• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie większego wydobycia ropy na Bałtyku? Niejasna sytuacja wokół remontu platformy Lotosu

Robert Kiewlicz
21 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Platforma wiertnicza "Petrobaltic" miała zostać przebudowana i stać się centrum produkcyjnym na złożu B8. Całość prac wiertniczych miała przejąć platforma "Lotos Petrobaltic". Uruchomienie komercyjnej produkcji ze złoża B8 początkowo planowano na koniec 2015 r. Teraz mówi się o roku 2016. 


Platforma wiertnicza "Petrobaltic" miała zostać przebudowana i stać się centrum produkcyjnym na złożu B8. Całość prac wiertniczych miała przejąć platforma "Lotos Petrobaltic". Uruchomienie komercyjnej produkcji ze złoża B8 początkowo planowano na koniec 2015 r. Teraz mówi się o roku 2016.

Niejasna sytuacja wokół remontu platformy "Petrobaltic", przeprowadzanego w spółkach związanych z państwową Grupą MARS, może mieć konsekwencje dla zagospodarowania przez Lotos nowych złóż ropy na Bałtyku, co jest strategicznym celem państwa.



Czy powinniśmy zwiększać wydobycie gazu i ropy naftowej w Polsce?

O zlecany przez Grupę Lotos kontrakt na przebudowę platformy "Petrobaltic" Grupa MARS walczyła z bardziej doświadczoną w tego typu projektach Remontową. Warte ponad 300 mln zł zlecenie przypadło jednak spółkom związanym z MARS-em. Remontem miały zająć się Energomontaż Północ Gdynia i Nauta należące do MARS Shipyards & Offshore oraz Crist, którego MARS jest udziałowcem. Właścicielem MARS S&O jest Polska Grupa Zbrojeniowa SA.

Nie zaskoczyło to branży, w której od dawna szeptano, że prestiżowy kontrakt z Lotosu - spółki z większościowym udziałem Skarbu Państwa - na pewno trafi do państwowej Grupy MARS. Umowę na przebudowę jednostki podpisano pod koniec października 2014 roku.

Do tej pory platforma "Petrobaltic" była wykorzystywana do wykonywania otworów w poszukiwaniu węglowodorów pod dnem Bałtyku. W ramach przebudowy jednostka miała zostać dostosowana do prac wydobywczych. Miano z niej zdemontować urządzenia i instalacje wiertnicze, a następnie zamontować urządzenia służące do wydobycia ropy i gazu oraz ich separacji. Planowano wymianę nóg, rozbudowę pontonu i części hotelowej oraz budowę modułów procesowych.

Od lewej: Andrzej Szwarc, były prezes Stoczni Nauta, Włodzimierz Dyrka, prezes Energomontażu-Północ Gdynia, Ewa Kruchelska, prezes Crist SA i Zbigniew Paszkowicz, wiceprezes Grupy Lotos po podpisaniu umowy na przebudowę platformy "Petrobaltic". Od lewej: Andrzej Szwarc, były prezes Stoczni Nauta, Włodzimierz Dyrka, prezes Energomontażu-Północ Gdynia, Ewa Kruchelska, prezes Crist SA i Zbigniew Paszkowicz, wiceprezes Grupy Lotos po podpisaniu umowy na przebudowę platformy "Petrobaltic".
Już na etapie przetargu Lotos zaznaczył, że będzie wymagał od oferentów dokumentów potwierdzających, że dysponują odpowiednio wykwalifikowanym personelem. Konkurencja wielokrotnie podkreślała, że spółki MARS-a nie mają kompetencji w tym zakresie. Sam MARS tłumaczył, że ofertę na przebudowę platformy wydobywczej przygotowywał wraz ze stocznią Dubai Drydocks World, która zrealizowała już ponad 100 podobnych projektów.

Remont platformy "Petrobaltic" rozpoczął się jesienią i miał się zakończyć we wrześniu 2015 roku. Prace jednak toczyły się powoli, a ostatnio pojawiły się informacje, że wielomilionowy kontrakt na przebudowę platformy się nie uprawomocnił i wygasł.

