• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy prom PŻB. Dłuższy i później, ale ma być

Wioletta Kakowska-Mehring
12 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Tak ma wyglądać nowy prom dla PŻB. Tak ma wyglądać nowy prom dla PŻB.

Jest w trakcie realizacji, choć trudno powiedzieć, że w budowie. Za to będzie większy - zapowiedziano na wczorajszej konferencji w Stoczni Szczecińskiej. Chodzi o prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, który ma zbudować Morska Stocznia Remontowa Gryfia.



W sobotę 23 czerwca minęła pierwsza rocznica położenia stępki pod budowę promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Uroczystość odbyła się w 2017 roku na pochylni Wulkan w ówczesnym Szczecińskim Parku Przemysłowym, a dzisiejszej Stoczni Szczecińskiej. Wydarzenie tamto miało jednak charakter symboliczny, bo blach nie cięto, a faktyczna budowa nie rozpoczęła się do dziś. Uroczystości z okazji rocznicy położenia stępki nie było.

Za to wczoraj odbyła się w Szczecinie konferencja, na której przedstawiciele konsorcjum projektowego i wykonawcy promu przedstawili plan prac. I czas najwyższy, bo wokół tego projektu narosło sporo niejasności. Stał się on wręcz obiektem drwin w środowisku, bo nie ma w branży stoczniowej takich zwyczajów, żeby kłaść stępkę przed cięciem stali.

Czytaj też: Gdzie jest prom dla PŻB? Stępka symboliczna

A cięcie blach ma się rozpocząć dopiero na przełomie stycznia i lutego 2019 roku. Z kolei jednostka ma być gotowa na przełomie 2020 i 2021 r. - zapowiedziano na wczorajszej konferencji. Według zapewnień sprzed roku pierwsze prace miały się rozpocząć na przełomie 2017 i 2018 roku. W 2019 r. prom miał być gotowy do zwodowania, a do armatora miał trafić na początku 2020 roku. Możemy więc mówić o sporych zmianach w harmonogramie.

Potwierdzono za to, że budowa promu jest elementem wpisującym się w - przewidziany w "Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju - Program Batory", który ma na celu ożywienie polskiego przemysłu okrętowego. Dodano, że ze szczególnym naciskiem na przemysł okrętowy Pomorza Zachodniego.

Czytaj też: Nova Star, czyli prom widmo. Pierwszy rejs znów przełożony

Ogłoszono też, że prom będzie większy. Według informacji sprzed roku miał mieć 202,4 m długości, 30,8 m szerokości i miał zabierać na pokład 400 pasażerów i ok. 70 osób załogi. Linia załadunkowa miała wynosić 3 kilometry. Wczoraj ogłoszono, że prom będzie miał około 218 m  długości, 31,4 m szerokości. Armator będzie mógł przewozić na tej jednostce około 200 tirów, przy prawie 4 km linii ładunkowych. Prom będzie mógł przewieźć 674 osoby i 73 członków załogi.

Co ciekawe, według bardzo wstępnych założeń, o których mówił w czerwcu 2016 roku ówczesny wiceminister gospodarki morskiej Paweł Brzezicki, prom miał mieć 224 m długości, 31 m szerokości i miał przewozić 900 pasażerów. Jak widać ostatecznie wybrano... złoty środek.

Według Piotra Redmerskiego, prezesa PŻB, trzeba było wydłużyć długość promu, ze względu na to, że bezpośredni konkurenci na rynku dokonują tego samego i trzeba budować większe jednostki. Pomimo położonej rok temu stępki prom wciąż jest na etapie tzw. projektu kontraktowego, więc nie trzeba było robić drugiego projektu techniczno-klasyfikacyjnego. Ten ma być gotowy na koniec stycznia 2019 r. Na konferencji powiedziano, że projekt roboczy rozpocznie się za jakieś dwa miesiące. Nad projektem pracuje trójmiejska firma NED Project. Przed wykonawcami jest też wybór dostawców głównych elementów, czyli silnika i wyposażenia.

Na konferencji nie powiedziano nic o finansowaniu. Ono miało być zamknięte do końca ub. roku. Jednak według informacji, jakie uzyskaliśmy w resorcie gospodarki morskiej zakończenie procesu pozyskania przez Polską Żeglugę Bałtycką finansowania na budowę nowego promu obecnie jest planowane dopiero w III-IV kwartale br.

