- 1 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (66 opinii)
- 2 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (66 opinii)
- 3 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (246 opinii)
- 4 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (111 opinii)
- 5 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (95 opinii)
- 6 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (74 opinie)
Nowa seria polskich transatlantyków, ale tylko na znaczkach pocztowych
Od ponad ćwierć wieku nie ma już polskich liniowców pasażerskich na transatlantyckich trasach. Biało-czerwona bandera łopotała na nich przez 57 lat. Obecnie pod polską banderą pływa jedynie 15 statków transportowych, a przybrzeżna flota transportowa na koniec 2020 r. liczyła 42 statki. Z piękną historią naszej floty możemy się zapoznać dzięki inicjatywie Poczty Polskiej, która wydała serię znaczków "Polskie transatlantyki".
PLO chce modernizować flotę, ale w tajemnicy
Do Polski trafił w 1930 r. i użytkowany był początkowo przez spółkę Polskie Transatlantyckie Towarzystwo Okrętowe, a następnie, od października 1934 r., przez Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe SA. SS "Polonia" obsługiwała linię Gdynia-Kopenhaga-Halifax-Nowy Jork, a od roku 1933 tzw. linię palestyńską, kursującą na trasie Konstanca-Stambuł-Jafa-Hajfa-Pireus-Stambuł-Konstanca.
Historia polskiej żeglugi pasażerskiej
Drugi znaczek przedstawia transatlantyk SS "Kościuszko". Statek ten, podobnie jak i Polonia, trafił do Polskiego Transatlantyckiego Towarzystwa Okrętowego w 1930 r. Pływał na liniach nowojorskiej, palestyńskiej i południowoamerykańskiej oraz jako wycieczkowiec. W przededniu wybuchu II Wojny Światowej został skierowany do Wielkiej Brytanii. W 1941 r. trafił pod banderę Polskiej Marynarki Wojennej, gdzie kursował jako transportowiec wojska, biorąc udział m.in. w lądowaniu na Sycylii.
Polsko-chiński Chipolbrok powiększył flotę
Trzecim parowcem, przedstawionym na serii znaczków "Polskie transatlantyki", jest SS "Pułaski". Pod polską banderą pływał od 1930 r. na trasie Gdynia-Nowy Jork. W 1932 roku parowiec przetransportował polską ekipę olimpijską na igrzyska w Los Angeles. Od 1936 r. jednostkę SS "Pułaski" przekierowano na trasę Gdynia-Buenos Aires. Po wybuchu II wojny światowej na jego pokładzie transportowani byli polscy żołnierze, internowani wcześniej na Węgrzech i Rumunii, do Francji, gdzie mogli dołączyć do formowanej tam ojczystej armii i dalej walczyć u boku aliantów.
Petrobaltic kupi nowe statki. Usługi na rzecz morskiej energetyki wiatrowej
Oprócz wydanych w 2021 r. trzech Poczta Polska w następnych latach chce pokazać kolejne sześć transatlantyków: Piłsudskiego, Batorego, Sobieskiego, Chrobrego, Jagiełłę oraz Stefana Batorego.
Mało statków pod polską banderą
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, koniec 2020 r. morską flotę transportową stanowiło 95 statków (o 1 mniej niż w 2019 r.) będących własnością lub współwłasnością polskich armatorów i operatorów. Łączna nośność (DWT) statków morskiej floty wyniosła 2649,9 tys. ton, natomiast pojemność brutto (GT) - 1922,8 tys. (wobec odpowiednio: 2656 tys. ton i 1908,1 tys. w 2019 r.).
"Sopot" nowym statkiem we flocie Polskiej Żeglugi Morskiej
Na koniec 2020 r. statki pod polską banderą stanowiły 15,8 proc. ogólnej liczby jednostek morskiej floty transportowej. Łączna nośność (DWT) statków pod polską banderą (15 statków) wyniosła 18,2 tys. ton (0,7 proc. ogółu nośności statków morskiej floty), a pojemność brutto (GT) - 13,9 tys. (0,7 proc. ogółu pojemności brutto).
Średni wiek statku w morskiej flocie transportowej wyniósł 17,8 lat (dla statków pływających pod polską banderą - 40,1 lat, natomiast dla statków pływających pod banderą obcą - 13,6 lat). Morską flotą transportową polscy przewoźnicy przewieźli 8134,9 tys. ton ładunków.
Pasażerowie na statkach głównie ze Szwecji
W 2020 r. w portach morskich podróż na statkach rozpoczęło lub zakończyło 1905,2 tys. pasażerów, tj. o 31,6 proc. mniej niż w 2019 r. W ruchu krajowym przewieziono 351,6 tys. osób (18, proc.), a w ruchu międzynarodowym - 1553,6 tys. osób (81,5 proc.). Krajem, do którego wypłynęło lub z którego przypłynęło do polskich portów morskich najwięcej pasażerów była Szwecja (udział w międzynarodowym ruchu pasażerów wyniósł 94,7 proc.).
Okręt, który mógł zmienić losy wojny z Polską
Do polskich portów w 2020 r. zawinęło 17,6 tys. statków (wobec 20,8 tys. jednostek w 2019 r.) o pojemności brutto (GT) 231,1 mln (o 7,4 proc. mniejszej niż w roku poprzednim) i nośności (DWT) 172,1 mln ton (o 3,9 proc. mniejszej). W porównaniu z 2019 r. zwiększyły się wszystkie średnie wielkości statków - nośność (o 13,5 proc.), pojemność brutto (o 9,4 proc.) oraz pojemność netto (o 8 proc.).
Opinie (40) 1 zablokowana
-
2021-07-26 07:02
Lenistwo...
Drogi autorze - nawet nie chciało Ci się napisać takich drobiazgów, że statki te były nazywane klejnotami księżniczki Dagmary, że trafiły do nas z Danii czy że kapitanem SS Polonii był słynny "znaczy kapitan" Mamert Stankiewicz?
- 3 0
-
2021-07-27 11:27
Rozkradzione PLO
I korporacja solidarności to kpina
- 6 0
-
2021-07-28 12:54
Ja ZNAM tę historię...
...lepiej niż niejeden z Was i to mi wystarcza.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.