• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy podatek paliwowy przyjęty przez rząd. Drożej na stacjach

Robert Kiewlicz
21 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Rząd przyjął nowelizację ustawy wprowadzającej nową opłatę emisyjną. Za cenę podwyżek na stacjach paliw chce finansować rozwój elektromobilności i paliw alternatywnych. Rząd przyjął nowelizację ustawy wprowadzającej nową opłatę emisyjną. Za cenę podwyżek na stacjach paliw chce finansować rozwój elektromobilności i paliw alternatywnych.

Ceny paliw mają pójść w górę o przynajmniej 10 gr brutto na litrze. Taki, zdaniem ekspertów, ma być efekt przyjętej we wtorek przez rząd opłaty emisyjnej. Pieniądze z opłaty mają być przeznaczone na finansowanie projektów związanych z rozwojem  elektromobilności i transportu opartego na paliwach alternatywnych, jak sprężony gaz ziemny, skroplony gaz ziemny oraz biopaliwa. Regulacje dotyczące opłaty emisyjnej mają wejść w życie 1 stycznia 2019 roku.


Opłata emisyjna to:


Przyjęta przez rząd nowelizacja ustawy zakłada wprowadzenie opłaty emisyjnej w wysokości 80 zł od 1000 litrów wprowadzonych na polski rynek: benzyny silnikowej i oleju napędowego. Zaproponowano też stworzenie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, z którego będą finansowane projekty związane z rozwojem  elektromobilności (pojazdy napędzane energią elektryczną) oraz transportem opartym na paliwach alternatywnych (m.in. CNG - sprężony gaz ziemny, LNG - skroplony gaz ziemny oraz biopaliwa).

Według zapowiedzi rządu, efektem działań Funduszu w wymiarze gospodarczym ma być systematyczna redukcja wykorzystywania paliw kopalnych oraz zwiększenie zużycia energii ze źródeł odnawialnych i innych paliw alternatywnych, podnoszenie efektywności i bezpieczeństwa infrastruktury, a także stworzenie warunków umożliwiających odbiorcom inteligentne wykorzystanie nośników energii.

Opłata emisyjna sfinansuje rozwój?



Co na to producenci paliw? Zarząd Grupy Lotos uważa, że przygotowywane zmiany w prawie nie będą miały wpływu na ceny detaliczne paliw, a powstający fundusz dodatkowo wesprze innowacyjne projekty realizowane w Grupie Lotos i w ten sposób środki finansowe wrócą do budżetu spółki. Lotos już planuje - oprócz punktów ładowania samochodów elektrycznych - sprzedaż na swoich stacjach także takich jak: CNG, LNG, a w przyszłości również wodoru. W ten sposób ma zamiar przekształcić sieć stacji paliw w nowoczesną sieć stacji tankowania energii.

Powodów do podwyżek nie widzi też PKN Orlen i jak twierdzi analizy dotyczące efektów planowanych regulacji dotyczących dodatkowej opłaty emisyjnej, nie wykazują wpływu na finalną cenę dla klienta detalicznego. 

- Zachowanie zasad zrównoważonego rozwoju oraz dbałości o środowisko dla kolejnych pokoleń jest obowiązkiem nas wszystkich. PKN Orlen od lat czyni wszelkie starania, by trzymać się tych zasad. Analizujemy sytuację w kontekście wszystkich uwarunkowań makroekonomicznych i rynkowych i dzisiaj co do zasady zyskujemy przekonanie, że wprowadzenie opłaty emisyjnej nie będzie skutkować wzrostem cen dla naszych klientów detalicznych - powiedział Zbigniew Leszczyński, członek zarządu ds. sprzedaży PKN Orlen.

Paliwo będzie droższe



Mniej optymistyczni są eksperci. Twierdzą, że obowiązek uiszczenia opłaty emisyjnej dotyczy producentów i importerów paliw, jednak jej koszt nie będzie musiał być przez nich finansowany i ostatecznie może wiązać się podwyższeniem ceny dla odbiorcy ostatecznego, czyli kierowcy.

- Proponowana zmiana przypomina zamieszanie sprzed kilku miesięcy, kiedy próbowano pozyskać finansowanie dróg samorządowych w analogiczny sposób. Szczęśliwie dla kierowców z pomysłu szybko się wycofano, pod naciskiem opinii publicznej. Zaproponowane w projekcie dotyczące opłaty emisyjnej rozwiązanie może niestety odbić się na kieszeni tankujących - komentuje dr Jakub Bogucki, analityk rynku paliw e-petrol.pl. - Co prawda koszt jednostkowy nie jest tutaj duży (ok. 10 gr brutto na litrze) - jednak biorąc pod uwagę całą wielkość obciążeń podatkowych paliw w Polsce, które istotnie przekraczają 50 proc. jego ceny stacyjnej, mamy do czynienia ze zmianą, którą trudno oceniać pozytywnie z konsumenckiego punktu widzenia.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (292) ponad 20 zablokowanych

  • pisobolszewia

    niszcy Polske każdego dnia.

