• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Masowiec Solidarność trafił do stoczni Nauta

Wioletta Kakowska-Mehring
30 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Obecnie masowiec "Solidarność" pływa pod banderą Vanuatu, czyli państwa w Oceanii. Obecnie masowiec "Solidarność" pływa pod banderą Vanuatu, czyli państwa w Oceanii.

Gdyńska stocznia Nauta wyremontuje statek należący do Polskiej Żeglugi Morskiej. Kontrakt przejęła po Szczecińskiej Stoczni Remontowej Gryfia.



MS "Solidarność" pływa od 20 lat. Miał być remontowany w stoczni szczecińskiej, ale ta - jak wyjaśnia PŻM - zrezygnowała. O tej sprawie zrobiło się głośno po tym, jak przewodniczący SLD w zachodniopomorskim, Dariusz Wieczorek, stwierdził, że remont jednego z dużych statków PŻM w Gdyni może świadczyć o pomijaniu stoczni szczecińskiej. A ta ma kłopoty i walczy o przetrwanie. Jej zadłużenie sięga kilkudziesięciu milionów złotych.

Zarząd PŻM odpiera insynuacje przewodniczącego. Krzysztof Gogol, doradca dyrektora do spraw mediów w PŻM twierdzi, że to nie problemy Gryfii spowodowały, iż masowiec trafił do remontu w Gdyni, tylko to Gryfia zrezygnowała z kontraktu. Władze PŻM zapewniają też, że przed remontami zawsze wysyłają zapytania do wszystkich stoczni. Do tego trzy czwarte remontów jednostek PŻM odbywa się w polskich stoczniach. Połowa statków jest remontowana w Szczecinie, a druga w połowa w Trójmieście. Władze gdyńskiej stoczni nie komentują sprawy.

Statek "Solidarność" jest masowcem klasy Panamax zbudowanym dla PŻM w kopenhaskiej stoczni Burmeister & Wain. Panamax to statek o maksymalnych wymiarach gabarytowych umożliwiających żeglugę przez Kanał Panamski (wielkość statku ograniczają wymiary śluz wodnych, wynoszące 305 m długości, 33,5 m szerokości oraz 26 m głębokości). "Solidarność" ma 228,5 m długości i 32 m szerokości. Obecnie masowiec PŻM pływa pod banderą Vanuatu, czyli państwa w Oceanii.

Polska Żegluga Morska to największy polski armator oraz jeden z największych w Europie. Przedsiębiorstwo posiada 76 statków o łącznej nośności 2,5 mln dwt., w tym masowce, siarkowce oraz promy. Podstawowym sektorem działalności PŻM jest przewóz ładunków masowych, takich jak węgiel, zboża etc. w żegludze nieregularnej o zasięgu globalnym. Armator jest także światowym liderem na niszowym rynku przewozów płynnej siarki.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (37) 2 zablokowane

  • Solidarność na złom ?

    • 13 9

  • Po kiego grafik majstrował przy zdjęciu? (2)

    Co to za cepeliada?

    • 22 2

    • Bo to opcja po remoncie .

      • 9 1

    • ale już portside nieruszona :D

      • 1 0

  • (9)

    Stocznia Nauta - zagłębie zatrudnianych na czarno najczęściej poprzez firmy podwykonawcze . Praca w masakrycznych warunkach , BHP to czysty frazes .Organizacja najsłabsza z pośród trójmiejskich stoczni , po prostu chaos .A wiem co piszę zrobiłem tam kilkadziesiąt robót i to w większości na czarno .

    • 20 12

    • stoczniowcowi 23 lata w zawodzie (5)

      Ciekawy jestem gdzie tak naprawdę pracowałeś na czarno bo na pewno nie w stoczni Nauta, jest to po prostu niemożliwe bo ta stocznia nie zatrudnia indywidualnych wykonawców prac. Być może pracowałeś w jakiejś firmie krzak , a co do organizacji to też chyba nie masz pojęcia o organizacji pracy w Naucie.Organizacja pracy w Naucie nie jest może szczytem sprawności i skuteczności działań lecz w porównaniu z innymi stoczniami oceniam ją jako dobrą. Gdyby było tak jak piszesz to dziś nie byłoby tej stoczni w Trójmieście tak jak nie ma św.pamięci Stoczni Gdynia czy jak za chwilę nie bedzie już Stoczni Marynarki Wojennej. A co do BHP to Twoja wina bo masz prawo odmówić pracy gdy warunki są złe i mogą zagrażać życiu i zdrowiu no tak lecz Ty z pewnością wolisz by Twój pryncypał płacił 13 zł za godzinę Tobie do ręki i nie dbał o nic.
      Ale to Twój wybór.

