• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kanał przez Mierzeję: z poślizgiem i kontrowersjami

Kuba Łoginow
21 kwietnia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Rząd potwierdza: przekop przez Mierzeję Wiślaną powstanie, ale później niż zakładano. Rząd potwierdza: przekop przez Mierzeję Wiślaną powstanie, ale później niż zakładano.

Rząd ostatecznie przekonał się do budowy kanału łączącego Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Budowa opóźni się jednak o dwa lata, gdyż dotychczasowy termin realizacji był nierealny. Teraz nie ekolodzy, ale Urząd Morski jest wymieniany jako główny hamulcowy projektu.



Rząd mówi kanałowi "tak"

W ostatnich miesiącach coraz częściej pojawiały się pogłoski, że kryzys i porozumienia z Rosjanami staną się dla rządu pretekstem do wycofania się z tej kontrowersyjnej inwestycji. - Rosja wpuści nasze statki na Zalew Wiślany. Nie będziemy musieli przekopywać Mierzei - ogłosił niedawno wiceminister gospodarki Marcin Korolec.

Jednak zarówno Urząd Morski, jak i zainteresowane inwestycją samorządy, otwarcie zaprzeczają tym pogłoskom.

- Jestem świeżo po konsultacjach z Ministerstwem Infrastruktury. Rozmawialiśmy z panią minister i muszę powiedzieć, że rząd Donalda Tuska nie zrezygnował z tej inwestycji - stwierdził na spotkaniu z mieszkańcami marszałek warmińsko-mazurski Jacek Protas, który jest równocześnie szefem regionalnej Platformy. - Wciąż obowiązuje uchwała rządu premiera Kaczyńskiego w tej sprawie. Trzeba ją jedynie poprawić. Uzgodniliśmy z ministerstwem, że w najbliższym czasie przygotują jej nowy projekt.

Dlaczego? Obowiązujący dokument zawiera nierealne terminy, głównie ze względu na procedury dochodzenia do uzgodnień środowiskowych. Zdaniem marszałka Protasa, z inwestycją nie warto się śpieszyć, gdyż najważniejsze jest spokojne i solidne przygotowanie oceny oddziaływania na środowisko.

Marszałek wspomniał przy tym o swoim spotkaniu z gubernatorem Obwodu Kaliningradzkiego Georgijem Boosem. Rosjanin zaznaczył, że nawet najmniejsze wątpliwości ekologiczne zostaną przez niego bezwzględnie wykorzystane do oprotestowania inwestycji.

Urząd Morski na celowniku

Podczas spotkania dostało się Urzędowi Morskiemu w Gdyni, który został nazwany głównym hamulcowym projektu. Marszałek zarzucił urzędnikom, że zlecony przez nich raport oddziaływania na środowisko jest zupełnym bublem.

- Okazuje się, że powstał dokument, którego konkluzja jest taka, że należy opracować raport oddziaływania na środowisko. To ja się pytam, po co straciliśmy rok i po co ten dokument, który zlecił Urząd Morski. Będziemy tę sprawę wyjaśniać, bo ja uważam, że to jest, powiedzmy, lekki skandalik - denerwował się Jacek Protas.

Niewykluczone, że sprawa trafi do prokuratury, a osoby, które zleciły wadliwy raport i naraziły podatników na nieuzasadnione wydatki, poniosą odpowiedzialność karną. Oficjalne pismo w tej sprawie wystosował trzy miesiące temu elbląski magistrat. Z taką interpretacją nie zgadzają się jednak działacze ekologiczni ze stowarzyszenia "Kuling", którzy najaktywniej lobbują przeciwko inwestycji i uważają, że raport został opracowany prawidłowo.

Kanał powstanie, ale po co i za ile?

Nadal nie wiadomo, ile ostatecznie będzie kosztować udrożnienie portom nadzalewowym dostępu nad Bałtyk. Zapisana w uchwale kwota 417 mln zł pochodzi z czasu ożywienia gospodarczego, kiedy brakowało pracowników i panowały horrendalnie wysokie ceny materiałów budowlanych i usług. Zdaniem wielu ekspertów, kanał wraz z torem wodnym do Elbląga powinien teraz kosztować jedynie 200-270 mln, a nowoczesna technologia pozwala na wykonanie go w ciągu trzech letnich miesięcy, a nie dwóch lat. Sprzeciwia się temu Urząd Morski, który ma własną wizję realizacji tego projektu.

