• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest zgoda na przejęcie Lotosu. Orlen musi wywiązać się ze zobowiązań

Robert Kiewlicz
14 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Komisja Europejska wydała warunkową zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen. Komisja Europejska wydała warunkową zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen.

Jest zgoda Komisji Europejskiej na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen. Zatwierdzenie transakcji uzależniono od pełnego wywiązania się ze zobowiązań przedstawionych przez PKN Orlen. Zapowiedzi zmian zaniepokoiły związkowców działających w Grupie Lotos, którzy zapowiadają, że będą walczyli o jak najkorzystniejsze rozwiązania dla pracowników gdańskiego koncernu. Od rana kursy giełdowe PKN Orlen oraz Lotosu rosły.


Co sądzisz o fuzji Orlen-Lotos?



Środki zaradcze zatwierdzone przez Komisję Europejską

  • zbycie 30 proc. udziałów w rafinerii Lotos wraz z towarzyszącym dużym pakietem praw zarządczych, co da nabywcy prawo do blisko połowy produkcji rafinerii w zakresie ropy naftowej i benzyny, a jednocześnie zapewni dostęp do istotnej infrastruktury magazynowania i infrastruktury logistycznej;
  • zbycie dziewięciu składów paliw na rzecz niezależnego operatora logistyki oraz budowa nowego terminalu importowego paliwa do silników odrzutowych w Szczecinie, który - po ukończeniu budowy - zostałby przekazany temu operatorowi;
  • uwolnienie większości mocy zarezerwowanych przez Lotos w niezależnych magazynach, w tym pojemności zarezerwowanej na największym w Polsce terminalu przywozu paliwa drogą morską;
  • zbycie 389 stacji detalicznych w Polsce, stanowiących około 80 proc. sieci Lotos, oraz zaopatrywanie tych stacji w paliwa silnikowe;
  • sprzedaż wynoszącego 50 proc. udziału Lotosu w spółce joint venture zajmującej się obrotem paliwem do silników odrzutowych, którą posiada on razem z BP, dalsze prowadzenie dostaw dla tej spółki oraz udzielenie tej spółce dostępu do magazynów w dwóch portach lotniczych w Polsce;
  • udostępnienie konkurentom w Czechach rocznie do 80 tys. ton paliwa do silników odrzutowych w drodze otwartej procedury przetargowej;
  • zbycie dwóch zakładów produkcyjnych bitumu w Polsce oraz dostarczenie nabywcy rocznie do 500 tys. ton bitumu/pozostałości ciężkich.

- Dostęp do paliw po konkurencyjnych cenach jest równie ważny dla przedsiębiorstw, jak i konsumentów. Możemy zatwierdzić dzisiaj proponowane przejęcie Lotosu przez PKN Orlen, gdyż wyczerpująca lista zobowiązań zaproponowana przez PKN Orlen zapewni, że odpowiednie polskie rynki pozostaną otwarte i konkurencyjne oraz że połączenie nie spowoduje wzrostu cen ani mniejszego wyboru paliw i produktów powiązanych dla przedsiębiorstw i konsumentów w Polsce i Czechach - powiedziała wiceprzewodnicząca Komisji Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji.

Orlen zgadza się na warunki Komisji Europejskiej



- Zgoda Komisji Europejskiej na połączenie PKN Orlen i Grupy Lotos to sygnał, że w Europie potrzebne są silne, multienergetyczne koncerny. To historyczny moment dla obu koncernów i polskiej gospodarki. Łącząc potencjał obu firm, jesteśmy w stanie sprostać wyzwaniom związanym z transformacją energetyczną, ponieważ niskoemisyjna gospodarka wymaga miliardowych inwestycji. Połączony kapitał finansowy i ludzki otwiera możliwości realizacji nowych projektów, które wzmocnią naszą konkurencyjność i umożliwią dalszą ekspansję na globalnym rynku. Jestem przekonany, że ta fuzja przyniesie korzyści zarówno akcjonariuszom, jak i klientom koncernu - mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen. - Konsekwentnie negocjowaliśmy z Komisją, aby przejęcie Grupy Lotos było optymalne dla wszystkich stron transakcji. To się udało. Przed nami rozmowy z potencjalnymi partnerami dotyczące wdrożenia środków zaradczych. Będziemy negocjować przede wszystkim atrakcyjną wymianę aktywów. Jesteśmy do tego dobrze przygotowani, mamy ustalony plan działania, aby w przyszłości maksymalnie móc wykorzystać synergie wynikające z tego przejęcia.

