• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest zgoda na przejęcie Lotosu. Orlen musi wywiązać się ze zobowiązań

Robert Kiewlicz
14 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Komisja Europejska wydała warunkową zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen. Komisja Europejska wydała warunkową zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen.

Jest zgoda Komisji Europejskiej na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen. Zatwierdzenie transakcji uzależniono od pełnego wywiązania się ze zobowiązań przedstawionych przez PKN Orlen. Zapowiedzi zmian zaniepokoiły związkowców działających w Grupie Lotos, którzy zapowiadają, że będą walczyli o jak najkorzystniejsze rozwiązania dla pracowników gdańskiego koncernu. Od rana kursy giełdowe PKN Orlen oraz Lotosu rosły.


Co sądzisz o fuzji Orlen-Lotos?



Środki zaradcze zatwierdzone przez Komisję Europejską

  • zbycie 30 proc. udziałów w rafinerii Lotos wraz z towarzyszącym dużym pakietem praw zarządczych, co da nabywcy prawo do blisko połowy produkcji rafinerii w zakresie ropy naftowej i benzyny, a jednocześnie zapewni dostęp do istotnej infrastruktury magazynowania i infrastruktury logistycznej;
  • zbycie dziewięciu składów paliw na rzecz niezależnego operatora logistyki oraz budowa nowego terminalu importowego paliwa do silników odrzutowych w Szczecinie, który - po ukończeniu budowy - zostałby przekazany temu operatorowi;
  • uwolnienie większości mocy zarezerwowanych przez Lotos w niezależnych magazynach, w tym pojemności zarezerwowanej na największym w Polsce terminalu przywozu paliwa drogą morską;
  • zbycie 389 stacji detalicznych w Polsce, stanowiących około 80 proc. sieci Lotos, oraz zaopatrywanie tych stacji w paliwa silnikowe;
  • sprzedaż wynoszącego 50 proc. udziału Lotosu w spółce joint venture zajmującej się obrotem paliwem do silników odrzutowych, którą posiada on razem z BP, dalsze prowadzenie dostaw dla tej spółki oraz udzielenie tej spółce dostępu do magazynów w dwóch portach lotniczych w Polsce;
  • udostępnienie konkurentom w Czechach rocznie do 80 tys. ton paliwa do silników odrzutowych w drodze otwartej procedury przetargowej;
  • zbycie dwóch zakładów produkcyjnych bitumu w Polsce oraz dostarczenie nabywcy rocznie do 500 tys. ton bitumu/pozostałości ciężkich.

- Dostęp do paliw po konkurencyjnych cenach jest równie ważny dla przedsiębiorstw, jak i konsumentów. Możemy zatwierdzić dzisiaj proponowane przejęcie Lotosu przez PKN Orlen, gdyż wyczerpująca lista zobowiązań zaproponowana przez PKN Orlen zapewni, że odpowiednie polskie rynki pozostaną otwarte i konkurencyjne oraz że połączenie nie spowoduje wzrostu cen ani mniejszego wyboru paliw i produktów powiązanych dla przedsiębiorstw i konsumentów w Polsce i Czechach - powiedziała wiceprzewodnicząca Komisji Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji.

Orlen zgadza się na warunki Komisji Europejskiej



- Zgoda Komisji Europejskiej na połączenie PKN Orlen i Grupy Lotos to sygnał, że w Europie potrzebne są silne, multienergetyczne koncerny. To historyczny moment dla obu koncernów i polskiej gospodarki. Łącząc potencjał obu firm, jesteśmy w stanie sprostać wyzwaniom związanym z transformacją energetyczną, ponieważ niskoemisyjna gospodarka wymaga miliardowych inwestycji. Połączony kapitał finansowy i ludzki otwiera możliwości realizacji nowych projektów, które wzmocnią naszą konkurencyjność i umożliwią dalszą ekspansję na globalnym rynku. Jestem przekonany, że ta fuzja przyniesie korzyści zarówno akcjonariuszom, jak i klientom koncernu - mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen. - Konsekwentnie negocjowaliśmy z Komisją, aby przejęcie Grupy Lotos było optymalne dla wszystkich stron transakcji. To się udało. Przed nami rozmowy z potencjalnymi partnerami dotyczące wdrożenia środków zaradczych. Będziemy negocjować przede wszystkim atrakcyjną wymianę aktywów. Jesteśmy do tego dobrze przygotowani, mamy ustalony plan działania, aby w przyszłości maksymalnie móc wykorzystać synergie wynikające z tego przejęcia.

