• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rekordowe wyniki Grupy Lotos. Zarząd nie boi się fuzji z Orlenem

Robert Kiewlicz
7 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Prezes Grupy Lotos, Marcin Jastrzębski twierdzi, że od dawna jest zwolennikiem połączenia z Orlenem, a na fuzji lepiej wyjdzie spółka z Gdańska niż z Płocka. Prezes Grupy Lotos, Marcin Jastrzębski twierdzi, że od dawna jest zwolennikiem połączenia z Orlenem, a na fuzji lepiej wyjdzie spółka z Gdańska niż z Płocka.

Zysk netto Grupy Lotos w czwartym kwartale 2017 roku wzrósł o 59 proc., do 484,7 mln zł - podała spółka w raporcie okresowym. W całym 2017 roku zysk spółki wyniósł ponad 1,67 mld zł. To o 64,7 proc. więcej niż w roku 2016. Zarząd Lotosu odniósł się także do planów połączenia Lotosu z Orlenem i stwierdził, że to gdańska spółka wyjdzie lepiej na ewentualnej fuzji.



W okresie czterech kwartałów 2017 roku spółka miała 1 671,8 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 1 015,2 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 24 185,6 mln zł w porównaniu z 20 931,1 mln zł rok wcześniej.

- Chociaż w 2017 roku spółka zanotowała rekordowe wyniki, to dla mnie ważniejszy jest wzrost wydobycia, a to się nam nie udało. Mam nadzieję, że uda nam się zwiększyć wydobycie w 2018 roku. Upstream jest dla nas bardzo ważny i choć nie doszło na razie do zwiększenia liczby naszych koncesji, to stale prowadzimy negocjacje w tej sprawie - powiedział Marcin Jastrzębski, prezes Grupy Lotos.
Zarząd Lotosu odniósł się także do planów dotyczących połączenia Grupy Lotos i PKN Orlen. Prezes Jastrzębski zaznaczył, że od dawna jest zwolennikiem połączenia obydwu firm.

- Z punktu widzenia biznesowego nie mam wątpliwości, że powinno do niego dojść - stwierdził prezes Jastrzębski. - Jesteśmy spółką giełdową i właściciele akcji mogą nimi dowolnie dysponować. Najważniejsze jest jednak uzyskanie zgód Komisji Europejskiej i poznanie warunków, pod jakimi Komisja zgodzi się na połączenie. Komisja przyglądać się będzie na pewno liczbie stacji benzynowych i ich koncentracji w danych regionach. Zajmie się też handlem hurtowym i produkcją asfaltu przez obie spółki. Kiedy wypowie się Komisja, wtedy właściciel będzie się zastanawiał, co zrobić z posiadanymi akcjami. Jestem jednak przekonany, że na połączeniu lepiej wyjdzie spółka z Gdańska niż ta z Płocka. Przypominam, że przewiduje się, że do 2022 roku samochody elektryczne mają być tańsze od spalinowych, co uderzy w przemysł rafineryjny. My jesteśmy świetnie przygotowani do tych zmian na rynku. Mamy nadzieję poinformować w najbliższych miesiącach o naszych projektach innowacyjnych. Przekształciliśmy już spółkę Lotos Lab w spółkę R&D i będziemy realizowali liczne projekty innowacyjne. Nie tylko dotyczące elektromobilności, ale także wykorzystania wodoru.
Zdaniem prezesa Jastrzębskiego po połączeniu Orlenu i Lotosu nowy podmiot nie tylko będzie miał większy zasięg oddziaływania, ale też ograniczy dotychczasowe koszty logistyczne i organizacyjne.

- Połączona organizacja będzie graczem światowym, a działanie na tym rynku jest niezmiernie ważne z punktu widzenia rozwoju obydwu firm. Lotos skorzysta na połączeniu choćby w kwestii logistyki. Widzimy tutaj duże pole do oszczędności - dodał Jastrzębski. - Podpisanie listu intencyjnego potwierdza tylko, że prace się naprawdę zaczęły, a jak się skończą, dowiemy się najwcześniej za około 9 miesięcy. Rozpoczynamy proces pewnego dialogu, nie wiem, jak głębokiego. Jak na razie, z mojej perspektywy, po połączeniu zmieni się tylko osoba reprezentująca właściciela. Na walnym będzie to po prostu inny prawnik.
  • W całym 2017 roku zysk spółki wyniósł ponad 1,67 mld zł.
  • Płatności na rzecz administracji publicznej dokonane przez Grupę Kapitałową Lotos w roku 2017.
Prezes Jastrzębski stwierdził także, że połączenia spółek paliwowych nie wpłynie na realizację strategii Lotosu.

