Nowa seria polskich transatlantyków, ale tylko na znaczkach pocztowych

Od ponad ćwierć wieku nie ma już polskich liniowców pasażerskich na transatlantyckich trasach. Biało-czerwona bandera łopotała na nich przez 57 lat. Obecnie pod polską banderą pływa jedynie 15 statków transportowych, a przybrzeżna flota transportowa na koniec 2020 r. liczyła 42 statki. Z  piękną historią naszej floty możemy się zapoznać dzięki inicjatywie Poczty Polskiej, która wydała serię znaczków "Polskie transatlantyki".



PLO chce modernizować flotę, ale w tajemnicy



Czy wierzysz w odbudowanie silnej polskiej floty handlowej?

Zobacz wyniki (285)
Historię polskiej oceanicznej żeglugi pasażerskiej tworzyło dziewięć transatlantyków, kilkanaście tysięcy marynarzy i oficerów na nich pracujących. Na pierwszym znaczku uwidoczniono transatlantyk SS Polonia. Parowiec ten powstał w 1910 r. w Glasgow.

Do Polski trafił w 1930 r. i użytkowany był początkowo przez spółkę Polskie Transatlantyckie Towarzystwo Okrętowe, a następnie, od października 1934 r., przez Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe SA. SS "Polonia" obsługiwała linię Gdynia-Kopenhaga-Halifax-Nowy Jork, a od roku 1933 tzw. linię palestyńską, kursującą na trasie Konstanca-Stambuł-Jafa-Hajfa-Pireus-Stambuł-Konstanca.

SS "Polonia" to statek pasażerski aktywny w latach 1912-1939. Początkowo nosił nazwę "Kursk".
SS "Polonia" to statek pasażerski aktywny w latach 1912-1939. Początkowo nosił nazwę "Kursk". źródło: Witold J.Urbanowicz :Transatlantyki: Zarys ich dziej

Historia polskiej żeglugi pasażerskiej



Drugi znaczek przedstawia transatlantyk SS "Kościuszko". Statek ten, podobnie jak i Polonia, trafił do Polskiego Transatlantyckiego Towarzystwa Okrętowego w 1930 r. Pływał na liniach nowojorskiej, palestyńskiej i południowoamerykańskiej oraz jako wycieczkowiec. W przededniu wybuchu II Wojny Światowej został skierowany do Wielkiej Brytanii. W 1941 r. trafił pod banderę Polskiej Marynarki Wojennej, gdzie kursował jako transportowiec wojska, biorąc udział m.in. w lądowaniu na Sycylii.

Polsko-chiński Chipolbrok powiększył flotę



SS "Kościuszko" został zbudowany w 1915 przez Barclay Curle & Company w Glasgow dla rosyjskiego armatora Russian American Line jako "Caryca". W marcu 1930 kupiony przez Polskę i trafił do Polskiego Transatlantyckiego Towarzystwa Okrętowego zmieniając nazwę na "Kościuszko".
SS "Kościuszko" został zbudowany w 1915 przez Barclay Curle & Company w Glasgow dla rosyjskiego armatora Russian American Line jako "Caryca". W marcu 1930 kupiony przez Polskę i trafił do Polskiego Transatlantyckiego Towarzystwa Okrętowego zmieniając nazwę na "Kościuszko". źródło: Donald Steyer

Trzecim parowcem, przedstawionym na serii znaczków "Polskie transatlantyki", jest SS "Pułaski". Pod polską banderą pływał od 1930 r. na trasie Gdynia-Nowy Jork. W 1932 roku parowiec przetransportował polską ekipę olimpijską na igrzyska w Los Angeles. Od 1936 r. jednostkę SS "Pułaski" przekierowano na trasę Gdynia-Buenos Aires. Po wybuchu II wojny światowej na jego pokładzie transportowani byli polscy żołnierze, internowani wcześniej na Węgrzech i Rumunii, do Francji, gdzie mogli dołączyć do formowanej tam ojczystej armii i dalej walczyć u boku aliantów.

Petrobaltic kupi nowe statki. Usługi na rzecz morskiej energetyki wiatrowej



SS "Pułaski" - polski statek pasażerski (1912-1949), wcześniej pływający jako "Car" oraz "Estonia".
SS "Pułaski" - polski statek pasażerski (1912-1949), wcześniej pływający jako "Car" oraz "Estonia". żródło:Witold J.Urbanowicz: "Transatlantyki: Zarys ich dziej

Oprócz wydanych w 2021 r. trzech Poczta Polska w następnych latach chce pokazać kolejne sześć transatlantyków: Piłsudskiego, Batorego, Sobieskiego, Chrobrego, Jagiełłę oraz Stefana Batorego.

Mało statków pod polską banderą



Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, koniec 2020 r. morską flotę transportową stanowiło 95 statków (o 1 mniej niż w 2019 r.) będących własnością lub współwłasnością polskich armatorów i operatorów. Łączna nośność (DWT) statków morskiej floty wyniosła 2649,9 tys. ton, natomiast pojemność brutto (GT) - 1922,8 tys. (wobec odpowiednio: 2656 tys. ton1908,1 tys. w 2019 r.).

"Sopot" nowym statkiem we flocie Polskiej Żeglugi Morskiej



Na koniec 2020 r. statki pod polską banderą stanowiły 15,8 proc. ogólnej liczby jednostek morskiej floty transportowej. Łączna nośność (DWT) statków pod polską banderą (15 statków) wyniosła 18,2 tys. ton (0,7 proc. ogółu nośności statków morskiej floty), a pojemność brutto (GT) - 13,9 tys. (0,7 proc. ogółu pojemności brutto).

Średni wiek statku w morskiej flocie transportowej wyniósł 17,8 lat (dla statków pływających pod polską banderą - 40,1 lat, natomiast dla statków pływających pod banderą obcą - 13,6 lat). Morską flotą transportową polscy przewoźnicy przewieźli 8134,9 tys. ton ładunków.

Pasażerowie na statkach głównie ze Szwecji



W 2020 r. w portach morskich podróż na statkach rozpoczęło lub zakończyło 1905,2 tys. pasażerów, tj. o 31,6 proc. mniej niż w 2019 r. W ruchu krajowym przewieziono 351,6 tys. osób (18, proc.), a w ruchu międzynarodowym - 1553,6 tys. osób (81,5 proc.). Krajem, do którego wypłynęło lub z którego przypłynęło do polskich portów morskich najwięcej pasażerów była Szwecja (udział w międzynarodowym ruchu pasażerów wyniósł 94,7 proc.).

Okręt, który mógł zmienić losy wojny z Polską



Do polskich portów w 2020 r. zawinęło 17,6 tys. statków (wobec 20,8 tys. jednostek w 2019 r.) o pojemności brutto (GT) 231,1 mln (o 7,4 proc. mniejszej niż w roku poprzednim) i nośności (DWT) 172,1 mln ton (o 3,9 proc. mniejszej). W porównaniu z 2019 r. zwiększyły się wszystkie średnie wielkości statków - nośność (o 13,5 proc.), pojemność brutto (o 9,4 proc.) oraz pojemność netto (o 8 proc.).

Opinie wybrane


wszystkie opinie (39)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »

Ludzie biznesu

Andrzej Adler

Prezes zarządu i jeden z współzałożycieli DGT, firmy zajmującej się telekomunikacją i...

Najczęściej czytane