Rafineria w Gdańsku w nowej formie



Sposób spełnienia określonych warunków i szczegóły transakcji będą ustalane z potencjalnymi partnerami zewnętrznymi w ramach odrębnych rozmów i negocjacji. Zarówno nabywcy aktywów wynikających ze środków zaradczych, jak i warunki zawartych z nimi umów będą podlegały zatwierdzeniu przez Komisję.

Środki zaradcze przewidują m.in. zmianę modelu biznesowego rafinerii w Gdańsku, na bazie której powstanie spółka joint venture. PKN Orlen, w przypadku połączenia z Grupą Lotos, będzie operatorem wyodrębnionej w ramach JV rafinerii. Finalnie dla zewnętrznego partnera trafi 30 proc. udziałów. Zgoda KE przewiduje zobowiązanie do sprzedaży części sieci sprzedaży detalicznej. Celem PKN Orlen będzie znalezienie partnera do jak najbardziej atrakcyjnej wymiany aktywów polskich na podobne w innych częściach Europy.

Przy okazji uroczystości związanych z zakończeniem negocjacji z KE PKN Orlen podpisał list intencyjny ze Skarbem Państwa w sprawie procesu przejęcia kontroli kapitałowej nad spółką Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. Orlen 10 lipca rozpoczął proces ukierunkowany na przejęcie kontroli nad PGNiG. Według założeń Orlenu pierwszym etapem przedmiotowego procesu miały być negocjacje postanowień listu intencyjnego pomiędzy spółką a Skarbem Państwa, który posiada 71,88 proc. udziału w kapitale zakładowym PGNiG.

Rośnie napięcie w Grupie Lotos



Pojawiające się już wcześniej doniesienia dotyczące wprowadzenia środków zaradczych zaniepokoiły pracowników i związkowców Grupy Lotos.

- Zagrożenia dla pracowników i funkcjonowania firm sektora wynikają ze środków zaradczych, jakie Orlen zaproponował w toku negocjacji z Komisją Europejską, by przekonać unijnych urzędników do fuzji z Lotosem. Obawy Brukseli wywołuje wpływ tej transakcji na konkurencję na rynkach Europy Środkowej i Wschodniej - informują związkowcy ze Związku Zawodowego Inżynierów i Techników Grupy Lotos. - W ocenie strony społecznej środki zaradcze są sprzeczne z oficjalnymi deklaracjami PKN podczas publicznych debat. Lista ustępstw jest długa, dotyczy asfaltów i w obszarze logistyki, a przede wszystkim w zakresie funkcjonowania stacji paliw. Mówimy o strategicznej infrastrukturze - rurociągach i bazach. To działanie wbrew ekonomii, przede wszystkim spowoduje osłabienie bezpieczeństwa energetycznego państwa. Brak myślenia o rozwoju sektora naftowego. Jest tylko hasło idei powołania wielkiego koncernu bez pełnej analizy oceny skutków dla wszystkich firm, a przede wszystkim dla regionów, w których dotychczas funkcjonują.

PKN Orlen przejmuje Grupę Lotos i Energę



Proces przejęcia kapitałowego Grupy Lotos przez PKN Orlen został zainicjowany w lutym 2018 r. podpisaniem listu intencyjnego ze Skarbem Państwa, który posiada w gdańskiej spółce 53,19 proc. głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy. W kwietniu 2018 r. w Grupie Lotos rozpoczął się proces due dilligence, czyli badanie jej kondycji handlowej, finansowej, prawnej i podatkowej pod kątem przejęcia. W lipcu 2019 roku PKN Orlen złożył w Komisji Europejskiej formalny wniosek o zgodę na koncentrację. Z kolei pod koniec sierpnia 2019 r. podpisane zostało porozumienie pomiędzy PKN Orlen a Skarbem Państwa i Grupą Lotos, określające ramową strukturę transakcji przejęcia gdańskiej spółki.

