• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Magazyny na 1,5 mln m sześc. ropy powstaną w Gdańsku

Robert Kiewlicz
3 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Więcej ropy popłynie Rurociągiem Pomorskim
Marcin Moskalewicz został wyłoniony w postępowaniu konkursowym, w którym w sumie startowało siedmiu kandydatów. Rada Nadzorcza spółki PERN powołała go na stanowisko prezesa 6 marca 2012 r. Marcin Moskalewicz został wyłoniony w postępowaniu konkursowym, w którym w sumie startowało siedmiu kandydatów. Rada Nadzorcza spółki PERN powołała go na stanowisko prezesa 6 marca 2012 r.

Już w przyszłym roku ruszy jedna z największych inwestycji w gdańskim porcie. Nowa baza paliwowa Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych "Przyjaźń" SA ma początkowo mieścić ok. 700 tys. m sześc. ropy i produktów pochodnych, a docelowo nawet 1,5 mln m sześc. tych surowców. O tej właśnie inwestycji, rynku ropy naftowej i działalności... telekomunikacyjnej rozmawiamy z Marcinem Moskalewiczem, prezesem zarządu PERN.


W Bazie Manipulacyjnej w Gdańsku Górkach Zachodnich ropa naftowa magazynowana jest w 18 zbiornikach stalowych naziemnych o pojemności 50 tyś. m sześc. każdy. Do 2015 roku baza ma powiększyć się o dwa zbiorniki. Baza ma możliwość przesyłu ropy do rafinerii Grupy Lotos, Naftoportu oraz Bazy w Miszewku Strzałkowskim koło Płocka. W Bazie Manipulacyjnej w Gdańsku Górkach Zachodnich ropa naftowa magazynowana jest w 18 zbiornikach stalowych naziemnych o pojemności 50 tyś. m sześc. każdy. Do 2015 roku baza ma powiększyć się o dwa zbiorniki. Baza ma możliwość przesyłu ropy do rafinerii Grupy Lotos, Naftoportu oraz Bazy w Miszewku Strzałkowskim koło Płocka.
Możliwości przeładunkowe Naftoportu wynoszą obecnie 34 mln ton ropy i produktów naftowych rocznie. Zapleczem magazynowym oraz technologicznym urządzeń przeładunkowych nadmorskiego terminalu jest baza ropy naftowej w Gdańsku, należąca do PERN „Przyjaźń” SA. Możliwości przeładunkowe Naftoportu wynoszą obecnie 34 mln ton ropy i produktów naftowych rocznie. Zapleczem magazynowym oraz technologicznym urządzeń przeładunkowych nadmorskiego terminalu jest baza ropy naftowej w Gdańsku, należąca do PERN „Przyjaźń” SA.

Na tak dużą inwestycję, jaką jest baza paliwowa PERN w Porcie Północnym, czekaliśmy od dawna. Wyłoniono już pięciu potencjalnych wykonawców. Kiedy PERN dokona ostatecznego wyboru i kiedy ruszy budowa?


Marcin Moskalewicz: - Wybranych zostało jak na razie pięciu konsorcjantów. Chciałbym przy tym zaznaczyć, że w dwóch wypadkach liderami konsorcjów są firmy polskie. Prowadzimy w tej chwili dialog konkurencyjny: z każdym konsorcjum będziemy się spotykać, negocjować warunki umowy i szczegóły kontraktu. Jestem przekonany, że umowę uda nam się podpisać w czwartym kwartale 2012 r. Wybieramy Generalnego Wykonawcę Inwestycji, który będzie jednocześnie projektował i budował. Chcemy w ten sposób uniknąć sytuacji, w której projekt będzie np. niezgodny z intencją wykonawcy. Na dobre inwestycja powinna się rozpocząć w przyszłym roku. Takim realnym terminem rozpoczęcia budowy będą miesiące wakacyjne 2013 roku.

Kiedy terminal rozpocznie działalność operacyjną?

- Terminal powinien rozpocząć działalność operacyjną w połowie 2015 roku. Czy to będzie 100 proc. jego możliwości? Na pewno nie. Na początku budujemy pierwszy element Terminalu, czyli zbiorniki o pojemności ok. 700 tys. m sześc. Przymierzamy się jednak do trochę większej inwestycji. Zbiorniki powstaną nie tylko na terenie portu, ale w drugim etapie - pod warunkiem, że przychody Terminala w pierwszym etapie będą zadowalające - także na terenach Siarkopolu. Rozbudowana ma być także nasza baza w Górkach Zachodnich. Opierając się na naszych analizach i przewidywanym zapotrzebowaniu na przeładunki: pojemność magazynowa na ropę naftową w Gdańsku będzie powiększona w sumie do 1,5 mln m sześc.

