• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nikt nie chce kupić PŻB

Wioletta Kakowska-Mehring
27 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zwiedziliśmy prom Nova Star
Baza promowa PŻB Polferries znajduje się w Gdańsku przy ul. Przemysłowej 1. Baza promowa PŻB Polferries znajduje się w Gdańsku przy ul. Przemysłowej 1.

Nie wpłynęła żadna oferta na zakup akcji spółki Polska Żegluga Bałtycka SA - poinformowało Ministerstwo Skarbu Państwa. Próby prywatyzacji tej spółki podejmowane są od końca lat 90. Tylko w tym roku dwa razy.


Czy korzystasz z połączeń promowych?


PŻB to marka Polferries, która mieszkańcom Trójmiasta kojarzy się głównie z promami "Scandinavia" i "Baltivia" pływającymi na linii Gdańsk - Nynäshamn w Szwecji. Resort chciał sprzedać 9 mln 516 tys. 230 akcji spółki, co stanowi 94,64 proc. kapitału zakładowego PŻB. Każda akcja ma nominalną wartość 10 zł. Minimalna cena jej nabycia została ustalona na 4,90 zł, co dawało 46 mln 629 tys. 527 zł za cały pakiet. Niestety, ofert nie było.

Na razie nie wiadomo, jakie dalsze kroki zamierza podjąć resort skarbu. Poinformowano jedynie, że obecnie trwa analiza sytuacji. Wiadomo jednak, że kołobrzeska spółka pilnie potrzebuje prywatyzacji, ponieważ firma nie ma pieniędzy na odnowienie floty. Ubiegły rok spółka zakończyła stratą w wysokości 7,8 mln zł.

W tym roku już raz usiłowano sprzedać PŻB. Do końca maja spółka miała być sprzedana firmie Polen Line. Niestety, do transakcji nie doszło, ponieważ inwestor nie wpłacił pieniędzy. Minister skarbu państwa udzielił wyłączności negocjacyjnej tej firmie w sierpniu ub. roku. Konsorcjum tworzyło Swedish House Sp. z o.o. w Warszawie, spółka Polen Ferries na Cyprze oraz osoba fizyczna Gustaw Myrstern. Swedish House Ltd to spółka, której właścicielem jest Jan Niezwiestny, biznesmen prowadzący rozległą działalność w Szwecji. Niezwiestny już w latach 90. starał się o zakup kontrolnego pakietu spółki PŻB. Tym razem sprawy zaszyły daleko. Negocjowano pakiet socjalny. Mówiło się o planach przeniesienia siedziby firmy z Kołobrzegu do Gdańska. Wcześniej zakupem akcji kołobrzeskiej firmy zainteresowany był duży duński przewoźnik promowy DFDS oraz wchodząca w skład przedsiębiorstwa państwowego Polska Żegluga Morska spółka Żegluga Polska.

PŻB w ramach ostatniego przetargu chciała kupić... załoga. W tym celu założyli nawet spółkę pracowniczą. Niestety, w połowie października poinformowali, że nie wezmą udziału w kolejnej próbie prywatyzacji firmy, bo nie są w stanie zebrać pieniędzy na wpłatę wadium, które wyznaczyło Ministerstwo Skarbu Państwa. Chodziło o 5 mln zł, które trzeba było mieć, aby przystąpić do negocjacji. Według załogi ustalona cena była "zaporowa", aby wykluczyć małe firmy.

Polska Żegluga Bałtycka przewozi trzema promami ładunki, kontenery, samochody i prowadzi również przewozy pasażerskie. Spółka obsługuje połączenia promowe pomiędzy Polską i Szwecją. Zajmuje się również organizacją wyjazdów turystycznych, m.in. do Danii, Szwecji, Norwegii i Finlandii oraz pobytów wypoczynkowych. Spółka dysponuje siecią trzech własnych Morskich Biur Podróży w największych miastach Polski: Warszawie, Szczecinie i Gdyni.