Czy to prawda? Zapytaliśmy o to w centrali gdańskiej spółki. Odpowiedź, którą otrzymaliśmy, jest niejasna choć wynika z niej, że "Lotos ponownie analizuje zakres prac dotyczących przebudowy platformy "Petrobaltic", a głównym tego powodem są znaczne spadki cen ropy na światowych rynkach."

Nie wiadomo, czy któraś ze stron umowy poniesie konsekwencje finansowe w związku z ewentualnymi opóźnieniami lub zerwaniem umowy.

- Lotos Petrobaltic ma wieloletnie doświadczenie w zakresie wydobycia węglowodorów spod dna Bałtyku i realizacji projektów poszukiwawczo-wydobywczych - mówi portalowi Trojmiasto.pl Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupy Lotos. - Decyzje biznesowe spółki wynikają ze szczegółowych analiz, które poprzedzają ostateczny wybór określonego sposobu działania, szczególnie w części morskiej. W przypadku zagospodarowania złoża B8 spółka Lotos Petrobaltic jest w trakcie analiz technicznych dotyczących zakresu modernizacji platformy "Petrobaltic". Wynika to w głównej mierze z dostosowania projektu do obecnej sytuacji na rynku, na którą istotny wpływ ma spadek cen ropy naftowej. Sytuacja makroekonomiczna jest szczegółowo monitorowana w celu zapewnienia efektywności ekonomicznej projektu. Wstępne wyniki ww. analiz wskazują, że jeżeli ceny ropy nie będą podlegały dalszemu obniżeniu, opracowane optymalizacje zakresu prac powinny także pozwolić zachować podstawowy harmonogram prac stoczniowych - umowy zawarte ze spółkami Grupy MARS zostaną zrealizowane - a "pierwsza ropa" ze złoża B8 ma popłynąć na początku 2016 r.

Natomiast Grupa MARS zapewnia, że kontrakt dotyczący przebudowy platformy "Petrobaltic" jest aktualny.

- To bardzo ważna inwestycja, która jest elementem strategii państwa nakierowanej na wspieranie krajowych poszukiwań i wydobycia przez polskie firmy - mówił na temat umowy  dotyczącej finansowania zagospodarowania złoża B8, w sierpniu 2014, Włodzimierz Karpiński, minister Skarbu Państwa. - To bardzo ważna inwestycja, która jest elementem strategii państwa nakierowanej na wspieranie krajowych poszukiwań i wydobycia przez polskie firmy - mówił na temat umowy  dotyczącej finansowania zagospodarowania złoża B8, w sierpniu 2014, Włodzimierz Karpiński, minister Skarbu Państwa.
Przebudowa platformy "Petrobaltic" jest istotną częścią projektu zagospodarowania złoża B8 na Bałtyku, którego finansowanie - poza komercyjnymi bankami - zapewnia również rządowy program Inwestycje Polskie. Realizacja projektu ma wymagać inwestycji rzędu 1,8 mld zł do 2015 r. Potencjał wydobywczy złoża B8 został oszacowany na ok. 3,5 mln ton ropy naftowej, co stanowi ok. 14 proc. rocznego zapotrzebowania Polski. Przy rocznym wydobyciu na poziomie 250 tys. ton, ma to być trzecia pod względem wielkości kopalnia ropy naftowej w Polsce.

- To bardzo ważna inwestycja, która jest elementem strategii państwa nakierowanej na wspieranie krajowych poszukiwań i wydobycia przez polskie firmy - mówił w sierpniu 2014 r. Włodzimierz Karpiński, minister Skarbu Państwa. - Ten projekt jest przykładem, że państwo może w aktywny sposób kreować politykę inwestycyjną, dbać o interes publiczny przy pełnym poszanowaniu zasad wolnego rynku.

- Segment wydobywczy jest priorytetem strategii Lotosu do 2015 roku oraz głównym kierunkiem rozwoju firmy do 2020 roku - podkreślał Paweł Olechnowicz, prezes zarządu Grupy Lotos. - Bazując na dostępnych szacunkach geologicznych potencjalne zasoby koncesji spółki na Bałtyku wynoszą blisko 30 mln ton ropy naftowej.