Przypomnijmy, że w kwietniu 2020 roku płocki koncern, w ramach wezwania, przejął akcje Energi stanowiące ok. 80 proc. kapitału zakładowego oraz około 85 proc. ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu spółki, a docelowo chce mieć 100 proc. udziałów w Enerdze.

  • Decyzja Prezydium Rady Ministrów (nr 47/71) o budowie rafinerii w Gdańsku zapadła 5 maja 1971 roku.
  • Decyzja Prezydium Rady Ministrów (nr 47/71) o budowie rafinerii w Gdańsku zapadła 5 maja 1971 roku.
  • Decyzja Prezydium Rady Ministrów (nr 47/71) o budowie rafinerii w Gdańsku zapadła 5 maja 1971 roku.
  • Decyzja Prezydium Rady Ministrów (nr 47/71) o budowie rafinerii w Gdańsku zapadła 5 maja 1971 roku.
  • Decyzja Prezydium Rady Ministrów (nr 47/71) o budowie rafinerii w Gdańsku zapadła 5 maja 1971 roku.
  • Decyzja Prezydium Rady Ministrów (nr 47/71) o budowie rafinerii w Gdańsku zapadła 5 maja 1971 roku.
  • Decyzja Prezydium Rady Ministrów (nr 47/71) o budowie rafinerii w Gdańsku zapadła 5 maja 1971 roku.

Orlen już starał się o przejęcie Lotosu



Prawie 20 lat temu Orlen starł się o przejęcie Lotosu. Na początku lat 90. XX wieku miała miejsce pierwsza próba prywatyzacji firmy. Wówczas Lotosem zainteresowany był tylko fiński koncern Neste, lecz oferował zbyt mało. Mimo obaw, że przyszły właściciel może zamknąć mało dochodową rafinerię i zostawić tylko park zbiorników, próbę prywatyzacji powtórzono. W 2001 roku wybrano na inwestora angielską firmę deweloperską Rotch, ale pojawiło się podejrzenie, że stoi za nią rosyjski Lukoil.

Następnie potencjalnym inwestorem został PKN Orlen, który został jednocześnie partnerem firmy Rotch. Uzgodniono, że Orlen będzie pełnił rolę głównego zarządzającego. Już wtedy pojawiły się obawy, że Rafineria Gdańska przestanie istnieć jako odrębny podmiot. Przetarg dotyczył sprzedaży 75 proc. akcji Rafinerii. Ostatecznie prywatyzację przerwano, a Rafineria Gdańska otrzymała zadanie konsolidacji i restrukturyzacji rafinerii południowych i firmy wydobywającej ropę - Petrobaltic.

Od Rafinerii do Grupy Lotos



Rząd podjął decyzję o budowie nowej rafinerii 7 maja 1971. Budowa gdańskiej rafinerii w latach 1972-77, wraz z Naftoportem, była pierwszą inwestycją w PRL-u realizowaną według zachodnich licencji i technologii oraz kierowaną przez zachodnią firmę - włoskie Snamprogetti. W decyzji napisano, że rafineria powstanie w Gdańsku, rozważano też lokalizację w Pszczółkach - 20 km od Gdańska. Myślano też o gdyńskim Oksywiu. Pierwszą siedzibą Rafinerii Nafty "Gdańsk" w Budowie były stare budynki mieszkalne wydzierżawione od Gdańskich Zakładów Fosforowych. Pierwszą partię ropy naftowej przyjęto do zbiorników rafineryjnych w 1975 roku. Oficjalnie uruchomiono rafinerię, a konkretnie częściowo zbudowany Blok Paliwowy 29 listopada, aby w dniu rozpoczęcia VII Zjazdu PZPR zacząć przerób ropy.

