- 1 W Porcie Gdańsk powstał terminal dla wojska (53 opinie)
- 2 Samochodowiec pracujący dla wojska w Gdyni (135 opinii)
- 3 W porcie znaleziono bombę. Ważyła 250 kg (113 opinii)
- 4 Terminal instalacyjny. Budowa w tym roku (61 opinii)
- 5 Spółka Mondry pozostanie w "zbożowym" (21 opinii)
- 6 Dźwiedźma - introligatorka z powołania (31 opinii)
Kolejne promy na linii z Trójmiasta do Szwecji
14 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
Zwiedziliśmy prom Nova Star
W tym sezonie na trasach z Trójmiasta do Szwecji pojawią się nowe promy pasażersko-samochodowe. Pod koniec czerwca w pierwszy rejs na trasie Gdańsk-Nynäshamn wyruszy kolejny prom Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Z kolei pod koniec września linia promowa Stena Line z Gdyni do Karlskrony wzbogaci się o czwarty prom, który oprócz ładunków zabierze też pasażerów.
W poniedziałek, 25 czerwca, na trasie z Gdańsk-Nynäshamn zadebiutuje prom "Nova Star", który będzie pływał wymiennie z promem "Wawel". Został on wyczarterowany na razie na dwa lata. Stało się to możliwe dzięki współpracy finansowej PŻB Polferries z Polskim Funduszem Rozwoju. "Nova Star" to prom typu ro-pax zbudowany w 2011 roku, w stoczni ST Marine w Singapurze. Jeszcze niedawno pływał na linii z Maroka do Hiszpanii. Ostatnio przeszedł remont w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
- Pozyskanie promu pozwoli na sprostanie oczekiwaniom rosnącego rynku oraz będzie idealnym uzupełnieniem użytkowanego już promu Wawel, także ze względu na podobne parametry ładunkowe - czytamy w komunikacie PŻB.
Jednostka ma 161 m długości i 25,6 m szerokości. Osiąga prędkość 21 węzłów. Pojemność ładunkowa to 1 575 m dla samochodów ciężarowych i 1 215 m dla samochodów osobowych. Posiada też 1 215 miejsc pasażerskich. Jest to jednostka wyższej klasy niż "Wawel". Posiada znacznie więcej miejsc kabinowych oraz lepiej przygotowaną przestrzeń pasażerską. Do dyspozycji pasażerów są sklepy, kafeterie, restauracje oraz sale konferencyjne. Na promie znajdują się również place zabaw dla dzieci.
Wejście nowego promu zapowiedziała też Stena Line. Statek dla pasażerów i frachtu na linii z Gdyni do Karlskrony pojawi się już we wrześniu. Zastąpi on statek towarowy "Gute". "Stena Nordica" będzie kursować pięć razy w tygodniu w każdą stronę i zabierać nie tylko ładunki, ale również pasażerów i samochody osobowe. Statek ma 170 m długości i 26 m szerokości, a na pokład zabierze 450 osób i nawet 300 samochodów osobowych. Dodatkowo, dzięki niemal dwukrotnie większej powierzchni ładunkowej, nowa jednostka może również zabrać znaczną liczbę samochodów ciężarowych. Stena Nordica to statek zbudowany w roku 2000, oraz kilkakrotnie modernizowany
- Wprowadzenie Stena Nordica na linię Gdynia-Karlskrona jest odpowiedzią na stale rosnące zapotrzebowanie na transport ładunków i przewozy pasażerskie na Morzu Bałtyckim. To jednostka o dwukrotnie większej pojemości frachtowej od jej poprzednika, m/v Gute i zabierająca ponad 400 pasażerów. Oznacza to, że będziemy mogli zaoferować klientom frachtowym i pasażerom znacznie więcej miejsc na naszych statkach. Stena Nordica gwarantuje ponadto krótsze i bardziej komfortowe przepłynięcie. Co ważne, nowy statek jest przystosowany do wykorzystywania dwóch poziomów ramp najazdowych, co znacznie skróci czas załadunku - mówi Marek Kiersnowski, dyrektor linii promowych na Bałtyku Południowym w Stena Line.
Operator promowy Stena Line obecnie obsługuje dwie linie promowe z Polski: z Gdyni do Karlskrony oraz z Gdyni do Nynäshamn. Linia do Karlskrony w południowej Szwecji funkcjonuje już od ponad 20 lat. Natomiast linia promowa z Gdyni do Nynäshamn (port w okolicach Sztokholmu) wystartowała pod koniec 2017 roku. Łącznie z 6 rejsami na nowej trasie promowej do Nynäshamn oraz 46 do Karlskrony (razem z rejsami nowego promu Stena Nordica), Stena Line od września zaoferuje rekordową liczbę aż 52 rejsów tygodniowo między Gdynią a Szwecją, pięcioma promami.