• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy prom PŻB. Dłuższy i później, ale ma być

Wioletta Kakowska-Mehring
12 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Tak ma wyglądać nowy prom dla PŻB. Tak ma wyglądać nowy prom dla PŻB.

Jest w trakcie realizacji, choć trudno powiedzieć, że w budowie. Za to będzie większy - zapowiedziano na wczorajszej konferencji w Stoczni Szczecińskiej. Chodzi o prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, który ma zbudować Morska Stocznia Remontowa Gryfia.



W sobotę 23 czerwca minęła pierwsza rocznica położenia stępki pod budowę promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Uroczystość odbyła się w 2017 roku na pochylni Wulkan w ówczesnym Szczecińskim Parku Przemysłowym, a dzisiejszej Stoczni Szczecińskiej. Wydarzenie tamto miało jednak charakter symboliczny, bo blach nie cięto, a faktyczna budowa nie rozpoczęła się do dziś. Uroczystości z okazji rocznicy położenia stępki nie było.

Za to wczoraj odbyła się w Szczecinie konferencja, na której przedstawiciele konsorcjum projektowego i wykonawcy promu przedstawili plan prac. I czas najwyższy, bo wokół tego projektu narosło sporo niejasności. Stał się on wręcz obiektem drwin w środowisku, bo nie ma w branży stoczniowej takich zwyczajów, żeby kłaść stępkę przed cięciem stali.

Czytaj też: Gdzie jest prom dla PŻB? Stępka symboliczna

A cięcie blach ma się rozpocząć dopiero na przełomie stycznia i lutego 2019 roku. Z kolei jednostka ma być gotowa na przełomie 2020 i 2021 r. - zapowiedziano na wczorajszej konferencji. Według zapewnień sprzed roku pierwsze prace miały się rozpocząć na przełomie 2017 i 2018 roku. W 2019 r. prom miał być gotowy do zwodowania, a do armatora miał trafić na początku 2020 roku. Możemy więc mówić o sporych zmianach w harmonogramie.

Potwierdzono za to, że budowa promu jest elementem wpisującym się w - przewidziany w "Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju - Program Batory", który ma na celu ożywienie polskiego przemysłu okrętowego. Dodano, że ze szczególnym naciskiem na przemysł okrętowy Pomorza Zachodniego.

Czytaj też: Nova Star, czyli prom widmo. Pierwszy rejs znów przełożony

Ogłoszono też, że prom będzie większy. Według informacji sprzed roku miał mieć 202,4 m długości, 30,8 m szerokości i miał zabierać na pokład 400 pasażerów i ok. 70 osób załogi. Linia załadunkowa miała wynosić 3 kilometry. Wczoraj ogłoszono, że prom będzie miał około 218 m  długości, 31,4 m szerokości. Armator będzie mógł przewozić na tej jednostce około 200 tirów, przy prawie 4 km linii ładunkowych. Prom będzie mógł przewieźć 674 osoby i 73 członków załogi.

Co ciekawe, według bardzo wstępnych założeń, o których mówił w czerwcu 2016 roku ówczesny wiceminister gospodarki morskiej Paweł Brzezicki, prom miał mieć 224 m długości, 31 m szerokości i miał przewozić 900 pasażerów. Jak widać ostatecznie wybrano... złoty środek.

Według Piotra Redmerskiego, prezesa PŻB, trzeba było wydłużyć długość promu, ze względu na to, że bezpośredni konkurenci na rynku dokonują tego samego i trzeba budować większe jednostki. Pomimo położonej rok temu stępki prom wciąż jest na etapie tzw. projektu kontraktowego, więc nie trzeba było robić drugiego projektu techniczno-klasyfikacyjnego. Ten ma być gotowy na koniec stycznia 2019 r. Na konferencji powiedziano, że projekt roboczy rozpocznie się za jakieś dwa miesiące. Nad projektem pracuje trójmiejska firma NED Project. Przed wykonawcami jest też wybór dostawców głównych elementów, czyli silnika i wyposażenia.

Na konferencji nie powiedziano nic o finansowaniu. Ono miało być zamknięte do końca ub. roku. Jednak według informacji, jakie uzyskaliśmy w resorcie gospodarki morskiej zakończenie procesu pozyskania przez Polską Żeglugę Bałtycką finansowania na budowę nowego promu obecnie jest planowane dopiero w III-IV kwartale br.

Miejsca

Opinie (223) 1 zablokowana

  • (1)

    Każdy kto się orientuje trochę w przemyśle okrętowym wie, że budowa tego promu w Szczecinie jest skazana na porażkę. Tylko politycy mogli wpaść na równie absurdalny pomysł. Ciekawe, jak długo będą ciągnąć tą fikcje

    • 22 2

    • Matołusz Krzywousty wie lepiej, wstęga przecież przecięta...