W kwietniu 1992 otwarto pierwszą firmową stację paliw w Redzie. W 1990 r. rozpoczęto produkcję flagowego oleju Lotos, od którego pochodzi obecna nazwa firmy. W 1994 roku rurociągowa ropa rosyjska nazwana Ural lub Rebco stała się podstawowym surowcem przerabianym w rafinerii. W czerwcu 2002 r. powstała Grupa Lotos SA, do której w ciągu kilku lat dokooptowane zostały rafinerie w Czechowicach, Gorlicach i Jaśle, a następnie firma wydobywcza Petrobaltic. W czerwcu 2005 r. Lotos stał się spółką giełdową. W latach 2007-2011 Program 10+, dzięki czemu rafineria zaczęła zaliczać się do dużych zakładów - z przerobem ropy ponad 10,5 mln ton rocznie. Projekt EFRA (2017-2020) sprawił, że rafineria może produkować prawie wyłącznie produkty wysokomarżowe.

Wyniki finansowe Orlenu i Lotosu



Grupa Orlen osiągnęła w 2019 roku zysk netto 4,3 mld zł. Orlen przerobił ok. 33,9 mln ton ropy naftowej, odnotowując przy tym rekordową sprzedaż wolumenową na poziomie 43,3 mln ton. W 2019 r. na inwestycje wydano ok. 5,5 mld zł.

Natomiast zysk netto Grupy Lotos wyniósł w całym 2019 roku 1,15 mld zł. Przychody ze sprzedaży wyniosły 29,4 mld zł, czyli były o 628,4 mln zł (2,1 proc.) niższe niż w 2018 roku, przede wszystkim z powodu mniejszego wolumenu sprzedaży oraz niższych notowań cen ropy i produktów naftowych na rynkach światowych. Wolumen sprzedaży produktów, towarów i materiałów ropopochodnych w 2019 roku obniżył się o 1,3 proc. w porównaniu z 2018 rokiem.

W 2019 roku Grupa Kapitałowa Lotos poniosła nakłady inwestycyjne w kwocie ponad miliarda złotych, z czego największą pozycję stanowiły nakłady związane z projektem instalacji opóźnionego koksowania (projekt EFRA), wydobyciem zasobów ropy naftowej i gazu ziemnego, dotyczące głównie złóż B8 na Morzu Bałtyckim, Sleipner oraz YME na Norweskim Szelfie Kontynentalnym.

Miejsca

Opinie (596) ponad 20 zablokowanych

  • Dawno do tego doszło. (2)

    Dokładnie rok temu.
    Niektóre stacje benzynowe są już od roku Orlen, mimo iż mają logo grupy Lotos.
    Przyklad: stacja paliw przy Al Zwycięstwa, obok Multikina i Opery Bałtyckiej.
    Miłego dnia.

    • 11 16

    • (1)

      twój stary jest orlenem

      • 1 1

      • tak jestem Orlenem, ale świadomym.
        Twój to pelikan, umrze z głodu w Polsce, nie wiedząc dlaczego.
        Miłego dnia.

        • 1 2

  • Opinia wyróżniona

    Dramat (53)

    Dramat dla miasta, dla regionu.
    Komu to przeszkadzało powiemy po latach? Jak firma przynosi zyski to od razu trzeba to psuć?
    Kilkaset wysokodochodych miejsc pracy poszło.......
    Związkowcy się obudzili?

    • 243 93

    • (12)

      Wychodzi niestety brak wiedzy. Szansa dla miasta, szansa dla regionu. Podatki dalej zostają na Pomorzu, miejsca pracy również, a fuzja będzie wpływać raczej na wzrost zatrudnienia niż na likwidowanie miejsc pracy... Duży może więcej, a to chyba taka pierwsza sytuacja, że mocny łączy się z mocnym

      • 37 99

      • Taaa.. już widzę te nowe miejsca pracy. (8)

        Będą... ale w centrali firmy, w Orlenie, u bylego burmistrza Pcimia: Obajtka. Tu zostanie kierownik regionu północ.

        • 69 13

        • Podakti zostają w Gdańsku (7)

          Nie wiem skąd pomysł, że podatki do centrali Orlenu...

