• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kanał przez Mierzeję: z poślizgiem i kontrowersjami

Kuba Łoginow
21 kwietnia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Rząd potwierdza: przekop przez Mierzeję Wiślaną powstanie, ale później niż zakładano. Rząd potwierdza: przekop przez Mierzeję Wiślaną powstanie, ale później niż zakładano.

Rząd ostatecznie przekonał się do budowy kanału łączącego Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Budowa opóźni się jednak o dwa lata, gdyż dotychczasowy termin realizacji był nierealny. Teraz nie ekolodzy, ale Urząd Morski jest wymieniany jako główny hamulcowy projektu.



Rząd mówi kanałowi "tak"

W ostatnich miesiącach coraz częściej pojawiały się pogłoski, że kryzys i porozumienia z Rosjanami staną się dla rządu pretekstem do wycofania się z tej kontrowersyjnej inwestycji. - Rosja wpuści nasze statki na Zalew Wiślany. Nie będziemy musieli przekopywać Mierzei - ogłosił niedawno wiceminister gospodarki Marcin Korolec.

Jednak zarówno Urząd Morski, jak i zainteresowane inwestycją samorządy, otwarcie zaprzeczają tym pogłoskom.

- Jestem świeżo po konsultacjach z Ministerstwem Infrastruktury. Rozmawialiśmy z panią minister i muszę powiedzieć, że rząd Donalda Tuska nie zrezygnował z tej inwestycji - stwierdził na spotkaniu z mieszkańcami marszałek warmińsko-mazurski Jacek Protas, który jest równocześnie szefem regionalnej Platformy. - Wciąż obowiązuje uchwała rządu premiera Kaczyńskiego w tej sprawie. Trzeba ją jedynie poprawić. Uzgodniliśmy z ministerstwem, że w najbliższym czasie przygotują jej nowy projekt.

Dlaczego? Obowiązujący dokument zawiera nierealne terminy, głównie ze względu na procedury dochodzenia do uzgodnień środowiskowych. Zdaniem marszałka Protasa, z inwestycją nie warto się śpieszyć, gdyż najważniejsze jest spokojne i solidne przygotowanie oceny oddziaływania na środowisko.

Marszałek wspomniał przy tym o swoim spotkaniu z gubernatorem Obwodu Kaliningradzkiego Georgijem Boosem. Rosjanin zaznaczył, że nawet najmniejsze wątpliwości ekologiczne zostaną przez niego bezwzględnie wykorzystane do oprotestowania inwestycji.

Urząd Morski na celowniku

Podczas spotkania dostało się Urzędowi Morskiemu w Gdyni, który został nazwany głównym hamulcowym projektu. Marszałek zarzucił urzędnikom, że zlecony przez nich raport oddziaływania na środowisko jest zupełnym bublem.

- Okazuje się, że powstał dokument, którego konkluzja jest taka, że należy opracować raport oddziaływania na środowisko. To ja się pytam, po co straciliśmy rok i po co ten dokument, który zlecił Urząd Morski. Będziemy tę sprawę wyjaśniać, bo ja uważam, że to jest, powiedzmy, lekki skandalik - denerwował się Jacek Protas.

Niewykluczone, że sprawa trafi do prokuratury, a osoby, które zleciły wadliwy raport i naraziły podatników na nieuzasadnione wydatki, poniosą odpowiedzialność karną. Oficjalne pismo w tej sprawie wystosował trzy miesiące temu elbląski magistrat. Z taką interpretacją nie zgadzają się jednak działacze ekologiczni ze stowarzyszenia "Kuling", którzy najaktywniej lobbują przeciwko inwestycji i uważają, że raport został opracowany prawidłowo.

Kanał powstanie, ale po co i za ile?

Nadal nie wiadomo, ile ostatecznie będzie kosztować udrożnienie portom nadzalewowym dostępu nad Bałtyk. Zapisana w uchwale kwota 417 mln zł pochodzi z czasu ożywienia gospodarczego, kiedy brakowało pracowników i panowały horrendalnie wysokie ceny materiałów budowlanych i usług. Zdaniem wielu ekspertów, kanał wraz z torem wodnym do Elbląga powinien teraz kosztować jedynie 200-270 mln, a nowoczesna technologia pozwala na wykonanie go w ciągu trzech letnich miesięcy, a nie dwóch lat. Sprzeciwia się temu Urząd Morski, który ma własną wizję realizacji tego projektu.

Inwestycja byłaby jeszcze tańsza, gdyby uwzględniono stosunkowo wysokie przychody z zagospodarowania bursztynu i świetnej jakości piasku z przekopu. Urząd Morski zignorował jednak ubiegłoroczne inicjatywy włączenia gdańskiego środowiska bursztynniczego do wydobycia i zagospodarowania złóż bursztynu, chociaż już teraz powinny odbywać się tam prace rozpoznawcze.

