• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniejsze przychody i większe przeładunki Portu Gdynia

erka
14 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Rok 2013, biorąc pod uwagę wielkość przeładunków, jest najlepszym w historii Portu Gdynia. W 2013 roku zanotowano również najlepszy wynik w grupie drobnica (w tym: kontenery - wzrost o 7,9 proc. w stosunku do 2012 roku). Rok 2013, biorąc pod uwagę wielkość przeładunków, jest najlepszym w historii Portu Gdynia. W 2013 roku zanotowano również najlepszy wynik w grupie drobnica (w tym: kontenery - wzrost o 7,9 proc. w stosunku do 2012 roku).

Gdyński port zanotował w 2013 roku najwyższą w historii spółki wielkość przeładunków (17,66 mln ton), najlepszy wynik w grupie ładunkowej drobnicy (ponad 11 mln ton) i największą liczbę podpisanych umów o dofinansowanie projektów inwestycyjnych ze środków unijnych, na łączną kwotę dofinansowania - ponad 210 mln zł.



Przychody z działalności operacyjnej Zarządu Morskiego Portu Gdynia w 2013 r. ukształtowały się na podobnym poziomie, jak w roku poprzedzającym i wyniosły 151 mln zł. Zwiększyły się przychody z opłat portowych w wyniku wzrostu przeładunków w Porcie Gdynia do 17,7 mln ton. Dzięki przebudowie budynku Posti przy ul. Polskiej 13A zobacz na mapie Gdyni na biurowiec, wzrosły również przychody z najmu i dzierżawy.

Przychody ogółem wyniosły 177 mln zł, co oznacza spadek o 7,5 proc. w porównaniu z 2012 rokiem. O ich zmniejszeniu zadecydowały niższe przychody finansowe z lokowania nadwyżek finansowych w bezpiecznych instrumentach finansowych, w związku z obniżką polskich stóp procentowych do rekordowo niskiego poziomu. Konsekwencją spadku wyniku na działalności finansowej było zmniejszenie zysku netto za 2013 r. o 22,3 proc. do 44 mln zł. Koszty działalności gospodarczej ZMPG SA w 2013 roku spadły o 1,7 proc., przy czym zmniejszenie dotyczyło działalności operacyjnej, co przełożyło się na wzrost rentowności podstawowej działalności, tj. zarządzania obszarem portu - zysk ze sprzedaży był wyższy o blisko 25 proc.

Rok 2013, biorąc pod uwagę wielkość przeładunków, jest najlepszym w historii Portu Gdynia. W 2013 roku zanotowano również najlepszy wynik w grupie drobnica (w tym: kontenery - wzrost o 7,9 proc. w stosunku do 2012 roku). Wynik ten został osiągnięty m.in. dzięki realizowanym procesom inwestycyjnym poprawiającym infrastrukturę portową (pogłębianie, przebudowa nabrzeży, modernizacja układu kolejowo-drogowego, itp.) i procesom prywatyzacyjnym, w których pozyskano istotnych partnerów biznesowych. Jedyny niedosyt w obrotach ładunkowych to przeładunki paliw płynnych.

W osiąganiu rekordowych rezultatów niewątpliwie udział swój ma działalność inwestycyjna ZMPG. W latach 2003-2013 gdyński port zainwestował w rozbudowę i modernizację portu ok. 763 mln zł (w tym około 77 proc. w infrastrukturę portową). Z zainwestowanych kwot około 687 mln zł pochodzi ze środków własnych (tj. z przychodów ZMPG i prywatyzacji spółek portowych) oraz około 76 mln zł z funduszy europejskich (Fundusz Spójności UE, Norweski Mechanizm Finansowy). Wielkość planowanych nakładów inwestycyjnych  na lata 2014-2016 to kolejne 737 mln zł.
erka

Miejsca

Opinie (32)

  • Jak to jest? (6)

    Jak to jest że port przeładowuje więcej o 7,9%, koszty własnej obsługi maleją o 1,7% a mimo wszystko zysk spada i to o ponad 20% z powodu "lokowania nadwyżek finansowych w bezpiecznych instrumentach finansowych"
    Ten kto zarządza tymi nadwyżkami powinien chyba tam stracić robotę...

    Poza tym dobra wiadomość że przeładowywane jest więcej.

    • 19 3

    • (3)

      Czytaj ze zrozumieniem. W zeszłym roku spadło w polskich bankach oprocentowanie od lokat, a fundusze inwestycyjne również nie płaciły rewelacyjnie za jednostki uczestnictwa. W związku z dużymi środkami finansowymi dysponowanymi przez port, nawet niewielkie zmiany oprocentowania mają wpływ na wynik finansowy portu, co nie oznacza, że port nieoptymalnie nimi gospodaruje.

      • 2 0

      • a nie mozna by tym portom zabrac tych nadywzek? (2)

        jak tyle nadwyzek maja to moze jakis podatek od wzbogacenia + wysoki vat i jakies inne opłaty a` la podatki. Niech dzielą sie w imie sprawiedliwosci solecznej.

        • 0 1

        • Coś nie tego???

          Weż się do roboty a nie licz że komuś zabiorą....Komuna już była....A sprawiedliwość jest i tak po naszej stronie....

          • 0 0

        • Nie można. Port ma ustawowy obowiązek przeznaczać te środki na rozwój portu i to robi. Na inwestycje modernizacyjne i rozwojowe port przeznaczy w najbliższych latach setki milionów złotych, podobnie jak to czynił przez ostatnie lata. Przejściowa nadpłynność środków finansowych wynika między innymi z wpływów z prywatyzacji portowych spółek eksploatacyjnych, ale te środki zejdą z lokat w trakcie dalszego inwestowania w infrastrukturę portową.

