• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy prom PŻB. Dłuższy i później, ale ma być

Wioletta Kakowska-Mehring
12 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Tak ma wyglądać nowy prom dla PŻB. Tak ma wyglądać nowy prom dla PŻB.

Jest w trakcie realizacji, choć trudno powiedzieć, że w budowie. Za to będzie większy - zapowiedziano na wczorajszej konferencji w Stoczni Szczecińskiej. Chodzi o prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, który ma zbudować Morska Stocznia Remontowa Gryfia.



W sobotę 23 czerwca minęła pierwsza rocznica położenia stępki pod budowę promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Uroczystość odbyła się w 2017 roku na pochylni Wulkan w ówczesnym Szczecińskim Parku Przemysłowym, a dzisiejszej Stoczni Szczecińskiej. Wydarzenie tamto miało jednak charakter symboliczny, bo blach nie cięto, a faktyczna budowa nie rozpoczęła się do dziś. Uroczystości z okazji rocznicy położenia stępki nie było.

Za to wczoraj odbyła się w Szczecinie konferencja, na której przedstawiciele konsorcjum projektowego i wykonawcy promu przedstawili plan prac. I czas najwyższy, bo wokół tego projektu narosło sporo niejasności. Stał się on wręcz obiektem drwin w środowisku, bo nie ma w branży stoczniowej takich zwyczajów, żeby kłaść stępkę przed cięciem stali.

Czytaj też: Gdzie jest prom dla PŻB? Stępka symboliczna

A cięcie blach ma się rozpocząć dopiero na przełomie stycznia i lutego 2019 roku. Z kolei jednostka ma być gotowa na przełomie 2020 i 2021 r. - zapowiedziano na wczorajszej konferencji. Według zapewnień sprzed roku pierwsze prace miały się rozpocząć na przełomie 2017 i 2018 roku. W 2019 r. prom miał być gotowy do zwodowania, a do armatora miał trafić na początku 2020 roku. Możemy więc mówić o sporych zmianach w harmonogramie.

Potwierdzono za to, że budowa promu jest elementem wpisującym się w - przewidziany w "Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju - Program Batory", który ma na celu ożywienie polskiego przemysłu okrętowego. Dodano, że ze szczególnym naciskiem na przemysł okrętowy Pomorza Zachodniego.

Czytaj też: Nova Star, czyli prom widmo. Pierwszy rejs znów przełożony

Ogłoszono też, że prom będzie większy. Według informacji sprzed roku miał mieć 202,4 m długości, 30,8 m szerokości i miał zabierać na pokład 400 pasażerów i ok. 70 osób załogi. Linia załadunkowa miała wynosić 3 kilometry. Wczoraj ogłoszono, że prom będzie miał około 218 m  długości, 31,4 m szerokości. Armator będzie mógł przewozić na tej jednostce około 200 tirów, przy prawie 4 km linii ładunkowych. Prom będzie mógł przewieźć 674 osoby i 73 członków załogi.

Co ciekawe, według bardzo wstępnych założeń, o których mówił w czerwcu 2016 roku ówczesny wiceminister gospodarki morskiej Paweł Brzezicki, prom miał mieć 224 m długości, 31 m szerokości i miał przewozić 900 pasażerów. Jak widać ostatecznie wybrano... złoty środek.

Według Piotra Redmerskiego, prezesa PŻB, trzeba było wydłużyć długość promu, ze względu na to, że bezpośredni konkurenci na rynku dokonują tego samego i trzeba budować większe jednostki. Pomimo położonej rok temu stępki prom wciąż jest na etapie tzw. projektu kontraktowego, więc nie trzeba było robić drugiego projektu techniczno-klasyfikacyjnego. Ten ma być gotowy na koniec stycznia 2019 r. Na konferencji powiedziano, że projekt roboczy rozpocznie się za jakieś dwa miesiące. Nad projektem pracuje trójmiejska firma NED Project. Przed wykonawcami jest też wybór dostawców głównych elementów, czyli silnika i wyposażenia.

Na konferencji nie powiedziano nic o finansowaniu. Ono miało być zamknięte do końca ub. roku. Jednak według informacji, jakie uzyskaliśmy w resorcie gospodarki morskiej zakończenie procesu pozyskania przez Polską Żeglugę Bałtycką finansowania na budowę nowego promu obecnie jest planowane dopiero w III-IV kwartale br.