Rafineria w Gdańsku w nowej formie



Sposób spełnienia określonych warunków i szczegóły transakcji będą ustalane z potencjalnymi partnerami zewnętrznymi w ramach odrębnych rozmów i negocjacji. Zarówno nabywcy aktywów wynikających ze środków zaradczych, jak i warunki zawartych z nimi umów będą podlegały zatwierdzeniu przez Komisję.

Środki zaradcze przewidują m.in. zmianę modelu biznesowego rafinerii w Gdańsku, na bazie której powstanie spółka joint venture. PKN Orlen, w przypadku połączenia z Grupą Lotos, będzie operatorem wyodrębnionej w ramach JV rafinerii. Finalnie dla zewnętrznego partnera trafi 30 proc. udziałów. Zgoda KE przewiduje zobowiązanie do sprzedaży części sieci sprzedaży detalicznej. Celem PKN Orlen będzie znalezienie partnera do jak najbardziej atrakcyjnej wymiany aktywów polskich na podobne w innych częściach Europy.

Przy okazji uroczystości związanych z zakończeniem negocjacji z KE PKN Orlen podpisał list intencyjny ze Skarbem Państwa w sprawie procesu przejęcia kontroli kapitałowej nad spółką Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. Orlen 10 lipca rozpoczął proces ukierunkowany na przejęcie kontroli nad PGNiG. Według założeń Orlenu pierwszym etapem przedmiotowego procesu miały być negocjacje postanowień listu intencyjnego pomiędzy spółką a Skarbem Państwa, który posiada 71,88 proc. udziału w kapitale zakładowym PGNiG.

Rośnie napięcie w Grupie Lotos



Pojawiające się już wcześniej doniesienia dotyczące wprowadzenia środków zaradczych zaniepokoiły pracowników i związkowców Grupy Lotos.

- Zagrożenia dla pracowników i funkcjonowania firm sektora wynikają ze środków zaradczych, jakie Orlen zaproponował w toku negocjacji z Komisją Europejską, by przekonać unijnych urzędników do fuzji z Lotosem. Obawy Brukseli wywołuje wpływ tej transakcji na konkurencję na rynkach Europy Środkowej i Wschodniej - informują związkowcy ze Związku Zawodowego Inżynierów i Techników Grupy Lotos. - W ocenie strony społecznej środki zaradcze są sprzeczne z oficjalnymi deklaracjami PKN podczas publicznych debat. Lista ustępstw jest długa, dotyczy asfaltów i w obszarze logistyki, a przede wszystkim w zakresie funkcjonowania stacji paliw. Mówimy o strategicznej infrastrukturze - rurociągach i bazach. To działanie wbrew ekonomii, przede wszystkim spowoduje osłabienie bezpieczeństwa energetycznego państwa. Brak myślenia o rozwoju sektora naftowego. Jest tylko hasło idei powołania wielkiego koncernu bez pełnej analizy oceny skutków dla wszystkich firm, a przede wszystkim dla regionów, w których dotychczas funkcjonują.

PKN Orlen przejmuje Grupę Lotos i Energę



Proces przejęcia kapitałowego Grupy Lotos przez PKN Orlen został zainicjowany w lutym 2018 r. podpisaniem listu intencyjnego ze Skarbem Państwa, który posiada w gdańskiej spółce 53,19 proc. głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy. W kwietniu 2018 r. w Grupie Lotos rozpoczął się proces due dilligence, czyli badanie jej kondycji handlowej, finansowej, prawnej i podatkowej pod kątem przejęcia. W lipcu 2019 roku PKN Orlen złożył w Komisji Europejskiej formalny wniosek o zgodę na koncentrację. Z kolei pod koniec sierpnia 2019 r. podpisane zostało porozumienie pomiędzy PKN Orlen a Skarbem Państwa i Grupą Lotos, określające ramową strukturę transakcji przejęcia gdańskiej spółki.

Przypomnijmy, że w kwietniu 2020 roku płocki koncern, w ramach wezwania, przejął akcje Energi stanowiące ok. 80 proc. kapitału zakładowego oraz około 85 proc. ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu spółki, a docelowo chce mieć 100 proc. udziałów w Enerdze.

