• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

MON negocjuje z naszymi stoczniami, czyli Kormoran "upolowany"

Wioletta Kakowska-Mehring
6 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Marynarka Wojenna posiada trzy niszczyciele min – ORP Mewa, ORP Czajka i ORP Flaming (na zdjęciu). Są to jednak okręty wybudowane w latach 60., choć na przełomie wieku zostały gruntowanie zmodernizowane. Marynarka Wojenna posiada trzy niszczyciele min – ORP Mewa, ORP Czajka i ORP Flaming (na zdjęciu). Są to jednak okręty wybudowane w latach 60., choć na przełomie wieku zostały gruntowanie zmodernizowane.

Konsorcjum, na którego czele stoi Remontowa Shipbuilding będzie negocjować z Ministerstwem Obrony Narodowej kontrakt na budowę niszczycieli min Kormoran II. Decyzję w tej sprawie podjął szef resortu Tomasz Siemoniak. Jest więc szansa, że to trójmiejskie stocznie "uzbroją" naszą Marynarkę Wojenną.


Czy Marynarka Wojenna doczeka się niszczycieli min?


- Wniosek akceptujący rozpoczęcie rozmów z zawiązanym konsorcjum zatwierdzono 25 stycznia - potwierdza ppłk Małgorzata Ossolińska, z Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Remontowa Shipbuilding zawiązała konsorcjum ze Stocznią Marynarki Wojennej na początku roku. Do dwóch stoczni dołączył jeszcze Ośrodek Badawczo Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej z Gdyni oraz Centrum Techniki Okrętowej. Teraz konsorcjum zajmie się doprecyzowaniem oferty, a negocjacje mają się rozpocząć jeszcze na wiosnę tego roku.

- Oceniliśmy, że po połączeniu sił na rzecz tego projektu, mamy duże szanse na pozyskanie tego kontraktu - mówi Andrzej Wojtkiewicz, prezes Remontowa Shipbuilding. - To byłby dobry przykład partnerstwa prywatno-publicznego.

To bardzo korzystny dla naszych stoczni zwrot w sprawie. Temat budowy trzech okrętów, typu Kormoran II powrócił pod koniec ubiegłego roku. Wydawało się, że zadanie to wykona niemiecka stocznia Fr. Lürssen Werft GmbH&Co. KG z Bremy, która jako jedyna była w stanie spełnić wymagania stawiane przez MON. Przede wszystkim chodziło o doświadczenia w budowie okrętów ze stali niemagnetycznej.

Nasze stocznie już wcześniej wyraziły zainteresowanie tym kontraktem, ale w innych "konfiguracjach". Chęć wzięcia udziału w postępowaniu zgłosiły Remontowa Shipbuilding SA, Szczecińska Stocznia Remontowa Gryfia SA, Ośrodek Badawczo Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej z Gdyni (wspólnie ze Stocznią Remontową Nauta, Stocznią Marynarki Wojennej i Centrum Techniki Okrętowej) oraz PBP Enamor z Gdyni. Niestety, wówczas szanse polskich oferentów oceniano nisko. Po pewnych przetasowaniach udało się jednak stworzyć konsorcjum, które ma szansę i przystępuje do negocjacji. A i jak się okazuje dla stoczni z Gdańska stal niemagnetyczna też nie jest obca.

- Takiego materiału używa się do budowy jednostek do przewozu chemikaliów. My takie statki też mamy w swoim portfolio - twierdzi prezes Wojtkiewicz i dodaje, że niemiecka stocznia ma doświadczenie ze stalą niemagnetyczą, ale ma też... dobry marketing.

Nie rezygnuje też Stocznia Remontowa Nauta. Jak podał branżowy portal altair.com.pl, pod koniec stycznia "Nauta zaproponowała resortowi obrony swój własny trzywariantowy projekt budowy niszczycieli min - podstawowy ze stali małomagnetycznej oraz z kompozytów węglowych lub z aluminium".

A może jeszcze inny wariant?

- Spośród siedmiu zgłoszonych podmiotów wyrażających chęć udziału w przedsięwzięciu, cztery - Remontowa Shipbuilding, SMW w upadłości likwidacyjnej, OBR CTM i CTO zawiązały konsorcjum przedstawiając otwartą umowę konsorcjalną, do której mogą w każdej chwili dołączyć pozostałe trzy spółki tj. SSR Gryfi, SR Nauta i PBP Enamor - powiedziała ppłk Małgorzata Ossolińska.