Miejsca

Opinie (223) 1 zablokowana

  • Projekt promu robi wieczorami (3)

    Jarosław K. I sekretarz KCPiS

    • 29 8

    • Maił robić Donald T.. ale nie ten z ameryki (2)

      Pierwszy sekretarz Her Merkel, ale wcześniej na jej rozkaz rozwalił Polskie stocznie i narodową gospodarke !!

      • 1 18

      • Marna prowokacja pisowska gnido

        • 13 2

      • Her Merkel , Cóż to jest?

        • 3 1

  • Ponoć dziób ma się zaczynać w Szczecinie a rufa kończyć w Kołobrzegu (2)

    będzie zabierał około 1,5 miljona pasażerów i pół miljona członków
    ma zawijać do portów w Elblągu i Radomiu
    na promie przewidziano lotnisko dla dżambo-dżetów i połączenia z cpk...

    • 40 5

    • Rufę i dziub ma łączyć kolej szybkich prędkości.

      • 19 1

    • Wydłużajmy długość, konkurencja nie śpi...

      "Według Piotra Redmerskiego, prezesa PŻB, trzeba było wydłużyć długość promu, ze względu na to, że bezpośredni konkurenci na rynku dokonują tego samego i trzeba budować większe jednostki...."

      • 5 0

  • To bedzie Centralny Prom Morski (3)

    Najwiekszy w świecie , termin oddania do użytku w już 22 wieku.

    • 32 5

    • i będzie zawijał do Centralnego Portu Morskiego (2)

      aby z niego pasażerowie mogli dojechać do Centralnego Dworca Kolejowego lub Lotniczego

      • 8 0

      • Se Marysia zapamięta. (1)

        Od koncepcji, jestem tutaj JA!

        • 5 0

        • Podobno ma zawijać również do portu w Radomiu, czy bilety są już w sprzedaży ?

          • 5 0

  • (1)

    Mam nadzieję, że wybiorą wyposażenie roro z TTSu - najlepszej firmy na rynku!

    • 7 3

    • Oj pamietam ja chinskie pokrywy z ttsu przyslane na kontenerowce w remontowej

      Slabe to bylo

      • 4 2

  • J nie mogę tego zrozumieć !! (6)

    Dlaczego z polskiego rządu mają iść pieniądze na polską stocznie i polskiego armator skoro można to dać Niemcom !!!!! Przecież skandalem jest wspieranie polskiego przemysłu ponieważ obok jest lepszy. Niech Tusk natychmiast wraca i zrobi z tym porzadek bo już dzwoniła do mnie rodzina z Niemiec która jest bardzo zaniepokojona zaistniałą sytuacja!!

    • 10 38

    • Z polskiego rządu?

      Z kieszeni Polaków

      • 17 1

    • (3)

      Rząd nie ma swoich pieniędzy pomimo, że tak ochoczo je wydaje.

      • 14 1

      • Dokładnie (2)

        Ile Tusk wydał (nie) swoich pieniędzy na loty na weekend na Maltę oraz Cypr?

        • 1 7

        • Dużo , dużo mniej niż niejaka senator Anders (1)

          na wycieczki po świecie i loty do domu do usa.

          • 10 0

          • Anders to jest nic

            W porównaniu z tym co wylatał Borusewicz na trasie Gdańsk-Warszawa-Gdańsk po to aby pieska wypuścić.

            • 2 6

    • mysl

      Są Stocznie które w okresie dekoniunktóry..a taka jest teraz.. śą w stanie zbudować gotowca..
      tzn. w wielkim stopniu odpowiadający pżb. a to znaczy tylko tyle, że w czasie nie dłuższym niż 3 lata Armator może dostac gotowy prom.
      Temat promu jest mi znany od 2.5 lat. Zbudowanie w Polsce od teraz to 4 lata. ( bardzo optymistycznie ) Koszt jaki podają to 100 mln €... lub 150 mln. €.. nawet w komunie tak nie liczono... Czyli od dzisiaj..Armator mógłby plywać za 2 lata. czyli prze ponad 3 lata już mógł zarabiać..Kiedys Gdynia budowała Promy dla Steny.. i to była tragedia..A Stocznia i załoga doświadczona była.