  • Decyzja Prezydium Rady Ministrów (nr 47/71) o budowie rafinerii w Gdańsku zapadła 5 maja 1971 roku.
  • Decyzja Prezydium Rady Ministrów (nr 47/71) o budowie rafinerii w Gdańsku zapadła 5 maja 1971 roku.
  • Decyzja Prezydium Rady Ministrów (nr 47/71) o budowie rafinerii w Gdańsku zapadła 5 maja 1971 roku.
  • Decyzja Prezydium Rady Ministrów (nr 47/71) o budowie rafinerii w Gdańsku zapadła 5 maja 1971 roku.
  • Decyzja Prezydium Rady Ministrów (nr 47/71) o budowie rafinerii w Gdańsku zapadła 5 maja 1971 roku.
  • Decyzja Prezydium Rady Ministrów (nr 47/71) o budowie rafinerii w Gdańsku zapadła 5 maja 1971 roku.
  • Decyzja Prezydium Rady Ministrów (nr 47/71) o budowie rafinerii w Gdańsku zapadła 5 maja 1971 roku.

Orlen już starał się o przejęcie Lotosu



Prawie 20 lat temu Orlen starł się o przejęcie Lotosu. Na początku lat 90. XX wieku miała miejsce pierwsza próba prywatyzacji firmy. Wówczas Lotosem zainteresowany był tylko fiński koncern Neste, lecz oferował zbyt mało. Mimo obaw, że przyszły właściciel może zamknąć mało dochodową rafinerię i zostawić tylko park zbiorników, próbę prywatyzacji powtórzono. W 2001 roku wybrano na inwestora angielską firmę deweloperską Rotch, ale pojawiło się podejrzenie, że stoi za nią rosyjski Lukoil.

Następnie potencjalnym inwestorem został PKN Orlen, który został jednocześnie partnerem firmy Rotch. Uzgodniono, że Orlen będzie pełnił rolę głównego zarządzającego. Już wtedy pojawiły się obawy, że Rafineria Gdańska przestanie istnieć jako odrębny podmiot. Przetarg dotyczył sprzedaży 75 proc. akcji Rafinerii. Ostatecznie prywatyzację przerwano, a Rafineria Gdańska otrzymała zadanie konsolidacji i restrukturyzacji rafinerii południowych i firmy wydobywającej ropę - Petrobaltic.

Od Rafinerii do Grupy Lotos



Rząd podjął decyzję o budowie nowej rafinerii 7 maja 1971. Budowa gdańskiej rafinerii w latach 1972-77, wraz z Naftoportem, była pierwszą inwestycją w PRL-u realizowaną według zachodnich licencji i technologii oraz kierowaną przez zachodnią firmę - włoskie Snamprogetti. W decyzji napisano, że rafineria powstanie w Gdańsku, rozważano też lokalizację w Pszczółkach - 20 km od Gdańska. Myślano też o gdyńskim Oksywiu. Pierwszą siedzibą Rafinerii Nafty "Gdańsk" w Budowie były stare budynki mieszkalne wydzierżawione od Gdańskich Zakładów Fosforowych. Pierwszą partię ropy naftowej przyjęto do zbiorników rafineryjnych w 1975 roku. Oficjalnie uruchomiono rafinerię, a konkretnie częściowo zbudowany Blok Paliwowy 29 listopada, aby w dniu rozpoczęcia VII Zjazdu PZPR zacząć przerób ropy.

W kwietniu 1992 otwarto pierwszą firmową stację paliw w Redzie. W 1990 r. rozpoczęto produkcję flagowego oleju Lotos, od którego pochodzi obecna nazwa firmy. W 1994 roku rurociągowa ropa rosyjska nazwana Ural lub Rebco stała się podstawowym surowcem przerabianym w rafinerii. W czerwcu 2002 r. powstała Grupa Lotos SA, do której w ciągu kilku lat dokooptowane zostały rafinerie w Czechowicach, Gorlicach i Jaśle, a następnie firma wydobywcza Petrobaltic. W czerwcu 2005 r. Lotos stał się spółką giełdową. W latach 2007-2011 Program 10+, dzięki czemu rafineria zaczęła zaliczać się do dużych zakładów - z przerobem ropy ponad 10,5 mln ton rocznie. Projekt EFRA (2017-2020) sprawił, że rafineria może produkować prawie wyłącznie produkty wysokomarżowe.