Teraz te ambitne plany mogą się radykalnie zmienić, a wydobycie ropy ze złóż na Bałtyku mogą zdominować firmy zagraniczne. Tym bardziej, że Ministerstwo Zasobów Naturalnych Federacji Rosyjskiej przygotowało już projekt ustawy, która ma dopuścić zagraniczne spółki do poszukiwań gazu i ropy naftowej na Morzu Bałtyckim, a od 2008 prace na Bałtyku prowadzi już Lukoil.

Na platformie "Lotos Petrobaltic" prace częściowo ukończone

W listopadzie 2014 do Stoczni Remontowej Nauta wpłynęła druga platforma należąca do Grupy Lotos - "Lotos Petrobaltic". Platforma "Lotos Petrobaltic" to nowy nabytek Lotosu. Do Gdańska trafiła pod koniec lutego 2014 r., kosztowała 300 mln zł. To platforma typu "jack-up" (samopodnośna), zbudowana w 1989 r. w stoczni w Singapurze, wcześniej nosiła nazwę "GSF Monitor". Jej poprzednim właścicielem była firma Transocean Offshore Gulf. Stocznia Nauta miała przeprowadzić jej remont klasowy, w ramach którego miał odbyć się m.in. przegląd kadłuba, naprawy nóg i zbiorników, konserwacja poszycia, czyszczenie i malowanie dna oraz rufy, przegląd rurociągów oraz wymiana instalacji elektrycznej. Koszt prac wyceniono na ponad 3,3 mln zł.

Prace na platformie jednak przerwano. Dlaczego? - Przegląd klasowy platformy "Lotos Petrobaltic" został ukończony w zakresie dotyczącym części nawodnej. Obecnie platforma czeka na warunki pogodowe i zostanie przeholowana na pole B3, gdzie przeprowadzi rekonstrukcję odwiertu B3-5. Po powrocie do stoczni przegląd zostanie dokończony - tłumaczy Zachowicz.

Jednak według przedstawicieli Grupy MARS remont na platformie cały czas trwa. - Na platformie "Lotos Petrobaltic" prowadzone są prace remontowe, zgodnie z kontraktem. Prace prowadzone są pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego American Bureau of Shipping. 20 lutego wieża będzie dokowana w doku SD II - twierdzi Natalia Soldecka z MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych, który zarządza funduszem MARS.


Platforma "Lotos Petrobaltic" wpłynęła do gdyńskiego portu.

Platforma "Petrobaltic" będzie przebudowana.

Miejsca

Opinie (148)

  • Gdańszczanin (3)

    Gdyby nie górnicy to byś w w kurtce po mieszkaniu chodził, pieniądze poszły na ukraine bo trzeba przecież wesprzeć naszych braci BANDEROWCÓW w walce z powstańcami i na pomiotów BANDEROWCÓW, żeby mogli za darmo w Polsce studiować a Ty biedny żuczku na lekarza w kolejce będziesz czekał z kilka lat aż Cię łaskawie przyjmie.

    • 15 11

    • (2)

      Tak ci napisali w esemesie,czy na niepokornym blogu?

      • 6 0

      • (1)

        dopiero napiszą na widłach Banderowcy jak będą robić kolejne mięsne danie ,, rzeź wołyńska ''

        • 1 3

        • Jak na razie rzez to .... tam robia ludzie Putina.

          • 0 0

  • A gdzie w ankiecie jest trecia odpowiedź: (1)

    "Nie, przy obecnych cenach ropy i wielkości jej złoża nie jest to wystarczająco opłacalne"?

    • 3 4

    • Na prawdę myslisz, że obecne ceny ropy utrzymają się na zawsze?

      • 1 0

  • Polski offshore (3)

    Trochę to wszystko źle świadczy o polskim przemyśle offshore. Obydwie platformy Petrobaltiku praktycznie tylko stoją w stoczni, a w Remontowej już ponad dwa lata grzęźnie w kolejnych problemach FPF1. Tak naprawdę w Polsce nie ma szans na realizacje takich projektów. Fachowców nie ma bo wyjechali i pracują za porządne pieniądze w normalnych warunkach. Infrastruktura też praktycznie nie istnieje. No i koszty na koniec: taki projekt musi kosztować i musi być bezbłędnie zarządzany a to u nas niestety nie możliwe.