Miejsca

  • Polferries Gdańsk, mjr. Henryka Sucharskiego 70

Opinie (35)

  • Ogarniająca niemoc

    Tej firmie nigdy sie nie nic nie opłaciło. W latach 80 tych pływali na pół gwizdka do Finlandii-2 rejsy w tygodniu bo nie chciało im się zmieniać pościeli w ewentualnym trzecim rejsie. Dlatego podróż trwała 30godź. a nie 24.
    Teraz w ogóle nie ma połączenia z Finlandią a chętnych byłoby sporo zarówno z Polski jak i z Finlandii. Tym bardziej, że nie ma połączenia lotniczego do Helsinek.
    Samochodem jak ktoś chce sie dostać do Finlandii to trzeba przejechać 1000km do Tallina a potem jeszcze promem albo przez Nynasham dwoma promami .
    Koszty są oczywiście znaczne i odstraszają. I mając takie pole do popisu w PŻB nic sie nie opłaca. W latach 70tych prom przypływał z setkami rozbawionych Finów, którzy przez cały dzień wydawali pieniądze w Gdańsku. Czy nie można tego powtórzyć?....
    Marzyłbym ,żeby Stenaline wykupiła tę linię i wszystko będzie tanie i opłacalne

    • 1 0

  • Nikt nie chce kupić bo to ruina... :D (3)

    Ich flota to pływające, zardzewiałe trupy, jeden - Pomerania już poszła na żyletki bo nie przeszła żadnej inspekcji bezpieczeństwa.
    Firmy może nikt nie chce kupić ale złomiarze statki wzieliby z wielką przyjemnością ;)

    • 7 3

    • pomerania

      jak nie wiesz to nie pisz pomerania pływa w blue line i to byl najlepszy prom pżb.

      • 0 0

    • Pomerania nie poszła na żyletki - tylko została sprzedana i pływa gdzieś na Adriatyku

      • 1 0

    • odpowiedź do dyletanta

      gościu jak nie znasz faktów to nie pisz głupot,Pomerania została sprzedana i pływa z Chorwacji do Włoch,miałem okazję skorzystać - ma się dobrze

      • 7 0

  • He he

    To ci problem - pewnie rozkraść już nie było czego, to chcieli sprzedać, a tu się nie udało

    • 1 0

  • Ciekawe czy Tadziu trzyma jeszcze kasę z cegiełek. (1)

    Na stocznie nie poszły to może teraz się kopsnie i kupi firemke by nie wpadła w niepowołane ręce.

    • 1 0

    • Młody Demokrata ?

      • 0 0

  • moze niech płemieł zadzwoni do tych "slynnych" Katarczykow??? (1)

    ktorzy NIGDY NIE ISTNIELI!!!!!!!!!!!

    • 8 6

    • albo do Torunia ,niech mecenas R. poratuje jakąś zbiórką;)

      • 2 1

  • może kupi to inwestor z Kataru????

    POlacy obudźcie się!!!!

    • 1 1

  • PŻB jak PLO

    a co drugi komentarz to "załatwili taką flotę, taką firmę" LOL. Źle zarządzana stara flota, wysokie koszty, nieatrakcyjna oferta. Tyle.

    • 4 0

  • największe miasto Polski - Gdynia? heheh

    • 3 0

  • co konkretnie mozna kupić. Nazwę, promy w leasingu i pracowników nastawionych (4)

    roszczeniowo? nikt się na to nie zdecyduje.

    • 44 3

    • (3)

      najpierw wypieprzyc zwiazkowcow na bruk, a potem mozna budowac wolnorynkowa firme

      • 28 2

      • jasne (2)

        wolnorynkową tzn. taką, w której ludzie zarabiają najniższą krajową, nie? chyba się za dużo rządowej propagandy nasłuchałeś

        • 3 12

        • Zatrudnimy emerytów za 4 zł/h, promy sprzedamy do Grecji, a za uzyskane pieniądze kupimy trupy, które zarejestrujemy w Liberii lub Wyspach Marshalla i będzie git!

          • 2 2

        • No tak

          Bo lepiej wszystko rozwalić niż żeby ktoś miał mało zarabiać czy nie dostać emerytury po 15 latach bycia zatrudnionym - typowo polskie podejście do problemu, lepszy brak pracy za 10 PLN/h niż praca za 5 PLN/h.

          I rozumiem, że kolega "solidaruch" chce solidarnie dopłacać do państwowych firm i pensji znacznie powyżej średniej rynkowej? To niech założy stowarzyszenie i ratuje państwowe molochy przed upadkiem czy przejęciem przez polskie firmy.

          I komu się nie podoba wolny rynek obowiązkowo turnee po Korei Północnej.

          • 9 0

  • A gdzie jakieś nazwiska? , gdzie prezesi , właściciele , dyrektorzy.? - do podziemia zeszli czy co ?...

    a pozatem co to i po jakiemu to jest ;- Polen Line , Polen Ferries ? , Polska jeszcze istnieje , czy coś przeoczyłem bo może już "rozmontowane " zostało wszystko ?...

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Katarzyna Dobrzyniecka

Ekonomista, Absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego Od ponad 10 lat Dyrektor...

Najczęściej czytane