Wyniki finansowe Orlenu i Lotosu



Grupa Orlen osiągnęła w 2019 roku zysk netto 4,3 mld zł. Orlen przerobił ok. 33,9 mln ton ropy naftowej, odnotowując przy tym rekordową sprzedaż wolumenową na poziomie 43,3 mln ton. W 2019 r. na inwestycje wydano ok. 5,5 mld zł.

Natomiast zysk netto Grupy Lotos wyniósł w całym 2019 roku 1,15 mld zł. Przychody ze sprzedaży wyniosły 29,4 mld zł, czyli były o 628,4 mln zł (2,1 proc.) niższe niż w 2018 roku, przede wszystkim z powodu mniejszego wolumenu sprzedaży oraz niższych notowań cen ropy i produktów naftowych na rynkach światowych. Wolumen sprzedaży produktów, towarów i materiałów ropopochodnych w 2019 roku obniżył się o 1,3 proc. w porównaniu z 2018 rokiem.

W 2019 roku Grupa Kapitałowa Lotos poniosła nakłady inwestycyjne w kwocie ponad miliarda złotych, z czego największą pozycję stanowiły nakłady związane z projektem instalacji opóźnionego koksowania (projekt EFRA), wydobyciem zasobów ropy naftowej i gazu ziemnego, dotyczące głównie złóż B8 na Morzu Bałtyckim, Sleipner oraz YME na Norweskim Szelfie Kontynentalnym.

Miejsca

Opinie (596) ponad 20 zablokowanych

  • no to przecież dobra wiadomosc,bo odzyskujemy Energę z rąk Niemców!

    o co Lemingi sie plują?!

    • 12 22

  • Opinia wyróżniona

    Super (30)

    Teraz jeszcze budowa portu w Gdyni i dróg do CPK. Gdańsk i całe Trójmiasto ma szansę stać się hubem przeladunkowym na Bałtyku. Mniejsze jednostki i mniejsi armatorzy do Elbląga. Gdyby jeszcze ktoś w samym mieście potrafił rządzić .....

    • 101 207

    • huba to ty masz we łbie kacperku

      • 32 16

    • nie pisz im za dużo bo ich POwskie głowy nie ogarniają tematu :-) (4)

      jeszcze nie kumają że to odnoga nowego jedwabnego szlaku kończąca się w Konstancy oraz Stambule. Projekt na 25 lat ale dzięki temu Trójmiasto może stać się dominatorem na Bałtyku i zgarniać towary od Karpat po Dniestr. Ale zaraz zaraz.....po co nam te porty jak już są w Hamburgu i Bremie :-). Niech kwiczą...my róbmy biznesy na pomoście bałtycko-czarnomorskim.

      • 18 36

      • (1)

        na razie robicie biznesy typu burdel, skoki, bank za złotowkę, działeczki od biskupa i 100 innych dojnozmianowy komuchu

        • 42 11

        • Brawo

          • 5 0

      • Chyba Ci sie Trójmiasto z Kłajpeda pomyliło

        Z Kłajpedy będzie via Carpatią wszystko leciało do Stambułu. U nas będzie szczaw i mirabelki

        • 15 2

      • Ktos tu czyta Bartosiaka :)

        To jest polityka ....

        • 2 2

    • (17)

      Ile masz tych jednostek na Bałtyku o zanurzeniu 4m (bo takie tylko wejdą do elblaga) jakieś 95% jednostek na Bałtyku ma zanurzenie 6m. Widzę że propaganda dobrze weszła szkoda że sam faktów nie potrafisz szukać

      • 36 7

      • z tym Elblągiem to za wcześnie z tym kanałem... (13)

        ale kolego...są pogłębiarki. W XIX w. kanał sueski budowano a Ty widzisz problem z płytkim podejściem do Elbląga. Kwestia tylko taka, że to się nie opłaca w tej chwili zupełnie. takie rzeczy powinna robić spółka operująca portem w Gdańsku i decydować czy warto tego typu inwestycję robić czy nie. A spółka powinna być na giełdzie a nie być obsadzana przez kacyków miejscowych.

