• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kulczyk Investments chce Energi i Lotosu

Robert Kiewlicz
10 czerwca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Dom inwestycyjny Kulczyk Investments,, którego prezesem jest Dariusz Mioduski,  inwestuje w sektory ropy i gazu, energetyki, motoryzacji, nieruchomości i browarnictwa. Dom inwestycyjny Kulczyk Investments,, którego prezesem jest Dariusz Mioduski,  inwestuje w sektory ropy i gazu, energetyki, motoryzacji, nieruchomości i browarnictwa.

Koncern Jana Kulczyka coraz częściej wymieniany jest jako inwestor dla prywatyzowanych pomorskich spółek skarbu państwa. O zaangażowaniu Kulczyka na Pomorzu, przejęciu gdańskiej Energi oraz Lotosu, rozmawiamy z Dariuszem Mioduskim, prezesem Kulczyk Invetsments.



Państwowe spółki energetyczne powinny:

Jednym z celów zapisanych w strategii Kulczyk Investments jest budowa silnej grupy energetyczną w Europie Środkowej. Jak przekłada się to na zaangażowanie Kulczyk Investments w Grupę Energa i Grupę Lotos?

Dariusz Mioduski: - Ofertę dotyczącą Grupy Energa już złożyliśmy i - tak jak zapewnialiśmy już wcześniej - jesteśmy zainteresowani także Grupą Lotos. W piątek ministerstwo finansów ma ogłosić tzw. krótką listę podmiotów, jakie zostały dopuszczone do negocjacji dotyczących Energi. Mam nadzieję, że się na niej znajdziemy.

Czy Skarb Państwa będzie skłonny przekazać dwie spółki z sektora energetycznego właśnie w ręce Kulczyk Investmenst?

Wśród wszystkich potencjalnych inwestorów jedynie my możemy zapewnić Grupie Energa rozwój. Przejęcie Energi przez Polską Grupę Energetyczną, lub inną państwową spółkę, trudno nazwać prywatyzacją. Dzięki temu PGE jedynie umocni swoją pozycję monopolisty na rynku. Musimy patrzeć na prywatyzację Energi z punktu widzenia całej naszej gospodarki. Firma, która będzie hamulcowym nie jest dobrym rozwiązaniem. Dla nas Energa ma być przede wszystkim fundamentem do budowania silnej spółki mogącej konkurować na rynkach europejskich. Dziś w skali europejskiej Energa jest małą spółką. Jednak kiedy przejmowaliśmy Lech Browary Wielkopolski był on także małą spółką. 15 lat efektywnej współpracy z SAB Miller zaowocowało stworzeniem Kompanii Piwowarskiej, która jest dziś jedną z najnowocześniejszych na świecie i największą spółką piwowarską w Polsce, z 42,9-procentowym udziałem w polskim rynku.

Jakie macie plany odnośnie Lotosu?

W Europie zamyka się obecnie 10 dużych rafinerii, ale rafinerii przestarzałych i nie mogących konkurować na rynku. Tymczasem Lotos to bardzo dobra i świetnie zarządzana firma. Chcielibyśmy ją rozwijać - takie plany przedstawiliśmy resortowi i jeśli rząd ma podobne podejście do naszego, to jesteśmy otwarci na dyskusję.

Skąd weźmiecie pieniądze na ewentualne przejęcie Energi lub Lotosu? Potrzeba nawet do 10 mld zł.

Mamy spore środki własne, obecnie ok. 1 mld euro. O pieniądze się nie martwię, martwię się jedynie o to, że będę musiał się kopać z państwowym koniem.

Czy Kulczyk Investments wystąpi sam czy z partnerem? Jeśli tak, to z kim?

Jeśli uda nam się przejąć Lotos dokonamy tego z naszymi partnerami. Chodzi tu głównie o libijski koncern Tamoil, który ma nie tylko dostęp do złóż, ale także posiada własne zakłady oraz sieć stacji paliw. Dodatkowo naszymi partnerami finansowymi są jedne z największych funduszy inwestycyjnych.

Kulczyk Investments planuje wybudować elektrownię na węgiel kamienny o mocy 1 tys. MW w Rajkowach, koło Tczewa. Na jakim etapie jest ten projekt?

Zakończyła się już znaczna część prac przygotowawczych. Obecnie trwają prace projektowe, które pozwolą na uzyskanie pozwoleń i rozpoczęcie budowy elektrowni. Pierwszy blok ma zostać uruchomiony po ok. 4-5 latach od rozpoczęcia budowy. Elektrownia zostanie oddana do użytku na przełomie 2016 - 2017 roku.

Kulczyk Investments

Kulczyk Investmens jest międzynarodową grupą inwestycyjną. Kluczowe dla spółki sektory to ropa naftowa i gaz, surowce mineralne, infrastruktura, wytwarzanie energii, jak również dystrybucja oraz obrót energią elektryczną i gazem. Firma powstała na fundamentach Kulczyk Holding. W 2007 roku zreorganizowano grupę i utworzono spółkę, która ostatecznie przyjęła nazwę Kulczyk Investments. Firma z siedzibą w Luksemburgu, otworzyła biura w Londynie, Kijowie, Dubaju i Warszawie.

Miejsca

  • Energa Gdańsk, al. Grunwaldzka 472

Zobacz także

Opinie (78) 7 zablokowanych

  • też jestem z przymorza

    i też chce byc prezesem : )

    • 1 0

  • milionerzy na korycie panstwa - demokracja styropianowa

    xxx

    • 1 0

  • z naszymi partnerami. Chodzi tu głównie o libijski koncern Tamoil, który ma nie tylko dostęp do złóż, ale także posiada własne

    zakłady oraz sieć stacji paliw. Nie, no poważny partner. Libijczyk i w dodatku ma sieć stacji paliw ;P Mega wypas ;P Ściema na całego - Lukoil przejmie, jak nic...

    • 2 0

  • trzeba skontrolowac majatki

    biznessmenow i radnych

    • 1 0

  • Bo najlepsze jest państwowe i związkowe (1)

    Bo najlepsze jest państwowe i związkowe, przynosi największe dochody ( ze znakiem minus ) i zarządzanie i kadra zarządzająca to najwyższej klasy czołówka światowa ( na poziomie depresji lub Rowu Mariańskiego). Przykłady to LOT, PKP, kopalnie czy Ursus.

    • 0 1

    • b o

      PKP jest sprywatyzowane i jaki masz tam burdel. Co się poprawiło. masz taniej i czyściej?????

      • 0 0

  • wegiel i ropa wspolne dobro, zarabiaja nieliczni !!!

    wegiel i ropa wspolne dobro, zarabiaja nieliczni !!!

    • 0 0

  • Kulczyk

    Kulczyk ma splacać energe pieniędzmi z zysku,tak to i ja moge wziąć...i na pewno zaraz zrobi prad tańszy bo on lubi sobie odejmować.

    • 0 0

  • Ten Mioduski to mój wujek . Ha

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie obrotu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Studiował na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od początku kariery zawodowej związany z branżą TSL. Jako przewodniczący Komisji Celnej w Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki był uczestnikiem wielu projektów realizowanych przy współudziale Izby Celnej w Gdyni oraz Ministerstwa Finansów. Jest...

Najczęściej czytane