• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy gdyński terminal promowy w zawieszeniu

Wioletta Kakowska-Mehring
24 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim w sąsiedztwie terminali kontenerowych BCT i GCT. Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim w sąsiedztwie terminali kontenerowych BCT i GCT.

Budowa nowego terminalu promowego w Gdyni przesuwa się w czasie, choć zarówno gdyński port, jak i Stena Line, która ma go użytkować deklarują chęć jego powstania. Według wstępnych planów, terminal miał być gotowy w połowie tego roku. Co stoi na przeszkodzie? Kiedy ostatecznie powstanie?


Jak oceniasz pomysł budowy nowego terminalu promowego?


O planach budowy nowego terminalu promowego przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdyni władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W  maju ub. roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Co stoi na przeszkodzie?

Czytaj też: Terminal za 130 mln zł dla Steny Line już niedługo

Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne, które zresztą wciąż trwają. Potem poszło o układ drogowy, co dało kolejny rok w urzędach. Projekt jednak powstał, pozwolenia są, można ogłosić przetarg na wykonawcę. Dojdzie do tego może na początku przyszłego roku, ale... Według władz portu pozostaje tylko jedno pytanie. Jak duże promy będą przyjmowane w nowym terminalu? A to wymaga ostatecznej deklaracji ze strony Steny Line.

- To ważna kwestia, ponieważ nie można zbudować uniwersalnego stanowiska - mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Musimy wiedzieć, czy będą to promy takie jak teraz, czy tak jak wstępnie zapowiadano dużo większe, czyli 240 metrowe. Tak czy inaczej na początku przyszłego roku chcielibyśmy rozpocząć budowę tej części terminalu, która stanowi jego zaplecze i byłaby taka sama niezależnie od wielkości stanowisk promowych.
Co na to Stena Line?

- Rozmowy dotyczące nowego terminalu promowego w Gdyni trwają, dlatego ich treść pozostaje poufna. Co do statków, jakie mają być w przyszłości wykorzystywane na linii Gdynia-Karlskrona - rozpatrujemy różne scenariusze. We flocie Stena Line znajdują się zarówno takie statki, jak wykorzystywane obecnie (czyli blisko 180 metrowe), ale też jednostki typu ropax o długości 240 m - mówi Agnieszka Zembrzycka, rzecznik prasowy armatora. - Stena Line, jako jeden z największych armatorów w Europie ma również możliwość dokonywania dynamicznych zmian tonażu w obrębie swojej sieci połączeń. Natomiast jeżeli chodzi o szczegóły dotyczące samej inwestycji, z pytaniami należy się zwrócić do Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
O tym, że współpraca z gdyńskim portem jest ekonomicznie ważna dla armatora świadczy jego ostatnia decyzja. W związku z rosnącym popytem na przewozy frachtowe Stena Line we wrześniu dodała kolejne wypłynięcia promu Stena Baltica.

- W maju tego roku dodaliśmy dwa wtorkowe rejsy Stena Baltica, co spotkało się z pozytywną reakcją ze strony rynku transportowego - mówi Henryk Kałużny, menedżer frachtu na Polskę i Ukrainę w Stena Line. - Dodatkowe sobotnie wypłynięcia promu, wprowadzone od 10 września, zwiększają częstotliwość wypłynięć z 34 do 36 kursów na tydzień, umacniając pozycję firmy na rynku usług transportowych.
Szybciej, czyli oszczędniej

Stena Line współpracuje z gdyńskim portem już od 1995 roku, kiedy to w maju w swój pierwszy rejs z Karlskrony do Gdyni wyruszył prom Lion Queen. Obecna baza promowa zlokalizowana jest przy Nabrzeżu Helskim II, przy Basenie VIII zobacz na mapie Gdyni. Na przestrzeni 20 lat, przeprawa ta stała się ważną trasą między Polską a Skandynawią. Dzięki szybkiemu rozwojowi infrastruktury kolejowej i drogowej wewnątrz krajów, to połączenie pozwala na regularny transport w obu kierunkach, jednocześnie ułatwiając dalszą podróż towarów m.in. do Czech, Słowacji, Węgier, Rumunii, Ukrainy, Turcji czy na Bałkany.