        • 6 14

        • (3)

          No tak nie ma to jak porównać kanał do Elbląga z kanałem Sueskim hahaha jednak jest z ciebie spec zakład że poza jednostkami prywatnymi mało kto będzie z niego korzystal? Szacowany czas zwrotu inwestycji to tylko 450lat jeśli zamkną się w obecnym budżecie inwestycji w co wątpię gdyż na początku inwestycja miała kosztować 800milionow a już urosła do 2miliardow i coś czuję że na koniec urośnie jakoś do 2,5miliarda

          • 18 8

          • porównanie dotyczyło skomplikowania wyzwania (2)

            dobrze wiem że KS raczej bardziej po drodze kontenerowcom niż Elbląg i raczej dość szybko się spieniężył. Jeśli faktycznie kanał nie będzie w stanie przepuścić czegoś dużego do portu w Elbląg (nie mówię teraz, ale zakładając komercyjne pogłębienie podejście) to ktoś powienien iść do pierdla.
            Co do 2mld czy to dużo?...na jednym kontenerze towaru można zarobić od 30 do 120tys na czysto w mojej branży. Jakiś 0,1-0,3% od tego wliczona w koszty obsługi i idąca na rozwój infarstruktury byłby do przełknięcia. Pomnożyć to przez tysiące kontenerów, rozbić na 20 lat spłacaonych w kredycie.....wszystko zależy od wolumenu obrotu. Ale to musi mieć zastosowanie komercyjne a nie dla żagłówek :-)

            Dobra...uciekam stąd bo mnie od komuchów wyzywają i mają z tego radochę.

            • 7 8

            • (1)

              No tak kanał sueski był tak samo skomplikowany w budowie (10 lat budowy 163km długości) jak przekop przez piaszczysta mierzeję (1,3 km) Tak 30k to zarobi na towarze w kontenerze glfirma która ten towar produkuje a nie spedycja który go transportuje. Od kiedy stawka za kontener jest zależna od wartości towaru kiedyś sprawdzałem cenę za kontener do USA i cena wynosiła 1000 dolarów a opłaty portowe są stale i nie wynoszą stawki % od wartości towaru w kontenerze więc znowu udowadniasz że specem to może jesteś ale najwyżej od swoich majtek.

              • 7 6

              • a gdzie napisałem że są tak samo skomplikowane?

                Ty płakałeś że to niewykonalne w XXIw. , że zanurzenie 6m to mega problem a inwestycje znacznie bardziej skomplikowane bez takiego parku maszynowego budowano w XIXw.. To nie jest problem. Kwestia kasy.

                Naucz się czytać ze zrozumieniem i rozróżniaj tryb dokonany od niedokonanego w języku polskim. Napisałem że gdybym (podkreslam "gdybym" w poprzedniej wypowiedzi użyłem słowa "byłby") ponosił opłatę 0,1-0,3% wartości towaru to byłbym w stanie ją ponieść, nie pisałem, że tyle się płaci. Sprowadzając kontener dostaję jedną fakturę od firmy spedycyjnej i w pompie mam wszystko. Dlatego kanał powinien być własnością spółki portowej i ona powinna nim zarządzać.

                • 4 9

        • wincyj betonu (1)

          miał wpłynąć kontenerowiec do Elbląga........ w międzyczasie Wisła wyschła.

          • 5 2

          • Njestety bez przekopu Mierszeja to wylęgarnia muszek i korek dla turystyki

            • 1 6

        • takie tam (5)

          tylko że umocnienia brzegów są zrobione pod głębokość 4m - więc pogłębiarką tam nic nie zdziałasz bo nabrzeże spłynie do kanału

          bubel od samego początku - ale ..... przygłupia gawiedź to kupiła.....

          • 17 4

          • na pierwszy rzut oka zgadzam się ale... (3)

            może ma to sens jako jakiś port wspomagający, przed załadunkiem na większe jednostki. W tej chwili jak przypływa kontener to nie jest zawsze tak że jest jeden właściciel towaru tego co w środku. Trzeba go rozparcelować, podzielić, przenieść do magazynu "drobnicowego". Pakowanie w drugą stronę podobnie. Nie jestem specem od procesów logistycznych morskich, jestem ich klientem. Można by też tam jakiś fragment odstąpić Białorusinkom za kasę niech mają okno na świat....luźne pomysły...ale nie moja branża

            • 0 6

            • Zalew (1)

              Zalew wiślany jest mega płytki, tu nie pomoże pogłębianie drogi do Elbląga, to od początku jest propagandowa budowa i tylko kajaki i małe jachty będą korzystały z tego przekopu, ponad miliard wyrzucony w wodę...ile istnień ludzkich można by było za ta kasę uratować, małych dzieci co czekają na operacje... ale ten chory rząd ma megalomańskiego zapędy i musi robić duże projekty jak za komuny...