          • 22 49

          • Jak to z kad? (5)

            Jeśli fuzja ma polegać na kolejnych zwiększanych zyskach to będzie jeden zarząd. Jak to gdzie w Płocku!
            A tu będzie zakład produkcyjny i tyle.

            • 34 7

            • (1)

              O matko! " z kad"

              • 19 2

              • PiS się mści

                Gdańsk nie chce być spisiony i to się dyktaturze nie podoba

                • 25 4

            • (1)

              Dokładnie, podatek CIT jest ważniejszym składnikiem budżetu gmin niż PIT. Tam gdzie zarząd, tam CIT wraca.

              • 12 11

              • Nie masz bladego pojęcia o działaniu takich grup kapitałowych

                Lotos będzie miał dochód 0 bo tak to sobie Orlen ułoży w kosztach i CIT też będzie 0.

                • 22 4

            • widać że masz pojecie o wszystkim, nawet o poprawnym pisaniu...co za matoł

              • 2 3

          • podatki zostaną w Gdańsku tak jak siedziba Banku Gdańskiego - pamięta ktoś jeszcze takie coś???

            • 13 0

      • Heh brak czytanie wychodzi

        To, że zostanie sama Rafineria, a nie cały lotos to uszczupli w podatkach o spory kawał chleba.
        Stacje zostaną sprzedane (80% kupi ktoś inny, a 20% przejdzie pod zarządzanie do Orlen).
        Spółka Lotos i BP też idzie pod młotek i pewnie całość przejmie BP, więc odpadną z tego przychody.
        Zbycie składów Paliw, więc przychody z ich tytułu też pod młotek.

        Zostanie tylko sama rafineria i zyski z rynku hurtowego.
        Do tego idziemy dalej skoro te działalności pójdą pod młotek to i ludzie stracą pracę tu w Gdańsku na korzyść tych miast, gdzie znajdą się nabyte części firmy. Można spokojnie założyć, że 30-40% ludzi straci pracę lub będzie zmuszona się przenieść.

        • 41 7

      • Jeszcze chyba nie było w historii takiej fuzji

        która by wyszła na zdrowie komuś poza właścicielami... Przez pierwsze pół roku, może rok, będzie "po staremu" a potem równa w dół.

        • 33 6

      • daleś sobie bzdury wmówić ??? czy trolujesz

        podatki zostaną w Gdańsku tak jak siedziba Banku Gdańskiego - pamięta ktoś jeszcze takie coś???

        • 2 2

    • To szansa a nie dramat (4)

      Zobacz jak Orlen świetnie dogaduje się ze związkami. Lotos zyskuję dostęp do nowych możliwości i centrów badawczych. Może lepiej wyspecjalizować się w wodorze. Jego strategiczna pozycja nad morzem jest na tyle ważna, że na pewno nikt z niej nie zrezygnuje.

      • 16 68

      • Ale to nie o to chodzi (2)

        Miałeś 2 polskie firmy zawiadujące rynkiem, teraz będziesz miał jedną, fakt że ogromną, ale za to sumarycznie na rynku będzie jej mniej niż poprzednio tych dwóch. 30% akcji, 9 składów paliw, prawie 400 stacji paliw pójdzie w inne ręce i jakoś wątpię, że będą one kupione przez polski kapitał. Ludzie pewnie nie stracą pracy ale zyski powędrują poza Polskę. I gdzie tu logika PiS-u mówiąca o tym, że pieniądze mają narodowość?

        • 47 9

        • to dlaczego tak samo zrobiły Włochy Francja i Niemcy ??

          • 4 22

        • oczywiście że pieniądze mają narodowość

          Ciekawe kto te stacje i magazyny kupi - MOL, Lukoil albo Rosnieft

          • 13 1

      • ale odbierze centrale więc gadasz głupoty

        • 1 0

    • (3)

      Tu obie firmy przynosiły zyski. Teraz dwóch silnych graczy się łączy. IMO działa to na naszą korzyść. Co do miejsc pracy to rafinerii nie przenoszą. Zostaje w Gdańsku i tu będą płacone podatki. Takie fuzje nie załatwia się pokątnie i od dawna się mówiło, że do niej dojdzie, więc i związki o niej wiedziały.