      • 1 0

  • Dziwny świat..dziwni ludzie (6)

    Po zbudowaniu stępki zadzwoniłem do PŻB z pytaniem.. Pod jakim Towarzystwem buduje sie Prom.??
    Nikt nie był w stanie odpowiedzieć.
    Położenie stępki jest prawnym rozpoczęciem budowy na podstawie zatwierdzonej dokumentacji przez Towarzystwo które gwarantuje zdolności morskie statku.
    Każdy może zbudować co chce..ale nikt nie potwierdzi prawa do poruszania się po morzach świata.
    Informacje przekazywane przez Rząd to jawne idiotyzmy . Min Gróbarczyk .. ..kiedys pad,lo..Pan jest zerem.." .. Odsyłam do ..Wywiadów ..a co dziwniejsze..to jest jeden z nielicznych ktory posiada wykształcenie przynajmniej żwiązane zagadnieniami ministerstwa..Nigdy takiej miernoty Polska nie miała.

    • 39 3

    • Kto nadzoruje budowę . . . (5)

      promu? Jakie towarzystwo ? No wiadomo towarzystwo wzajemnej adoracji. Powodzenia

      • 9 0

      • Jak to jakie? PRS (3)

        Budowę tego promu, jak wszystkich budowanych dla polskiego armatora statków, nadzoruje prs. nigdzie nie trzeba dzwonić....

        • 1 9

        • Ale ekspert

          Wszystkie bo zaden? A kto nadzorowal chinskie statki pzm? Prs?

          • 7 0

        • (1)

          Nie PRS , a WRS (wolski rejestr statków ) z siedziba w Radomiu.

          • 8 0

          • A prezesem będzie sędzia Kryże

            Sekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości w rządzie PIS sędzia Kryże w 1980 przewodniczył w rozprawie, gdzie skazał Bronisława Komorowskiego razem z działaczami ROPCiO na karę aresztu za zorganizowanie w dniu 11 listopada 1979 manifestacji patriotycznej przed Grobem Nieznanego Żołnierza .Jego ojciec Roman - sędzia orzekający w procesach politycznych, funkcjonariusz stalinowskiego aparatu represji. De facto zbrodniarz komunistyczny. M.in skazał na śmierć rotmistrza Pileckiego.

            • 5 0

      • Towarzysz Piotrowicz z towarzyszem Kryże nadzorują budowę tego promu

        • 5 0

  • Nazwa promu

    Polska Żegluga Bałtycka i Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej ogłosiły rozstrzygnięcie konkursu na nazwę dla nowego promu. Będzie się nazywał "dar podatnika".

    • 31 4

  • Oby nie nowy erkord (3)

    Mam jedynie nadzieję, że budowa tego promu nie pobije rekordu jaki właśnie ustanawia ORP "Ślązak", którego budują już od 17 lat i końca nie widać.

    • 25 2

    • Nie ma obawy. Tego promu nie zbudują.

      Chociaż, pieniądze znów zostaną zmarnowanie. Wyżywią się na nich tylko cwaniaki.

      • 11 1

    • Ale ten rekord to rekord PO - to oni rządzili przez ostatnie 8 lat... (1)

      • 0 8

      • Przespałeś ostatnie prawie trzy lata?

        • 7 0

  • prom fantom

    Maja budowc nowy pom? OK, ale zanim to zrobia to moze wreszcie Nova Star bedzie spelniac zadanie bo na nowy trzeba bedzie czekac ze 20 lat. Jak mozna sprzedawac bilety na prom ktory stoi w stoczni i nikt nie wie kiedy bedzie dopuszczony do ruchu? Mam nadzieje ze posypia sie pozwy o odszkodowania. To tylko w kraju "dobrej zmiany" sprzedaje sie bilety na cos czego nie ma i niewiadomo kiedy i czy bedzie. Sprzedaz biletu na rejs jest zobowiazaniem na wykonanie uslugi i jesli nie ma promu to po co sprzedaz biletow??

    • 16 1

  • Co z połączeniem promowym Szczecin -Reykjavik?

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kazimierz Wierzbicki

Prezes zarządu i właściciel Grupy Trefl, w skład której wchodzą spółki zajmujące się produkcją i...

Najczęściej czytane