Niewykluczone, że cała długo oczekiwana inwestycja zakończy się wielkim skandalem. Aby osiągnąć zakładane w studium wykonalności wskaźniki zapewniające rentowność przedsięwzięcia, elbląski port musiałby pozyskać aż 3 mln ton ładunków. Wymaga to modernizacji linii kolejowej Elbląg - Olsztyn - Białystok (bo właśnie ze wschodu mogłyby pochodzić nowe ładunki)oraz innych inwestycji na łączną kwotę ponad miliarda złotych. Aby mogły one być zakończone nie później, niż w dniu otwarcia kanału (2014 rok), już teraz powinny zacząć się prace koncepcyjne. Zostały one jednak skutecznie zablokowane przez te same władze Warmii i Mazur, które aktywnie lobbują za budową kanału. Oznacza to mniej więcej tyle, że po otwarciu kanału pływać po nim będą jedynie żeglarze - a nie długo oczekiwane statki handlowe, dla których głównie ta inwestycja powstaje.

Opinie (117) ponad 20 zablokowanych

  • Dotyczy cyt. : "...Zostały one jednak skutecznie zablokowane przez te same władze Warmii i Mazur, które aktywnie lobbują za (1)

    budową kanału..." PO lobbuje i jednoczesnie blokuje. Czy duzo szumu w prasie ze bedzie kanal, a po cichu go blokuje. Typowa zagrywka PR-owska, ale "ciemny narod to kupi". Tusk bardzo trafnie rozgryzl poziom inteligencji swojego elektoratu.

    • 4 2

    • Słuchają mędrca Europy: jestem ZA a nawet Przeciw.

      • 3 1

  • mam zajady (7)

    • 1 0

    • nie mrzejmuj się, ja mam kłopoty z prostatą
      zajady to nic wielkiego

      • 0 3

    • (2)

      mam wiele wiecej niz tylko zajady ;-) bujaj sie ciołku zbozowy, a może wołku zbozowy? jeden pies. Robalu.

      • 1 1

      • kup sobie maść, POsmaruj a nie zaśmiecaj swoimi problemami forum bo to nie na temat
        wiadomo kazdy ma swoje problemy

        • 1 2

      • Szumacher mi się przypomniał...

        • 0 0

    • współczuję, ale nie używaj cudzych ników, chłopcze

      • 0 0

    • (1)

      ja mam trądzik

      • 0 0

      • Zbanować trolla

        • 0 0

  • a uprzedzenia i rusofobia... (6)

    bezcenne.

    • 1 2

    • To nie wzieło się z powietrza (5)

      A czemu nie ma norwegofobi , czechofobi, węgrofobi , mongoliofobi , eskimofobi , itp itd.

      • 2 0

      • przy eskimofobii ryknąłem śmiechem :) ale prawdę piszesz.

        • 0 0

      • A choćby temu, że to się pisze przez dwa "i". (3)

        To są kraje, z którymi nigdy nie mieliśmy wspólnej granicy. Łatwo kochać tych, którzy są daleko. Rusofobia bierze się z głupoty naszych władz. Stąd np. wiza do Obwodu Kaliningradzkiego kosztuje aż 35 euro. Ktoś długo walił głową w ścianę, żeby wymyślić taką bzdurę. Trzeba w sprawie Kanału rozmawiać z Rosjanami, może to dość trudne, ale oni są normalni. Rosja kieruje się normalnymi kryteriami spotykanymi w stosunkach międzynarodowych, każdy dbałby o własny interes. Oczywiście inaczej rozmawiają z władzami kraju, którego obecne i poprzednie władze okazywały i okazują Rosji co najwyżej dość wrogą obojętność, no ale to już nasza własna zasługa.

        • 0 1

        • (2)

          przykro mi ale naiwniak z Ciebie straszny. W polskim interesie leży budowa kanału, w rosyjskim nie... dla mnie sprawa prosta.

          • 0 1

          • Mnie też jest przykro,

            że antyrosyjska paranoja zbiera w Polsce aż tyle ofiar. Budowa kanału nie leży w niczyim interesie, może poza paroma marzycielami z Elbląga. Pokaż mi ten pełnomorski port, który tu powstanie i te tysiące statków, które będą tu zawijać. To jawna bzdura, mrzonki ślepego we mgle. Pora zacząć myśleć, to nie boli :)

            • 0 0

          • anonimie

            I tu się mylisz. Biorąc pod uwagę historię, która lubi się często zmieniać przy okazji mordując parę milionów ludzi, nieznana Ci jest przyszłość przyszłość obwodu kaliningradzkiego i stosunków polsko-rosyjskich. Natomiast to co natura tworzyła przez setki, jeżeli nie tysiące lat (tu: MIerzeja Wiślana) człowiek teraz rozpieprzy w imię jakićhś doraźnych, politycznych interesów.