      • 10 44

      • Chyba nie doczytałeś artykulu (1)

        Orlen zobowiązał się sprzedać 80% stacji paliw Lotos i 30%innych galezi: asfalty, paliwa lotnicze, wytwarzanie obcej firmie (najprawdopodobniej zagranicznej). Tak żeby połączony lotos plus Orlen nie były zbyt duze. To nie ma nic wspólnego z bezpieczeństwem energetycznym ani z zachowaniem miejsc pracy i podatków w Gdansku

        • 42 2

        • Pewnie warunki KE i tak były dużo twardsze

          • 2 3

      • Skąd wy piszecie takie bzdury

        że tu będą płacone podatki!? Podatki będą płacone tam gdzie sobie tego zażyczy Kaczor i jak to sobie Orlen ułoży w księgowości. Nie macie pojęcia o tego rodzaju biznesie.

        • 19 4

    • rafineria w Lotosie jest ale... (1)

      brak przemysłu petrochemicznego, który jest przyszłością tej branży. A Lotos jest zbyt malutki na takie inwestycje.
      Poza tym, niestety żyjemy w czasach korpokomuny...wszystko się łączy w coraz większe molochy i wolny rynek umiera. To tendencja wynikająca z globalizacji dotyczy wszystkich krajów. Lotos miał wybór: sprzedać się obcym, sprzedać się Orlenowi lub umrzeć powolną śmiercią w ciągu 20 lat.
      Tragedia to jest dla miejscowych kacyków i polityków...to prawda.

      • 22 36

      • Nie planują zwalniać - planują ludzi sprzedać razem ze stacjami i magazynami.

        • 0 0

    • nie planują zwolnień (3)

      Miejsca pracy zostają, przecież nie planują nikogo zwalniać. Nie panikuj ;)

      • 13 35

      • od pieciu lat nie planują podnosic podatków....

        i vat mieli obniżyć...

        • 19 5

      • Jesli za niedotrzymanie publicznych obietnic zaczna wsadzac do wiezienia to uwierze. A na razie kazdy moze paplac co mu sie podoba wiec nie ma powodu zeby w to wierzyc. W sumie to nawet nie ma sensu dokladnie czytac takich newsow bo duza czesc informacji to klamstwa, ktore nazywa sie PR.

        • 7 1

      • gdzie to niby było powiedziane....wsadza swoich....i do czego to doprowadzi????

        • 0 0

    • (5)

      fuzja nie oznacza redukcji etatów ;) a z tego co wiem - Orlen zapewniał, że takowej nie planują.

      • 5 32

      • :D

        muahahahahahahahahhaha

        • 21 3

      • Jak pisowcy coś zapewniają to będzie odwrotnie

        • 32 4

      • Orlen czyli kto? A jesli ten Orlen nie dotrzyma slowa to co mu za to grozi? Pewnie nic.

        • 16 0

      • Zaktualizuj przekaz do 4b

        • 0 0

      • Z tego co wiem Orlen zapewniał.....

        Premier zapewniał że powstanie prom, milion samochodów elektrycznych, PKS do każdej wsi.
        O 14 emeryturze nie wspominając - co zrobili z bonem wakacyjnym już wiemy.

        • 5 0

    • Dramat? (3)

      Sami krzyczycie o dekarbonizacji a kto to ma sfinansować? Nakłady na produkcję energii odnawialnej są ogromne, skąd wziąć na to kasę? Tylko ogromny koncern może udźwignąć takie koszty. Po to jest to połączenie. Nie chcecie węgla to musicie się z tym pogodzić

      • 11 18

      • tu mówimy o firmach bazujących na przetwarzanych węglowodorach

        dekarbonizacja gospodarki to dla nich jak woda święcona na diabła

        • 5 2

      • (1)

        Nie wiem kto o tym krzyczy ale nie ja. Uwazam, ze Polska powinna produkowac energie z tego co ma, czyli z wegla, a wysilki powinny isc w kierunku jak najlepszego oczyszczania spalin. Uwazam tez, ze Polska powinna z taka sama troska i zaniepokojeniem przyjrzec sie elektrowniom jadrowym we Francji i produkcji wiatrakow w Niemczech, czy aby nie emituja za duzo zanieczyszczen i czy odpady radioaktywne dobrze zabezpieczaja.

