• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rekordowe wyniki Grupy Lotos. Zarząd nie boi się fuzji z Orlenem

Robert Kiewlicz
7 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Prezes Grupy Lotos, Marcin Jastrzębski twierdzi, że od dawna jest zwolennikiem połączenia z Orlenem, a na fuzji lepiej wyjdzie spółka z Gdańska niż z Płocka. Prezes Grupy Lotos, Marcin Jastrzębski twierdzi, że od dawna jest zwolennikiem połączenia z Orlenem, a na fuzji lepiej wyjdzie spółka z Gdańska niż z Płocka.

Zysk netto Grupy Lotos w czwartym kwartale 2017 roku wzrósł o 59 proc., do 484,7 mln zł - podała spółka w raporcie okresowym. W całym 2017 roku zysk spółki wyniósł ponad 1,67 mld zł. To o 64,7 proc. więcej niż w roku 2016. Zarząd Lotosu odniósł się także do planów połączenia Lotosu z Orlenem i stwierdził, że to gdańska spółka wyjdzie lepiej na ewentualnej fuzji.



W okresie czterech kwartałów 2017 roku spółka miała 1 671,8 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 1 015,2 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 24 185,6 mln zł w porównaniu z 20 931,1 mln zł rok wcześniej.

- Chociaż w 2017 roku spółka zanotowała rekordowe wyniki, to dla mnie ważniejszy jest wzrost wydobycia, a to się nam nie udało. Mam nadzieję, że uda nam się zwiększyć wydobycie w 2018 roku. Upstream jest dla nas bardzo ważny i choć nie doszło na razie do zwiększenia liczby naszych koncesji, to stale prowadzimy negocjacje w tej sprawie - powiedział Marcin Jastrzębski, prezes Grupy Lotos.
Zarząd Lotosu odniósł się także do planów dotyczących połączenia Grupy Lotos i PKN Orlen. Prezes Jastrzębski zaznaczył, że od dawna jest zwolennikiem połączenia obydwu firm.

- Z punktu widzenia biznesowego nie mam wątpliwości, że powinno do niego dojść - stwierdził prezes Jastrzębski. - Jesteśmy spółką giełdową i właściciele akcji mogą nimi dowolnie dysponować. Najważniejsze jest jednak uzyskanie zgód Komisji Europejskiej i poznanie warunków, pod jakimi Komisja zgodzi się na połączenie. Komisja przyglądać się będzie na pewno liczbie stacji benzynowych i ich koncentracji w danych regionach. Zajmie się też handlem hurtowym i produkcją asfaltu przez obie spółki. Kiedy wypowie się Komisja, wtedy właściciel będzie się zastanawiał, co zrobić z posiadanymi akcjami. Jestem jednak przekonany, że na połączeniu lepiej wyjdzie spółka z Gdańska niż ta z Płocka. Przypominam, że przewiduje się, że do 2022 roku samochody elektryczne mają być tańsze od spalinowych, co uderzy w przemysł rafineryjny. My jesteśmy świetnie przygotowani do tych zmian na rynku. Mamy nadzieję poinformować w najbliższych miesiącach o naszych projektach innowacyjnych. Przekształciliśmy już spółkę Lotos Lab w spółkę R&D i będziemy realizowali liczne projekty innowacyjne. Nie tylko dotyczące elektromobilności, ale także wykorzystania wodoru.
Zdaniem prezesa Jastrzębskiego po połączeniu Orlenu i Lotosu nowy podmiot nie tylko będzie miał większy zasięg oddziaływania, ale też ograniczy dotychczasowe koszty logistyczne i organizacyjne.

- Połączona organizacja będzie graczem światowym, a działanie na tym rynku jest niezmiernie ważne z punktu widzenia rozwoju obydwu firm. Lotos skorzysta na połączeniu choćby w kwestii logistyki. Widzimy tutaj duże pole do oszczędności - dodał Jastrzębski. - Podpisanie listu intencyjnego potwierdza tylko, że prace się naprawdę zaczęły, a jak się skończą, dowiemy się najwcześniej za około 9 miesięcy. Rozpoczynamy proces pewnego dialogu, nie wiem, jak głębokiego. Jak na razie, z mojej perspektywy, po połączeniu zmieni się tylko osoba reprezentująca właściciela. Na walnym będzie to po prostu inny prawnik.
  • W całym 2017 roku zysk spółki wyniósł ponad 1,67 mld zł.
  • Płatności na rzecz administracji publicznej dokonane przez Grupę Kapitałową Lotos w roku 2017.
Prezes Jastrzębski stwierdził także, że połączenia spółek paliwowych nie wpłynie na realizację strategii Lotosu.

- Jeśli dojdzie do połączenia będziemy przekonywać Orlen do modyfikacji ich strategii - powiedział Jastrzębski. - Nasza jest po prostu lepsza.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (106) 4 zablokowane

  • Ojciec Tadeusz z Torunia Bardzo cieszy sie z wyników Lotosu ....

    • 13 6

  • Niby tak fajnie, a:

    Podwyżek płacy nie ma....

    • 17 2

  • Gdyby tuskowi udało się sprzedać lotos ruskim

    to w Gdańsku mogli byście kupować w rafinerii walonki , a nie paliwo. I może o to wlaśnie chodziło bo większości Gdańszczan zza Buga tego artykułu brakuje. Jak i ssowieckiej antypolskiej indoktrynacji.

    • 8 22

  • Widać jemu już zapłacili albo obiecali robotę wyżej.

    • 30 8

  • Jak ma się bać Prezes (1)

    jak to tylko namiestnik okupanta, od początku kadencji nie podejmuje żadnych kluczowych decyzji rozwojowych ani inwestycyjnych, realizowane są tylko programy, które były wcześniej realizowane, Grupa Lotos zastyga niczym Drakkar z lodu....

    • 43 7

    • żadnych inwestycji to i strona kosztowa niska!

      jak długo barany ?? aż się wszystko rozpadnie?

      • 12 0

  • Wyniki nie mają żadnego znaczenia. Liczy się Ucho Prezesa. A w tym najlepszzy jest Obajtek (Dyzma)

    Tu poparcie jakiegoś Śniadka nie wystarcza, zresztą to jego koniec.
    Ważne, czy zauroczyłeś drogi prezesie innego prezesa. Jeśli nie, to czas służyć wiernie Obajtkowi. Do czasu jego pięknej katastrofy. Hofman tu nie pomoże. Takie czasy proszę Pana. Żałosne.

    • 53 14

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu Promocji oraz Centrum Obsługi Inwestora. Wcześniej pełnił funkcję wicedyrektora Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Współtwórca struktur wdrażania i zarządzania Funduszami Europejskimi na poziomie regionu. Współnadzorował realizację Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w województwie pomorskim w latach 2004 - 2006, w ramach...

Najczęściej czytane