odbywa się głównie w Wielkiej Brytanii, Danii, Holandii i Belgii. Na tych rynkach działają firmy posiadające pogłębiarki zdolne do wydobycia tego rodzaju materiału.

- w Polsce na razie stawia się pierwsze kroki w tym temacie. Cały czas w Europie najpoważniejszym krajem wydobywającym materiały z dna morskiego jest Wielka Brytania. Nigdzie na świecie nie ma większego przerobu jeśli chodzi o kruszywa morskie - mówi Nowak.

Na dwóch bałtyckich koncesjach Minerals DC Nowak posiada ponad 70 mln ton kruszywa.

- Obecnie wydobywamy od 800 tys. do 1 mln ton rocznie. Z uwagi na rozpoczęcie eksploatacji złóż nową jednostką nasze możliwości przetwórcze mogą wzrosnąć do maksymalnego poziomu 2,5 mln ton w ciągu roku - tłumaczy Nowak. - Zużycie produkowanego przez nas materiału w boomie inwestycyjnym wynosi ok. 1,5 mln ton, w bessie ok. 1 mln ton rocznie. Szacujemy, że tylko 50 proc. czasu pracy naszej nowej pogłębiarki zapewni dostawy na cały region pomorski.

Miejsca

Opinie (101) 2 zablokowane

  • (1)

    I przy rozladunku i skladowaniu tego kruszywa cala okolica jest zapylona. Syfiarze jedni

    • 8 3

    • Kruszywo jest mokre z uwagi na to że wydobyte z morza i zapewniam, że schodzi na pniu
      Film na google maps nabrzeże przemysłowe w Gdańsku

      • 0 1

  • Brawo (3)

    pewnie niezłe $$$ zarabiają,

    powodzenia

    • 33 6

    • To nie żadna tajemnica,można to wyczytać na portalach. Oficerowie zarabiają powyżej 3k euro bo to holenderska spółka

      • 1 0

    • Tutaj tez widząc roznice czemu w Austrii, Chorwacji, wloszech itp. Maja tańsze autostrady. Bo oni robiąc droge w górach uzyskają sobie jeszcze nadmiar materiału, a w Polsce na żuławach nie ma możliwości otrzymania nawet kilku ton dobrego surowca.

      • 3 0

    • Taa...tylko ten pinionc. Ostatnio na przystanku dwa asy rozmawiały: idź tam bo dobrze płacą. Warunki do bani,praca do bani,ale na godzine to oni dajom...

      • 4 3

  • Czy to firmPan Nowaka od kiełbasy.

    • 8 1

  • A kopaliny towarzyszące?

    Na tym podobnież równie dobrze się zarabia....

    • 6 0

  • Jak w "Tygrysach Europy" - Nowak & Nowak

    A rezyserem bedzie Morawiecki.Scenariusz juz napisal Naczelnik Kaczorek.Ha...ha

    • 4 1

  • Nowak to zakała przedsiębiorców

    Sponsorowany artykuł!
    Redaktorku za ile mogę mieć taki artykulik, np. że moja firma jako jedyna w Polsce ubezpiecza samochody?
    Obrażasz tylko inne firmy, które w przeciwieństwie do oszusta Nowaka kopią złoża uczciwie tj. PRCiP i baltex.

    • 18 0

  • Chyba nie jedyna (1)

    Nie jestem specjalistą ale wiem przynajmniej o jeszcze jeden spółce, która się ta działalnością zajmuje. Szkoda że dziennikarze nie sprawdzają rzetelnie wiadomości i często wprowadzają nas w błąd pisząc swoje artykuły.

    • 17 1

    • Artykuł sponsorowany nic nowego

      • 6 0

  • Tak "dobre" jak wędliny?!

    • 8 1

  • Pan redaktor jest tak zorientowany w rynku kruszyw na terenie trójmiasta

    jak Adamowicz w ilości swoich mieszkań...

    • 18 1

  • BRAWO! Trzeba wspierać polski kapitał! (3)

    ...kupujcie kruszywo tylko w firmach z polskim kapitałem! Nawet jeśli nie 100% udziałów to i tak polskie = lepsze !!!

    • 39 17

    • Jaki to Polski kapitał

      Udziałowcy DC to jaki kapitał ???

      • 8 0

    • (1)

      Trzeba wspierać i kupować tam gdzie dobry towar. Mam gdzieś hasła "lepsze bo nasze" jak np jakość kiepska. Będzie jakość będą kupujący.

      • 15 5

      • oby inni nie mówili tak jak ty, bo wtedy zostaniesz z towarem na lodzie

        • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Witek

MBA, ACCA, biegły rewident, Partner Spółki Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci, od listopada 2013...

Najczęściej czytane