        • 2 10

        • Z węgla rosyjskiego oczywiście.

          • 1 0

    • Ciekawe gdzie teraz Duda od związków

      Mam nadzieję że prace stracą ci co na PiS głosowali ....

      • 22 7

    • Kilkaset dochodowych miejsc pracy dla swoich rodzin, znajomych itd.

      • 3 2

    • (1)

      Główny problem ten że Bruxela storpedowała to co najważniejsze.

      • 2 4

      • wspieranie górnictwa z kieszeni polskiego kierowcy przeszło

        zobowiązania energi względem kopalń orlen nabył już jakiś czas temu a teraz bez konkurencji na rynku paliw będą mogli transferować dowolne kwoty z kieszeni kierowców do kopalni...

        było coś ważniejszego?

        • 6 0

    • Włochy Francja i Niemcy zrobiły tak samo, dlaczego ?? skoro to złe? (1)

      • 3 10

      • Co zrobili

        Jak jesteś taki biegły w tym biznesie to napisz co Niemcy i Francja zrobili. Coś tam słyszałeś ale sam nie wiesz co bo tego nie rozumiesz

        • 2 1

    • Dramat to jest dla cwaniaków oszustów którzy przyklejeni do PiS chcielirobić interesy z postkomunistami (2)

      Brawo Panie Obajtek ! Stop postkomunie !!!

      • 0 8

      • To jakiś nowy przekaz

        3xx?

        • 5 0

      • Nowy pomysl na nowy dzien? Skonczyly sie milusie wpisy?

        A jakich to przyklejonych cwaniakow zwalcza dzielnie Prezes Obajtek?

        • 5 0

    • dramat dla miasta to jest wszystko czym się ono zajmuje

      • 1 1

    • W Lotosie państwo ma 100% udziałów, w Orlenie 35%

      Orlen przejmie Lotos i PGNiG, a później Putin przejmie pakiet udziałów w Orlenie.
      Za pomocą FSB nakłoni udziałowców do sprzedaży.

      • 1 3

    • masz na mysli GPEC

      • 0 0

    • Szansa na jakakolwiek normalnosc to była 12 lipca

      Teraz to mozecie PiS w d pocałować...

      • 0 1

    • sprawiedliwy (1)

      nareszcie ! po co tyle stanowisk kierowniczych,po co tyle spółek,spółeczek,nareszcie dotknie to tych,co całymi rodzinami bojkotowali w Warszawie przeciwko obecnemu rządowi,nastąpi wreszcie zmiana warunków pracy i płacy,nikt nie jest przwiązany do stanowiska dożywotnio!

      • 1 1

      • Tak! Bo nalezy karac tych, co maja czelnosc protestowac (wraz z rodzinami) i maja zdanie inne niz jedyne sluszne. A krasc moga tylko nasi!

        Oto sprawiedliwosc.

        A tak naprawde absolutnie gleboki PRL, wlacznie z gadka o "pracy i placy" - co chwila nawiazania zywcem z tamtej epoki.

        • 0 0

  • (5)

    Może mi ktoś wytłumaczyć czemu na fuzje dwóch wewnątrz krajowych firm pozwolenie ma wydawać KE? Co to wogole jest za cyrk? Niemiaszki musza najpierw zatwierdzić czy dla nich będzie to korzystne? ️

    • 42 28

    • wstepujac do EU stalismy sie kolonią (2)

      • 14 9

      • Wpis ogolny, strona 2 instrukcji, podpunkt c.

        • 3 1

      • dziecko nie pisz z tych półkolonii bzdur.

        • 2 0

    • na prawdę chcesz wiedzieć

      taki niby mądry jesteś i patriota? bez tej KE miałbys już dawno jeden supermarket w Polsce albo w całej Europie,
      albo jednego dostawcę prądu jakbyś płacił 10 tys zł za prąd a 30 zł za chleb to być zrozumiał po co prawo antymonopolowe

      • 1 1

    • A monopol coś Ci mówi?

