• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kanał przez Mierzeję: z poślizgiem i kontrowersjami

Kuba Łoginow
21 kwietnia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Rząd potwierdza: przekop przez Mierzeję Wiślaną powstanie, ale później niż zakładano. Rząd potwierdza: przekop przez Mierzeję Wiślaną powstanie, ale później niż zakładano.

Rząd ostatecznie przekonał się do budowy kanału łączącego Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Budowa opóźni się jednak o dwa lata, gdyż dotychczasowy termin realizacji był nierealny. Teraz nie ekolodzy, ale Urząd Morski jest wymieniany jako główny hamulcowy projektu.



Rząd mówi kanałowi "tak"

W ostatnich miesiącach coraz częściej pojawiały się pogłoski, że kryzys i porozumienia z Rosjanami staną się dla rządu pretekstem do wycofania się z tej kontrowersyjnej inwestycji. - Rosja wpuści nasze statki na Zalew Wiślany. Nie będziemy musieli przekopywać Mierzei - ogłosił niedawno wiceminister gospodarki Marcin Korolec.

Jednak zarówno Urząd Morski, jak i zainteresowane inwestycją samorządy, otwarcie zaprzeczają tym pogłoskom.

- Jestem świeżo po konsultacjach z Ministerstwem Infrastruktury. Rozmawialiśmy z panią minister i muszę powiedzieć, że rząd Donalda Tuska nie zrezygnował z tej inwestycji - stwierdził na spotkaniu z mieszkańcami marszałek warmińsko-mazurski Jacek Protas, który jest równocześnie szefem regionalnej Platformy. - Wciąż obowiązuje uchwała rządu premiera Kaczyńskiego w tej sprawie. Trzeba ją jedynie poprawić. Uzgodniliśmy z ministerstwem, że w najbliższym czasie przygotują jej nowy projekt.

Dlaczego? Obowiązujący dokument zawiera nierealne terminy, głównie ze względu na procedury dochodzenia do uzgodnień środowiskowych. Zdaniem marszałka Protasa, z inwestycją nie warto się śpieszyć, gdyż najważniejsze jest spokojne i solidne przygotowanie oceny oddziaływania na środowisko.

Marszałek wspomniał przy tym o swoim spotkaniu z gubernatorem Obwodu Kaliningradzkiego Georgijem Boosem. Rosjanin zaznaczył, że nawet najmniejsze wątpliwości ekologiczne zostaną przez niego bezwzględnie wykorzystane do oprotestowania inwestycji.

Urząd Morski na celowniku

Podczas spotkania dostało się Urzędowi Morskiemu w Gdyni, który został nazwany głównym hamulcowym projektu. Marszałek zarzucił urzędnikom, że zlecony przez nich raport oddziaływania na środowisko jest zupełnym bublem.

- Okazuje się, że powstał dokument, którego konkluzja jest taka, że należy opracować raport oddziaływania na środowisko. To ja się pytam, po co straciliśmy rok i po co ten dokument, który zlecił Urząd Morski. Będziemy tę sprawę wyjaśniać, bo ja uważam, że to jest, powiedzmy, lekki skandalik - denerwował się Jacek Protas.

Niewykluczone, że sprawa trafi do prokuratury, a osoby, które zleciły wadliwy raport i naraziły podatników na nieuzasadnione wydatki, poniosą odpowiedzialność karną. Oficjalne pismo w tej sprawie wystosował trzy miesiące temu elbląski magistrat. Z taką interpretacją nie zgadzają się jednak działacze ekologiczni ze stowarzyszenia "Kuling", którzy najaktywniej lobbują przeciwko inwestycji i uważają, że raport został opracowany prawidłowo.

Kanał powstanie, ale po co i za ile?

Nadal nie wiadomo, ile ostatecznie będzie kosztować udrożnienie portom nadzalewowym dostępu nad Bałtyk. Zapisana w uchwale kwota 417 mln zł pochodzi z czasu ożywienia gospodarczego, kiedy brakowało pracowników i panowały horrendalnie wysokie ceny materiałów budowlanych i usług. Zdaniem wielu ekspertów, kanał wraz z torem wodnym do Elbląga powinien teraz kosztować jedynie 200-270 mln, a nowoczesna technologia pozwala na wykonanie go w ciągu trzech letnich miesięcy, a nie dwóch lat. Sprzeciwia się temu Urząd Morski, który ma własną wizję realizacji tego projektu.

Inwestycja byłaby jeszcze tańsza, gdyby uwzględniono stosunkowo wysokie przychody z zagospodarowania bursztynu i świetnej jakości piasku z przekopu. Urząd Morski zignorował jednak ubiegłoroczne inicjatywy włączenia gdańskiego środowiska bursztynniczego do wydobycia i zagospodarowania złóż bursztynu, chociaż już teraz powinny odbywać się tam prace rozpoznawcze.

Niewykluczone, że cała długo oczekiwana inwestycja zakończy się wielkim skandalem. Aby osiągnąć zakładane w studium wykonalności wskaźniki zapewniające rentowność przedsięwzięcia, elbląski port musiałby pozyskać aż 3 mln ton ładunków. Wymaga to modernizacji linii kolejowej Elbląg - Olsztyn - Białystok (bo właśnie ze wschodu mogłyby pochodzić nowe ładunki)oraz innych inwestycji na łączną kwotę ponad miliarda złotych. Aby mogły one być zakończone nie później, niż w dniu otwarcia kanału (2014 rok), już teraz powinny zacząć się prace koncepcyjne. Zostały one jednak skutecznie zablokowane przez te same władze Warmii i Mazur, które aktywnie lobbują za budową kanału. Oznacza to mniej więcej tyle, że po otwarciu kanału pływać po nim będą jedynie żeglarze - a nie długo oczekiwane statki handlowe, dla których głównie ta inwestycja powstaje.

