• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrowersyjne zdjęcie na koszulce Reserved

Robert Kiewlicz, Michał Stąporek
15 czerwca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Koszulka marki Reserved. Koszulka marki Reserved.
Oryginalne zdjęcie Rockie Nolan umieszczone w jej profilu na portalu deviantart.com Oryginalne zdjęcie Rockie Nolan umieszczone w jej profilu na portalu deviantart.com

Rockie Nolan, 19-letnia Amerykanka, zarzuca gdańskiej spółce LPP bezprawne wykorzystanie jej wizerunku na koszulkach marki Reserved.



Dziewczyna o całej sprawie dowiedziała się przypadkiem, kiedy dostała od znajomych zdjęcie sprzedawanej w Polsce koszulki marki Reserved. - Ze zdziwieniem odkryłam, że jest na niej moje zdjęcie - napisała Rockie Nolan na stronie internetowej YouThoughtWeWouldntNotice.com (Myślałeś, że nie zauważymy), która opisuje więcej podobnych przypadków.

Dziewczyna, która zajmuje się fotografią, swoje prace umieszcza w portalu deviantart.com. Stamtąd właśnie pochodzi zdjęcie wykorzystane przez gdańską firmę.

19-latka krytycznie ocenia estetykę tej konkretnej koszulki: "Nie jestem pewna, co jest dla mnie bardziej obraźliwe. To, że wykorzystali mój wizerunek bez mojej zgody, czy to, że dodali ohydną błyskotkę do i tak już idiotycznego napisu".

Prawnicy LPP skontaktowali się z dziewczyną i przeprosili ją za bezprawne wykorzystanie jej zdjęcia. Winę zrzucili jednak na swoich podwykonawców. W rewanżu zaproponowali Amerykance 150 dolarów za każde ze zdjęć, jakie chcieliby w przyszłości wykorzystać. "Tyle zwykle płacimy za licencję na używanie podobnych zdjęć" - napisali.

"Cóż, pochlebia mi to, że chcą skorzystać z innych zdjęć, ale nie zmienia to faktu, że jedno z nich ukradli" - pisze Nolan.

O komentarz do całej sytuacji poprosiliśmy LPP. W gdańskiej centrali firmy usłyszeliśmy jedynie, ze w tej sprawie spółka nie chce na razie udzielać żadnych informacji.

- Jeśli spółka rzeczywiście wykorzystała wizerunek tej pani, to odpowiada za to w 100 proc. Bez względu na to czy jakiś projektant, czy fotografik wprowadził spółkę w błąd. Ona i tak ponosi wszelkie konsekwencje - komentuje mecenas Roman Nowosielski.

Jakie konsekwencje może ponieść LPP? - Odszkodowanie w takiej sprawie może być bardzo wysokie. Tym bardziej, że spółka zarabiała na tych koszulkach. Osoba poszkodowana może żądać nie tylko odszkodowania za straty, ale także udziału w zyskach ze sprzedaży tych koszulek.

Jak twierdzi Nowosielski, przy każdym wykorzystaniu wizerunku powinna zostać zawarta umowa regulująca jego wykorzystanie.

LPP SA to jedna z nielicznych polskich firm, która w niespełna kilkanaście lat stała się liderem w swojej branży i stworzyła 6 wiodących marek odzieżowych (Reserved, Cropp, Esotiq, House, Mohito i Promostars), obecnych na 12 różnych europejskich rynkach.

Obecnie LPP SA jest właścicielem sieci detalicznej, na którą składa się 140 salonów Reserved w Polsce i 130 salonów w 10 europejskich krajach, 168 salonów marki Cropp w Polsce i 70 salonów zagranicznych, 177 salonów House w Polsce i 110 za granicą, 53 salonów Mohito oraz 58 salonów Esotiq.

Przychody spółki w 2009 roku wyniosły ponad 1,6 mld zł, zysk netto ponad 121 mln zł.

Prawo, a wizerunek

Kwestię rozpowszechniania wizerunku reguluje artykuł 81 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 904 z późn. zm.). Stanowi, iż "rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej. W braku zaś wyraźnego zastrzeżenia takiej zgody zezwolenie nie jest wymagane, jeżeli osoba ta otrzymała umówioną opłatę za pozowanie".

Miejsca

Opinie (230) ponad 50 zablokowanych

  • jak reserved to reserved

    powinni to wiedziec w reserved

    • 2 0

  • Olać ją - to tylko głupia, nastoletnia amerykanka

    Dopóki nam Amerykanie Mazura nie wydadzą, z offsetu się nie wywiążą i wiz nie zniosą to o czym my mamy w ogóle rozmawiać?

    • 3 9

  • Dziwi mnie, że projektant porwał się na plagiat

    Dziwi mnie, że projektant porwał się na plagiat, Jeszcze, żeby przerobił ze 30% fotografii (włącznie z wizerunkiem) to mogli by im nakoczyć, ale tak?!?
    Każdy debil powinien wiedzieć, ze to jest kradzież i żadne tłumaczenie nie zwolni go od odpowiedzialności.