Wcześniej inwestycja była planowana wspólnie z partnerem zagranicznym, spółką Oiltanking. Teraz PERN ma zamiar zrealizować ją sam. Czy podoła takiej inwestycji i w jaki sposób ma zamiar ją sfinansować?

- Już rozpoczęliśmy rozmowy na ten temat z instytucjami finansowymi. Czy będzie to kredyt, czy jakaś inna formuła - określimy w przyszłym roku. PERN jest mocnym, rozwijającym się przedsiębiorstwem o stabilnych i wysokich przychodach. Bezpieczeństwo dla przyszłego pożyczkodawcy jest więc bardzo duże. Nie zapominajmy, że PERN - oprócz misji, którą realizuje jako przedsiębiorstwo strategiczne z punktu widzenia interesów państwa - jest też firmą komercyjną. Podlegamy przepisom kodeksu spółek handlowych, dlatego dla nas każdy biznes musi w perspektywie przynieść oczekiwany zwrot. Wiadomo, że inwestycje w naszej branży są kapitałochłonne i nie dają szybkiego zwrotu. Zakładamy, że inwestycja w Gdańsku zwróci się po ok. 25 - 30 latach.
Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych "Przyjaźń" SA Podstawowa działalność spółki to eksploatacja sieci rurociągów transportujących rosyjską ropę naftową dla największych producentów paliw w Polsce oraz w Niemczech. Realizację tej usługi umożliwiają dwie nitki rurociągu "Przyjaźń", biegnące z Adamowa, położonego przy granicy Polski z Białorusią do Płocka, a następnie Schwedt w Niemczech. Oprócz sieci rurociągów przesyłających ropę naftową PERN posiada także sieć rurociągów produktowych, wykorzystywanych do transportu paliw płynnych wyprodukowanych przez rafinerie. PERN zajmuje się też magazynowaniem ropy naftowej.

Transnieft podał, że w IV kwartale 2012 roku zwiększy ilość ropy transportowanej rurociągiem Przyjaźń do Polski. Jednocześnie, już chyba tradycyjnie, nie zaplanował tranzytu ropy przez gdański Naftoport. Jak będzie wyglądał rynek w przyszłości? Czy budowa rurociągu BTS - 2 i rozbudowa rosyjskich baz paliwowych w Primorsku i Ust Łudze nie spowodują, ze PERN i Naftoport nie będą miały czego przeładowywać?

- Nieustannie analizujemy rynek. Przymierzając się do budowy Terminala w Gdańsku, zrobiliśmy analizę dotyczącą jej przyszłych użytkowników i okazało się, że w tej części Morza Bałtyckiego - takie potrzeby istnieją. W naszym regionie nie ma bowiem terminala, który będzie mógł pełnić rolę hub'u przeładunkowego i my chcemy wypełnić tę lukę. Zamierzamy naturalnie na tym interesie zarabiać. Największych możliwości zarobku spodziewamy się na rozładunku i wysyłce surowców do innych portów.

Dokładnie taką samą analizę przeprowadziliśmy, przygotowując się do rozbudowy naszej bazy magazynowej, czyli m.in. budowy dwóch zbiorników po 100 tys. m sześc. pojemności każdy - w bazie w Górkach Zachodnich i dwóch identycznych w Miszewku Strzałkowskim pod Płockiem. Analiza przedstawiała kilka wariantów dotyczących różnych kierunków przesyłu ropy naftowej. Okazuje się, że we wszystkich wariantach za osiem lat - mimo szeroko zakrojonego procesu inwestycyjnego, który zamierzamy zrealizować - może brakować pojemności magazynowych na poziomie od 70 do 400 tys. m sześc.

Inwestycje PERN na Pomorzu to nie tylko Port Północny czy Górki Zachodnie. Wspólnie z Grupą Lotos analizowaliście możliwości budowy magazynów w kawernach o łącznej pojemności 7 mln m sześc.

- Budowa kawern wiąże się z ogromnymi kosztami - to inwestycja rzędu 2 mld zł. Będzie opłacalna pod warunkiem, że posłuży do magazynowania zapasów interwencyjnych. Nie tylko polskich, ale także innych krajów. Taka decyzja musi zostać jednak najpierw podjęta.

Jak się okazuje PERN to nie tylko paliwa. Chcecie także wejść w rynek komercyjnej działalności telekomunikacyjnej.

- PERN jest w tej komfortowej sytuacji, że w trakcie kładzenia rurociągów położono jednocześnie światłowody. Z założenia miały one służyć wyłącznie dla potrzeb naszej spółki i miały być wykorzystane do automatyki oraz zarządzania procesem przepływu ropy czy inspekcji rurociągów. Okazało się jednak, że z naszych połączeń światłowodowych można także czerpać przychody. Jesteśmy w tej chwili na etapie analiz dotyczących możliwości pełniejszego wykorzystania sieci światłowodowej i ewentualnej jej rozbudowy. Na dzień dzisiejszy już udostępniamy część naszej sieci wielu operatorom telekomunikacyjnym w kraju. Traktujemy to naturalnie jako dodatkową działalność komercyjną przedsiębiorstwa, ale chcemy na tym więcej zarabiać.