    • 42 3

  • Sciema

    Mi to wyglada na wyciaganie pieniedzy od polakow w celu zaspokojenia roszczen wiecie kogo..... wkoncu to ich ludzie

    • 31 2

  • Dalej wybierajcie baranów albo nie chodźcie na wybory :D By żyło się lepiej...pisuarowi.

    • 32 4

  • Pierwsze efekty od kiedy baran z Pcimia został prezesem CPN (5)

    trzeba szukać
    kasy dla patologii 500+,
    kasy na nagrody dla tej rządowej żulii,
    kasy dla toruńskiego ojca-złodzieja,
    kasy na komisję smoleńskiego idioty,
    kasy na sfałszowanie wyborów

    • 63 5

    • (1)

      Nic dodać, nic ująć!

      • 13 1

      • jak to nic ujac? wlasnie ci wyciągli z portfela 10 gr na litrze paliwa!

        • 6 1

    • Aaaa - zapomniałem dodać (1)

      kasy na odprawy dla różnej maści misiewiczów

      • 14 1

      • I na posadę dla córki leśnika

        • 2 0

    • Niestety tak jest

      200 mln dla parafii na odwierty, 800 na TVP bo przynosi starty , 100 komisja od badań katastrofy w smoleńsku. KARUZELA się kręci, orkiestra gra a statek powolutku tonie. Ludzie otwórzcie oczy, wyłączcie TV, zacznijcie myśleć NIE PiS ie PO są inne partie

      • 13 0

  • 500+ kosztuje, trzeba szukać w kieszeniach podatników.

    Pod "rozwój" da się wszystko podciągnąć

    • 36 2

  • na fajki i alkohol macie,tam nie kwiczycie że doją,że piwo w niemczech jest po złotówkę ,a na 10 gr na litrze już nie macie. (4)

    bład,faktycznie paliwo jest zbyt drogiei to będzie problem rządu a jak to sie nie zmieni to będzie nie fajnie. Za platformy don donald walił naród jak chciał z każdej strony i tylko komuniści siedzieli cicho bo mieli kase i układy.teraz za 10 groszy kwiczą najgłośniej opozycjoniści którym prawa ręka wymierza sprawiedliwość. sumując , paliwo jest za drogie i lepiej dla rządu by podwyżek nie robić. pamiętajcie tylko że jak by PO było teraz u władzy to byście mieli tak wywalone ceny nie tylko paliwa , wywalone ceny w kosmos aż byście oddechu nie mogli nabrać.

    • 6 46

    • odezwał się dyżurny debil od jaworskiego (2)

      • 17 1

      • spokojnie to tylko POwiec zakodowane ma obrażanie innych. (1)

        oni nie mają władzy i opanowania .

        • 1 10

        • Te 57 w nicku to IQ razy dwa?

          • 5 1

    • Informacja dla takich debili

      tu nie chodzi o to na co kogo stać, tylko o zasady. Jak będzie przyzwolenie ciemnego ludu na podwyżki w każdej sferze, to idioto za chwilę będziesz miał chleb po 10 złotych, a to już chyba była przerabiane

      • 10 0

  • paliwo +

    Chała nasze partii że tak dba o dobro każdego polaka. I niech myślą dalej , dla dobra narodu można jeszcze podnieść kilka podatków.

    • 19 1

  • Jeszcze Icek Morawiecki stworzy państwowy monopol paliwowy

    i będzie jak za komuny hehehe

    • 31 1

  • PiSokomuna (1)

    doi jak może, a może więc doi

    • 25 1

    • zmień lekarza ten cie okłamuje.

      • 0 4

  • dać a potem zabrać (2)

    dziekujemy ci pisu

    • 26 1

    • czyli jednak coś otrzymałeś.dobrze że zauważyłeś. (1)

      • 0 5

      • sprostowanie: nie otrzymałem i nie chcę, na wszystko trzeba samemu zarobić.
        Mówię w pojęciu ogólnym: najpierw daje się np 500+ a teraz trzeba szukać dodatkowych pieniędzy tu i tam...
        Wszyscy się na to zrzucamy!

        • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA. Adam Roman z Ergo Hestią związany jest od 1993 roku. Od 2007 roku pełni funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za ubezpieczenia korporacyjne. Przez wiele lat był odpowiedzialny za reasekurację, uczestnicząc pośrednio w underwritingu przemysłowym. Przez lata współpracował z największymi reasekuratorami na świecie m.in. Munich Re, Swiss Re, GE Francona, SCOR i...

Najczęściej czytane