    Tak naprawdę ani LOTOS Petrobaltic ani MARS ani GSR nie mają kompetencji żeby "robić" takie rzeczy. Może za 15 - 20 lat, ale nie dziś. Wielka szkoda.

    Warto zrozumieć, że platformy nie zrobi ekipa z osób zatrudnionych na zlecenie z palnikami w rękach.

    • 11 2

    • To o tobie źle świadczy... (2)

      ... że piszesz takie ogólniki i bzdury. W Remontowej wyremontowano i przebudowano już przynajmniej 10 platform!!! A FPF1 jest przebudowywana na rafinerię pływającą - to znacznie wyższa półka niż zwykły remont. Termin kontraktowy zakończenia prac - do końca roku. Zapewniam cię , że zdążą. To prywatna stocznia, a nie firma krzak - przepraszam MARS - w której pracują znakomici fachowcy NA ETATACH (kilka tysięcy w całym Holdingu), a nie śmieciówkach. Rzetelności życzę

      • 6 4

      • fpf1

        Może warto opisać na trójmiasto.pl jak toczą się prace na fpf1?

        • 3 0

      • a ile juz bylo przekladania terminow? :)

        2014 or boost :) a teraz chodza sluchy, ze badania wyszly zle na nogach i bedzie wszystko do poprawy bo blachy sie rozwarstwiaja. 2048 or boost!

        • 3 1

  • Tylko (4)

    tylko Remontowa wiedziała czym to się skończy i odpuściła temat w najlepszym momencie. Pewnie złego powodu, że jako jedyna trochę się na tym zna i działa za prywatne pieniądze a nie państwowe.

    • 32 12

    • (3)

      Remontowa wiedziała tyle co inny, wycofała się bo sama nie ma doświadczenia i pier...... się z platforma innego armatora której skończyć nie może, strach w oczy zajrzał i się wycofali a nie ze wycofali się w dobrym momencie. wzięli by to to tez by spier.... bo zamiast robić roszczeniami by się zajmowali wobec klienta. Ci co wzięli to to zrobią, nie wzięli tego dla fikcji.

      • 8 8

      • Gościu z Marsa (1)

        Takich paltform, jak Lotosu to w Remontowej zrobili chyba 15-cie! A z tą platformą się nie pier... bo termin jej przekazania to koniec roku.

        • 4 2

        • 2014 or boost

          Tak tak, gadaj sobie znawco

          • 1 1

      • problem nie jest po stronie remontowej w tym wypadku, nie znasz tematu co widać po Twojej wypowiedzi.

        • 8 6

  • LOTOS to jeden wielki badziew (6)

    - strasznie hermetyczna firma zatrudniająca tylko rodziny pracowników z wyższych szczebli,
    - osoby pracują na jednym stanowisku przez 30 lat,prawie zero możliwości zatrudnienia dla osób zaraz po studiach ( przykład z praktyk: Chciałby Pan tu pracować? Proszę się nie nastawiać, może za 15 lat jak "starsza ekipa" zacznie odchodzić na emeryturę )
    - w ciągu roku zatrudniają nowe osoby, które po roku finansowym zostają po prostu zwolnieni a po kilku miesiącach pojawiają się znowu te same stanowiska,
    - platforma BalticBeta wydobyła 50 mln ton ropy - pracownicy platformy dostają kubki z logiem LOTOS :D

    • 34 10

    • bzdura

      bzdury opowiadasz,stanowiska te same bo to duza firma, rekrutacje trudne i fachowe, zatrudniają głownie z doświadczeniem ale i bez, moja dziewczyna dostala ofertę po praktyce np.

      • 2 2

    • "- osoby pracują na jednym stanowisku przez 30 lat"
      to chyba dobrze że ludzie mają stałą pracę, robią to co już bardzo dobrze potrafią i są pewni o zatrudnienie na ludzkich warunkach?
      Lepiej żeby ich zwolnili i oddali stanowisko studenciakom z wiedzą teoretyczną którzy uważają ze wszystko im się należy. Oczywiście.