      • 6 0

  • To będzie taki nasz polski Latający Holender, czyli okręt-widmo wieszczący najgorsze wszystkim durniom przykładający rękę do tej katastrofy!

    • 12 2

  • Gdzie można nabyć bilety online?

    • 8 1

  • Zakup materiałów na prom ograniczył się do zakupu mat. biurowych

    A stępka rok temu zrobiona na pochylni w Szczecinie zrobiona jest z cienkiej blachy i jest zwykłym propagandowym fejkiem za 0,5 mln pln.
    Wykonana została stępka na podstawie niewiadomo czego, bo projektu do dziś nie ma. Ot, taka PiSowska rzeczywistość. . . .

    • 21 2

  • To jest prom na miarę naszych możliwości. My tym promem otwieramy oczy niedowiarkom! (1)

    • 19 2

    • Czy protokół zniszczenia stępki jest już gotowy ? Podpisał go pewnie towarzysz Piotrowicz ?

      • 8 0

  • Haha haha haha haha haha........ hahaha...

    • 8 2

  • Prom (8)

    Przecież to co opowiada się w artykule o promie to zwykłe ambaje. Nie jest mozliwym oddanie do eksploatacji promu na przełomie 2020/2021 z kilku prostych powodów - brak jest dokumentacji
    technicznej , do dziś nie ma zatwierdzonej dokumentacji klasyfikacyjnej. Wszystko zaczyna się od dokumentacji i dopiero wtedy zamawia się materiały do budowy i wyposażenia statku, inna sprawa kto i gdzie ma budować tą jednostkę. W Szczecinie nie ma stoczni i trzeba by pierwej ją zorganizować
    zatrudnić ludzi, stworzyć biuro budowy statku a tego nie da się zrobić w kilka dni. Należałoby zejść z chmur na ziemię i rozejrzeć się dookoła co i kiedy da się zorganizować , przygotować. Dziś nie ma wykonawców zarówno prac kadłubowych jak i wyposażeniowych, którzy mogliby zająć się tym statkiem. Są oczywiście różne firmy , mniejsze czy większe ale żadna z nich nie dysponuje odpowiednimi mocami jak i ludźmi o właściwych kwalifikacjach. Budowa ma być prowadzona w Szczecinie w tym momencie nie gwarantuje to sukcesu, w Trójmieście mogłaby się tym zająć gdańska remontówka tyle, że braki dokumentacji uniemożłiwiają rozpoczęcie prac , biuro projektowe które ma wykonać dokumentację też nie jest wydolne by stworzyć projekt i nadzorować budowę. Tym nie mniej warto zająć się budową tego promu ale należy mówić o realnych terminach.

    • 17 1

    • Najwazniejsze że odbyły się uroczystości i przecięto wstęgę. (3)

      Teraz do kasy po premie.
      Za kilka lat ludzie zobaczą że to państwo istnieje tylko teoretycznie jak zabraknie kasy na 500 + i inne łapówki i kupowanie głosów.

      • 10 0

      • uroczystosci.. (2)

        odbyły się ponad rok temu w Szczecinie sekcja o której mówili że to stepka lezy gdzie leżała jedynie zaginęła tabliczka pamiątkowa informujaca o rozpoczeciu budowy promu..

        • 9 0

        • (1)

          parówkowym skrytożercom mówimy stanowcze nie

          • 8 0

          • To jest Miś na miarę naszych czasów !

            Mają rozmach, sk...syny...

            • 8 0

    • ale przecież to jest taka (1)

      PiSowska wirtualna rzeczywistość ... i nic więcej

      • 8 0

      • Ciemny lud to kupi...

        • 7 0

    • biuro (1)

      dlaczego biuro niejest wydolne by stworzyć projek?. Która firma powinna robić projekt? To ważne pytania, które należy postawić.

      • 2 1

      • biuro

        ponieważ to biuro nigdy nie projektowało promów. oraz nie ma projektantów oraz dostatecznej liczby konstruktorów znających się na wykonywaniu wykonywaniu dokumentacji przeznaczonej dla realizacji szczegółów budowy statku. Posiłkowanie się studentami jest może i dobre lecz gdy mają się oni kogo pytać , rozmawiać z doświadczonymi inżynierami itd. Jaka firma powinna zająć się projektowaniem tej jednostki ? Odpowiedź jest trudna, gdyż w Polsce aktualnie nie ma biura projektowo-konstrukcyjnego mogącego kompleksowo zając się wykonaniem dokumentacji. Wynika to stąd, że dziś praktycznie nie szkoli się inżynierów budowy okrętów, którzy zajmować mogliby się obliczeniami teoretycznymi, projektowaniem statków, wykonywaniem dokumentacji konstrukcyjnej, dokumentacji maszynowej, dokumentacji elektrycznej, sprawami wyposażania statków itd. itd.