    • 2 1

  • jezeli ktoś kiedyś pracował w sklepach lpp to wie co to za firma !!!!!!!!!!!!!!!!!!! Tam kryzys trwa od 4 lat, przynajmniej tak mowi sie pracownikom!!!!!!!!!!!!!!!! ŻAL

    • 6 1

  • zadna mi atrakcja na koszulke ta panienka

    • 0 0

  • Jesteście chorzy (12)

    Gdy czytam te wasze zajadowione wypociny ogarnia mnie przerażenie.
    Skąd tyle nienawiści, zawiści i innych wstrętnych uczuć.
    Zamiast byś dumnymi że mamy "swoją" firmę tej wielkości powinniśmy być dumni.
    Zdjęcie tej dziewczyny zapewne zamieścił jakiś mało rozgarnięty grafik który wykonywał zlecenie agencji. Pomyśl jeden z drugim, w jaki sposób sprawdzić że to zdjęcie nie było tegoż grafika własnością, absurd. A może lepiej nie myślcie, jak widać ta czynność sprawia wam zbyt wiele bólu, stąd zapewne ta cała nienawiść.
    Nienawiść do wszystkiego co polskie. Lepiej kupić od obcych, bo to jest super.
    Naprawdę nie dziwię się że ten kraj chyli się ku upadkowi.
    Dlaczego angol kupuje głównie to co angielskie??? bo jego zdaniem jest to najlepsze na świecie. Dlaczego kaażdy fin faworyzuje wszystko co fińskie??? bo jego również zdaniem jest to najlepsze. A dlaczego większość Polaków twierdzi że wszystko co polskie musi być złe??? DLATEGO MAMY TO CO MAMY I NA CO ZASŁUŻYLIŚMY

    • 10 14

    • Licencja

      Bardzo latwo sprawdzic. Wystarczy poprosic grafika o pokazanie licencji. W przypadku tak duzej firmy nie powinno sie zakladac, ze jakies zdjecia moga byc za darmo.

      • 3 0

    • W końcu ktoś inny na tym forum (2)

      Zgadzami sie!
      W końcu ktoś zdrowy :)

      • 2 3

      • Dziękuję Aniu

        • 1 1

      • Jak rydz!

        • 0 0

    • (6)

      kolego pie&**&%lisz az glowa boli. nie dobre i nie niedobre bo polskie czy nie-polskie. chodzi o jakosc i design. a ze Polak NIE potrafi.. przykre

      • 3 0

      • (5)

        mogę się założyć że sam nosisz na sobie o wiele większe badziewie tyle że ozdobione wysokiej jakości metkami (jeśli nie jesteś tylko zwykłym malozamożnym frustratem) I nie pisz mi że widocznie nigdy nie miałem rzeczy z wyższych półek cenowych, bo mam i nie dostrzegam większej różnicy w jakości. A może jesteś z tych którzy odkładają dwa lata aby kupić sobie bluzkę na lat dziesięć. Pewnie ubrania Reserved tyle nie wytrzymają. Design, być może nie powala na kolan, jednak nie odbiega od ogólno-światowych trendów. Pewnie brakuje ci trzech pasków buraku

        • 1 3

        • Skąd w Tobie tyle nienawiści, Polaku? (4)

          H2SO3? Trafiony nick, trzeba przyznać...

          • 2 1

          • (3)

            Ty nawet czytać ze zrozumieniem nie potrafisz

            • 1 0

            • Bo jestem burakiem, Polaku... (2)

              I nie lubię kwasów.
              A siarkowych to już najbardziej.

              • 1 1

              • (1)

                H2SO3 - to kwas siarkawy, buraku.

                • 1 0

              • Niby masz rację, ale się mylisz, czyli jak zwykle...

                http://pl.wikipedia.org/wiki/Kwasy_siarkowe

                • 0 0

    • Przecież to jest w pełni produkt chiński. Projekt jest wykonany, w Polsce na Łąkowej, choć słowo wykonany też za dużo znaczy. Projekt jest ściągnięty z zachodnich marek, a samo uszycie odbywa się w Chinach. Z czego tu się cieszyć i z czego być dumnym? Z niczego. Tylko sklep jest polski i obsługa polska nic poza tym . Dodam jeszcze, że firma LPP jak startowała to ukrywała, że jest z polski aby nie psuć sobie wizerunku, chcieli handlować jak zachodnie marki i wiele ludzi się dało nabrać. Dopiero po 2000 roku jak weszły przepisy o umieszczaniu producenta na metkach i kraju pochodzenia to wyszło szydło z worka. I nie ma co uderzać w patriotyczne nuty tuż przed wyborami :)

      • 0 0

  • ktos wie co to za tejmeniczy podwykonawca? (1)

    bo ze LPP dalo ciala to jedno, ale ciekawi mnie ktora agencyjka tak sobie frywolnie poczyna :)

    • 2 2

    • nie ma takowego

      • 0 1

  • zgoogluj sobie nadruk na koszulkę

    Hasło przewodnie projektantów LPP :)

    • 3 2

  • to akcja marketingowa żeby o nich pisali, mówili... (1)

    ale przyznaję skuteczna :-)

    • 1 5

    • oczywiście, że tak...

      a przy okazji darmowe badanie wizerunku...
      A wizerunek kiepściutki... :-(

      • 1 0

  • LPP to widać lenie a chętni na kasiorę

    przecież niewiele zachodu i podobne zdjęcie by sami zrobili

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową - wcześniej pracował w Zarządzie Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA, uczestniczył także w rozwoju STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi Sp. z o.o. Jest absolwentem Wydziału Elektrycznego Politechniki Gdańskiej. Ukończył również wiele prestiżowych, międzynarodowych kursów z dziedziny ubezpieczeń i zarządzania.

Najczęściej czytane