Kormoran II to nowoczesny niszczyciel min. Procedura wyboru technologii kadłubów tych jednostek miała ruszyć na początku 2008. Jednak dopiero w 2011 roku Inspektorat Uzbrojenia MON zaprosił stocznie potrafiące budować okręty ze stali niemagnetycznej do zgłaszania chęci uczestnictwa w negocjacjach na wykonanie pracy rozwojowej "Nowoczesny niszczyciel min Kormoran II". W założeniu Kormoran II miał być okrętem o wyporności 650-750 ton, o wymiarach: długość - około 60 m, szerokość - około 10 m, zanurzenie - około 2,6 m. Prędkość maksymalna okrętu miała wynosić 16 węzłów, a zasięg pływania powyżej 2,5 tys. mil morskich.

Miejsca

Opinie (44)

  • Za osądzanej o wszelkie zło komuny zbudowano na początku lat 60-tych 12 trałowców projektu 254 a w latach 1967-68 też 12 TRB projektu 607.Jak to było możliwe?A jednak było! A przecież oprocz trałowców zbudowano jeszcze kilkadziesiąt okrętow desantowych,pomocniczych, ratowniczych i hydrograficznych.
    Piszę o tym nie z nostalgii za komuną ale z nostalgii za porządną flotą .

    • 0 0

  • Konsorcjum niech się weżnie za udowe kajaków na Wiśle!!! (4)

    Konsorcjum na którego czele stoi Remontowa Shipbuilding nie ma żadnego doświadczenia w budowaniu okrętów. Stocznia MW pokazał ile jest warta!!!!! Jak Gawron wejdzie do służby do dopiero cuda wyjdą.A jakie uzbrojenie zamontujecie???? Stare i przestarzałe działko wróbel II ???Przeciwko rakietom i najnowszym samolotom. Śmiech na sali I co jeszcze??? Nie macie odpowiednich technologi!!!!

    • 13 13

    • Jełopie ... (1)

      Remontowa Shipbuilding (wcześniej jako Północna) buduje wyłącznie okręty i statki.

      • 1 0

      • cr=jełop

        zajrzyj do historii

        • 0 0

    • (1)

      Remontowa Shipbuilding (dawna Stocznia Północna) nie ma doświadczenia w budowie okrętów? Blisko 100 jednostek desantowych, czy ORP Kaszub przeczą tej teorii...

      • 5 0

      • Na ich miejscu to Kaszubem bym się nie chwalił

        • 2 0

  • tak to porządna stocznia z Gdańska (4)

    musi ciągnąć gdyńskie dziadostwo. Dlaczego remontowa sama nie weźmie teho projektu ??? Przecież z pewnością dałaby sama radę .

    • 28 20

    • To gdyńskie dziadostwo (3)

      jak to w swej "inteligęcji" określasz ma jeszcze trochę fachowców no i doświadczenie w zakresie jednostek wojennych, którego gdański "niedziadostwo" nie ma. Wiesz, nie wystarczy tylko oddawać większości swoich budów STAL-Remowi, Stazenowi czy innym...

      • 7 10

      • (2)

        zapominasz chyba ze Remontowa Shipbuilding dawniej Stocznia Północna była stocznią typowo wojskową i budowała okręty wojenne fakt że dla rosjan ale jednak więc doswiadczenie w budowie takich okretów jest a pomoc zawsze się przyda

        • 10 2

        • Trochę historii

          "zapominasz chyba ze Remontowa Shipbuilding dawniej Stocznia Północna była stocznią typowo wojskową i budowała okręty wojenne fakt że dla rosjan ale jednak więc doswiadczenie w budowie takich okretów jest a pomoc zawsze się przyda"

          Remontowa była zawsze Remontową - jak pamiętam, pierwsze kroki w budownictwie zaczęła od niewielkich doków pływających, budowanych sekcjami i łączonych na wodzie w całość (lata 70-te). Sobie też wybudowała dok na tzw, Tajwanie,
          Stocznia Północna w tym czasie budowała barki desantowe dla ZSRR.
          Wypada coś wiedzieć aby zajmować głos.

