- 1 Coraz więcej zboża w trójmiejskich portach (78 opinii)
- 2 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (80 opinii)
- 3 Terminal agro. Postępowanie odwołano, aby ogłosić nowe (70 opinii)
- 4 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (66 opinii)
- 5 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (115 opinii)
- 6 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (78 opinii)
MARS chce budować w Gdyni holowniki dla Marynarki Wojennej
Konsorcjum Stoczni Remontowej Nauta i Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia, należących do grupy MARS Shipyards & Offshore, złożyło wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu Inspektoratu Uzbrojenia na budowę jednostek zabezpieczenia technicznego i prowadzenia działań ratowniczych na morzu pod kryptonimem "Holownik". Jednostki te mają trafić do baz morskich w Świnoujściu oraz Gdyni.
W ramach zamówienia dla resortu obrony ma powstać sześć holowników przeznaczonych do zabezpieczenia technicznego okrętów na morzu i w portach, przewozu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody torped, a także niektórych działań ratowniczych.
Czytaj też: Okręty podwodne w polskiej flocie: co mamy i na co liczymy
Jak wynika ze specyfikacji Inspektoratu Uzbrojenia nowe holowniki mają mieć: wyporność pełną do 350 ton, zdolność do prowadzenia samodzielnej żeglugi w zimie na morzach niearktycznych w ciężkich warunkach lodowych, możliwość przewozu do 12 osób wewnątrz i 50 osób na pokładzie otwartym, autonomiczność do 14 dób, prędkość dochodzącą do 12 węzłów, możliwość przewozu ładunku o łącznym ciężarze 25 kN, uciągu 250 kN oraz możliwość holowania z rufy i dziobu.
- Przygotowując się do złożenia wniosku, przeanalizowaliśmy wszystkie wymagania Inspektoratu Uzbrojenia odnośnie doświadczenia i możliwości technicznych. Zdecydowaliśmy się stworzyć konsorcjum, aby jak najlepiej spełnić wymagania Inspektoratu Uzbrojenia. Udział obu stoczni w konsorcjum pozwoli uzyskać efekt synergii w związku z wykorzystaniem technologii wspólnego przeznaczenia, a także pozwoli na współpracę między zakładami z Pomorza Zachodniego i Gdańskiego - mówi Piotr Słupski, prezes zarządu MS TFI, zarządzającego Funduszem MARS.
Więcej: Zmiany w zamówieniach na okręty podwodne. Nauta szykuje się do walki o kontrakt
Od września 2013 roku grupa MARS Shipyards & Offshore uczestniczyła w dialogach technicznych, poprzez które Inspektorat Uzbrojenia weryfikował możliwości techniczne oferentów i precyzował warunki przetargowe. - Liczymy na to, iż udział stoczni MARS, będących częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej, w programie modernizacji Marynarki Wojennej pozwoli włączyć polski przemysł do łańcucha dostaw dla MON, a tym samym przyczyni się do powstania nowych miejsc pracy i rozwoju gospodarki, zwłaszcza w obszarze nowoczesnych technologii - dodaje Słupski.
Największe doświadczenie we współpracy z Marynarką Wojenną ma stocznia Nauta. W ostatnich latach stocznia wyremontowała ponad 50 okrętów polskiej Marynarki Wojennej. Nauta zrealizowała także kontrakty na zamówienie zagranicznych armii - w 2012 r. zakończony został remont norweskiego okrętu patrolowego NoCgV Barentshav. Z kolei MSR Gryfia ma w swoim portfolio m.in. budowę serii ośmiu jednostek dla Norweskiej Straży Przybrzeżnej, zaprojektowanych specjalnie do ochrony wód przybrzeżnych. Natomiast w 2014 roku zakończyła budowę dwóch prototypowych lodołamaczy.
W dialogu technicznym z resortem obrony brały udział także: Remontowa Shipbuilding, Stocznia Marynarki Wojennej, Damen Shipyards Group, Ośrodek Badawczo - Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej oraz Techno Marine z Malborka.
Miejsca
Opinie (38) 2 zablokowane
-
2015-03-17 20:46
2,5 tony ładunku?
to nawet te 62 osoby ważą więcej
- 6 14
-
2015-03-17 16:43
holowniki
widać , że po zmianach zarządu w stoczni Nauta zaczyna się dziać dobrze.Gdyńska Nauta w przeszłości budowała holowniki w tym dla polskiej marynarki wojennej. Z ogólnego opisu wygląda , że to będą typowe traktory wodne z pędnikami cykloidalnymi lub azymutalnymi.Uciąg na palu 25 ton. Holowniki mogłyby być budowane w stoczni na ul. Czechosłowackiej lub na starym miejscu na ul. Waszyngtona. Dobrze by się stało gdyby Nauta uzyskała te zlecenie.Jednostki nie są skomplikowane w budowie w przeciwieństwie do okrętów bojowych a więc budowa będzie bez problemów.Być może będzie to początek podnowy budowy statków i okrętów w Gdyni.Warunki do pracy są .
- 58 7
-
2015-03-17 15:06
Po co nam holowniki jak nie may co holować (1)
typowo polskie, zawsze od D strony. Zacznijcie się uczyć ruskiego i niemieckiego. Będzie powtórka z historii
- 18 8
-
2015-03-17 15:19
To znaczy od czego zacząć?
- 5 1
-
2015-03-17 13:38
MARS - maszynka do prania publicznych pieniędzy..
- 57 6
-
2015-03-17 13:33
Mars ???
Ejj .. Znowu jakies jaja, najpierw platforma, teraz dla marynarki wojennej. Kto tak na sile chce ich uszczęśliwić !?? I ile z tego ma !??
- 54 8
-
2015-03-17 13:23
Strach się bać tej polsze marynajki
- 34 32
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.