Inwestycja byłaby jeszcze tańsza, gdyby uwzględniono stosunkowo wysokie przychody z zagospodarowania bursztynu i świetnej jakości piasku z przekopu. Urząd Morski zignorował jednak ubiegłoroczne inicjatywy włączenia gdańskiego środowiska bursztynniczego do wydobycia i zagospodarowania złóż bursztynu, chociaż już teraz powinny odbywać się tam prace rozpoznawcze.

Niewykluczone, że cała długo oczekiwana inwestycja zakończy się wielkim skandalem. Aby osiągnąć zakładane w studium wykonalności wskaźniki zapewniające rentowność przedsięwzięcia, elbląski port musiałby pozyskać aż 3 mln ton ładunków. Wymaga to modernizacji linii kolejowej Elbląg - Olsztyn - Białystok (bo właśnie ze wschodu mogłyby pochodzić nowe ładunki)oraz innych inwestycji na łączną kwotę ponad miliarda złotych. Aby mogły one być zakończone nie później, niż w dniu otwarcia kanału (2014 rok), już teraz powinny zacząć się prace koncepcyjne. Zostały one jednak skutecznie zablokowane przez te same władze Warmii i Mazur, które aktywnie lobbują za budową kanału. Oznacza to mniej więcej tyle, że po otwarciu kanału pływać po nim będą jedynie żeglarze - a nie długo oczekiwane statki handlowe, dla których głównie ta inwestycja powstaje.

Opinie (117) ponad 20 zablokowanych

  • Płynąłem zeszłego lata łodką z Gdańska na Jeziorak, zaliczając po drodze

    śluzy w Przegalinie i Gdańskiej Głowie. Pytałem śluzowych ile barek przepływa w sezonie przez ich śluzy - 'Panie to co pływa to gówno sie nazywa' usłyszałem w odpowiedzi. czy naprawdę UM nie ma na co wydawać 250mln zł tylko na jakis kanał po którym przepłynie kilka jachtów i statek wycieczkowy (żeby chociaz pod polska banderą) na rejs wolnocłowy? Wygląda na to że najpierw wybudują a potem sie zastanowią 'No a po kiego myśmy ten kanał k..wa' wybudowali?' I gdy przyjadą dziennikarze z TVN spytać się po co był ten kanał to każdy bedzie na innego zwalał, że to nie on podjął decyzję. Proponuje więc dobrze zapamiętać nazwiska urzedników którym tak zależy na wyrzuceniu 250mln w ten kanał.

    • 9 1

  • a bajka to Pcim nawet w reklamie o nim bylo ehehehh

    • 0 0

  • marek z wackiem?

    troche dziwnie sie to czyta...chyba nie masz jakis sklonnosci? bo wszystkie marki z sopotu uciekna ;) z wackiem...

    • 0 0

  • Narodowa schizofrenia

    • 0 0

  • TAK,NIE - TAK,NIE - TAK,NIE

    MOŻNA ZWARIOWAĆ.I TAK WSZYSTKO I Z WSZYSTKIM W TYM KRAJU

    • 1 0

  • my niezgadzi sie na ten kanal (3)

    nie byndzie polszcza maly kraj nam kopal kanalow pod nose , pewnie chcecie wy nas ekonomicznie pokonac gady wy jedne , niedoczekanie wasze , my postraszymy was rakietami od od razu nie bedzie przekopa
    paszol won

    powyższa stylizacja dobitnie wskazuje na tok myślenia braci Rusków ;)

    • 18 21

    • eeetam (1)

      bracia Ruscy mają to gdzieś!

      • 3 3

      • Tak naprawdę Rosjanie mają w d... ten przekop. Założę się, że spora część nawet nie wie, gdzie leży Obwód Królewiecki i Królewiec jako taki. Dla przeciętnego Rosjanina półmilionowe miasto to większa wieś; miasta mają u nich po 10, 7, 5 milionów mieszkańców. I szczerze wątpię, by przejmowali się przekopem samym w sobie. Ani im to w gospodarkę nie uderzy, ani ekologicznie (takie modne słowo ostatnio ;P) nie będzie to bardziej szkodliwe niż ichnie kombinaty przemysłowe pobudowane nierzadko nad samą Zatoką, a mogą tylko zyskać (o ile i na ile żegluga po ich wodach terytorialnych i wewnętrznych będzie ułatwiona). My to zbudujemy i za to zapłacimy. Stratnych nie będzie a zyskać mogą wszyscy.