          • 0 0

        • doświadczenie było bo nie buduje......, a to wielka różnica

          • 2 0

  • (2)

    Udział SMW jest warunkiem koniecznym... w innym przypadku stocznia remontowa nie miałaby najmniejszych szans na dostanie tego kontraktu. To dość oryginalny pomysł budowy okrętu przez mieszaninę 1 rzetelnego i doświadczonego podmiotu z 3 ...... (uzupełnij sam). W remontowej nie zarządzają idioci więc zdają sobie sprawę ile będzie musiał kosztować produkt finalny (4 podmioty budują 3 niewielkie, wyspecjalizowane i niemal nieuzbrojone okręty) aby każdy się najadł. Reasumując konsorcjum "udźwignie" budowę niszczyciela min i okręty powstaną. Ceną budowy w kraju w oparciu o SMW i podobnych będzie jednak to, że pierwsza jednostka będzie kosztowała tyle co 3 z półki kupione zagranicą. Jest to możliwe tylko gdy płaci MON dla którego wydanie kasy w kraju ma najwyższy priorytet.

    • 9 3

    • brak-i o to chodzi,zeby pieniadze wydawac w Polsce.nawet jesli technologicznie bedzie to niewiele gorsze ale daje prace ludziom.przeciez stocznia to montownia-daje prace dla wielu ludzi i zakladow podobnie jak np fabryka samochodow.jak zbuduja to ni niemcy to Polacy pojda na bezrobocie.czy o to chodzi????????poza tym jeden projekt bedzie gorszy,ale zarobia pieniadze,zainwestuja w lepsze biuro projektowe i nastepny bedzie lepszy.

      • 0 0

    • Jaka znowu stocznia remontowa? Remontowa Shipbuilding jest stocznią produkcyjną, a człon "Remontowa" ma od nazwy grupy do której należy...

      • 0 0

  • Jaj wybudują Polskie stocznie to będzie tragedia!!!! (2)

    Kiedyś Marynarka Wojenna posiada cztery niszczyciele min!!!! Był jeszcze ORP Rybitwa,która poszedł na dno na helu.he he Tak go stocznia Marynarki Wojennej modernizowała i naprawiała przez lata!!! Myslele ze naprawiają łódź podwodna a to był trałowiec;-) Dajcie kontrakt na budowę niszczycieli min Koromoran II stoczniom polskim to będą budowane 10 lat ze stara technologią i same przekrety wokół. Przykładem jest nasza korweta gawron!!!!! Niemcy za jedna korwetę wybudowali już by nam 3!!!! najnowszej technologii!!!! Tu będzie podobnie studnia bez dna.Tylko związkowcy ze stoczni marynarki wojennej weżną się di roboty!!!!

    • 22 18

    • gdynia66-jestes kiep jakich malo.wiem z najblizszego zrodla-dow.mar.woj ze z gawronem to bylo tak,ze ciagle cos zmieniano,modyfikowano,dokladano uzbrojenia,odejmowano uzbrojenia,zmieniano koncepcje i bylo wrazenie,ze robi sie wszystko,zeby projekt udupic.a odbywalo sie to poza Gdynia-w ministerstwie.a swoja droga to nie s*aj we wlasne gniazdo gdynianinie z bozej laski.

      • 0 1

    • glupis jak but

      • 0 0

  • ostatnie okręty,to Marynarka kupiła przed II wojną (1)

    potem to była adaptacja złomu,
    A co powie Angela jeżeli nimieckie stocznie nie dostaną kontraktu?

    • 2 1

    • angela

      oj, nie poklepie Donka po plecach.Raczej przypali mu kopa plus obetnie dotacje unjne

      • 2 0

  • Czy okręt na zdjęciu jest prawdziwy? Czy to wehikuł czasu?

    • 0 2

  • Kormorany

    I dobrze , że będą budowane w Polsce te okręty. Stocznia Północna ma doświadczenie i potencjał techniczny do budowy takich jednostek. Plany ARP i MARS-a by budowę wykonała Stocznia NAUTA na całe szczęście idą w zapomnienie.Przecież w tej Naucie nie nikogo kto by znał się na budowie statków.Obecnie obok 12 dyrektorów na 288 pracowników tworzy się klub AA, do którego dołączył Mr Mussol , świetny zespól Stach, Pijak etc. dobrana kompania.
    I tylko stoczni żal a i ludzi tam pracujących szkoda. Już niedługo dopną swego - pogonią Mr Greena i wszystko darmo oddadzą dla sąsiadów.. ech ...

    • 19 0

  • Wojtkiewicz to mądry chłop (1)

    • 4 5

    • Klemens

      Ale jaja cha!!!!! cha!!!!!!! , nasze zrujnowane stocznie i okręt !!!!!!

      • 0 0

  • Marynarka Polska

    Nasza flota choć nieduża to dopłynie do Obłuża hehehe

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki...

Najczęściej czytane