Nowy terminal przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdyni poprawiłby komfort, ale też wpłynąłby na oszczędności dla armatora. Byłby on dużo bliżej centrum miasta, niż Nabrzeże Helskie. Do tego usytuowanie terminalu promowego bardzo blisko wejścia do portu, skróciłoby nawet o pół godziny czas rejsu do i ze Szwecji. A czas postoju jest kluczowy. Optymalne jest zmieszczenie się w 120 minutach. To czas od wejścia do portu i wyjścia w kolejny rejs. Szybka obsługa w porcie to niższe koszty.

Koszt budowy terminalu według dzisiejszych szacunków to 155 mln zł, z czego unijne dofinansowanie ma wynieść 91 mln zł.

Miejsca

Opinie (88)

  • Co z drogami

    Jak z dojazdem, drogami, parkingami dla takiej ilości samochodów ?

    Czy teraz zakorkowane w rejonie portu miasto, ma przemyślane rozwiązania dla tego dodatkowego ruchu ciężarówek ?

    • 4 0

  • stena (1)

    A co z tirami?przez centrum?gdzie będzie miejsce postoju i oczekiwania?to nie są pojedyncze tirki,ale setki.powodzenia.

    • 10 1

    • Tez właśnie się zastanawiam.

      Gdzie oni znajda dla nich miejsce :)

      • 1 0

  • przyszły Miśki do władzy, ciemniaki gomułkowskie (1)

    -pisobolszewia niszczy wszystko co napotka na swojeje drodze, ograbi Państwo(transfer 5mld do Luxemburga ze SKOKów), bedziemy długo dochodzić
    do siebie po ich rządach.

    • 13 5

    • mety polowskie i kije z kod-d*py porąby i przekrety !!

      • 1 1

  • Poprawna polszczyzna (2)

    "Według władz portu pozostaje tylko jedno pytanie?"
    Skąd wziął się pomysł, aby na końcu zdania oznajmującego stawiać znak zapytania? Słowo "pytanie" w treści zdania nie usprawiedliwia tego w żaden sposób.

    • 6 1

    • Inteligencja cię roznosi buraku? (1)

      • 0 3

      • Rozszyfrowałeś mnie :)

        • 1 0

  • Ja słyszałem, że Stena od 2017 będzie cumowac przy molo w sopocie

    Odrazu nawaleni szwedzi będą szli na monciak sie dopic i dobić.

    • 6 2

  • To działanie opętańca Budynia , zaKODowanego wroga Gdyni. (1)

    Czas aby Budynia szkodnika Gdańska , Gdyni i Polski, odstawić od władzy , osądzić i jak winny ( wszystko na to wskazuje , że przekrętów zrobił kilka ) posadzić, najlepiej na tej hałdzie za Gdańskiem lub składowisku śmieci.

    • 5 9

    • Jesteś świadkiem przestępstwa i nie dzwonisz na policję? Co z ciebie za obywatel? Dowody dajesz dowody
      jak nie masz to jesteś kłamcą

      • 4 1

  • Dubaj północny

    Gdynia się rozwija i buduje tylko na makietach i wizualizacjach A jak już coś robią to jest to wogóle nie potrzebne (lotnisko) 90milionów w błoto poszło Czy ktoś za to odpowie?

    • 8 2

  • Nadbrzeże Polskie - a co z komunikacją (1)

    Wybór Nadbrzeża Polskiego przy braku odpowiedniej komunikacji jest dużym błędem.

    Jestem nowy w Gdyni, ale mam wrażenie że tu myśli się o nowych inwestycjach tylko punktowo ( czy komercyjnych czy mieszkaniowych), brak rozwiązań wychodzących poza działkę inwestycji patrz stan dróg.

    Aktualnie dość dziwnie duża ilość transportów zboża odbywa się samochodami drogą z Estakady E. Kwiatkowskiego a później ul. J.Wiśniewskiego.
    Jak miasto chce zafundować następne ciężarówki + samochody osobowe tymi drogami to jestem zdecydowanie na nie.

    Szanowni Państwo mówienie że baza promowa będzie bliżej centrum to jest nieporozumienie.
    Po co bliżej centrum przecież i tak drogi miejskie są niewydolne do pobrania następnego potoku pojazdów. Ilu pasażerów promów chce zobaczyć Gdynię tak naprawdę po podróży statkiem albo przed nią ?