- Jeśli dojdzie do połączenia będziemy przekonywać Orlen do modyfikacji ich strategii - powiedział Jastrzębski. - Nasza jest po prostu lepsza.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (106) 4 zablokowane

  • Wycie? Znakomicie!

    • 1 11

  • tak napiszcie ile osób zwolnicie i jak obniżycie zarobki

    • 14 0

  • Rekordowe wyniki Grupy Lotos. Zarząd nie boi się fuzji z Orlenem (1)

    Zarząd nie boi się. Czy będzie w zarządzie Lotosu , czy Orlenu ta sama kasa. Ale już szeregowi pracownicy obawiają się utraty pracy. Wielu z nich zaciągnęło kredyty, na mieszkania, samochód itd. i co teraz? Wstrzymali rozmowy o podwyżkach do 30 czerwca. zlecili wartościowanie stanowisk pracowniczych zewnętrznej firmie. A teraz chwala się wysokim zyskiem. kto ten zysk wypracował? Prezes? Zarząd? czy pracownicy Lotosu? Każdy pracownik Lotosu przyczynił się do zysków lotosu.
    W innym artykule, orlen zaprasza związkowców na rozmowy. Czyli co? Chce ich kupić?
    Zacytuję klasyk z Czterdziestolatka. " I TO SIE NADAJE DO PRASY" A NIE TYLKO KELNER I KELNER....

    • 23 0

    • Zarząd nie boi się fuzji z Orlenem

      Jarek nie da zdechnąć swoim z głodu. Dziś lotos , a jutro inna spółka skarbu państwa.

      • 9 0

  • Haha

    A co mają powiedzieć, że się boją? Nie powiedzą, bo boją się o stołki.

    • 9 1

  • Panie Jastrzębski (1)

    Teraz Lotos dostarcza paliwo do: Czechowic, Jasła, Warszawy , Piekar śląskich, Koluszek, Kawic, Stawian itd. Ci odbiorcy są rozlokowani albo w środkowej części Polski, albo w południowej części Polski. Paliwo teraz dostarcza Lotos Kolej. Po połączeniu z Orlenem , to Płock przejmnie dostawy do tych baz, odbiorców ( ekonomicznie to ma uzasadnienie) Ale w Gdańsku spadnie produkcja, co za tym idzie zwolnienia pracowników, kolejarze nie będą mieli co wozić z Gdańska , też nastapia zwolnienia.
    Co pan na to? Czy Lotos dalej będzie przerabiał 10 000 000 ton ropy naftowej?
    Po co była budowa instalacji tz. 10+ ?

    • 29 3

    • Zostanie tylko stacja na którą nie znajdą ustawiaczy bo będzie narodowy przewoźnik a Orlen i Cargo będą mieli wywóz wachy

      • 2 0

  • NAFTA

    Morda cegły się prosi

    • 3 1

  • taki sam specjalista????

    jak w Orlenie ????

    • 13 0

  • O super !!!

    Będzie co rozdawać dla swoich ( Rydzyk, Kurski, Polska Fundacja Narodowa itd) a pracownicy ZERO.

    Podobno jest opinia że i tak już dużo zarabiają .....

    • 17 2

  • RAFINERIE BUDUJĘ SIĘ PRZY PORTACH

    bo surowiec dostarcza się morzem a Płock z tą rurą upadnie tak jak możejki ze wstrzymaną dostawą rurociągiem. Orlen to taki nowotwór rafineryjny bez złóż i portu morskiego.

    • 22 0

  • Kolega

    Kolega jest już pozamiatany, tylko jeszcze o tym nie wie ...

    • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także współodpowiedzialna za procesy strategicznego planowania i zarządzania SESCOM. Magister ekonomii z Certyfikatem Księgowym Ministra Finansów oraz ukończonymi licznymi studiami podyplomowymi z zakresu księgowości, finansów i controllingu. Wieloletni praktyk wykorzystujący w swojej pracy nie tylko wiedzę z zakresu księgowości i finansów, ale także ekonomii oraz zarządzania.

Najczęściej czytane