• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy podatek paliwowy przyjęty przez rząd. Drożej na stacjach

Robert Kiewlicz
21 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Rząd przyjął nowelizację ustawy wprowadzającej nową opłatę emisyjną. Za cenę podwyżek na stacjach paliw chce finansować rozwój elektromobilności i paliw alternatywnych. Rząd przyjął nowelizację ustawy wprowadzającej nową opłatę emisyjną. Za cenę podwyżek na stacjach paliw chce finansować rozwój elektromobilności i paliw alternatywnych.

Ceny paliw mają pójść w górę o przynajmniej 10 gr brutto na litrze. Taki, zdaniem ekspertów, ma być efekt przyjętej we wtorek przez rząd opłaty emisyjnej. Pieniądze z opłaty mają być przeznaczone na finansowanie projektów związanych z rozwojem  elektromobilności i transportu opartego na paliwach alternatywnych, jak sprężony gaz ziemny, skroplony gaz ziemny oraz biopaliwa. Regulacje dotyczące opłaty emisyjnej mają wejść w życie 1 stycznia 2019 roku.


Opłata emisyjna to:


Przyjęta przez rząd nowelizacja ustawy zakłada wprowadzenie opłaty emisyjnej w wysokości 80 zł od 1000 litrów wprowadzonych na polski rynek: benzyny silnikowej i oleju napędowego. Zaproponowano też stworzenie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, z którego będą finansowane projekty związane z rozwojem  elektromobilności (pojazdy napędzane energią elektryczną) oraz transportem opartym na paliwach alternatywnych (m.in. CNG - sprężony gaz ziemny, LNG - skroplony gaz ziemny oraz biopaliwa).

Według zapowiedzi rządu, efektem działań Funduszu w wymiarze gospodarczym ma być systematyczna redukcja wykorzystywania paliw kopalnych oraz zwiększenie zużycia energii ze źródeł odnawialnych i innych paliw alternatywnych, podnoszenie efektywności i bezpieczeństwa infrastruktury, a także stworzenie warunków umożliwiających odbiorcom inteligentne wykorzystanie nośników energii.

Opłata emisyjna sfinansuje rozwój?



Co na to producenci paliw? Zarząd Grupy Lotos uważa, że przygotowywane zmiany w prawie nie będą miały wpływu na ceny detaliczne paliw, a powstający fundusz dodatkowo wesprze innowacyjne projekty realizowane w Grupie Lotos i w ten sposób środki finansowe wrócą do budżetu spółki. Lotos już planuje - oprócz punktów ładowania samochodów elektrycznych - sprzedaż na swoich stacjach także takich jak: CNG, LNG, a w przyszłości również wodoru. W ten sposób ma zamiar przekształcić sieć stacji paliw w nowoczesną sieć stacji tankowania energii.

Powodów do podwyżek nie widzi też PKN Orlen i jak twierdzi analizy dotyczące efektów planowanych regulacji dotyczących dodatkowej opłaty emisyjnej, nie wykazują wpływu na finalną cenę dla klienta detalicznego. 

- Zachowanie zasad zrównoważonego rozwoju oraz dbałości o środowisko dla kolejnych pokoleń jest obowiązkiem nas wszystkich. PKN Orlen od lat czyni wszelkie starania, by trzymać się tych zasad. Analizujemy sytuację w kontekście wszystkich uwarunkowań makroekonomicznych i rynkowych i dzisiaj co do zasady zyskujemy przekonanie, że wprowadzenie opłaty emisyjnej nie będzie skutkować wzrostem cen dla naszych klientów detalicznych - powiedział Zbigniew Leszczyński, członek zarządu ds. sprzedaży PKN Orlen.

Paliwo będzie droższe



Mniej optymistyczni są eksperci. Twierdzą, że obowiązek uiszczenia opłaty emisyjnej dotyczy producentów i importerów paliw, jednak jej koszt nie będzie musiał być przez nich finansowany i ostatecznie może wiązać się podwyższeniem ceny dla odbiorcy ostatecznego, czyli kierowcy.

- Proponowana zmiana przypomina zamieszanie sprzed kilku miesięcy, kiedy próbowano pozyskać finansowanie dróg samorządowych w analogiczny sposób. Szczęśliwie dla kierowców z pomysłu szybko się wycofano, pod naciskiem opinii publicznej. Zaproponowane w projekcie dotyczące opłaty emisyjnej rozwiązanie może niestety odbić się na kieszeni tankujących - komentuje dr Jakub Bogucki, analityk rynku paliw e-petrol.pl. - Co prawda koszt jednostkowy nie jest tutaj duży (ok. 10 gr brutto na litrze) - jednak biorąc pod uwagę całą wielkość obciążeń podatkowych paliw w Polsce, które istotnie przekraczają 50 proc. jego ceny stacyjnej, mamy do czynienia ze zmianą, którą trudno oceniać pozytywnie z konsumenckiego punktu widzenia.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (292) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    co polskojęzyczny rząd "patriotów" zrobi z tymi pieniędzmi? zwyczajnie wytransferuje do do koncernów zachodnich sprowadzając do Polski "ekologiczne" auta z nierozkładającymi się bateriami i plastikami

    • 21 0

    • Zapomniałeś dodać że będą gorszej jakości..

      o ile w ogóle będą nowe.. ;)

      • 4 0

  • Nom (4)

    Mamuśki narobią po pięcioro dzieci i biorą 500+ i do roboty nie muszą iść nieroby a my musimy placić za to

    • 23 6

    • jak nie szanujesz narodu to płać obcy człowieku. (3)

      co z ciebie za polak skoro nie popierasz własnego kraju, rozwój polskości ci przeszkadza.