        • 5 0

  • Przyczyny dlaczego ten prom nigdy nie powstanie: (11)

    1. Wybrano biura projektowe (dobre, ale specjalizujące sie w innych jednostkach), który nigdy nie zaprojektowały takich promów, ktore następnie zostałyby oddane do użytku - tego rozmiaru z napędem lng. będą się uczyć, popełniać kosztowne błędy i zdobywać doświadczenie a to bedzie kosztować. Zapewne podatnika.

    2. Za organizacje całego procesu zabrała sie grupa pętaków z MARS-a, nie mająca pojęcia o okrętownictwie, żadnego przygotowania zawodowego i doświadczenia, ale z politycznego klucza Antoniego Macierewicza. W środowisku nazywają ich "harcercerzyki". Bardziej pasowałoby szkodniki. Dziwie się ża Pan Minister Błaszczak nie pogonił jeszcze tych ignorantów, co jest bardzo niecierpliwie oczekiwane i wkrótce nastąpi.

    3. Szczecin, który rownież został wybrany na miejsce realizacji inwestycji jest dosłownie ogołocony z fachowców. Upadek stoczni za ktore winę ponosi klika PO-SLD, spowodował próżnię, której nie można szybko wypełnić.

    • 24 2

    • Ludzie wyjechali do pracy na zachód z winy PO-SLD ?

      To może teraz za PiS wrócą ? Do dzieła .

      • 6 8

    • 4. Nie ma pieniedzy. Przeciez to jest poczatek kazdego przedsiewziecia. Jak dokonac jakichkolwiek zakupow bez nich? Fachowcy z MARSa przeoczyli to zajeci zebezpieczaniem swoich pensji ?
      5. PRS - mizerne, jezeli jakiekolwiek doswiadczenie w nadzorze na procesem projektowania i budowy promow z napedem lng. szczegolnie tej wielkosci.

      • 12 0

    • Śmieszne jest to, co piszesz. To tak, jakby Macierewicz i Błaszczak byli z innego układu władzy, a przecież należą do tej samej pisowskiej sekty, którą niepodzielnie kieruje Kaczyński. Reszta tego towarzystwa jest tylko kuriozalnym żałosnym dworem, którego członkowie próbują wyrywać dla siebie co się da, na ile guru sekty im pozwoli, lub nie zdąży dopilnować, aby za dużo nie pokradli, bo straci poparcie w ogłupiałym społeczeństwie. Za władzy tej sekty w Polsce nic wartościowego się nie urodzi, włącznie z projektami opisanymi w artykule.

      • 3 9

    • (2)

      nie zgodzę się tylko z jednym -"Wybrano biura projektowe (dobre, ale specjalizujące sie w innych jednostkach)".
      Wybrano najgorsze biuro z możliwych. Z polskich wyłącznie StoGda lub MMC mogły by sobie poradzić z tematem.

      • 6 0

      • Ile promów z napędem LNG zaprojektował MMC (bardzo dobre biuro) czy Stogda (solidne biuro) ??

        • 3 1

      • Ciekawe...

        masz jakies argumenty na to, że biuro NED to najgorszy z możliwych wybór?

        • 2 3

    • Bito projektowe (4)

      stogda - dobre biuro
      NED - średniak
      MDS (MARS) - totalne dno

      • 9 0

      • Pełna zgoda

        • 4 1

      • MDS (MARS) - totalne dno (1)

        Co to za firma, jakas nowa? Ktos coś wie? Warto tam pracować?

        • 1 2

        • MDS

          to biuro marsjanskie

          • 2 0

      • Stogda - dobre biuro?

        Moze kilka lat tamu, spytaj na produkcji w Criscie, jakosc dokumentacji spada, liczba błedow rosnie

        • 5 0

  • Wypad

    Konefal do paki

    • 9 1

  • Dobrze , że jeszcze nie zamykają ludzi związanych z tym projektem (4)

    bo w CPK jeszcze łopaty nie wbili a już zamykają i to hurtem.

    • 15 2

    • Pozostalosci po PO (3)

      Zamykaja , bo stare nawyki nabyte w czasie rzadow PO sa ciagle zywe .

      Ale spoko , i z tym damy rade :)

      • 1 10

      • dobre, przez osiem długich lat ..nam się nie nalezalo

        a teraz nam się należy i nawet takie Muzeum 2 WS musi nam zapłacic za wywiad .

        • 7 0

      • towarzyszu aktywisto pisowski , oczywiscie ze damy rade . Tak jak dalismy rade w 68 , 70 ,76 , 80 (1)

        • 8 0

        • Palowac robotnikow

          Byles w Milicji , ormo czy zomo , a moze w SB , wtedy daliscie rade , teraz juz nie , nie te latka i nie te sily .

          • 0 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich...

Najczęściej czytane