          • 1 0

    • poducz się finansów, chłopcze (1)

      jaka jest twoja recepta na spadek stóp? słucham :o)

      • 1 0

      • jak stopy spadły znaczy są mniejsze to pozostaje kupic mniejsz buty

        • 0 0

  • Gdyński port robi bokami (2)

    pomału traci specjalizację, te " rekordowe" przeładunki to zapewne węgiel
    którym zasypana jest większość nabrzeży jak i biurowiec na Polskiej. Jak zadziałają unijne przepisy ochrony środowiska to przyjdzie zwijać żagle.

    • 3 6

    • Okulary....

      Nie ważne co ale ważne za ile....To jest biznes ...Jeżeli tego nie zrozumiesz to będziesz w czarnej d---e....Z nędzy do pieniędzy....

      • 0 0

    • możnaby przeczytać artykuł, przyjrzeć się tabelkom, gdzie wszystko jak byk stoi, ale po co

      "obserwatora" nic nie przekona że czarne jest czarne. On widzi, ze Port Gdynia robi bokami.

      W sumie nawet zabawne zjawisko :) Tacy ludzie, jak "obserwator" widzą Matki Boskie w szybach ;)

      • 4 2

  • Było ... (3)

    Wyniki cieszą . Pracowałem w gdyńskim porcie w latach 70-tych.Wtedy port tętnił życiem przez całą dobę, statki cumowały burta w burtę, Radio Gdańsk wzywało do pracy całą rezerwę robotników portowych grup A , B i C... .Teraz reda pusta a w porcie cicho .Trudno być optymistą.

    • 1 2

    • Pewnie że było....

      Ale się skończyło....Na terminalu ro-ro statki stoją około 8 godzin....W tym czasie trwa wyładunek a następnie załadunek....Najwięcej zależy od sprzętu a nie siły ludzkich rąk....

      • 0 0

    • ręce opadają

      pół biedy, gdy takie mity o "pustych portach" rozpowszechniają laicy, ale ludzie związani z gospodarką morską powinni minimum wiedzy mieć.

      Porty z roku na rok bija rekordy przeładunków, zawinięć, inwestycji, ale ten jest pesymistą, bo statki zamiast stać tydzień stoją w porcie parę godzin.

      • 1 0

    • Obejrzyj załączoną do artykułu tabelę z liczbą statków zawijających do portu i na pozostałe tabele dotyczące przeładunków, a zmienisz zdanie na temat ruchu w porcie. Te dobre wyniki nie biorą się znikąd. Obecnie statki stoją znacznie krócej w portach, ponieważ przeładunki odbywają się krótko.

      • 0 0

  • Pierdoły!!!

    Morski port handlowy nic nie przeładowuje!!! Żyje co wyciągnie z opłat portowych i ze spółek które faktycznie działają na terenie portu i zajmują się przeładunkiem.Takie opowiadanie że morski przeładował to opowiadajcie tym którzy nic o tym nie wiedzą.....

    • 1 0

  • powinien byc tytul tego artykulu, Gdynia zawsze w cieniu Gdanska

    • 0 2

  • Dziwny tytuł artykułu

    Tytuł tego artykułu jest zaskakujący, biorąc pod uwagę fakt, że był to bardzo dobry rok dla zasadniczej działalności portu. Nie rozumiem, dlaczego autor wybrał taki właśnie tytuł.

    • 2 0

  • Gdynia (2)

    Brawo, to świetna wiadomość, że port notuje wzrosty. Gdynia i Gdańsk mają duży potencjał rozwoju. Dla porównania: roczny przeładunek portu w Gdyni to zaledwie około półtora miesiąca pracy portu w Hamburgu

    • 10 0

    • nie porównuj portów pełnomorskich z portami na (prawie) słodkowodnej sadzawce (1)

      • 0 0

      • dlaczego ?

        ja odprawiam wszystko w Hamburgu - jakos bardziej sie to opłaca :)

        • 0 0

  • (2)

    Rewelacyjny tytuł. Port w Gdyni ma rekordowe przeładunki, rentowność działalności podstawowej wzrosła, a na stronie tytułowej czytamy o mniejszych przychodach . Dopiero z treści wynika, że są one spowodowane spadkiem oprocentowania papierów wartościowych w które inwestowane są nadwyżki finansowe. Normalnie czarowanie rzeczywistości jeżeli chodzi o Gdynię jest na tym portalu niesamowite.

    • 42 10

    • Czyli gdyby były straty finansowe na nadwyżkach, to też powinny być "ukrywane"?

      Niektórym nigdy nie dogodzisz...
      Jak nie umie się czytać ze zrozumieniem tytułów, to nic dziwnego, że potem ma się dysonans poznawczy. Przedsiębiorstwa mogą mieć 100% wyższe obroty, a upaść z powodu braku płynności spowodowanej złymi decyzjami dot. inwestycji nadwyżek finansowych.

      No, chyba że dla kogoś nawet posiadanie nadwyżek finansowych jest czymś złym, a dobre jest jedynie branie wielomilionowych dotacji unijnych, jak w Rębiechowie (ok. 20 mln euro unijnych dotacji na terminal przed Euro 2012 i niedawno dodatkowe 5 mln euro na podniesienie kategorii; więcej niż cała "szkodliwie konkurencyjna inwestycja" w Kosakowie).

      • 1 2

    • jo tam wymyślasz dyrdymały

      • 6 7

  • świetnie !!! właśnie znalazł się sponsor na remont estakady Kwiatkowskiego !!!

    • 7 0

  • Tak trzymać (1)

    Polskie porty powinne być strategiczne nad bałtykiem

    • 36 0

    • Gdański DCT już jest

      • 2 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową -...

Najczęściej czytane