      • 6 1

    • platforma BalticBeta wydobyła 50 mln ton ropy - pracownicy platformy dostają kubki z logiem LOTOS :D (2)

      Paweł Olechnowicz, prezes zarządu Grupy Lotos. - Bazując na dostępnych szacunkach geologicznych potencjalne zasoby koncesji spółki na Bałtyku wynoszą blisko 30 mln ton ropy naftowej.
      Proton czy jak ty tam masz chyba ktoś tu kłamie ale na pewno nie cyfry. Pozdrawiam Logicznie czytający

      • 3 1

      • liczby

        nie 50, a 5 i nie ton tylko m3 i liczby się zgadzają

        • 3 0

      • Złożył cv, nie przyjęli, teraz się żali...

        • 7 2

    • Zastanawia mnie, jak się ma to:

      "prawie zero możliwości zatrudnienia dla osób zaraz po studiach "

      do tego:

      "w ciągu roku zatrudniają nowe osoby, które po roku finansowym zostają po prostu zwolnieni a po kilku miesiącach pojawiają się znowu te same stanowiska,"

      ?

      • 6 1

  • szacun dla Paszkowicza :-) (2)

    • 5 7

    • (1)

      żenada co piszesz bo żenujący jesteś - jaki szacun, za takie działania to konsekwencje powinien ponieść bo to nie jest szacunku godne - ukarać za takie decyzje - placze nad tobą i nim

      • 6 1

      • za jakie działania?

        uzasadnisz coś?

        • 2 3

  • Remontowa nie startowała w przetargu!!!!!!!!

    • 7 1

  • xxd

    no znów kasa utopiona i znów trzeba będzie sprzedać jakąś spółkę pewnie Serwis albo Lab jak utopili w złoża w Norwegii to kolej pod młotek brawo teraz będzie program 10-

    • 10 0

  • Dobrze, nie inwestować więcej w Lotos skoro i tak będzie sprzedany. (17)

    Niby sprywatyzowany ale wiadomo jak u nas wygląda prywatyzacja. Siii

    • 46 14

    • Niech zgadne (16)

      Złodziejskie skur****** z rządu, z krętaczką koparą na czele sprzedadzą Lotos ruskiemu Łuk Oil'owi, który kupi naszą spółkę na zasadzie wrogiego przejęcia i ją zniszczy.
      Tak Tuskov chciał sprzedać Azoty (potentata chemicznego) ruskiemu Acronowi, ale ABW narobiła za dużo hałasu i sprawa się odwlekła, co nie jest powiedziane że w tym roku kopara dokończy dzieło swego poprzednika i kontrakt z Acronem zostanie sfinalizowany.
      To samo dotyczy gazoportu w Świnoujściu, który buduje włoski Saipem, gdzie udziały mają ruscy, którzy specjalnie sabotowali budowe, przez co gazoport do tej pory nie działa (miał być oddany już prawie 2 lata temu).
      Niestety za gaz zakontraktowany u arabów musimy płacić i płacimy.
      To jawna zdrada stanu, bo te pieniądze które musimy za nic dać arabom (bo tak skonstruowaną umowe nasz rząd podpisał) to jest ponad 70 procent budżetu NFZ (!) i tak co roku.
      To jest zdrada stanu, za to powinna być kula w łeb.

      • 35 7

      • luudzie pokaszmy nasze nie zadowolenie !!!!!

        robia co chca a potem zmykaja za granice i martwcie sie sami. tfuuuuuuu !!!!

        • 0 0

      • (9)

        jako dyzurny lekarz psychiatra tego portalu, chcialbym panu przepisac nowe leki i sprowac nowej terapii. kiedy sie mozemy zobaczyc?

        • 9 25

        • (8)

          Sam spadaj do psychuszki, ale najpierw do okulisty bo ślepy jesteś, albo czytać nie potrafisz.
          To co napisałem o Azotach i gazoporcie to sama prawda, może nie przeczytasz tego w Wybiórczej z której tylko i wyłącznie korzystasz, ale nawet na WP, a w większych szczegółach na przykład w internetowym wydania "Defence24pl", wystarczy wejść w kategorie bezpieczeństwo energetyczne i masz podane jak na talerzu.
          No ale taki pół analfabeta jak ty pewnie nawet nie zrozumie o co w tym chodzi, więc się nie kłopocz gimbusie i lepiej sprawdź ile masz znajomych i lajków na Facebooku.