      • 4 12

      • pisior wie tyle ile usłyszy w rezimowej TVP1 i trwam

        • 8 4

      • Hitlerjugend miało taką samą propagandę

        • 6 1

      • "Jesteśmy jedna drużyną"

        Jaki rozwój polskości ? przyjdzie czas na emeryturę lub rentę , ja bym nie chciał aby moja córka lub co gorsze wnuczka musiała się dokładać do MOPR czy innych modeli emerytalnych, proponowanych przez "niedouczonych" polityków.Jeżeli kapitał tych osób będzie mały, to w przyszłości emerytura też będzie niska lub wcale jej nie bedzie otrzymywać i pytanie " jak żyć?

        • 0 0

  • "Dobra zmiana" coraz bardziej przypomina rządy platfusów.

    • 11 11

  • za platformy byście płacili 7 zł za litr i jak byście się odezwali to by was wojną POstraszyli. (4)

    ale głupki tego nie wiedzą.

    • 7 39

    • przecież straszycie nas na okrągło "patrioci"! nie ma dnia by jakiś prezentowany w waszej TV nawiedzeniec od was nie obudził się spocony czując rękę Władimira na karku albo i pośladku, sprowadzacie tu obce wojska, tak jak i poprzednicy (a nawet gorzej) wydajecie krocie na broń w obcych koncernach bez przetargów

      • 14 3

    • sr*m na twoje PiSy, POwy, kukizy i solidarności jak ktoś mnie okrada to trzeba go wywalić z domu

      • 13 2

    • (1)

      A masełko i mleczko ? odpowiem było o wiele tańsze.

      • 6 1

      • Ale wiesz dlaczego mleczko i masełko jest droższe? Mówią Ci coś pojęcia jak: popyt,podaż, eksport do Chin w przypadku masła?

        • 0 1

  • Co ma 5OO plus do podwyzki cen paliwa ? (4)

    Wy naprawde macie w sobie tyle hejtu ? PiS sie wreszcie wzial za porzadki a wy takie wywrotowe komentarze. Wstyd mi za was.

    • 7 39

    • nie bój nie bój (2)

      zlikwidują ci te 500+ i wtedy zapuka komornik...

      • 10 2

      • Nikt nie likwiduje 500 plus. Dzieki temu zyje sie godniej. (1)

        Zalujesz dzieciom ?

        • 2 9

        • A jak godnie będzie po 18 urodzinach gdy kasa się skończy a do pracy się nie chodziło bo po co.

          • 7 1

    • Krycha z ekonomią nie masz nic wspólnego

      wstyd mi za Ciebie że zamiast mózgu wata

      • 5 2

  • Dobry podatek nie jest zły

    Jednak skala podwyżki jest trochę niska.

    • 2 8

  • Dobra zmiana !!!!

    Dobra zmiana się rozkręca, a najlepsze przed nami.

    • 18 3

  • (2)

    dali 500zł żle,zabrali 10 gr jeszcze gorzej.

    • 3 18

    • Dali 500zł? A skąd wzięli, skoro rząd nie ma własnych pieniędzy?

      Drabinkowy prezes wyjął z kieszeni i dał? Minister Zero może? Albo Płaszczak? Czy sama PawłoŻryć?

      • 6 1

    • Mi nie dali, chociaż obiecali

      • 3 0

  • re (3)

    jak waha była prawie za 6 zika to nie ujadaliście tak lemingi śmieszne.Nie stac wAS to na pieszo sie przemieszczać

    • 4 29

    • Baryłka ropy pisowski tłuku była wtedy po 140 dolców (1)

      potem OPEC aby utrzeć nosa Putinowi zwiększył wydobycie i cena spadła do 60 dolców,
      teraz jest circa 100,
      ale to do waszych pustych czerepów nie dociera barany od żoliborskiego Adolfa

      • 18 0

      • Jak chcesz zabłysnąć, to poczytaj. Cena poszła w dół, bo Amerykanie swoje zapasy wypuścili na rynek żeby utrzeć nosa Putinowi, a Araby z OPEC ograniczyli wydobycie żeby cena poszła w górę bo za bardzo dostali po kieszeni.

        • 0 0

    • Istota sprawy

      100% PRAWDA !!!

      • 0 5

  • sytuacja sie ułoży i zobaczymy co bedzie dalej a narazie :

    płać i weż niepier..l max ,dla niektórych kilka tabletek dziennie.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations. Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. W przeszłości kierownik literacki Teatru Muzycznego pod dyrekcją Jerzego Gruzy; dziennikarka - z-ca redaktora naczelnego, redaktor naczelna, publicystka i komentatorka „Głosu Wybrzeża”; prezes zarządu wydawnictwa Baltic Press (wydawca anglojęzycznego dwumiesięcznika „Baltic Transport Journal”; dyrektor Biura Zarządu...

Najczęściej czytane