    • 15 2

    • dziwna rywalizacja

      Miasto stwarza nacisk na tereny portowe, forsując idee ich zabudowy przez "developerkę" (międzytorze, dalmor, okolice skweru). Z takiego sąsiedztwa nic dobrego nie wyjdzie. Przeniesienie ruchu z głębi kanału portowego to dobre posunięcie, bo ułatwi przyjmowanie i obsługę jednostek. Będzie to jednak miało wpływ na obciążenie dróg w okolicy i powiększy konflikt pomiędzy funkcjonalnościami tej części miasta...

      Jednocześnie obserwuje się dziwna niemoc i nieudolność w organizacji połączeń transportowych portu. Na szczęście wyremontowano część torowisk ale "inwestycje drogowe" to jedynie pompowanie Kwiatkowskiego. OPAT/Hutnicza spada z planu, węglówka za 5 lat (dobre i to), drugi tor na zachód nie wiadomo kiedy...

      Jednocześnie w Gdańsku powstaje podobny węzeł komunikacyjny, gdzie wszystkie niezbędne elementy powstają równocześnie (nabrzeże, tory i drogi)

      Interpretuję to jako starcie pewnych koncepcji i interesów. Miasto (?) może mieć szybki i tani pieniądz od "develop[erów" i zamieniać miasto w mniej lub bardziej luksusową sypialnię. Lub mozolnie budować/odtwarzać przemysł i handel w kapryśnym otoczeniu gospodarczym. Ta druga działalność jest poza zasięgiem możliwości jedynie władz miasta.

      Co zostanie/zostało wybrane? Czas pokaże...

      • 1 2

  • (4)

    Nowe władze portu gdyńskiego nie maja wizji rozwoju portu (dobra zmiana PIS) wymiotła ludzi od lat związanych z Gdynia i portem. Oni inwestowali. Do władzy doszli "misewicze" i mamy to co mamy???

    • 55 20

    • (2)

      Hmm...terminal miał być gotowy w 2013 wtedy rządził Jarosiński, ludzie platformy i komuny.
      Może Jarosinski wyspowiada się dlaczego port gdynia nie miał możliwości rozwoju?
      On i jego ludzie rozkradli port, sprzedali go za bezcen, podpisując niekorzystne umowy...ale co się dziwić...jak prezydent Gdyni wybudował sobie prywatne lotnisko to ktoś inny chciał wyspę na Filipinach....

      • 15 16

      • Czy ty oby jesteś gdynianinem ?? (1)

        to aż niemożliwe, przecież Szczurek tyle kasy wkłada w edukacje a widać głupków co niemiara ??

        Tak ja bym także rozliczył " prezydenta Gdyni", ale że tyle pieniędzy (oprócz subwencji) przeznacza na nieuków i i.diotów.

        • 3 9

        • Sam byś sobie krzywdę zrobił.

          No bo niby gdzie miałbyś wtedy kontynuować swoją marną edukację dla ... i.diotów ?

          • 1 0

    • Na jakiej podstawie Pan to twierdzi ,zna może Pan wizję poprzedniego zarządu. Obecny Prezes pracował na kierowniczych stanowiskach w służbach technicznych w gdyńskim porcie wiele lat ,był b.dobrym pracownikiem ,docenianym przez przełożonych i szanowanym przez podwładnych -wiem coś o tym bo z nim pracowałem. To że pracował w SKOK tylko mu dodaje punktów ,bo tam zdobywał kolejną wiedzĘ i doświadczenie w obszarze finansów.Może zinterpretuje Pan , ale konkretnie , treść ostatniego zdania swojego wpisu ,bo trudno z tego coś zrozumieć ,naprawdę.Proponuję też ,bo może się to kiedyś Panu w życiu przydać ,aby najpierw pomyśleć a dopiero później działać .Życzę wszystkiego dobrego

      • 2 13

  • Przenieść do Gdańska

    Terminal na Westerplatte spokojnie pomieści jeszcze jedną linię promową

    • 13 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA. Adam Roman z Ergo Hestią związany jest od 1993 roku. Od 2007 roku pełni funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za ubezpieczenia korporacyjne. Przez wiele lat był odpowiedzialny za reasekurację, uczestnicząc pośrednio w underwritingu przemysłowym. Przez lata współpracował z największymi reasekuratorami na świecie m.in. Munich Re, Swiss Re, GE Francona, SCOR i...

Najczęściej czytane