Nowa baza w Porcie Północnym

Na obszarze 29 ha zostanie wybudowanych 20 zbiorników różnej wielkości: od blisko 63 tys. m sześc. do 10 tys. m sześc. - wszystko o pojemności blisko 697 tys. m sześc. (ostateczna pojemność zostanie ustalona na podstawie zapotrzebowania klientów). A do tego m.in. kompletne instalacje technologiczne, umożliwiające obsługę zbiorników, a także przeciwpożarowe, wodociągowe, elektryczne, sieć teleinformatyczna oraz systemy automatyki i ochrony. Powstanie też niezbędna infrastruktura towarzysząca: drogi, parkingi, a także rurociągi zewnętrzne łączące Terminal z Naftportem oraz bazą PERN w Gdańsku. Koszt inwestycji szacuje się na blisko 740 mln zł.

Miejsca

Opinie (42) 1 zablokowana

  • Pan Prezes powiedział... (1)

    ..."Wybieramy Generalnego Wykonawcę Inwestycji, który będzie jednocześnie projektował i budował. Chcemy w ten sposób uniknąć sytuacji, w której projekt będzie np. niezgodny z intencją wykonawcy." Wydaje się, że projektant winien uwzględniać intencje i potrzeby INWESTORA i ZAMAWIAJĄCEGO, a wykonawca ma go tylko wykonać zgodnie z projektem. Co by to było gdyby projekty robiono pod wykonawców... . Tak dalej Panie Prezesie i utopimy kasę w ...

    • 5 0

    • "Chciałbym przy tym zaznaczyć, że w dwóch wypadkach liderami konsorcjów są firmy polskie." czyli - jak mi się wydaje - dostrzega polską rację stanu, a to dla mnie jest najważniejsze.

      • 0 1

  • Pięknie znowu zbiorniki (1)

    Mnie to wcale nie bawi, może ktoś chce zamienić się na mieszkanie???
    Mieszkam prawie obok zbiorników PERN a pod drugiej stronie mam Rafinerię...Tak to Górki Zachodnie, chce ktoś tu zamieszkać??? Może pan prezes PERN lub Pan Prezydent Mista Gdańska, zapraszam!!!Wszyscy myślą o rozwoju, inwestycjach i zyskach!!! A co z nami mieszkańcami??? Wysiedlają nad od 40 lat...Siedzimy na bombie zegarowej, ktoś chce się zamienić??? Pamięta ktoś wybuch zbiornika w Rafinerii?? Nie chcielibyście tego widzieć i przeżywać co dalej się stanie...Dziękuję Panu Prezesowi PERN i Panu Prezydentowi Adamowiczowi, że tak dba o swoich wyborców i mieszkańców Górek Zachodnich...Czynsz jak cholera, w dzoelnicy gdzie psy d*pami szczekają i pytam za co??? Za kawałek dachu nad głową?? Bo nic innego tu nie ma, żadnych innych dogodności. Kiedy w końcu ktoś zapewni nam bezpieczeństwo???

    • 3 0

    • popieram..

      W dodatku jeszcze zlikwidowano Morską Straż Pożarną a ci co przejeli ich obowiązki mają takie stany osobowe że strach się bać ....
      gdy coś rypnie...

      • 0 0

  • Ale mondry ten prezesunio - ignorant

    ciekawe jakie trzeba mieć "papiery" by wygrywać konkursy na prezesów państwowych spółek? Zbyt mądry ten koleś nie jest jeśli uważa, że projekty robi się pod wykonawców. Ułatwienie dla wykonawcy może być drogim utrudnieniem dla eksploatatora. Gdybym to ja wygrał to oczekiwałbym projektu zgodnego z moją intencją jako inwestora. W tym przypadku natychmiast zwolniłbym z pracy za taki tekst.
    Projekt musi być też zgodny z przepisami i zasadami sztuki budowlanej - czyli możliwy do wykonania przez każdą firmę tym tematem się zajmującą.

    • 1 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA. Adam Roman z Ergo Hestią związany jest od 1993 roku. Od 2007 roku pełni funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za ubezpieczenia korporacyjne. Przez wiele lat był odpowiedzialny za reasekurację, uczestnicząc pośrednio w underwritingu przemysłowym. Przez lata współpracował z największymi reasekuratorami na świecie m.in. Munich Re, Swiss Re, GE Francona, SCOR i...

Najczęściej czytane