Opinie (117) ponad 20 zablokowanych

  • Trzeba zrobić wszystko, żeby do tego nie doszło! (1)

    Pomyleńcy spod znaku wbitej łopaty sknocą, odejdą w niesławie, a zniszczone środowisko pozostanie dla następnych pokoleń, okrywając nasze wieczną niesławą. Trzeba rozmawiać z Rosjanami, to może nie jest łatwe, ale dla nich liczą się głównie kryteria ekonomiczne. Polska ma w ostatnich latach szczęście do ekip rządzących złożonych z ludzi, którzy nie umieją i przede wszystkim nie chcą rozmawiać z Rosją. Dlatego mamy bzdurnie drogie wizy do Obwodu - 35 euro. to cena z Księżyca. Ta granica powinna zbliżać, a nie dzielić, to byłoby w interesie Polski.

    • 4 2

    • pomyleniec spod znaku sierpa i młota

      Nie masz pojęcia o rozmowach z rosjanami . Czy ty chcesz rozmawiać z kimś wiedządz że nie dotrzyma umowy. Brawo dla polaków. wkońcu się nauczyli. Podaj jeden przykład interesu dla Polski wynikający z umów. A dla nas jakie kryteria się liczą ? Do tej pory za wszystko placimy albo robią nas w jajo bo się z nami nie liczą. Potraktują Cię jak sabake.

      • 0 0

  • @

    Odnosnie infrastruktury kolejowej to ma byc ona sfinansowa w kilku dziesieciu procentach przez rzad ukrainski, dla ktorego nowo otwarty port w elblagu z duzo lepsza iloscia przeladunkowa stalby sie otworem eksportu na swiat. tylko nie wiem dlaczego ukraincy nie moga korzystac z tego w gdansku. trzeba tu zwrocic uwage na antyukrainska polityke rosjan ktora jest pewnie inicjatorem problemow ukraincow. zniosa cla na podroze statkow z polskim ladunkiem a cla na statki z ladunkiem ukrainskim wzrosna dwukrotnie. z gospodarczego punktu widzenia inwestyctja niezla, polepszy walory turystyczne mierzeji i otworzy ja na miedzynarodowych turystow morskich ale czy nie oszpeci krajobrazu statkami transportowymi, tak jak stalo sie to w gd? bo czym jest wypoczywanie w otoczeniu stoczni tankowcow itd:)

    • 1 1

  • Oby RDOŚ w Gdańsku, Urząd Morski, mieszkańcy Krynicy Morskiej, a w ostateczności i Komisja Europejska (1)

    nie pozwoliły na takie zniszczenie unikatowej mierzei. To jest obszar Natura 2000, Park Krajobrazowy i szczególne miejsce na trasie europejskich wędrówek ptaków.

    • 2 1

    • ty chyba z Gorek Zach.

      Hej ornitolog rozum ci zabralo ? Ptaki wydziobaly ? ptaki lataja nad kanalami. Kilonskim, Panamskim, Augustowskim, Sueskim. Bylem tam wszedzie i widzialem. Ptaki lataja, a debile pisza zeby zaistniec, i pisza pisza...

      • 0 0

  • Co wy pitolicie,juz mierzeja została przekopana,między Świbnem i Mkoszewem,jakoś nie zanikła(ta mierzeja).

    • 0 0

  • kopac i sie nie bac :) (1)

    Maly krok na drodze uniezaleznienia sie.
    Kiedys sie przyda,
    bardziej przyszlym pokoleniom,
    niz kilka rzekomo uratowanych mew...

    KOPAC KANAL I JUZ!

    • 1 2

    • Stanąć przed ścianą i walić głową! :)

      Duży krok w stronę pełnego zgłupienia. I tak niewiele już Ci pomoże, więc na co czekać?

      • 0 0

  • Co to za fota? (1)

    Czy Wy w ogole wiecie co za zdjecie wstawiliscie w tym artykule? Czy to nie jest przypadkiem Wyspa Sobieszewska? Plaza pomiedzy Świbnem a Sobieszewem? Skoro popelniacie takie bledy to jak mozna ufac waszym artykulom?

    • 1 0

    • To niekoniecznie jest Wyspa Sobieszewska (która też jest fragmentem Mierzei, tak przy okazji)

      identycznie wygląda okolica Kątów Rybackich (wieża!) fotografowana od strony Skowronków.

      • 0 0

  • Wyspa Sobieszewska to też jest fragment Mierzei Wiślanej

    • 1 2

  • Kanał przyciągnie więcej turystów.

    Jak kopać to tylko z mostem wantowym wysokim do Krynicy Morskiej. Przejechać się przez taki most do Krynicy M. to nie zapomiana przygoda. Kopać, Kopać, i jeszcze raz Kopać.

    • 0 1

  • co nie znacie ruskich ?

    teraz zgzdzaja sie wpuszczac nasze statki, potem jak rozwinie sie biznes i port beda brac oplaty za poglebianie toru wodnego, lub zamkna ujscie zalewu ha ha ha . A polaczki beda znowu mieli dylemat czy budowac ha ha ha . Wiecej rozwagi debilni decydenci !!

    • 1 0

  • ten minister to imbecyl

    nie nadaje się do funkcji polityka. On to może sobie klocki układać.
    Rosjanie się zgadzają, bo widzą, że kanał powstanie , więc dają to, co nam za chwilę nie będzie potrzbne. Jeśli tylko kanału nie będzie , znowu pod byle pretekstem zamkną go. Mierzeja potrzebuje turystów, Elbląg statków, zalew świeżej wody a my WOLNOŚĆI . Nie będzie Rusek pluł nam w twarz

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich...

Najczęściej czytane