Miejsca

Opinie (223) 1 zablokowana

  • News jak z Radia Erewań

    • 5 2

  • To jest zwykła Pisprawda

    Matousz obiecał miliony elektrycznych samochodów, teraz będzie prom wielkości lotniskowca US army, a jutro helikopter dla każdego

    • 7 2

  • Zbudują kopalnie,huty,stocznie (1)

    Ciemny lud wszystko kupi.

    • 9 2

    • kopalnia yusz fedruje

      Becia i mateuszek łopatą wszyby wykopali..już do elektrowni idzie.
      Brawo..Brawo.

      • 3 0

  • A PO wyciela w pien Polska flote !!!

    Jeszcze LOT Platfusy chciały zniszczyc.
    Całe szczescie ze PO juz nie rządzi, Czas tylko ich rozliczyc przed sądami za działania przeciw Polsce

    • 1 8

  • Propaganda

    • 5 1

  • Projekt promu robi wieczorami (3)

    Jarosław K. I sekretarz KCPiS

    • 29 8

    • Maił robić Donald T.. ale nie ten z ameryki (2)

      Pierwszy sekretarz Her Merkel, ale wcześniej na jej rozkaz rozwalił Polskie stocznie i narodową gospodarke !!

      • 1 18

      • Her Merkel , Cóż to jest?

        • 3 1

      • Marna prowokacja pisowska gnido

        • 13 2

  • 1 prom ktory i tak jest fikcja (6)

    na tym ma polegac ozywienie polskiego przemyslu? żenada żenad

    • 105 10

    • (4)

      Beton pisowski ma tak wyprane główki że takie bajki kupuje i jest ich święcie bronić.

      • 38 1

      • E ty ...uczony (3)

        Co ukonczyles , zarzadzanie , a moze politologie ......wieczorowo

        • 3 28

        • Pewnie historyk albo bhp. teraz w rządzie sami historycy albo BHP owcy

          • 2 0

        • (1)

          Zaoczny student.

          • 8 1

          • Jak przemysł upada i wszelkie pośrednie ogniwa to odtworzenie nie jest proste. Tylko amator jak Aha moze pisać bzdury. Tutaj nie idzie nawet os pór polityczny bo to problem organizacyjny i żadne zwalanie na przeciwników nie pomaga. Myślcie zanim napiszecie.

            • 1 10

    • Podważasz strategię "odpowiedzialnego" rozwoju?

      Więcej wiary! Wszak to Twoje pieniądze także na to idą, hehe

      • 9 0

  • Ojej, trzeba bedzie wyciagnac stepke z krzakow i ja przedluzyc - stara nie bedzie pasowac, chyba ze zrobi sie zwisy z dziobu i (1)

    Za to bedzie mozna jeszcze raz polozyc stepke I pokazac sie w TV...

    • 6 0

    • dobre..dobre

      nieżle kabarecisz..kto z kogo robi idiotów..

      • 1 1

  • Prom (8)

    Przecież to co opowiada się w artykule o promie to zwykłe ambaje. Nie jest mozliwym oddanie do eksploatacji promu na przełomie 2020/2021 z kilku prostych powodów - brak jest dokumentacji
    technicznej , do dziś nie ma zatwierdzonej dokumentacji klasyfikacyjnej. Wszystko zaczyna się od dokumentacji i dopiero wtedy zamawia się materiały do budowy i wyposażenia statku, inna sprawa kto i gdzie ma budować tą jednostkę. W Szczecinie nie ma stoczni i trzeba by pierwej ją zorganizować
    zatrudnić ludzi, stworzyć biuro budowy statku a tego nie da się zrobić w kilka dni. Należałoby zejść z chmur na ziemię i rozejrzeć się dookoła co i kiedy da się zorganizować , przygotować. Dziś nie ma wykonawców zarówno prac kadłubowych jak i wyposażeniowych, którzy mogliby zająć się tym statkiem. Są oczywiście różne firmy , mniejsze czy większe ale żadna z nich nie dysponuje odpowiednimi mocami jak i ludźmi o właściwych kwalifikacjach. Budowa ma być prowadzona w Szczecinie w tym momencie nie gwarantuje to sukcesu, w Trójmieście mogłaby się tym zająć gdańska remontówka tyle, że braki dokumentacji uniemożłiwiają rozpoczęcie prac , biuro projektowe które ma wykonać dokumentację też nie jest wydolne by stworzyć projekt i nadzorować budowę. Tym nie mniej warto zająć się budową tego promu ale należy mówić o realnych terminach.

    • 17 1

    • biuro (1)

      dlaczego biuro niejest wydolne by stworzyć projek?. Która firma powinna robić projekt? To ważne pytania, które należy postawić.