            • 0 0

  • mam dziś w sopocie w przychodni na chrobrego dwie wizyty zamówione pół roku wcześniej (dzieki ŁefoŁmom pani kupacz), jedna u (1)

    okulisty i druga u laryngologa mniej więcej od półtora roku co innego słyszę i co innego widzę
    a potem tradycyjnie na pomoście wedle chińczyka pykne ze dwa, trzy kaperki, delektując się ich nietuzinkowym smakiem i zmagając z ich mocą
    dupkom zaś POzostawię beznadziejne gnicie przy monitorku, zresztą smrodek capiący od nich dobitnie świadczy o ich kompletnym rozkładzie

    paniom pannom i panienkom do zobaczenia, a trollom asx i pankracemu - kulajcie beret arbuzy:-)
    przygodo? ahoy! nadciągam jak wiosenna burza:-)

    • 4 4

    • "jak pisor g@llux"

      to prawda? jesteś pisorem? trochę wątpię.

      • 0 0

  • Ten kanał powstanie (1)

    tak, jak powstała sieć autostrad w Polsce.

    • 5 0

    • ale tam nie ma gdzie wykopać 100km kanału chłopcze

      • 1 0

  • Kanał ? Jak będą spłacone kredyty za stadion , czyli nigdy ! ! !

    • 0 0

  • z tego durnego projektu nic nie będzie.ale polska głupota (1)

    jest wieczna. port w Elblągu był portem morskim ostatni raz 500 lat temu. Elbląg chce budować ten nowy port na bagnach. na 3 mln ton. to musi być zaje.. port, jak pół Gdyni. i bez toru kolejowego na wschód i mając 20 X większego konkurenta w Gdyni. i po cholerę im to??? żeby podatnik znowu dopłacał??!!!

    • 4 7

    • Najlepiej nic nie robić, nie ma sensu

      gnieździć się w poniemieckich resztkach aż się rozsypią a potem budować szałasy.

      • 0 1

  • bo nie ma innego wyjścia... (1)

    być uzależnionym od Rosji to przekleństwo Polski.

    • 1 3

    • 2 minusy? no nie powiecie, że Obwód Kaliningradzki jest Nam na rękę.

      • 0 0

  • Przekop będzie motorem napędowym (1)

    Ciekawie się robi, ponieważ powstanie kolejny polski port. Przeładunki w Gdyni wynoszą około 9 mln ton rocznie, ale te 3 mln, które maja być w Elblągu będą raczej spowodowane przepustowością kanału, bo z tego co się orientuje to terenów pod port w samym Elblągu nie brakuje, a wręcz jest tego dużo. Myślę, że to wpłynie na rozwój naszego regionu. Nie chodzi tu o konkurencję między polskimi miastami, a chodzi o stworzenie silnej jednostki portowej, która by się rozciągała od Gdyni, aż po Elbląg, byłoby to konkurencyjne dla dużych zagranicznych portów np w Niemczech. Im większa współpraca będzie tych miast to tym lepiej dla regionu

    • 5 4

    • A Lidle i inne Biedrony nasze porty mają hurtem w 4 literach i cytrusy ściągają via Hamburg albo Rotterdam.
      O porcie marzycie dzieci?
      O EURO też marzyliście.
      Lada moment zapłacicie za nie w biletach.
      A to dopiero początek 15 chudych lat.

      • 0 1

  • (2)

    Przekop musi powstać.Nie możemy liczyć na Rosję bo to będzie się kończyć tak jak rurociągami.Przekop wykonany starannie nie zagroz ii nie stworzy żadnej degradacji środowiska.Trzeba współczuć jedynie samopoczucia ekologom gdyż posiadają spustoszenie w swoich umysłach.Cieśninę pilawska należy wybić sobie z głowy.

    • 5 6

    • Ale kanalik ! (1)

      Na całym świecie budują kanały i nic się nie stało oprócz większego rozwoju gospodarczego i niezależności od rosjan a tego bardzo potrzebuje nasz kraj. Nikt nie będzie nam polakom dyktował co mamy kopać i gdzie pływać.

      • 0 0

      • A Rosjanie zacierają łapki:
        durne polaczki zamiast iść w rozwój technologii i potrzebnej infrastruktury budują znowu jak za Gierka niepotrzebne pomniki władzy: stadiony bez kibiców czy porty bez statków.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto...

Najczęściej czytane