          • 26 4

          • (7)

            aha defance24.pl to jest jedyna prawda objawiona. strona dla paranoikow, ktorzy wszedzie widza zlodziei, tuska i czerwonych sprzedawczykow. bez wchodzenia na ta strone, wiem ze jest tam teoria bomby atomowej na pokladzie tupolewa.

            jak bedziesz mial dowody ze tusk chcial sprzedac azoty ruskim, to je pokaz. twoje i twoich kolegow z defence24 urojenia mnie nie interesuja. rownie dobrze moge napisac ze "jestes alkoholikiem i pedofilem, a przeczytalem to na dewianci24.pl i jest to sama prawda"

            • 7 16

            • (4)

              A nie jest tak- Wszędzie cwaniactwo i kombinatorstwo.
              Tuskowa klika i postkomuna i czerwone sprzedawczyki, to nie urojenia tylko fakty.
              Wyłącz TVN, spal wyborczą i włącz myślenie.

              • 14 4

              • ponoć w moskwie (2)

                rozdają samochody

                • 10 1

              • Nie samochody tylko rowery i nie rozdają tylko kradną.

                no ale coś jest na rzeczy

                • 3 0

              • Tak

                Te same co w Doniecku i Ługańsku ukradli

                • 8 0

              • nie mam nawet tv, ale daleki jestem od wierzenia w to co jakis paranoik umiescil na swojej stronie www. dowody, dowody, dowody, ale nie takie jak pekajace parowki itp.
                sam wlacz myslenie, bo zycie wg maksymy, ze ci ktorzy maja lepiej od ciebie to zlodzieje, doprowadzi cie najdalej do psychiatryka.

                • 3 11

            • (1)

              Oczywiści bo w twojej wyborczej i w TVN jest sama prawda i tylko prawda.

              • 13 5

              • nie ogladam tvn, nie mam tv. nie czytam wyborczej. nie czytam tez wynurzen paranoikow na ich jedynie slusznych portalach gdzie calymi dniami tropia wyimaginowane spiski. pokaz jakies dowody na to co wypisujesz ty i twoi koledzy to bedziemy merytorycznie dyskutowac i publicznie cie przeprosze.

                • 5 12

      • (4)

        w większości masz rację, poza saipemem, bo ruscy się nie dogadali z włochami i saipem dalej włoski

        • 9 1

        • nie do konca

          Saipem jest tylko częścią większego koncernu w którym Rosjanie mają udziały i tworzą z nim spółki celowe.

          • 6 0

        • (2)

          Saipem został przekupiony kontraktami na Syberii i w Arktyce, 5 krotnie bardziej intratnymi niż nasz gazoport

          • 10 1

          • (1)

            link? ale nie dewianci24.pl

            • 3 4

            • dewianci24.pl

              Co to za strona ?
              Wchodzisz na nią ?
              Co tam piszą ?
              To pornografia, pedofilia, co tam jest ?

              • 6 3

  • (8)

    Lepiej te 2 mld złotych zamiast na wiercenie dziury w ziemi zainwestować w dobre drogi rowerowe i transport publiczny a okaże się że ta ropa w ogóle nie jest potrzebna...

    • 22 89

    • (3)

      od 2016 drogi rowerowe mają być płatne na terenie trójmiasta

      • 17 2

      • (1)

        ...dla parkujących tam samochodów? Super wiadomość!

        • 1 2

        • to w samochodznie można pedałować?

          • 0 0

      • Pedałujesz płacisz! To nowa kompania do walki z ksenofobiom..

        • 12 0

    • Z czego chcesz napędzić ten transport publiczny? Jak ropa wg ciebie jest niepotrzebna.

      • 3 1

    • (2)

      Można by jeszcze w uprawę ogórków i kukurydzy zainwestować.

      • 22 3

      • (1)

        No i w burdele na przyzwoitym poziomie tez by mozna

        • 25 0

        • cabula, a nie zadne ogorki

          • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki...

Najczęściej czytane