              • 15 5

              • To teraz sobie wyobraź, że TVP dostało dotację 2x większą niż koszt budowy sztandarowej inwestycji PIS-u :-) (Jeśli ten miliard o którym piszesz to prawda)

                • 4 1

            • Port w Elblągu jako wspomagający dla Gdańska hahahaha i podwójne opłaty ciekawe jaka spedycja na to by poszła jak w godzinę jazdy dalej mogą bezpośrednio na duży statek załadować hahaha tak przypływa kontener z ładunkiem drobnicowym danej spedycji i jest on na magazynie danej spedycji dzielony na dalsze środki transportu a nie jest to robione przez port

              • 10 2

          • Jachty i kajaki będę przepływać ale bardziej same kajaki bo kto będzie chciał jachtem do Elbląga popłynąć

            • 1 3

        • Elblag jako alternatywa dla trojmiejskich portow - mrzonka.

          Porownanie z kanalem sueskim - absurd.

          A budowanie wg pewnych zalozen po to, aby za chwile poglebiac wg innnych nowych zalozen - to juz plan na miare planowania z czasow glebokiego PRL.

          Oczywiscie, ze technicznie wiele da sie ogarnac - ale pytanie, czy dany pomysl ma sens? Dla Elblaga, lokalnie - tak. W skali regionu, gdybys te pieniadze przeznaczyl np. na udroznienie polaczen drogowych i kolejowych z portem w Gdyni (bo Gdansk jest bardzo dobrze skomunikowany), korzysci bylyby bez porownania wieksze.

          • 12 1

      • Znowu mity o czterech metrach (2)

        i łączenie wszystkiego z "propagandą". Widać, ze totalna opozycja założyła ludziom blokady na inne informacje, niż antypisowskie.

        • 0 3

        • Mity? Czy kiedykolwiek byłeś nad Zalewem Wiślanym?

          • 1 0

        • A TVP ile zawistowalo? 6 metrow?

          Ale masz racje - te 4 metry to troche duzo, biorac pod uwage splycanie toru wodnego. Na marginesie, ciekawe jak wygladaja szacunki kosztow zwiazanych z jego utrzymaniem.

          • 0 0

    • pytano (1)

      jakie towary przypływają statkami o zanurzeniu 4m? bo chyba nie kontenerowce mniejszych armatorów
      ostatecznie okaże się, że z inwestycji za gruuuube miliony korzysta kilka żaglówek.

      • 14 2

      • Jak a to nasze lotniskowce tamtędy nie będą pływać ? Wkoncu na inwestycja ma podobno również znaczenie dla bezpieczeństwa kraju XD

        • 6 0

    • Mniejsze jednostki?

      Przy braku odpływu maks zanurzenie 4m. Co to za jednostki? Na przyklad: Wymiary jednostki: długość 79,90 m, szerokość 10,90 m, zanurzenie 4 m, nośność 1980 t. Czyli 50 Tirow. Przekop jest dla spółki skarbu Państwa, ktora dopiero powstanie. Drewno z Mazur do Elblaga i na barki lub podobne jednostki. Dlatego Vat na drewno zostal podniesiony z 8% do 23%, bo teraz zarabia się na zwrocie Vatu, a nie na biznesie samym w sobie.

      • 1 0

    • raczej ma szansę na peryferyzację w ten sposób

      brak central dużych firm, marginalizacja lotniska w Gdańsku poprzez CPK, i jeszcze dodatkowo konkurencja 3 portu w Elblągu - to sabotaż! a nie szansa

      • 0 1

    • "śliczny" komentarz

      • 0 0

    • Mniejsi armatorzy do Elbląga ???

      Pojedyncze kontenery na kajakach ??? Pomyśl zanim...

      • 1 0

  • (3)

    Kacperek gdzie jesteś? Może zamiast parkingami lepiej stanąć w obronie znaczącej firmy dla Trójmiasta i Pomorza?!!!