        • 2 1

    • żenua

      • 2 8

  • g@llux piwko już dzisiaj było ? (7)

    • 1 3

    • zainteresuj sie swoim życiem:-P widać, że jest jak papier toaletowy - szare i do dupy (6)

      • 1 3

      • No skoro picie na murku piwka i szukanie poklasku w sieci to dla ciebie interesujące życie to rzeczywiście jesteś królem :) (3)

        • 1 1

        • asx, ty masz dziś chyba "ten dzień", co? jakiś taki PObudzony jesteś, skłonny do kłótni:-) weź może 5 mg realnium rozkurczowo (2)

          lub czopek pabialginy dohejnałowo, co?

          • 2 3

          • galluxie (1)

            nie znoszę twoich wpisów, ale tym razem bądź sam ze sobą gadasz i podpisujesz się moim nickiem, albo ktoś inny z niego korzysta. Dobrze wiesz, że mój standardowy wpis brzmi: do budy gallux do budy!!! i to wszystko.

            • 2 1

            • Gallux to satyryk i nieźle uciera Wam nosa, "inteligenci" Wy moi... wasza frustracja jest tego najlepszym dowodem. ;)

              • 1 1

      • g:-)= jak gó....no :) (1)

        • 1 1

        • asx daj spokój temu cyganowi

          życie już go pokarało

          • 2 1

  • wykopanie kanału (4)

    oznacza przerwanie ruchu rumowiska i zanik mierzei

    • 12 16

    • eko (3)

      nie zapomnij o przerwaniu szlaków wędrownych mrówek kowalików.

      • 4 4

      • (2)

        czyzby przyklad Wladyslawowa i mierzei helskiej nie wystarczyl na dowod

        • 2 1

        • czyzby?

          mierzeja helska historycznie była ciągiem wysp. a naturalna dziura w mierzei wiślanej była aż do XVII wieku, wiec rozwin ten temat z przykladem prosze.

          • 1 0

        • To powiedz mi jak to rumowisko

          premieszcza sie od mierzei helskiej do wislanej?

          • 1 1

  • (2)

    Przekop musi powstać.Nie możemy liczyć na Rosję bo to będzie się kończyć tak jak rurociągami.Przekop wykonany starannie nie zagroz ii nie stworzy żadnej degradacji środowiska.Trzeba współczuć jedynie samopoczucia ekologom gdyż posiadają spustoszenie w swoich umysłach.Cieśninę pilawska należy wybić sobie z głowy.

    • 5 6

    • Ale kanalik ! (1)

      Na całym świecie budują kanały i nic się nie stało oprócz większego rozwoju gospodarczego i niezależności od rosjan a tego bardzo potrzebuje nasz kraj. Nikt nie będzie nam polakom dyktował co mamy kopać i gdzie pływać.

      • 0 0

      • A Rosjanie zacierają łapki:
        durne polaczki zamiast iść w rozwój technologii i potrzebnej infrastruktury budują znowu jak za Gierka niepotrzebne pomniki władzy: stadiony bez kibiców czy porty bez statków.

        • 0 0

  • Przekop będzie motorem napędowym (1)

    Ciekawie się robi, ponieważ powstanie kolejny polski port. Przeładunki w Gdyni wynoszą około 9 mln ton rocznie, ale te 3 mln, które maja być w Elblągu będą raczej spowodowane przepustowością kanału, bo z tego co się orientuje to terenów pod port w samym Elblągu nie brakuje, a wręcz jest tego dużo. Myślę, że to wpłynie na rozwój naszego regionu. Nie chodzi tu o konkurencję między polskimi miastami, a chodzi o stworzenie silnej jednostki portowej, która by się rozciągała od Gdyni, aż po Elbląg, byłoby to konkurencyjne dla dużych zagranicznych portów np w Niemczech. Im większa współpraca będzie tych miast to tym lepiej dla regionu

    • 5 4

    • A Lidle i inne Biedrony nasze porty mają hurtem w 4 literach i cytrusy ściągają via Hamburg albo Rotterdam.
      O porcie marzycie dzieci?
      O EURO też marzyliście.
      Lada moment zapłacicie za nie w biletach.
      A to dopiero początek 15 chudych lat.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora Generalnego PPUP Poczta Polska, a w latach 2003-2006 był Dyrektorem Departamentu Gospodarki i Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Zajmował się prywatyzacją firmy Neptun Film Sp. z o.o., realizując funkcję nadzoru właścicielskiego z ramienia Samorządu Województwa Pomorskiego. Posiada również kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej....

Najczęściej czytane