      Nie bez powodu w prawie gospodarczym od wielu lat jest zakaz monopolu na rynku. Radzę się dokształcić z zakresu ekonomii w tym przypadku. Pozdrawiam

      • 0 0

  • Europejczyk z Kokoszek

    Jak Bruksela każe tak trzeba!

    • 10 23

  • Lotos na tym skorzysta (2)

    Obserwujcie uważnie jak skutecznie działa prezes Daniel Obajtek. Lotos sobie świetnie poradzi w strukturach multienergetycznego championa a zwiazki zawodowe tez będą miały wiele powodów do zadowolenia:)

    • 19 48

    • Prezes Obajtek

      Kilka faktów odnośnie skuteczności prezesa Obajtka. Był m.in. w latach 2017-2018 prezesem Energii, która od 30 kwietnia tego roku jest częścią PKN Orlen. Akcje Energii w lipcu 2015 roku, kosztowały 21 zł, dzisiaj są po .... 8zł. No po prostu super menager!

      • 19 4

    • Można odnieść wrażenie, że pojawił się tutaj jakiś osobiście zaangażowany fan czy też fanka Prezesa-Mistrza (cytat z innego wpisu) Daniela Obajtka. To fascynacja jakiego rodzaju?

      • 4 0

  • Czyli smród u nas a podatki w Płocku. (1)

    • 49 10

    • Zarząd w Warszawie siedzi i to tam pieniądze z podatku wpłyną.

      • 0 0

  • Podatki (4)

    Czyli gdzie teraz trafią podatki z Lotosu, do Gdańska czy do Warszawy?

    • 19 9

    • (1)

      Rafineria się nie rusza więc podatek od nieruchomości zostaje w Gdańsku

      • 5 8

      • CIT, chodzi o CIT

        • 6 0

    • (1)

      Do Gdańska. Przeczytaj oświadczenie...

      • 3 4

      • ha haha

        a jak długo ?? tyle ile Bank Gdański płacił po przejęciu przez BIG?

        • 2 0

  • akcje rosną ale lemingi jak zawsze miałczą i straszą ale swoja głupotą (2)

    • 23 42

    • (1)

      No dziwne żeby taniały skoro państwowy moloch będzie je zaraz skupywał z rynku.

      • 12 1

      • a skąd nie-leming ma wiedzieć co to jest akcja..))

        • 1 0

  • (3)

    Jak tam pisklaki? Jednak w obcych językach wam mówią jak macie robić to jest wasza suwerennosci? Haha a tak Andrzej pięknie mówił że nie będą nami w obcych językach mówić co mamy robić hahahaha

    • 27 9

    • Komisja Europejska dała rekomendacje. Można z nich skorzystać lub olać. (2)

      • 4 4

      • ciebie też można olać pissowski nieudaczniku

        • 1 5

      • Już widzę jak pisklaki to oleja haha i dostaną baniaka na jakieś fundusze

        • 0 0

  • Dwa dni po wyborach i już sprzedajemy.... (3)

    Panie Kaczyński... ponoć to wy najbardziej krzyczeliście że polskich spółek nie sprywazytujecie.

    • 39 19

    • Przeciez juz rok temu poszedl wniosek lemingu. (2)

      Teraz tylko nastapilo wydymanie lemnigow przez EU.

      • 4 7

      • Sprawdź warunki

        Przedtem było to połączenie polskich firm.
        Teraz 30% lotosu trzeba sprzedać w obce ręce z gwarancją 50% zysków.

        • 9 1

      • a wniosek wysyłały obce wpływy, czy uparte, miłościwie nam panujące obecne władze? A może sam wniosek się wysłał?

        Jeśli ktoś kogoś dyma, to aktualna władza naród, który na niego głosuje...

        • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sebastian Ptak

Prawnik, ekspert rynku bankowego, współtwórca nowoczesnego sektora płatniczego w Polsce, Prezes...

Najczęściej czytane