      • 2 1

      • biuro

        ponieważ to biuro nigdy nie projektowało promów. oraz nie ma projektantów oraz dostatecznej liczby konstruktorów znających się na wykonywaniu wykonywaniu dokumentacji przeznaczonej dla realizacji szczegółów budowy statku. Posiłkowanie się studentami jest może i dobre lecz gdy mają się oni kogo pytać , rozmawiać z doświadczonymi inżynierami itd. Jaka firma powinna zająć się projektowaniem tej jednostki ? Odpowiedź jest trudna, gdyż w Polsce aktualnie nie ma biura projektowo-konstrukcyjnego mogącego kompleksowo zając się wykonaniem dokumentacji. Wynika to stąd, że dziś praktycznie nie szkoli się inżynierów budowy okrętów, którzy zajmować mogliby się obliczeniami teoretycznymi, projektowaniem statków, wykonywaniem dokumentacji konstrukcyjnej, dokumentacji maszynowej, dokumentacji elektrycznej, sprawami wyposażania statków itd. itd.

        • 5 0

    • ale przecież to jest taka (1)

      PiSowska wirtualna rzeczywistość ... i nic więcej

      • 8 0

      • Ciemny lud to kupi...

        • 7 0

    • Najwazniejsze że odbyły się uroczystości i przecięto wstęgę. (3)

      Teraz do kasy po premie.
      Za kilka lat ludzie zobaczą że to państwo istnieje tylko teoretycznie jak zabraknie kasy na 500 + i inne łapówki i kupowanie głosów.

      • 10 0

      • uroczystosci.. (2)

        odbyły się ponad rok temu w Szczecinie sekcja o której mówili że to stepka lezy gdzie leżała jedynie zaginęła tabliczka pamiątkowa informujaca o rozpoczeciu budowy promu..

        • 9 0

        • (1)

          parówkowym skrytożercom mówimy stanowcze nie

          • 8 0

          • To jest Miś na miarę naszych czasów !

            Mają rozmach, sk...syny...

            • 8 0

  • J nie mogę tego zrozumieć !! (6)

    Dlaczego z polskiego rządu mają iść pieniądze na polską stocznie i polskiego armator skoro można to dać Niemcom !!!!! Przecież skandalem jest wspieranie polskiego przemysłu ponieważ obok jest lepszy. Niech Tusk natychmiast wraca i zrobi z tym porzadek bo już dzwoniła do mnie rodzina z Niemiec która jest bardzo zaniepokojona zaistniałą sytuacja!!

    • 10 38

    • mysl

      Są Stocznie które w okresie dekoniunktóry..a taka jest teraz.. śą w stanie zbudować gotowca..
      tzn. w wielkim stopniu odpowiadający pżb. a to znaczy tylko tyle, że w czasie nie dłuższym niż 3 lata Armator może dostac gotowy prom.
      Temat promu jest mi znany od 2.5 lat. Zbudowanie w Polsce od teraz to 4 lata. ( bardzo optymistycznie ) Koszt jaki podają to 100 mln €... lub 150 mln. €.. nawet w komunie tak nie liczono... Czyli od dzisiaj..Armator mógłby plywać za 2 lata. czyli prze ponad 3 lata już mógł zarabiać..Kiedys Gdynia budowała Promy dla Steny.. i to była tragedia..A Stocznia i załoga doświadczona była.

      • 1 0

    • (3)

      Rząd nie ma swoich pieniędzy pomimo, że tak ochoczo je wydaje.

      • 14 1

      • Dokładnie (2)

        Ile Tusk wydał (nie) swoich pieniędzy na loty na weekend na Maltę oraz Cypr?

        • 1 7

        • Dużo , dużo mniej niż niejaka senator Anders (1)

          na wycieczki po świecie i loty do domu do usa.

          • 10 0

          • Anders to jest nic

            W porównaniu z tym co wylatał Borusewicz na trasie Gdańsk-Warszawa-Gdańsk po to aby pieska wypuścić.

            • 2 6

    • Z polskiego rządu?

      Z kieszeni Polaków

      • 17 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto Przewodniczącym Rad Nadzorczych Abantia Polska oraz Ibereolica; jak i członkiem Rad Nadzorczych. Od czerwca 1997 prowadzi własną firmę doradczą Profit-Consult zajmującą się: doradztwem inwestycyjnym, organizacją finansowania rozwoju i inwestycji, projektami doradczymi w zakresie zarządzania inwestycjami, pośrednictwem finansowym i opiniowaniem kontraktów.

Najczęściej czytane