    • 26 9

    • A Ty przyjdziesz z flagą UE prostesotwać? (1)

      • 1 3

      • a ty pewnie ze zdjęciem putina

        • 1 0

    • kacperek się boi, wypłynie jak znowu będzie mozna 20 tysi za nic przytulić

      • 3 0

  • Pieniądze ze sprzedaży pójdą na programy socjalne :)

    • 18 3

  • Kłamczuszek (1)

    oBajtek jeszcze kilka dni temu zaprzeczał informacjom Gazety Wyborczej na temat warunków sprzedaży Lotosu, a teraz okazuje się że sam zaproponował takie warunki w celu przejęcia grupy.

    • 24 6

    • to były manipulacje)))

      • 0 0

  • Lemingi, czemu Wy płaczecie? (4)

    "LOTOS zachowa pełną odrębność podatkową.
    To oznacza dalsze wpływy do budżetu miasta Gdańsk na takich samych zasadach, jak obecnie. Siedziba spółki pozostanie w Gdańsku i tu, tak jak do tej pory, będą trafiać wpływy z tytułu podatku CIT. Podobnie będzie z podatkami od nieruchomości."

    Z dzisiejszego komunikatu prasowego Orlenu.

    • 9 23

    • ta wersja zdarzeń obowiązuje tylko do pierwszego kryzysu.

      Przy pierwszej czkawce nastąpi komunikat prasowy: W związku z koniecznością oszczędności, w ramach optymalizacji kosztów zlikwidowane zostaną dublujące się funkcje w ramach grupy Orlen, firma ulegnie centralizacji ...
      ... i podatek CIT trafi już tylko do Płocka i Warszawy. Gdańsk płaci za to, że ośmielił się być niepokorny.

      • 13 2

    • Taaa

      zachowa, tylko że będzie miał neutralność podatkową tzn. zero zysku, bo już tak to ORLEN sobie ułoży kosztowo. CIt od 0 wynosi 0 więc faktycznie podatki będą mogli sobie płacić w Gdańsku.

      • 4 1

    • mam mieszane uczucia do tego pomysłu

      na płocie pisało d.a. a facet polizał i mu drzazga ten tego weszła!

      • 3 2

    • PISiorze czytaj komunikat ze zrozumieniem.
      30% rafinerii zostanie sprzedane z gwarancją 50% zysku.
      Kupi to zewnętrzna firma- czytaj kapitał zagraniczny.
      Jedyny sens tej całej akcji to pozyskanie kasy do rozsypującego się budżetu.

      • 2 1

  • Dobra decyzja!!!!! (1)

    Wreszcie będziemy mieć naprawdę silnego gracza na rynku paliw i znacznie bardziej odpornego na zawirowania związane z cenami ropy

    • 14 29

    • No tak ceny ropy na dnie ceny na naszych stacjach w gore. Ciągle produkcja idzie z tych wcześniejszych zakupów powyższych cenach? Hahaha

      • 0 0

  • Bardzo dobra decyzja! (2)

    Po wielu latach udało się połączyć! Oglądam konferencje Obajtka i sądzę, że Lotos tylko zyska! Popatrzcie jaki skoczyły ceny akcji!

    • 10 27

    • wójt pcimia nadaje z obory czy kurnika?

      • 5 0

    • Uważam, że te same hasła - tutaj "dobra decyzja" - powinniście stosować trochę rzadziej; na pewno nie co 3 minuty. No i z tym "wielkim krokiem" musicie stanowczo coś zrobić - przecież można chyba inaczej? Za to "niech żyje Polska" było tylko raz...

      • 1 0

  • Katastrofa (2)

    50 proc. akcji będzie sprzedane do spółki kontrolowanej de facto przez BP! To ma być wspieranie Polski??? To jest wyprzedawanie Polskiego kapitału. Ciekawe co na to wyborcy.

    • 35 9

    • nigdzie nie jest napisane, że sprzedaż ma być na rzecz BP

      • 4 3

    • wyborcy? piszesz o tym bydle co głosuje na PO lub PiS, SLD i inne ści...? wasze tzw "wybory" juz były, głosy juz oddaliście wiec ich nie macie, wiec morda w kubeł i teraz możesz tylko kwiczeć

      • 0 2

  • Dla niemca

    Bruksela każe, dla niemca najlepiej, bo Bruksela każe.

    • 8 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej...

Najczęściej czytane