      • 11 6

      • Mirku N., to znowu Ty?!

        • 2 1

      • ZMOWA MILCZENIA (3)

        Jak mnie NAUTA zatrudni na umowę o pracę , to nie będę musiał pracować u oszustów na czarno , którzy aby dostać robotę i tak muszą dawać w łapę .Ale po co zawracać sobię głowę zatrudniając legalnie jak można zlecić robotę pod wykonawcy i jego czarnuchom ,a potem udawać że o niczym się nie wie i chwalić się rentownością stoczni .

        • 0 3

        • tzw. stoczniowcowi 23 lata w zawodzie (2)

          Nauta nie zatrudni Ciebie bo nie masz pojęcia o pracy w stoczni i nigdy nie pracowałeś ani w Naucie ani w żadnej innej stoczni.

          • 1 1

          • Do ja z Gdyni (1)

            A założymy się , podać ci parę szczegułów .

            • 0 0

            • stoczniowcowi 23 lata

              zgoda, podaj szczególy

              • 0 0

    • Z Twoich zarzutów wynika, że mówisz o jakiejś innej firmie.

      Ktoś, kto pracuje 23 lata w zawodzie powinien znać nazwę swojego pracodawcy.

      • 2 2

    • Oczywiście, że pracuja tam ludzie na czarno, śmieszne zlecenia, umowy o dzieło itd. Byłem tam na stoczni z własna jednostką. Gościu, który wykładał kafle w sanitariatach na jednostce w ogóle nie był pracownikiem stoczni? Przypadkowy gość, który sobie dorabiał.Inni również. Syf na jednostce zostawili taki, że głowa boli. Przypadkowi ludzie. 20-30 lat temu tam byli fachowcy - teraz to kupa śmiechu. Zaorać i tyle.

      • 3 1

    • NAUTA

      oboz pracy,kouchoz,najwiekszy syf co tu duzo pisac

      • 0 1

  • zgadzam sie z tym komentarzem,też tam pracowałem.warunki pracy mega ciulowe

    • 8 8

  • To stocznie są czy ich nie ma? (2)

    • 4 2

    • erykowi (1)

      stocznie są

      • 2 0

      • Kadłubownie

        • 0 1

  • a nowe jednostki tylko w Chinach (5)

    A nowe statki PŻM buduje tylko w Chinach. Od ponad 4 lat siedzą w kilku chińskich stoczniach. I roboty mają na kolejne kilka lat. Tak działa firma należąca do skarbu państwa. Pewnie gdyby te 20 statków robiono w Szczecinie i Gdyni inaczej wyglądałby los naszych stoczni. Po prostu szkoda.

    • 14 7

    • Znów to samo... (4)

      Budowa masowców w Polsce jest nieopłacalna dla Armatora a dla nas wszystkich wiązałaby się z koniecznością dużych dopłat ze skarbu Państwa! Zanim się wypowiesz sprawdź proszę najpierw co mówi sam Armator na ten temat (np. na stronie wnp.pl, użyj wyszukiwarki).

      • 4 7

      • znowu to samo (3)

        Stocznia Szczecińska oferowała 30% drożej niż stocznie w Chinach. A leśnych dziadków z PŻMu chyba nie warto słuchać, oni tylko kurczowo trzymają się stołków. I już teraz się boją planowanej prywatyzacji, bo pewnie większość z nich poleci.
        Teraz to się już nic nie opłaca budować w PL, skoro w Chinach budują kontenerowce, samochodowce, chemikaliowce i offshore. Takie jest Twoje podejście?

        • 5 0

        • ... (2)

          Moje podejście jest rynkowe. Jeżeli na czymś można zarobić to warto w to wejść, jeśli mam dopłacić (vide np. seria jednostek serii 8228 ze Stoczni Gdynia) staje się to nieopłacalne.
          W Polsce opłaca się robić statki specjalistyczne, konstrukcje offshore, mimo wszystko pewnie nadal kadłuby i sekcje kadłuba. To wszystko pod warunkiem, że podpisze się rozsądnie wyceniony kontrakt. A najbardziej się opłaca wyposażać te konstrukcje, bo na tym się na prawdę zarabia.

          • 1 3

          • (1)

            Moje podejście też jest rynkowe i dlatego od ponad 6 lat pracuję w Chinach (z krótką przerwą w Korei). Znam ludzi z PŻMu, znam stocznie i te statki, które PŻM tu odbierał. Znam też opinie załogi, jak i klasyfikatorów nadzorujących budowę tych jednostek. Oczywiście w PL wciąż pokutuje opinia o bardzo niskiej jakości. W Chinach jest kilka naprawdę dobrych stoczni, ale to nie w nich PŻM ulokował kontrakty :) Fajnie chociaż, że część wyposażenia zamawia w kraju - np. Hydroster i Scana (dawny Zamech). Przynajmniej robi się nas trochę więcej Polaków jak przyjeżdzają na uruchomienia :)

            • 3 1

            • hehhe racja mój sąsiad ze stogów :) robi to samo co ty :) w chinach :) jest zadowolony

              aaa pozdrowienia dla niego

              • 0 0

  • (1)

    Co to za złom. Kto projektował ten kadłub.

    • 2 8

    • podwójny kadłub - wiesz co to znaczy? Złom? Myślę iż mimo wieku, ten masowiec jest bardzo zaawansowany technologicznie.

      • 2 1

  • Niestety, Nauta po trupach zabiera wszystkim robotę mimo że często nie jest w stanie jej zrobić w terminie.

    • 7 8

  • Brawo Stocznia Nauta! (1)

    Przemysł stoczniowy w Gdyni restrukturyzuje się, zbiera siły i przyspiesza! To świetna wiadomość dla naszej rozpędzonej Gdyni. Jak zwykle, u nas rozwój, u innych stagnacja i narzekanie. Brawo miasto z morza i marzeń!

    Tak na marginesie, wpadła mi w ucho piosenka zasłyszana w radiu, leciało to tak:
    "Tu wszystko się kończy i zaczyna,
    Nasza kochana Gdynia"
    :)

    • 2 12

    • Mimo,że jestem z Gdyni dostajesz minusa bo jesteś zaślepiony (zresztą i wśród Gdańszczan nie brakuje ludzi twego pokroju).

      Wyjdź w końcu z własnego podwórka i zobacz co u sąsiada za miedzą. Gwarantuję ci,że tam wcale nie jest gorzej (jak nie lepiej)...zresztą jedyną stocznią w kraju która jest konkurencją dla światowych stoczni jest GSR im.Piłsudskiego a nie żadna Nauta.

      • 7 0

  • Quizik (4)

    Ile osób musiało by odejść z zarządu Nauty gdyby zakazać pracy byłym prominentnym członkom PZPR oraz Urzędu Bezpieczeństwa ???

    • 1 3

    • człowiek z muchą musi odejść

      • 1 2

    • Wszyscy

      • 1 1

    • UPR (1)

      cosik się pomyliło Tobie. co ma wspólnego fakt , że ktoś 22 lata temu był w PZPR do dizisejszej rzeczywistości ?

      • 1 0

      • To ma, że ta rzeczywistość wygląda jak wygląda...

        Ciężko się przebić normalnym ludziom, którzy chcą pracować i normalnie żyć, przez czerwony beton gruby jak sarkofag elektrowni w Czarnobylu.

        • 0 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży komunikacji elektronicznej w Polsce i Europie. Założona w 1988 r. firma VECTOR jest europejskim dostawcą rozwiązań dla dynamicznie rozwijającej się branży telekomunikacyjnej, oferuje zaawansowane systemy wykorzystywane w sieciach stacjonarnych i mobilnych. Firma specjalizuje się w integracji oraz produkcji rozwiązań, które pozwalają operatorom sieci świadczyć usługi multimedialne, takie jak telewizja...

Najczęściej czytane